Var i förhållande till högtalarna låter det hos dig?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Var befinner sig musiken?

Lite överallt i rummet
4
6%
Huvudsakligen bortom högtalarna men även utanför dem
14
21%
Huvudsakligen bortom högtalarna men INTE utanför dem
4
6%
Huvudsakligen hitom högtalarna och utanför dem
4
6%
Huvudsakligen hitom högtalarna men INTE utanför dem
0
Inga röster
Både bortom, hitom och utanför
25
37%
Både bortom, hitom men INTE utanför
2
3%
Hm, det har jag aldrig tänkt på
2
3%
Annat alternativ, som Strmbrg inte kommit på
12
18%

Antal röster : 67

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Var i förhållande till högtalarna låter det hos dig?

Inläggav Strmbrg » 2014-12-23 11:24

Peter:

Vi har kommit in på detta med att en lådis inte skickar lika mycket högfrekvent ljud bakåt som dipolen, och att det skulle rendera i en stor(?) skillnad i upplevelsen av djup och kanske även konstlat djup. "Det konstlade dipoldjupet".

Dina ägghalvor - om de placeras på sidoväggarna - skickar ju fullrange både bakåt och framåt i rummet. I just det avseendet skiljer väl din konstruktion och en dipol sig enbart med avseende på fasförhållandet direktljud/bortomväggsreflexljud i de lägre registren?
Beträffande diskantljud så är ju de våglängderna betydligt kortare än vad som krävs för att det skall bli någon konkret skillnad i resultat mellan dipol och "lådhögtalare" vad avser effekten av bortomväggsreflexinterferens.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-12-23 11:37

Min erfarenhet av horn är att ju mera hornljud och dist man har ju längre framför högtalarna spelar musiken och låter jäkligt "på" och illa.
Och ju renare man får ljudet ju mera låter det i plan med högtalarna på inspelningar utan djup och på akustiska inspelningar med naturligt djup så finns det motsvarande det som är inspelat.
I övrigt så tycker jag att det finns en hel del akustik i bra basåtergivning även på inspelningar utan särskilt mycket bas och många anläggningar kan spela med lite olika akustik beroende på hur högt man spelar. Låg volym kan tappa akustik och för högt så börjar man få orkestern i knäet. Sen vad som är högt och för högt finns det många anledningar till.
T.ex. för högt för anläggningen eller för högt för rummet.

/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-12-23 13:10

Harryup skrev:Min erfarenhet av horn är att ju mera hornljud och dist man har ju längre framför högtalarna spelar musiken och låter jäkligt "på" och illa.
Och ju renare man får ljudet ju mera låter det i plan med högtalarna på inspelningar utan djup och på akustiska inspelningar med naturligt djup så finns det motsvarande det som är inspelat.
I övrigt så tycker jag att det finns en hel del akustik i bra basåtergivning även på inspelningar utan särskilt mycket bas och många anläggningar kan spela med lite olika akustik beroende på hur högt man spelar. Låg volym kan tappa akustik och för högt så börjar man få orkestern i knäet. Sen vad som är högt och för högt finns det många anledningar till.
T.ex. för högt för anläggningen eller för högt för rummet.

/Harryup

Bra inlägg!
De bästa återgivningarna enligt mig är när enskilda instrument och röster är väl lokaliserade i 3D-planet, men att de ändå inte framstår som punktformiga i djupled. Själva ljudkällan gör det men man upplever att luftrörelserna, ljudvågorna från ljudkällan strömmar mot dig, det blir en fysisk upplevelse också. Så som det är vid en verklig musikupplevelse.
Detta är ett viktigt kriterie för min del i valet av återgivare, liksom frånvaron av överdriven presens i de högre registren där konturer av ljud premieras före den naturliga timbren i instrument och röster.
Ungefär som när nybörjare i konst ritar ett face där konturerna är i svart och därefter färgläggs resten lite lätt. Sådana face finns ju inte i verkligheten heller, det är bara ett ansikte helt enkelt.
Horn kan ofta både blåsa för mycket och premiera konturer. Det är en svår balansgång det där. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-12-23 13:18

Är inte heller helt ovanligt att man kan höra en "oro" i ljudbilden där beroende på ton och volym som spelas så ändras instrumentets placering eller storlek utanför den normala ljudupplevelsen av ett akustiskt instrument. Behöver inte röra om "allt" men enskilda instrument kan skada ljudbilden med vissa toner.

/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-12-23 15:14

Harryup skrev:Är inte heller helt ovanligt att man kan höra en "oro" i ljudbilden där beroende på ton och volym som spelas så ändras instrumentets placering eller storlek utanför den normala ljudupplevelsen av ett akustiskt instrument. Behöver inte röra om "allt" men enskilda instrument kan skada ljudbilden med vissa toner.

/Harryup

Det har jag hört ibland, låter som att man vevar runt med tex blåsinstrument, undrar om man inte gör det också?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-12-23 17:07

sprudel skrev:
Harryup skrev:Är inte heller helt ovanligt att man kan höra en "oro" i ljudbilden där beroende på ton och volym som spelas så ändras instrumentets placering eller storlek utanför den normala ljudupplevelsen av ett akustiskt instrument. Behöver inte röra om "allt" men enskilda instrument kan skada ljudbilden med vissa toner.

/Harryup

Det har jag hört ibland, låter som att man vevar runt med tex blåsinstrument, undrar om man inte gör det också?

My point, hur VET man hur det "ska" låta liksom? Det e ju ytterst sällan man får vara med vid ljudupptagningen. När Bruce lirade i Friends Arena skuttade både gitarrister och blåsare omkring över hela scenen, liksom bossen själv, vore märkligt om de hela tiden återfanns i höger kanal strax till vänster om trummisen (de brukar sitta hyfsat stilla, men är å andra sidan speciellt mickade).
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2014-12-23 19:22

hifikg skrev:
sprudel skrev:

/Harryup

My point, hur VET man hur det "ska" låta liksom? Det e ju ytterst sällan man får vara med vid ljudupptagningen. När Bruce lirade i Friends Arena skuttade både gitarrister och blåsare omkring över hela scenen, liksom bossen själv, vore märkligt om de hela tiden återfanns i höger kanal strax till vänster om trummisen (de brukar sitta hyfsat stilla, men är å andra sidan speciellt mickade).

Men ljudet från respektive instrument följde väl knappast med rörelserna över scenen?

/Anders

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-12-23 19:26

Griff skrev:
Men ljudet från respektive instrument följde väl knappast med rörelserna över scenen?

/Anders

Svårt att säga i den "lokalen" men troligen var de väl nitade via mixerbordet, så då blev det fel redan där, fast det inte var något som slog mig *s*

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-12-24 02:57

men mänskliga varelser rör sig faktiskt framför mikrofonerna och reflexer/eko från inspelningsrummet är sannolikt där och spökar 8)
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-29 01:53

Nykoll var det låter i förhållande till högtalarnas placering.
I hela förbånkade huset :-)
Och jag tycker inte jag spelar särskilt högt.
Är jag hörselskadad?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-01-12 02:05

Lyssnade för en stund sedan på Beck och låten Canceled Check (Mutations), låter inte avslutningen på den långt upp på väggarna är det nog dags att kryobehandla signalkablarna.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-12 07:54

Men om vi försöker bortse från vax som kan tänkas ha alla möjliga fasvridningseffekter inbyggda.
Det var apparaturens och rummets beteende jag ville åt. :)
Hysta på ett vax med en hoper akustiska instrument. Ett vax som det verkar sannolikt att det är inspelat mera "rakt av".

Låter det ändå som att det finns ganska mycket ljud hitom och utanför högtalarna?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-01-12 08:22

Strmbrg skrev:Men om vi försöker bortse från vax som kan tänkas ha alla möjliga fasvridningseffekter inbyggda.
Hysta på ett vax med en hoper akustiska instrument. Ett vax som det verkar sannolikt att det är inspelat mera "rakt av".

Låter det ändå som att det finns ganska mycket ljud hitom och utanför högtalarna?

Ge oss ett exempel från Spottan så att vi diskuterar samma inspelning! Skillnaderna mellan dessa kan vara så stora att de överskrider skillnader i rum och högtalare.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-12 08:43

PerStromgren skrev:
Strmbrg skrev:Men om vi försöker bortse från vax som kan tänkas ha alla möjliga fasvridningseffekter inbyggda.

Ge oss ett exempel från Spottan så att vi diskuterar samma inspelning! Skillnaderna mellan dessa kan vara så stora att de överskrider skillnader i rum och högtalare.

Tror det bör funka med de flesta klassiska vax men iden är bra så här har ni.
:)
http://open.spotify.com/user/1117871480 ... rkCjgI2aGf

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-01-12 10:06

Strmbrg skrev:
PerStromgren skrev:Ge oss ett exempel från Spottan så att vi diskuterar samma inspelning! Skillnaderna mellan dessa kan vara så stora att de överskrider skillnader i rum och högtalare.

Tror det bör funka med de flesta klassiska vax men iden är bra så här har ni.
:)
http://open.spotify.com/user/1117871480 ... rkCjgI2aGf

Bra.
... tycker jag!

Per

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-01-12 11:16

Den inspelningen tycker jag håller sig mellan högtalarna. Jag upplever det dock som lite väl mycket i höger resp vänster högtalare bitvis.
Kanske är jag inte på humör för att acceptera illusionen idag, så se inte svaret som definitivt. :)
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-01-12 12:45

Mahlers tvåa har jag förstås någonstans, men säkert inte just den inspelningen så då blir det kanske "bevis utan värde". Spotify fungerar inte i lyssningsrummet, får snart ta tag i det.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-01-12 13:33

hifikg skrev:Mahlers tvåa har jag förstås någonstans, men säkert inte just den inspelningen så då blir det kanske "bevis utan värde". Spotify fungerar inte i lyssningsrummet, får snart ta tag i det.

Vadå, inte fungerar? Se till att ladda Mahlertvån för offlinekörning i en telefon uppe ljuset och gå ner i källarn och kör, bara!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-12 13:43

Ska jag erbjuda min klassiska kollektion som innehåller kvalitetsstämplade inspelningar?
Allt från lousy till absolute mint condition
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-01-12 14:49

PerStromgren skrev:
hifikg skrev:Mahlers tvåa har jag förstås någonstans, men säkert inte just den inspelningen så då blir det kanske "bevis utan värde". Spotify fungerar inte i lyssningsrummet, får snart ta tag i det.

Vadå, inte fungerar? Se till att ladda Mahlertvån för offlinekörning i en telefon uppe ljuset och gå ner i källarn och kör, bara!

Åh f-n kan man göra så numera... Hittade ett dammigt exemplar av fyran. Musiken håller sig, än så länge, ganska stabilt kring högtalarna, tänka sig. Får se hur det går när Ms Battle entrar scenen.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-01-12 16:24

Fyran höll sig ovanligt snällt i närheten av högtalarna, men jag tror inte att den ögonbindelförsedda lyssnaren hade pekat ut exakt var högtalarna står ändå. Nu på min sena lunch hittade jag en del av tvåan på en Audio Check Disk från EMI och då fanns det inga gränser alls. Stycket "Mit Aufsch" fullständigt flöt ut i hela rummet, dock enbart framför mig, ingen smög upp bakom nacken. Carlsson bjuder på en illusion av en scen som inte ens begränsas av rummets väggar. När jag tittar upp förvånas jag över hur smalt rummet verkligen är i jämförelse. Stannar den trudelutten verkligen mellan era högtalare?

Har fått ett "problem" i mitt lyssningsrum. Någon jä-el spelar musik i huset... hmmm...

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-01-12 17:17

Satt och lyssnade väldigt noga.

Kom fram till att det låter i mina öron och att en del möbler, golv, väggar och tak, vibrerar lite lätt i takt med det som hörs i mina öron.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-01-12 20:02

Va' han bullrar, den där Mahler!

Lite bortom mina 989 låter det, vilket är ovanligt. Det brukar vara mer. Men hornen i inledningen till finalen låter rätt distanta ändå. Snygg ljudbild blir det, måste jag säga!

Hm... stråket verkar nära, resten mycket längre in i ljudbilden är nog en bra sammanfattning.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-01-13 16:29

Inspirerad av ämnet i denna tråd, sammanfallande med en HDtracks drive för audiofilskivor så hittade jag dessa Cheskyvax på ämnet.

http://www.hdtracks.com/the-ultimate-demonstration-disc
http://www.hdtracks.com/best-of-chesky-jazz-and-more-audiophile-tests-volume-2
http://www.hdtracks.com/best-of-chesky-classics-jazz-audiophile-test-disc-vol-3

Har inte haft tid att utvärdera allt än, men musikerna på spår 47 skiva 2 snurrar verkligen hela varvet runt mig i rummet. Häftigt! Svårare med höjdtestet spår 46, mer än den tonala skillnaden vid golvet och en tydlig snabb rörelse uppåt när maraccan är framför mikrofonen. Med lite god inbillning upplever jag också viss höjdkänsla högre upp. Men på det hela taget en diffus rörelse.

Klicktesten 34-42 faller också fint in i ljudbilden ett tag, sen stannar ljudet i djupet och resten av avstånden hörs mer som en ökad efterklang.

Ska försöka återkomma med mer entydig feedback när tiden rinner till. Kul om någon annan har lust att pröva spåren också.

Jag röstade på alternativ 6.

mvh, Mats

Föregående

Återgå till Generellt om hifi