Moderator: Redaktörer
genstruktur skrev:Kan inte hjälpa dig speciellt mer än att på konsert ser man ibland att barn har hörselkåpor på sig. Kanske något att praktisera tills du har tagit reda på hur det är i alla fall?
Svante skrev:Alltså, vägen fram till hörselskada ges väl av ackumulerad dos av ljud under hela livet. Därför är det kanske synd att börja exponera de små liven för starka ljud innan de riktigt kan uppskatta dem. Dosen i en biosalong är dock inte särskilt hög om allt är rätt inställt. Sen finns ju aspekten att små barn ofta ogillar att överraskas av starka ljud, vilket ganska ofta ger upphov till extraljud som man inte vill ha i biosalongen.
Jag har för mig att jag har hört talas om speciella filmvisningar där barnfamiljer bjuds in för att det ska vara ok med lite extraljud, och ev att de har sänkt ljudnivån i salongen litegrann, men jag minns inte var det var. Det är i alla fall lite surt att behöva gå ut för att den lille inte vill vara med längre.
AndreasArvidsson skrev:Ta det säkra före det osäkra och sänk nivån kraftigt eller ha hörselskydd på barnen. Då vet du att de inte får permanenta skador. Sen kan de säkerligen bli rädda iaf.
Xenod skrev:Svante skrev:Alltså, vägen fram till hörselskada ges väl av ackumulerad dos av ljud under hela livet. Därför är det kanske synd att börja exponera de små liven för starka ljud innan de riktigt kan uppskatta dem. Dosen i en biosalong är dock inte särskilt hög om allt är rätt inställt. Sen finns ju aspekten att små barn ofta ogillar att överraskas av starka ljud, vilket ganska ofta ger upphov till extraljud som man inte vill ha i biosalongen.
Jag har för mig att jag har hört talas om speciella filmvisningar där barnfamiljer bjuds in för att det ska vara ok med lite extraljud, och ev att de har sänkt ljudnivån i salongen litegrann, men jag minns inte var det var. Det är i alla fall lite surt att behöva gå ut för att den lille inte vill vara med längre.
Ackumulerad dos av ljud, stämmer verkligen det? Jag menar, nollställer sig inte hörlselorganet under lugna perioder, t.ex. över natten? Om man utsatts för normala ljudtryck under dagen, dvs ingen rockkonsert eller liknande. Annars skulle väl det betyda att alla som gillar att lyssna på musik bör bli hörselskadade i mycket högre utsträckning än människor som inte gör det och i övrigt har samma ljudnivå omkring sig?
Det andra du nämner existerar på i stort sett alla SF-biografer vad jag vet, de kallar det för barnvagnsbio. Lite mer ljus i salongen, lite dämpat ljud, paus mitt i filmen etc. Men jag pratar i första hand om att se på film i hemmabio
Xenod skrev:genstruktur skrev:Kan inte hjälpa dig speciellt mer än att på konsert ser man ibland att barn har hörselkåpor på sig. Kanske något att praktisera tills du har tagit reda på hur det är i alla fall?
På konsert bör ALLA ha hörselskydd, eller öronproppar, tycker jag. Det är ju alldeles tokigt starkt på de flesta mainstream-konserter där man kör ljudet genom ett högtalarsystem.
genstruktur skrev:Xenod skrev:genstruktur skrev:Kan inte hjälpa dig speciellt mer än att på konsert ser man ibland att barn har hörselkåpor på sig. Kanske något att praktisera tills du har tagit reda på hur det är i alla fall?
På konsert bör ALLA ha hörselskydd, eller öronproppar, tycker jag. Det är ju alldeles tokigt starkt på de flesta mainstream-konserter där man kör ljudet genom ett högtalarsystem.
Det har du en poäng med. I alla fall på de flesta konserter. Men skall du se film på referensvolym är du väl i närheten av samma volym?
Svante skrev:
Nä. Vare sig hemma i soffan eller på bio är man i närheten av de galna nivåer som det är på (förstärkta) konserter numera. Det skiljer säkert 20 dB, typiskt.
genstruktur skrev:Svante skrev:
Nä. Vare sig hemma i soffan eller på bio är man i närheten av de galna nivåer som det är på (förstärkta) konserter numera. Det skiljer säkert 20 dB, typiskt.
Mjeajanjea? Är det så?
Men numera? Det är väl typiskt jättemycket lägre volym på förstärkta konserten nu än det var förr?
Micke23 skrev:Prova att gå på en konsert på Debaser Medis eller Debaser Strand i Stockholm. Det är aldrig så kraftig volym att man behöver öronproppar, snarare lite för svagt ljud, men de kollar stenhårt med dB-mätare för att inte överskrida riktlinjerna.
JM skrev:Mina nu vuxna barn somnade o sov framför högtalare med ljudnivåer kring 100 dB utan idag uppvisa hörselskador.
HenrikTornquist skrev:Micke23 skrev:Prova att gå på en konsert på Debaser Medis eller Debaser Strand i Stockholm. Det är aldrig så kraftig volym att man behöver öronproppar, snarare lite för svagt ljud, men de kollar stenhårt med dB-mätare för att inte överskrida riktlinjerna.
I beg to differ! Jag vill påstå att det är högst individuellt vad man tycker är för högt. När jag jobbade i Sthlm gick jag regelbundet på konserter, bl.a på Debaser Medis, och skulle inte klarat det utan skydd.
philipbtz skrev:Ta inga risker. Har själv hörselskador från när jag var yngre och inte förstod riskerna. Jag var mycket mer försiktig än många av mina kompisar men fick ändå problem med tinnitus. Har dock en väldigt mild grad av detta. Känner dock andra som spelat i band osv. som lider som fan. Se till att informera tidigt om att det är ett måste med musikproppar när man är på nattklubb eller spelar i band. Verkar dock redan vara mycket mer accepterat i dagsläget att ha proppar i öronen när man vistas i miljöer med högt ljud. Hörselskador är något som ackumuleras så ju senare man börjar bli utsatt för höga ljud desto bättre.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster