Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Min erfarenhet av horn är att ju mera hornljud och dist man har ju längre framför högtalarna spelar musiken och låter jäkligt "på" och illa.
Och ju renare man får ljudet ju mera låter det i plan med högtalarna på inspelningar utan djup och på akustiska inspelningar med naturligt djup så finns det motsvarande det som är inspelat.
I övrigt så tycker jag att det finns en hel del akustik i bra basåtergivning även på inspelningar utan särskilt mycket bas och många anläggningar kan spela med lite olika akustik beroende på hur högt man spelar. Låg volym kan tappa akustik och för högt så börjar man få orkestern i knäet. Sen vad som är högt och för högt finns det många anledningar till.
T.ex. för högt för anläggningen eller för högt för rummet.
/Harryup
Harryup skrev:Är inte heller helt ovanligt att man kan höra en "oro" i ljudbilden där beroende på ton och volym som spelas så ändras instrumentets placering eller storlek utanför den normala ljudupplevelsen av ett akustiskt instrument. Behöver inte röra om "allt" men enskilda instrument kan skada ljudbilden med vissa toner.
/Harryup
sprudel skrev:Harryup skrev:Är inte heller helt ovanligt att man kan höra en "oro" i ljudbilden där beroende på ton och volym som spelas så ändras instrumentets placering eller storlek utanför den normala ljudupplevelsen av ett akustiskt instrument. Behöver inte röra om "allt" men enskilda instrument kan skada ljudbilden med vissa toner.
/Harryup
Det har jag hört ibland, låter som att man vevar runt med tex blåsinstrument, undrar om man inte gör det också?
hifikg skrev:sprudel skrev:Harryup skrev:Är inte heller helt ovanligt att man kan höra en "oro" i ljudbilden där beroende på ton och volym som spelas så ändras instrumentets placering eller storlek utanför den normala ljudupplevelsen av ett akustiskt instrument. Behöver inte röra om "allt" men enskilda instrument kan skada ljudbilden med vissa toner.
/Harryup
Det har jag hört ibland, låter som att man vevar runt med tex blåsinstrument, undrar om man inte gör det också?
My point, hur VET man hur det "ska" låta liksom? Det e ju ytterst sällan man får vara med vid ljudupptagningen. När Bruce lirade i Friends Arena skuttade både gitarrister och blåsare omkring över hela scenen, liksom bossen själv, vore märkligt om de hela tiden återfanns i höger kanal strax till vänster om trummisen (de brukar sitta hyfsat stilla, men är å andra sidan speciellt mickade).
Griff skrev:
Men ljudet från respektive instrument följde väl knappast med rörelserna över scenen?
/Anders
Strmbrg skrev:Men om vi försöker bortse från vax som kan tänkas ha alla möjliga fasvridningseffekter inbyggda.
Det var apparaturens och rummets beteende jag ville åt.![]()
Hysta på ett vax med en hoper akustiska instrument. Ett vax som det verkar sannolikt att det är inspelat mera "rakt av".
Låter det ändå som att det finns ganska mycket ljud hitom och utanför högtalarna?
PerStromgren skrev:Strmbrg skrev:Men om vi försöker bortse från vax som kan tänkas ha alla möjliga fasvridningseffekter inbyggda.
Det var apparaturens och rummets beteende jag ville åt.![]()
Hysta på ett vax med en hoper akustiska instrument. Ett vax som det verkar sannolikt att det är inspelat mera "rakt av".
Låter det ändå som att det finns ganska mycket ljud hitom och utanför högtalarna?
Ge oss ett exempel från Spottan så att vi diskuterar samma inspelning! Skillnaderna mellan dessa kan vara så stora att de överskrider skillnader i rum och högtalare.
Strmbrg skrev:PerStromgren skrev:Ge oss ett exempel från Spottan så att vi diskuterar samma inspelning! Skillnaderna mellan dessa kan vara så stora att de överskrider skillnader i rum och högtalare.
Tror det bör funka med de flesta klassiska vax men iden är bra så här har ni.
![]()
http://open.spotify.com/user/1117871480 ... rkCjgI2aGf
hifikg skrev:Mahlers tvåa har jag förstås någonstans, men säkert inte just den inspelningen så då blir det kanske "bevis utan värde". Spotify fungerar inte i lyssningsrummet, får snart ta tag i det.
PerStromgren skrev:hifikg skrev:Mahlers tvåa har jag förstås någonstans, men säkert inte just den inspelningen så då blir det kanske "bevis utan värde". Spotify fungerar inte i lyssningsrummet, får snart ta tag i det.
Vadå, inte fungerar? Se till att ladda Mahlertvån för offlinekörning i en telefon uppe ljuset och gå ner i källarn och kör, bara!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster