Zartoks toppar, just nu: alla fyra moduler klara!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur

Re: Zartoks toppar, just nu: lådorna mer eller mindre klara

Inläggav genstruktur » 2014-12-17 15:40

Heja heja! :)

Bild
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-17 19:50

Elementen kom in i morse.
Bild

Små saker det här. Men rätt söta och tjusiga :D

Just ja, dom här delarna jag köpt.
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8489
Där är ett exempel. Kostade tydligen 20 spänn. Men jag vill byta ut dom mot ett par riktigt fina senare när allt är mätt.

Nu ska jag säga att jag tror att även det här rör sig om placebo och hifisäljande, jag tror inte att det är större skillnad på den här mot en för 200 kr, men Feelgood är inte att förakta.

Är det skillnad på elektrolyter kondensatorer? Hörbart?

Jag är övertygad om att det kommer bli skitbra. Vet du varför? För att jag har haft så kul när jag byggt :)

Tack så mycket genis!

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-12-17 20:04

Låter lovande att du har så kul :). Följer med spänning.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-17 20:25

Ja, det är våldsamt kul, och folk kommer nog reagera när dom ser hur utseendet är på den färdiga produkten :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-12-17 21:40

Vem är det som tutat i dig att kondingar ska kosta 200 kr?! Dom där Jantzen används i professionella högtalare. Finns ingen anledning att välja något annat.
Kul att du är så entusiastisk - det smittar :) .

Elektrolyter ska du inte använda i delningsfilter!

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-17 22:55

Nej, ingen har tittat i mig det, jag vill bara ha lite dyrare kodningar pga Feelgood. Lite som att jag har endel dyra kablar, bland annat ett par från transparent. Gör ingen som helst skillnad vill jag lova dyrt och heligt, men det känns bra att ha dom :)

Ja, det är riktigt kul att bygga. Hade gärna haft mer att bygga senare, men då kanske man borde göra typ möbler eller något sånt :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-18 09:53

Det blir bra oavsett, om du får feelgood av det så är det ju fritt fram ! :)

Nu ser jag fram mot ett par bilder :P
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-18 10:06

Håll inte andan på bilder bara. Jag ska sätta igång med mitt skolarbete, det sista innan julen på fredag. Ska försöka göra klart i helgen. Därefter kan det börja byggas.

Vill dessutom ha mina speakon innan jag börjar :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-18 10:12

Börjar bli tungt nu... när kommer bilderna egentligen... ?! :oops:
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-18 10:15

Kom ju en på elementen igår :D måste vänta på kontakter innan jag monterar elementen på baffeln. Och måste fixa den andra baffeln innan jag monterar elementen. Det är fasen mycket jobb kvar när jag tänker efter. Men det blir kul vill jag lova! Funderar på att åka och köpa speakon bara för att få sätta igång. Europe audio tar ett tag på dig med alla motstånd och det.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-19 08:54

Hoppas att det går snabbt att fixa jobbet, vill komma igång med bygget igen! Har några daler jag faktiskt kan göra just nu.

Skulle jag först koppla in allt helt utan kondensatorer och sånt?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-19 09:48

Du kopplar in allting men hoppa över spolen och det eventuella motstondet i serie med 0,5 basarna.
Med andra ord: enda filterkomponenten du ska inkopplad är enbart en kondensator till diskanten, ta din kondensator med 6,8uF värden och koppla denna på diskanten enligt skissen, sedan så kan du mäta :)

Då får vi en bild av hur det hela ser ut och hur vi ska tänka med filtreringen :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-19 12:14

då kör vi på det :) tar den största kondensatorn jag får hem. alla värden fanns inte exakt så som du skrev att jag skulle köpa, så jag tog närliggande varianter. men jag börjar med den största. jag får hoppas att tvett eller jonas W kommer vara hemma i jul, det är dom som har mikrofoner som jag mer än gärna skulle vilja använda. hoppas jag minns hur man gjorde med rew också.

jag gissar att det är så att det inte är någon större fara att mata basarna med högfrekvent ljud, men att diskanten kan ta skada snabbt om man råkar mata den med lågfrekvent? jag har nämligen tänkt att göra en idiotsäker koppling på det hela så att det inte ska kunna ske att jag har livet av diskanten.

i övrigt så är det enda jag kan säga att europe audio fortfarande inte har skickat min beställning, så jag lär få hem kondensatorerna tidigast mellandagarna. det får mig att fundera på om jag skulle gå och köpa någon kondensator här i umeå bara så att jag kan sätta igång med bygget. utöver det så har inte min planerade finish kommit hem ännu heller. jag var tvungen att beställa det från utlandet, varpå det tar lite tid att frakta. men men, den har jag ju iaf tid att vänta på.

nästa steg i bygget är att smälla ihop den andra lådan och fräsa diskanten rätt. sen sätta ihop diskantlådan också. kan vara bra att göra. jag gissar att den inte behöver stagning? :) ska jag staga upp wooferlådorna ytterligare, förutom separationen jag redan har? när jag knackat på lådan så är den inte alls stum, utan ekar lite granna så att säga. det vill jag mer än gärna göra något åt med ett par... 20 pinnstag :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-19 12:50

zartok skrev:då kör vi på det :) tar den största kondensatorn jag får hem. alla värden fanns inte exakt så som du skrev att jag skulle köpa, så jag tog närliggande varianter. men jag börjar med den största. jag får hoppas att tvett eller jonas W kommer vara hemma i jul, det är dom som har mikrofoner som jag mer än gärna skulle vilja använda. hoppas jag minns hur man gjorde med rew också.

jag gissar att det är så att det inte är någon större fara att mata basarna med högfrekvent ljud, men att diskanten kan ta skada snabbt om man råkar mata den med lågfrekvent? jag har nämligen tänkt att göra en idiotsäker koppling på det hela så att det inte ska kunna ske att jag har livet av diskanten.

i övrigt så är det enda jag kan säga att europe audio fortfarande inte har skickat min beställning, så jag lär få hem kondensatorerna tidigast mellandagarna. det får mig att fundera på om jag skulle gå och köpa någon kondensator här i umeå bara så att jag kan sätta igång med bygget. utöver det så har inte min planerade finish kommit hem ännu heller. jag var tvungen att beställa det från utlandet, varpå det tar lite tid att frakta. men men, den har jag ju iaf tid att vänta på.

nästa steg i bygget är att smälla ihop den andra lådan och fräsa diskanten rätt. sen sätta ihop diskantlådan också. kan vara bra att göra. jag gissar att den inte behöver stagning? :) ska jag staga upp wooferlådorna ytterligare, förutom separationen jag redan har? när jag knackat på lådan så är den inte alls stum, utan ekar lite granna så att säga. det vill jag mer än gärna göra något åt med ett par... 20 pinnstag :)

Jo, diskanten behöver skydd, och om du har en konding i serie som tar den i alla fall ner nivån en aning mot lägre frekvenser och det är alltid något.
Du behöver inte spela så starkt när du mäter nu, du placerar micken på ett avstånd rakt framför diskanten som är ca samma som baffelbredden sedan så kör du ett svep.
Sedan gör du samma sak med din 2st mid/woofers i lådan och sedan kan du ju göra en mätning på 1m och även 2m håll i det som blir öronhöjd när du sitter ner.

Då finns det något att börja med i alla fall :)
sedan så kan man göra massor med andra mätningar i olika vinklar osv.. för att optimera, vissa saker blir svårt att optimlera så som uppbyggnaden blir nu och i och med att lådans form m.m. är låst.
Men en del saker kan göras bättre i alla fall genom att mätas och sedan kanske kompenceras för aktivt eller passivt med tämligen enkla medel.

Får jag fråga vad det är för idiotsäker koppling du har tänkt gör a för att skydda diskanten ?
utöver kondensatorn då alltså ?!
den är idiotsäker på så sätt att den alltid sitter där och gör det den gör = tar ner nivån med sjunkande frekvens och det skyddar diskanten men inte mot galet högspelande, nu är detta för att göra mätningarna just nu bara.
senare blir det nog ett lägre värde än 6-7uF, skulle tippa på inte ens halva det eller till och med 1/3 så stort som kan komma att användas och då går du på köpet också än bättre skydd mot låga frekvenser.
OM nu den aktiva delningen skulle faljera och fullregister skickas till diskanten, och du inte skulle märka detta trots at tdet kommer börja låta ganska fel, men man vet aldrig :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-19 14:20

Det idiotsäkra är egentligen bara att sätta diskanten på utgång sju och åtta på samtliga inställningar i minidspn, då spelar det ingen roll om någon råkar fippla på ratten, den är alltid säker :)

Är det hela svep jag ska göra även i närfält?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-19 15:23

Det blir nog bra :)

mjo, alltså du behöver ju "bara" köra ett svep som är "brett nog" och i fallet med diskanten så duger ju typ 1000Hz och över egentligen :)
dina mid/woofers kan du köra från 0 - 25000Hz det är lika bra, ingen ide att begränsa där annat än att spara ett par sekunder av ditt liv ;)

jo, hela svep även i närfält.
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-19 18:18

Gottmos.

Hann med att borra för speakonkontakter idag. Hålen fick bli för små eller för stora, så jag körde på för stora plus tilltänkt lim eller något :)

Nu är wooferlådorna faktiskt klara, färdigslipade och allt annat. Just nu är det diskanterna som ligger efter, men det kan jag nog ordna snart. Dom lär ta lite mindre tid också. Dessutom bara två lådor. Sen så... Ja, sen så ska jag börja dra ledningar :D

Funderar över speakon igen. Ska jag löda med sko eller ska jag köra med sladden rakt på?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-12-19 21:17

Rakt på ska man slå /Mamma Mu
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-19 22:21

Blir lite trångt bara :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-20 16:59

Bild

Bild

Idag har det blivit ett par timmar för diskanten och lödning. Diskanterna tog mycket tid då fräsen inte samarbetade alls. Sen så fick jag spendera en halvtimme att städa då den andra killen som nyttjar snickeriet just nu inte kan städa efter sig själv.

Lödningen gick fint, har tänkt döpa dom till siffrorna ett, två och tre, då blir det lättare för mig att fixa med elementen senare.

Jag undrar vart min beställning från europe audio finns? Ska kolla upp. Vill ha delar! Inga bananer hemma så att jag kan sätta dom i lådorna. Imorgon har jag lovat mig att göra skolarbete, så inget snickrade då. Det känns ändå som att jag behöver delar för att fortsätta, iaf i den ordningen som jag vill bygga.

Ja, jag måste bygga i en viss ordning, annars blir jag orolig. Och förvirrad :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-21 03:48

Verkar som att det är totalstopp på europe audio. Inget har hänt med min order och det känns lagom kul. Jag vill ju ha en massa kondensatorer och diskanter ffs! Överväger just nu att köpa dubbla uppsättningar av dom billigaste sakerna bara för att få komma igång..

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-21 11:36

Trist när det är i stå sådär... :(

Gällande kopplingarna så dubbel och trippel kolla allting sedan, följ varje kabel och rita av hur det är kopplat och så kanvi jämföra med skissen så att det är helt rätt innan du kör igång något :)
Det blir många kablar och det KAN kopplas så att något tar stryk i värsta fall = bra med Speakon kontakter så kan man inte koppla fel senare när man har "glömt bort" hur det ska vara, det räcker med att dra i kabel 1 i anslutning 1 och 2 i anslutning 2 så är det lugnt :D
Markerar men det bara, vilken speakon som är vilken så är det enkelt ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-12-21 11:42

Europe Audio är bra och snabba när dom har allt på lager. Är det något som måste beställas så blir hela ordern liggande tills allt är hemma. Tyvärr kan dom inte ge några besked om när beställningsvaror kommer hem, så det är bara att tagga ner och vänta. När varorna väl är hemma så går leveransen snabbt. Där har det har aldrig varit något problem med Europe Audio.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-21 12:02

nej, jag är väl inte jättemissnöjd. det är bara det att exempelvis diskanten, som det står att dom har hemma, väntar på leveransbesked, medans kondensatorerna, som dom också har hemma, ligger redo att skeppas. det känns som att det är lite märkligt att dom har allt hemma men ändå beställer fler. diskanterna står det att dom inte har färre än tio stycken hemma (osäkert om det är före eller efter min beställning), så jag förstår inte riktigt vad det är som står still. det jag ser är att dom väntar på diskanten, som finns på lager hos dom.

men men, jag ska inte klaga. då hinner jag jobba lite mer med lådan. jag ska även försöka att få tag i antingen en bra maskin för märkning eller tejp och en riktigt bra penna så att jag kan skriva ner alla kablar och vad dom är. jag har valt att bara köpa en jordad kabel, den ska jag sätta som speakonkabel. det fanns ingen vanlig speakon på kjell, och jag har glömde att kolla hos europe audio.

idag sitter jag med mitt skolarbete, men känner jag mig rätt så kommer jag att gå ner till snickeriet en timme eller så och dra ihop diskantlådorna. därefter så är det faktiskt tillåtet att fotografera hela högtalarens ram så att säga. spännande. jag funderar även på att göra klart borrningen för baselementen som jag ju faktiskt har hemma nu. det finns faktiskt en till sak som jag tror att jag behöver göra med lådorna innan dom dammsugs, men det hinner jag nog inte med idag.

nåväl, det är bara att fortsätta skriva på mitt arbete. efter att det är gjort så intalar jag mig att jag har oändligt med tid för mitt bygge. då får jag fokusera på att löda ihop basarna med varandra och såna saker. när diskanten väl kommer så är det väldigt snabbt fixat, bara borra, skruva sätta dit kondensator och köra. pang poff! hoppas bara att alla kondensatorer kommer :D

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-21 17:13

Bild

Bild

Här är en bild på högtalaren stående. Mycket tjusig. Här syns även passformen på ett bedrägeri element. Ganska precis om man får säga det själv!

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-22 19:17

Funderar på om det går att avbeställa ordrar från ea, dom verkar inte få in sakerna :(

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2014-12-22 20:13

Det kan ta nå't år, men de kommer nog.
Köper nog aldrig mer nå't därifrån.
\\Sky

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-12-22 20:49

Har sett många trådar med samma problem. De levererar tillslut, men det kan ta en vecka, en månad eller ett år.....

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-23 07:37

:( :evil:

Sämsta typen av uppehåll (påtvingat av dom man har betalat pengar till men som inte ser kundens intresse som värt att nog att informera om dröjesmål) :roll:

Hoppas att dom skärper sig och får tummen ur nog att informera om NÄR och att det stämmer eller att du kan få pengarna tillbaka och beställer från något annat ställe.

Jag har tyvärr liknande erfatenheter som sky_eye men har inte hört om något strul med dom på länge så...
Ta och prata med dom och se om det går att få mer information om när, var, hur och om det i värsta fall skulle gå att få pengarna tillbaka ?! :)
Det han man väl rätt till enligt europeisk lagstiftning (eller är det bara svensk?! ) även i detta fallet, så länge du inte fått varan och det därefter inte har gått x antal dagar osv...
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-12-23 09:13

Jag har dock mailat dom tre gånger angående detta, varav en gång om att jag vill avbryta köpet och få mina pengar tillbaka.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum