Billig motordrift till filmduk

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist

Billig motordrift till filmduk

Inläggav PekkaJohansson » 2005-12-02 03:59

Jag nämnde i Mats tråd om framtida bildmedium att jag motoriserat min manuella filmduk för en ytterst billig penning. Alexi ville ha mer info, vilket kommer här.

Borrmaskinsmoddningen - egentligen skruvdragarmoddningen! - är mycket enkel bara man kommer på idén. Jag fick inspiration från ett par DIY-trådar på Prisjaktsforum (se länk nedan).

Grejen är alltså att använda motorn i en laddbar skruvdragare med utväxling. En röd sådan inköptes på Bauhaus för 149 kr (det finns en likadan blå med reglerbart varvtal för 199 kr). Dragaren skruvas fast i en träbit i taket på ena sidan efter lite pyssel (man måste ta sig in i dragaren, ta ur batteridelen och strömbrytaren samt löda fast en förlängningssladd till motorn, i mitt fall 5-6 meter EKUA).

Man tar därefter sin rullgardin eller manuella filmduk och drar ut den korta runda piggen ur den ena änden. I stället pressar man in en längre stålstav som kan dras fast i borrmaskinen (som har stor fin plastbeklädd chuck så att man får bra kraft med bara händerna). Det går säkert att hitta alternativa sätt att koppla stången till borrmaskinen. I andra änden sätter man det vanliga rullgardinsbeslaget i taket (man behåller lämpligen den fyrkantiga änden intakt men utan snöre om man har en Tupplur).

Förlängningssladden från dragaren i taket dras till det laddbara 12-voltsbatteri som ingick köpet. Batteriet är lite för kraftigt för att dra duken uppåt och alldeles för kraftigt för att dra duken neråt. Det går med en rasande fart! Jag gick därför till Labb Elektronik (inte min särskrivning, utan butikens!) på Söder och köpte 10 st 6 A-dioder som ska ta ner spänningen med 0,7 V styck. Dessa ska jag löda ihop i serie och sedan testa var jag ska ta ut en lagom spänning för att duken ska åka lagom fort både upp och ner.

Fönsterhissomkopplaren har en anslutning på mitten och en i vardera änden och används förstås för att skifta polariteten för dukens upp- respektive nedfärd. Omkopplaren ska jag fälla in snyggt i en vägglist och batteriet ska gömmas tillsammans med sin laddare för enkel uppladdning.

Så fort jag får tid ska jag ta ner mitt tillfälliga arrangemang och montera allting osynligt uppe i taket bakom en av tvärreglarna. Sedan ska allt kläs in i svart Soft Velvet-tyg förutom naturligtvis en slits där duken åker ner. Vill man vara riktigt spexig gör man förstås ett likadant arrangemang med en svartmålad duk som monteras alldeles framför den vita och används som reglerbar maskning i dukens ovankant. Sedan kan man förstås inkorporera en mikrobrytare i lämplig position för att få duken (eller dukarna) att stanna i ett bestämt läge...

Summa summarum har jag lagt ut omkring 1 000 kr för en begagnad 2,40 meter bred duk, motor med batteri och laddare, omkopplare och maskering i form av självhäftande sammet. Resultatet är helt ok och jag har just nu ingen brådska att inhandla den där önskeduken med motordrift och spännanordning. Men det kanske ändrar sig den dagen jag återhämtat mig finansiellt efter ljudrumsäventyret...

Jag har ett gäng egna bilder, men i väntan på dem kan man se principen här: http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... opic=99055

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-12-02 08:53

Vilken schyst idé Pekka!

Har haft funderingar på en LCD-TV som man kan svänga fram och tillbaka via en pelare fäst i taket och hur detta skall kunna drivas.
Detta för att svinga fram och tillbaka tv:n bakom den tilltänkta motoriserade duken, som en "bilrutetorkare" ungefär :lol:

Men nu vet jag svaret, så Tack ska du ha för infallet det är ju suveränt och billigt dessutom. Batteriskruvdragarna är dessutom tillräkligt starka med sina utväxlingar så de klarar mycket tunga arbeten. Speciellt om man inte vill ha snabba rörelser och kan köpa en med hög & låg hastighetsomställning.

Förresten fanns det en omställning på den modellen som du köpte?

En annan fundering jag har i sambandet är om det skulle kunna drivas hyggligt via en inte allt för stor trafo med likriktare eller stab?

Eller om det finns ett något billigt aggregat med pulsbreddsmodulation som man kan justera hastigheten med?

Kul idé är det i.a.f. hur som helst Pekka!

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-12-02 10:27

Hej Björn!

Problemet är att motorn enligt uppgift drar omkring 5,5 A i startögonblicket och ca 5 A i drift. Det blir ett rejält nätaggregat, det. Därför gav jag upp jakten på ett sådant och håller mig till batteriet och laddaren - som ju dessutom medföljer i det billiga paketet. Men om någon har tips på ett billigt aggregat som lämnar kanske 9 V och uppemot 50 W tar jag gärna emot det.

Min dragare har bara en hastighet. Det finns alltså en dragare med reglerbar hastighet, men den regleras medelst varierande tryck på brytaren, vilket känns osmidigt. Bättre då att ändra spänningen till motorn i fasta steg. Faktum är att man klarar sig med så lite som 1,5-3 V på nedvägen. Förmodligen hamnar man omkring 8-9 V på uppvägen.

Bra att komma ihåg är att man trots dragarens styrka och inställbart moment inte kan belasta den alltför hårt eftersom den då börjar röra sig med resultat att duken åker ner i golvet. Jag fick plocka bort det tunga metallrör som satt längst ner på min duk och bara ha kvar den tunna metallstång (ca 2 mm diameter) som sitter instoppad i dukens nederkant. Någon liten vikt vill man ju ha för att sträcka ut materialet.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

DTH

Inläggav DTH » 2005-12-02 12:12

Vilken absolut lysande idee!

Tack Pekka!

Länken från Pekka ledde vidare till denna länk som IMHO är ett MÅSTE att läsa:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=76546

Innehållet talar väl för sig själv? Man riktigt bubblar av ideer och fixarlust när man ser sånt!

Mvh

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-02 13:53

DTH skrev:Vilken absolut lysande idee!

Tack Pekka!

Länken från Pekka ledde vidare till denna länk som IMHO är ett MÅSTE att läsa:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=76546

Innehållet talar väl för sig själv? Man riktigt bubblar av ideer och fixarlust när man ser sånt!

Mvh

8O Herre jävlar! :P
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Återgå till DIY-forum