Vilken är enklaste lösningen f. trådlös överf. av musik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-12-10 14:38

PerStromgren skrev:
AndreasArvidsson skrev:Per: Apple Airport express tex. Har optisk ut.
http://www.apple.com/airport-express/specs/

Du har höga tankar om vad en Quad-förstärkare från tidigt 80-tal har för anslutningar! :)

Tack för tips, jag ska läsa på!

Men kolla nästa länk ;)

http://www.rogueamoeba.com/airfoil/speakers.php

http://airplayspeakers.com/category/dev ... qcLMcRDuao

Användarvisningsbild
Alexg

Inläggav Alexg » 2013-12-10 21:43

Testade just detta program, funkade kanon och dessutom gratis!
http://sourceforge.net/projects/shairport4w/

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2013-12-11 00:27

Nu var det väl "åt andra hållet" det var frågan om i den här tråden...

Altså Från PC till AppleTV/AirportE.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

BosseS

Re: Vilken är enklaste lösningen f. trådlös överf. av musik

Inläggav BosseS » 2014-12-22 22:16

Jag kör sladd från hörlursuttaget på en padda till RCA in på stereon, men spotify låter dynamikfattigt och platt. Var ligger begränsningen? Har bredband med ca 7 mbit/s. Hur skulle nästa steg se ut? Air****, sonos, annat??

Har googlat en timme på detta och hittat massor med information, men saknar vitala delar som vad är t.ex airport, och hur fungerar det, vilken kvalite får jag och vad kostar det.

En annan sak: Jag kan fjärrstyra (spotify connect) min padda från mobilen, men inte från datorn, varför, eller hur gör jag? Verkar inte kunna beordra paddan att spela!? Kan däremot får paddan att avbryta det den spelar, och istället spela från datorn (i datorns högtalare...).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-23 11:42

BosseS skrev:Jag kör sladd från hörlursuttaget på en padda till RCA in på stereon, men spotify låter dynamikfattigt och platt. Var ligger begränsningen? Har bredband med ca 7 mbit/s.

Att Spotify kan låta lite tveksamt beror inte minst på de utgåvor de har, alldeles för många remastrade sådana. Ofta låter de allra tidigaste utgåvorna bäst, speciellt om de är mer än 20 år gamla. På 30 år har vi förlorat upp mot 10 dB i dynamik. Nytt material låter tyvärr sällan dynamiskt... Beror också på vilken nivå du har på Spotify. Premium? Om du trots det tycker det låter tråkigt och att andra signalkällor låter bättre, försök undvik paddans hörlursutgång. Fast det vet jag inte hur man gör... 7 Mbit/s räcker, Spotify kör max 320 kbit/s och ibland är det bara hälften om du kör Premium.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2014-12-23 15:21

BosseS skrev:Jag kör sladd från hörlursuttaget på en padda till RCA in på stereon, men spotify låter dynamikfattigt och platt. Var ligger begränsningen? Har bredband med ca 7 mbit/s. Hur skulle nästa steg se ut? Air****, sonos, annat??

Själv har jag installerat ett tillfälligt kontor över julen (= laptop + hörlurar) och upplevde också att Spotify lät skit, speciellt i jämförelse med Foobar. Efter en massa letande kom jag på att det ju är Windows systemjävelskap som ställer till det. Man måste alltså gå in på Properties för hörslursuttaget och markera "Disable system effects" under fliken "Effects". Nu låter det som förut. När jag kör med separat dac så ser menyn annorlunda ut, det var därför jag inte hittade den först.

Och i Spotifys inställningar kan man ju ändra kvaliteten, men det visste du säkert.

/en john

(alltså: högerklicka på volymikonen nere till höger i windows task bar; välj playback devices; markera hörlursutgången; tryck properties; och sedan effects och där kan man markera disable system effects. Typ.)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-23 16:18

Fsst Bosse S kör med en padda och då är det knappast Windows som ställer till det. Har ingen aning om vad som kan ställa till det i en padda, den vi har ligger mest och skräpar...

BosseS

Inläggav BosseS » 2014-12-23 17:49

Precis, en Acer padda med Android 4.1.2, och spotify premium. Ska man kunna ändra inställningen av kvalite under spelning? Hör ingen skillnad, har den ställd på Hög. Kan ju bero på musikmaterialet som nämnts, ska spela mera och jämföra med de CD jag har. Vet inte om det var inbillning, men en stund igår hade jag endast "telefonkvalite", ett frekvensområde på runt några kHz. Det försvann sen, eller så var det musikmaterialet.. Provade även den inbyggda equalizern, men den verkar vara ett skämt!

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2014-12-23 18:04

För uppspelning från telefån (spottan, flackfiler......) så kopplar jag min Samsungtelephon (bluetooth, aptX) till en
Philips AEA2500/12 som i sin tur är kopplad till förstärkaren med RCA-kablar.
Att köra Spotify från telefon till stereon funkar hur bra som helst.
På telefonen har jag ett par GB med Flac-filer som jag också spelar upp på stereon via Philips AEA2500/12.
Det är telefonens dac-chip (nån wolfson variant tror jag) som står för omvandlingen till analogt.
När jag spelar från telen så har jag den i samma rum som stereon och har inte märkt av några överföringsproblem.

Philips AEA2500/12(399:- på Netonet) är en mycket välfungerande och billig pryl, tipsa Tomten! :mrgreen:
I'm only in it for the music.

BosseS

Inläggav BosseS » 2014-12-23 18:20

Tack, om jag tolkar dig rätt så kan telefonens inbyggda DAC vara en begränsning?
Och om jag tolkar beskrivningen av philipspucken rätt strömmas musik från telefon till pcuk via bluetooth, bluetooth som jag vill minnas inte skulle vara så bra sas det?! Det kanske finns bluetooth X och bluetooth Y, aptx?

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2014-12-23 23:59

BosseS skrev:Tack, om jag tolkar dig rätt så kan telefonens inbyggda DAC vara en begränsning?

Antingen tolkar du lite tokigt eller så kanske jag formulerar mig tokigt. :wink:
BosseS skrev:Och om jag tolkar beskrivningen av philipspucken rätt strömmas musik från telefon till pcuk via bluetooth, bluetooth som jag vill minnas inte skulle vara så bra sas det?! Det kanske finns bluetooth X och bluetooth Y, aptx?

Här kan du läsa lite om aptX: https://www.hembiobutiken.se/blogg/220-test-bluetooth-aptx/

BosseS

Inläggav BosseS » 2014-12-24 02:40

Förklara då varför du förordar phillipspucken. Vad vinner du? Vad uppnår du? Vad är den bättre på än en sladd direkt från mobilen/paddan?
Din länkade information ger att bluetooth aptx finns inte inte alla (äldre) mobiler så det är ju naturligtvis en viktig faktor att nämna i samband med rekommendation av nämna puck.

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2014-12-24 11:38

BosseS skrev:Förklara då varför du förordar phillipspucken. Vad vinner du? Vad uppnår du? Vad är den bättre på än en sladd direkt från mobilen/paddan?

En enkel,billig och flexibel lösning "f. trådlös överf. av musik" från min mobil och dessutom i CD-kvalité.
Senast jag var på musikträff hos en kompis så tog jag med "pucken" och spelade upp musiken (flac-filer) från min mobil. :)
Nya mobiler har nya möjligheter, aptX var ett skäl till mitt senaste mobilbyte, vi ungdomar(snart 69) håller oss uppdaterade och uppgraderade. :wink:

BosseS

Inläggav BosseS » 2014-12-24 12:02

Tack då förstår jag. Jag trodde du menade att det var ett sätt att få bättre ljudkvalité än sladd via hörlursutgången, vilket det kanske ger? Bluetooth aptx antar jag har samma räckvidd, dvs runt 10 meter?

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-24 12:04

Äger en Sony BM10 som gick för runt 300. Funkar riktigt bra både från telefon och från dator. Använder en Belkin Bluetooth USB-adapter till datorn som inte har apt-x (vad jag vet) men ändå låter det helt ok

BosseS

Inläggav BosseS » 2014-12-24 21:09

Gjorde litet enkelt jämförande test med Åsa Jinder, via spotify https://play.spotify.com/track/16umabsU ... edium=open vs CD.

Spotify låter bäverpung jämfört med CD, platt, dovt, luddigt, essljud, distat, dålig dynamik. CD låter kristallklart i jämförelse.

Detta alltså via hörlursutgången från paddan in till stereon. Har även provat en modern Samsung Note 4 med samma resultat.

Jag hatar att prova saker fram o tillbaka, jag vill förstå orsaken och åtgärda denna. Men samtidigt vill jag lyssna på musik, inte grotta ned mig i teknikaliteter i ljudkedjan...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-25 10:54

Rippa CD:n till din padda. Då blir jämförelsen mera rättvis. Jag misstänker att din padda gör något ofördelaktigt med signalen.

Jämförelsen mellan Wimp Hifi och Spotify Premium jag lagt upp i en annan tråd är rätt svår.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-25 12:43

Har hjälpt dig på traven. På http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... fy%20Wimp/ hittar du två filer med Åsa Jinder. Är det någon skillnad på dem? Skiljer de sig från CD:n?

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2014-12-26 19:26

Jag har gjort ett litet ryck under helgen och kört igång airfoil som i sin tur streamar till dom airplay kompatibla receivers som jag har i huset.
Jäkligt smutt jämfört med dom äldre squeezeboxarna som jag hade tidigare.
Fördelen är jag kan köra spotify connect till programmet i datorn via mobilen. Sedan switchar jag bara källa med airfoil commander för lokala flac filer som jag spelar upp via foobar(styrs med foobar controller)
Dessutom spelar båda receivrarna synkront(eller iaf hyfsat)
Haft lite bekymmer med digital överstyrning via foobar, men funktionellt är det kanon.
Känns som en solid och billig lösning.
Har man inte airplay, så kostar väl inte en airport express eller apple tv så speciellt mycket.

BosseS

Inläggav BosseS » 2014-12-27 15:00

RogerGustavsson skrev:Har hjälpt dig på traven. På http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... fy%20Wimp/ hittar du två filer med Åsa Jinder. Är det någon skillnad på dem? Skiljer de sig från CD:n?

Stort tack för den servicen.
Nej, mina guldöron hör ingen skillnad mellan dessa spår! Skulle jag tvingas välja skulle det bli B, en aning mer luft?
I jämförelse med CD är de inte långt efter. CD låter fortfarande mer dynamisk och klart. Dina filer saknar lyster, högsta oktaven?

Nu vet jag inte vad som hänt, men jag upplever inte problemet lika stort. Jämförde fler spår på Jinders skiva mellan CD och spotify och de ligger klart närmare varandra nu. Mindre skit i öronen idag kanske, eller nya rör i förstärkaren. Det har ju aldrig låtit direkt dåligt, man skulle ha vant sig vid ljudet, trots markant skillnad gentemot CD.

Kanske behöver en airfoo... 8O

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-12-27 19:24

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-27 21:40

BosseS skrev:
RogerGustavsson skrev:Har hjälpt dig på traven. På http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... fy%20Wimp/ hittar du två filer med Åsa Jinder. Är det någon skillnad på dem? Skiljer de sig från CD:n?

Stort tack för den servicen.
Nej, mina guldöron hör ingen skillnad mellan dessa spår! Skulle jag tvingas välja skulle det bli B, en aning mer luft?
I jämförelse med CD är de inte långt efter. CD låter fortfarande mer dynamisk och klart. Dina filer saknar lyster, högsta oktaven?

Nu vet jag inte vad som hänt, men jag upplever inte problemet lika stort. Jämförde fler spår på Jinders skiva mellan CD och spotify och de ligger klart närmare varandra nu. Mindre skit i öronen idag kanske, eller nya rör i förstärkaren. Det har ju aldrig låtit direkt dåligt, man skulle ha vant sig vid ljudet, trots markant skillnad gentemot CD.

Kanske behöver en airfoo... 8O

Jämför du fortfarande en CD-spelare med hörlursutgången på din padda? Filerna jag lade upp är alltså så de levereras av resp. tjänst. En fullständigare jämförelsen skulle inkludera CD:n rippad till din padda. Då skulle alla varianter gå genom samma spelare.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2014-12-28 11:31

Meh. Nu var jag visserligen blind när jag skrev mitt förra inlägg och observerade inte att det var padda det rörde sig om. Men nu sitter jag här och försöker jul-jobba hos min mor och gör motsvarande koppling med sladd från surfplatta (Nexus 10) till stereo (en sån där liten Denon-anläggning med Dali-högtalare). Usch vad illa det låter! Markant sämre än radiodelen över lag. Jag lyssnar på min vanliga spellista på Spotify och tycker att allt grötar ihop sig och blir platt. Nu är jag visserligen inte van med denna stereo, men när jag hör vad den presterar på FM-radio så förstår jag inte varför det skulle vara så dåligt med platta + sladd. Spotify ställd på extrem kvalitet, ingen eq igång, full volym från plattan. Skumt.

/en john som ber om ursäkt för ot

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-28 14:16

enJohn skrev:...full volym från plattan.

Prova att dra ner volymen lite på plattan, den kanske klipper?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2014-12-28 15:19

Nu kan jag bidra med ett praktiskt tips. :)
PC källa med J River Media center, Apple TV och iPad som fjärrkontroll med jRemote. Det funkar klockrent och man kan även använda det för film. Enda begränsningen är att man inte kan hålla på med annat på iPad'en när man streamar film för att den inte ska tappa handskakningen mot äppeltv'n. Med musik har man inga såna problem.

J River Media Center är i sig själv ej kompatibelt med AirPlay men jRemote löser den biten.
Om man upplever den lilla egenheten med video-biten som bekymmersam så kan man använda Plex med Plex remote för allt videorelaterat.

Det blir inte enklare än så här och allt funkar som klockverk.

BosseS

Inläggav BosseS » 2014-12-28 15:30

Ja, hörlursutgången är ju till för att driva hörlurar, inte en linjeingång med betydligt högre impedans. Men trots det är nivån redan låg, mycket lägre än andra linjekällor. Så att sänka volymen på paddan är ingen lösning. Däremot finns ju motiv för att söka en annan lösning t.ex det som nämns i tråden.

Skulle vilja se en bild på vilka alternativ som finns.
Först har vi ljudkällorna, strömmad musik från nätet eller musik från filer på någon dator/telefon/padda, fler?
Sedan har vi tjänster som spotify, wimp, youtube, svtplay m.fl som man vill kunna (fjärr)styra bekvämt.
Sedan har vi ljudkedjan och dess kvalité, wifi, bluetooth (aptx), ...
Till sist, priset.
Allt detta vill man ju dessutom (fjärr)styra, utöver att styra spotify i sig etc.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2014-12-29 03:09

30Hzbone skrev:För uppspelning från telefån (spottan, flackfiler......) så kopplar jag min Samsungtelephon (bluetooth, aptX) till en
Philips AEA2500/12 som i sin tur är kopplad till förstärkaren med RCA-kablar.
Att köra Spotify från telefon till stereon funkar hur bra som helst.
På telefonen har jag ett par GB med Flac-filer som jag också spelar upp på stereon via Philips AEA2500/12.
Det är telefonens dac-chip (nån wolfson variant tror jag) som står för omvandlingen till analogt.
När jag spelar från telen så har jag den i samma rum som stereon och har inte märkt av några överföringsproblem.

Philips AEA2500/12(399:- på Netonet) är en mycket välfungerande och billig pryl, tipsa Tomten! :mrgreen:

Vet inte om jag missförstår dej eller om det är så att du uttryckt dej otydligt, men i alla fall. När man streamar från en mobiltelefon via bluetooth så är det den mottagande enheten som sköter digitalomvandlingen, dvs. bluetooth är ett helt digitalt protokoll. Ska man streama med hjälp av bluetooth så får man nog bäst resultat om man använder en bluetooth mottagare som har digitalutgång som man kan koppla till en hygglig dac eller förstärkare med digitalingång. Digitalomvandlarna i dom här små "donglarna" brukar inte vara särkilt bra.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2014-12-29 03:53

BosseS skrev:Ja, hörlursutgången är ju till för att driva hörlurar, inte en linjeingång med betydligt högre impedans. Men trots det är nivån redan låg, mycket lägre än andra linjekällor. Så att sänka volymen på paddan är ingen lösning. Däremot finns ju motiv för att söka en annan lösning t.ex det som nämns i tråden.

Skulle vilja se en bild på vilka alternativ som finns.
Först har vi ljudkällorna, strömmad musik från nätet eller musik från filer på någon dator/telefon/padda, fler?
Sedan har vi tjänster som spotify, wimp, youtube, svtplay m.fl som man vill kunna (fjärr)styra bekvämt.
Sedan har vi ljudkedjan och dess kvalité, wifi, bluetooth (aptx), ...
Till sist, priset.
Allt detta vill man ju dessutom (fjärr)styra, utöver att styra spotify i sig etc.

@Bosse S.
Jag kommer in lite sent i diskussionen så det jag skriver kanske redan sagt, men hur som helst. Om du har en Apple iPad så tycke jag att du ska titta på en teknik som heter Apple Airplay. Som namnet antyder så är det bara från portabla Apple enheter så som iPad och iPhone som det går att använda Airplay men har man en sådan enhet så är Airplay det naturliga valet. Med Airplay så streamar man över nätverket vilket gör det betydligt stabilare än bluetooth. Med Airplay så streamar man dessutom i "lossless" vilket gör att det är möjlig att få bättre ljud än över bluetooth.

Hembioförstärkare från bl.a. Denon har ofta stöd för Airplay och det finns en del mediaspelare som också har det stödet, men har man inte någon sådan apparat så kan man titta på någon av Apples egna apparater. Apple Airport har stöd för ljud över Airplay och den har analoga utgångar. Apple TV har stöd för att streama både ljud och bild över Airplay. Den saknar dock analoga utgångar så det det krävs en dac (eller hembioförstärkare) för att få ut ljudet i får den. Båda apparaterna kostar kring 800-900 kr.
Med Apple TV kan man förutom att streama ljud också hyra film via tex. netflix och numera även se SVT Play´s utbud så det är nog den apparaten som jag rekommenderar :)

ante_77

Inläggav ante_77 » 2014-12-29 10:01

BosseS skrev:Gjorde litet enkelt jämförande test med Åsa Jinder, via spotify https://play.spotify.com/track/16umabsU ... edium=open vs CD.

Spotify låter bäverpung jämfört med CD, platt, dovt, luddigt, essljud, distat, dålig dynamik. CD låter kristallklart i jämförelse.

Detta alltså via hörlursutgången från paddan in till stereon. Har även provat en modern Samsung Note 4 med samma resultat.

Jag hatar att prova saker fram o tillbaka, jag vill förstå orsaken och åtgärda denna. Men samtidigt vill jag lyssna på musik, inte grotta ned mig i teknikaliteter i ljudkedjan...

Nu är säkert CD bättre än Spotify.
Men det största problemet är nog hörlursutgången som du spelar genom.

BosseS

Inläggav BosseS » 2014-12-29 18:39

Tack arkman,
Det har säkert nämnts, men jag har aldrig fattat att airplay kräver apples produkter, så den går bort.
Men airport/Apple TV skulle alltså vara ett alternativ då som funkar med svtplay, spotify m.fl.
Men båda dessa är bara ett klister för att kunna köra airplay utan ipod, eller? Nåja.

Har lyssnat lite mer, nu jämfört rippad CD med Rogers filer, och jag har svårt att höra en skillnad.

Jag har också svårt att höra skillnad på dessa ljudfiler via hörlursutgången från paddan, och the real thing, CD-spelaren. Men denna jämförelse är svår då ljudnivån inte stämmer, måste ratta på volymen så det blir ingen bra A/B-lyssning. Får kanske plocka fram min lösa volympot på vinden.

Dåså, ska lyssna på musik nu. Får se om jag återigen reagerar på att ljudet från paddan suger.

Det kan inte vara slumpens ögonblick, dålig datahastighet eller nåt? Man kan ställa in kvaliten i spotify, men hör ingen skillnad mellan dem, men när går den över till den nya hastigheten, direkt eller?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi