Bebisars öron - biokompatibla?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xenod

Bebisars öron - biokompatibla?

Inläggav Xenod » 2014-12-27 17:31

Har googlat lite men inte hittat något bra. Har bebsisar lättare att få hörselskador än större barn/vuxna? Tänker att deras hörselgångar rimligtvis är mycket smalare och kortare och att de därför skulle kunna vara känsligare för ljudtryck.

Rent praktiskt funderar jag på de stunder då man själv är filmsugen men måste ha bebis med sig under filmstunden, kan det vara skadligt för dem? Vill man höra dialogen någorlunda så blir ju actionscenerna ändå lite högljudda.

Användarvisningsbild
genstruktur

Re: Bebisars öron - biokompatibla?

Inläggav genstruktur » 2014-12-27 18:27

Kan inte hjälpa dig speciellt mer än att på konsert ser man ibland att barn har hörselkåpor på sig. Kanske något att praktisera tills du har tagit reda på hur det är i alla fall? :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-12-27 18:49

Alltså, vägen fram till hörselskada ges väl av ackumulerad dos av ljud under hela livet. Därför är det kanske synd att börja exponera de små liven för starka ljud innan de riktigt kan uppskatta dem. Dosen i en biosalong är dock inte särskilt hög om allt är rätt inställt. Sen finns ju aspekten att små barn ofta ogillar att överraskas av starka ljud, vilket ganska ofta ger upphov till extraljud som man inte vill ha i biosalongen.

Jag har för mig att jag har hört talas om speciella filmvisningar där barnfamiljer bjuds in för att det ska vara ok med lite extraljud, och ev att de har sänkt ljudnivån i salongen litegrann, men jag minns inte var det var. Det är i alla fall lite surt att behöva gå ut för att den lille inte vill vara med längre.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2014-12-27 20:11

vad jag har hört så är bebisar mer kännsliga för höga ljud nivåer, minns själv när man var i 5 års åldern så tyckte man ju att det lät fruktansvärt högt om någon tex spikade med hamaren.

vi har alltid satt på hörsel skydd på våra barn barnen tills dom var runt 2 år, och försöker hålla en ganska låg nivå när dom var 2-4 år, så bäst är ju hörsel skydd på dom eller se film utan barn så man kan trycka på lite.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-27 20:18

Ta det säkra före det osäkra och sänk nivån kraftigt eller ha hörselskydd på barnen. Då vet du att de inte får permanenta skador. Sen kan de säkerligen bli rädda iaf.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2014-12-27 21:59

genstruktur skrev:Kan inte hjälpa dig speciellt mer än att på konsert ser man ibland att barn har hörselkåpor på sig. Kanske något att praktisera tills du har tagit reda på hur det är i alla fall? :)

På konsert bör ALLA ha hörselskydd, eller öronproppar, tycker jag. Det är ju alldeles tokigt starkt på de flesta mainstream-konserter där man kör ljudet genom ett högtalarsystem.

Svante skrev:Alltså, vägen fram till hörselskada ges väl av ackumulerad dos av ljud under hela livet. Därför är det kanske synd att börja exponera de små liven för starka ljud innan de riktigt kan uppskatta dem. Dosen i en biosalong är dock inte särskilt hög om allt är rätt inställt. Sen finns ju aspekten att små barn ofta ogillar att överraskas av starka ljud, vilket ganska ofta ger upphov till extraljud som man inte vill ha i biosalongen.

Jag har för mig att jag har hört talas om speciella filmvisningar där barnfamiljer bjuds in för att det ska vara ok med lite extraljud, och ev att de har sänkt ljudnivån i salongen litegrann, men jag minns inte var det var. Det är i alla fall lite surt att behöva gå ut för att den lille inte vill vara med längre.

Ackumulerad dos av ljud, stämmer verkligen det? Jag menar, nollställer sig inte hörlselorganet under lugna perioder, t.ex. över natten? Om man utsatts för normala ljudtryck under dagen, dvs ingen rockkonsert eller liknande. Annars skulle väl det betyda att alla som gillar att lyssna på musik bör bli hörselskadade i mycket högre utsträckning än människor som inte gör det och i övrigt har samma ljudnivå omkring sig?

Det andra du nämner existerar på i stort sett alla SF-biografer vad jag vet, de kallar det för barnvagnsbio. Lite mer ljus i salongen, lite dämpat ljud, paus mitt i filmen etc. Men jag pratar i första hand om att se på film i hemmabio :)

AndreasArvidsson skrev:Ta det säkra före det osäkra och sänk nivån kraftigt eller ha hörselskydd på barnen. Då vet du att de inte får permanenta skador. Sen kan de säkerligen bli rädda iaf.

För att vara lite mer konkret så har vi tidigare kört ca -20dB från ref, så precis som på barnvagnsbio så är det lägre än normalt. Men eftersom vi har börjat titta på ganska mycket film igen efter att hemmabion blivit färdig så har man ändå börjat fundera över detta... Får sänka lite till tills jag har bättre fakta.

Men rädd har ingen av barnen blivit, inte så att vi märkt det iaf. Bebisen på 5 månader brukar gris-sova sig igenom filmerna och ha det riktigt göttit i mammas eller pappas knä :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-27 22:11

Jag vet inte heller hur känsliga små barn är, men jag vet att jag inte skulle kunna förlåta mig själv om jag råkade orsaka permanenta skador på mina barn. Jag misstänker att du och de flesta känner lika dant. Så ta det säkra före det osäkra och använd sunt förnuft är mitt tips. Det är ju trots allt inte så många år som de är så där små.
En idé kan vara att öka nivån på centerkanalen. Då hör man fortfarande dialogen, men slipper alla starka effekter. Om du har den möjligheten dvs.

I övrigt så tycker jag att det lät mysigt att se på film sådär med familjen :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-12-27 22:16

Xenod skrev:
Svante skrev:Alltså, vägen fram till hörselskada ges väl av ackumulerad dos av ljud under hela livet. Därför är det kanske synd att börja exponera de små liven för starka ljud innan de riktigt kan uppskatta dem. Dosen i en biosalong är dock inte särskilt hög om allt är rätt inställt. Sen finns ju aspekten att små barn ofta ogillar att överraskas av starka ljud, vilket ganska ofta ger upphov till extraljud som man inte vill ha i biosalongen.

Ackumulerad dos av ljud, stämmer verkligen det? Jag menar, nollställer sig inte hörlselorganet under lugna perioder, t.ex. över natten? Om man utsatts för normala ljudtryck under dagen, dvs ingen rockkonsert eller liknande. Annars skulle väl det betyda att alla som gillar att lyssna på musik bör bli hörselskadade i mycket högre utsträckning än människor som inte gör det och i övrigt har samma ljudnivå omkring sig?

Det andra du nämner existerar på i stort sett alla SF-biografer vad jag vet, de kallar det för barnvagnsbio. Lite mer ljus i salongen, lite dämpat ljud, paus mitt i filmen etc. Men jag pratar i första hand om att se på film i hemmabio :)

Ah, ja men då bestämmer du ju nivån själv. Alltså, det där med ackumuleringen. Jag är inte expert på det, men bullernormer är upplagda som dos. Man mäter ekvivalentnivå under ett dygn. Och det är ju ett känt faktum att folk som utsätts för starka ljud inte utvecklar hörselskador direkt (om det inte är väldigt starkt) men att de däremot med åren blir lomhörda. Om det är en alldeles linjär påverkan vet jag inte, men som en första approximation kan det funka tror jag. Sen är olika delar av spektrum olika hörselförstörande, de höga frekvenserna är värre.

Att gilla att lyssna på musik behöver inte betyda att man lyssnar starkt, jag skulle tro att musikgenren spelar stor roll både map nivå och högfrekvensinnehåll. Tokmastering ger mer högfrekvens och möjlighet till högre medelnivå utan klippning, så genrer som är mer utsatta för det har nog högre sannolikhet att generera hörselskador i det praktiska fallet.

Eftersom filmljud ofta är bättre producerat än musik så är faran mindre, dessutom är det ofta långa perioder i filmer som ljudet inte är så starkt. Medelnivån, dosen, blir därmed inte så stor. I en del filmer är det kanske fullt ös en längre tid, men jag skulle faktiskt vara mer orolig för påverkan som 1 timmes slakt på orcher har visuellt på en bebis än ljudmässigt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2014-12-27 22:23

EDIT: Svar på Andreas inlägg ett steg upp, Svante var snabbare än mig därimellan :)

Självklart vill ingen det. Ju mer jag funderar så tycker jag dock att -20dB från ref borde vara ganska rimligt. Det innebär ju 85dB som max bortsett från LFE, och medelnivån på filmen blir långt mycket lägre. Ett normalt liv i övrigt borde vara en större påfrestning tycker jag. Storasyskon som leker, pratar rätt in i öronen på lillebror, skriker högt så det dånar ett antal gånger varje dag, stadsmiljö, en dag på förskolan med mera borde vara värre.

Men jag kom på att jag kan prova med "night-mode" , dvs låta receivern komprimera ljudet så att pang-panget inte blir så mkt högre än medelnivån.

Mm, det är mysigt. Om det inte blir för många blöjbyten mitt i de spännande scenerna :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-27 22:28

Det blir nog bra. Olika filmer har ju dock vitt skilda ljudspår så att alltid ha volymen inställd på samma är kanske ingen höjdare. Använd sunt förnuft så blir det bra :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-12-28 02:22

Xenod skrev:
genstruktur skrev:Kan inte hjälpa dig speciellt mer än att på konsert ser man ibland att barn har hörselkåpor på sig. Kanske något att praktisera tills du har tagit reda på hur det är i alla fall? :)

På konsert bör ALLA ha hörselskydd, eller öronproppar, tycker jag. Det är ju alldeles tokigt starkt på de flesta mainstream-konserter där man kör ljudet genom ett högtalarsystem.

Det har du en poäng med :). I alla fall på de flesta konserter. Men skall du se film på referensvolym är du väl i närheten av samma volym?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-12-28 02:27

genstruktur skrev:
Xenod skrev:

Det har du en poäng med :). I alla fall på de flesta konserter. Men skall du se film på referensvolym är du väl i närheten av samma volym?

Nä. Vare sig hemma i soffan eller på bio är man i närheten av de galna nivåer som det är på (förstärkta) konserter numera. Det skiljer säkert 20 dB, typiskt.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-12-28 02:33

Svante skrev:

Nä. Vare sig hemma i soffan eller på bio är man i närheten av de galna nivåer som det är på (förstärkta) konserter numera. Det skiljer säkert 20 dB, typiskt.

Mjeajanjea? Är det så?

Men numera? Det är väl typiskt jättemycket lägre volym på förstärkta konserten nu än det var förr?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-12-28 11:02

genstruktur skrev:
Svante skrev:

Mjeajanjea? Är det så?

Men numera? Det är väl typiskt jättemycket lägre volym på förstärkta konserten nu än det var förr?

Jag vet inte vad du brukar gå på för konserter, men nej, det är inte min upplevelse. Men det är klart, det är ingen naturlag att det ska vara för starkt på konserter. Tack och lov, jag hoppas att jag kommer att hitta fler konserter som de du verkar ha varit på, då.

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2014-12-28 11:11

Prova att gå på en konsert på Debaser Medis eller Debaser Strand i Stockholm. Det är aldrig så kraftig volym att man behöver öronproppar, snarare lite för svagt ljud, men de kollar stenhårt med dB-mätare för att inte överskrida riktlinjerna.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-12-28 12:24

Det låter nästan för bra för att vara sant, nu blev jag glad. :D

JM

Inläggav JM » 2014-12-28 13:11

Generellt ger för högt ljudtryck skador först på de yttre hårcellerna i cochlea i frekvensområdet kring 3500 Hz o hos barn några tusen Hz högre upp. Studier visar på övergående hörselpåverkan på upp till 40dB. Mer noggrannare studier påvisar icke reversibel hörselpåverkan på synapsnivå. :?

Tabell 1 – Riktvärden för lokaler och platser dit barn under 13 års ålder inte har tillträde
Maximalt ljud LAFmax
1
115 dB
Ekvivalent ljud LAeqT
2
100 dB
1 Den högsta A-vägda ljudnivån.

2 Den A-vägda ekvivalenta ljudnivån under en viss tidsperiod (T).

Tabell 2 – Riktvärden för lokaler och platser dit både barn och vuxna har tillträde
Maximalt ljud LAFmax
1
110 dB
Ekvivalent ljud LAeqT
2
097 dB
3
1 Den högsta A-vägda ljudnivån.
2 Den A-vägda ekvivalenta ljudnivån under en viss tidsperiod (T).
3 Särskild hänsyn bör tas i verksamheter som är särskilt riktade till barn, s.k. knattediskotek eller
3 liknande.

Där bör ekvivalenta A-vägda ljudnivåer under 90 dB alltid eftersträvas
-----
Hörselgångens och ytterörats utformning och dimensioner påverkar den akustiska
överföringen från omgivningen till trumhinnan. Hos vuxna innebär detta en akustisk
förstärkning vars tyngdpunkt ligger i frekvensområdet 3-4 kHz. Man har visat att denna
akustiska faktor inverkar på effekterna av exponering för starka ljud (Gerhardt et al, 1987;
Hellström, 1993). Små barn har kortare hörselgång och mindre öronmussla än vuxna, och
därför ligger denna akustiska förstärkning vid högre frekvens – hos nyfödda i området 5-7
kHz. Detta skulle kunna innebära ökad skadekänslighet för ljud vid dessa högre frekvenser,
men å andra sidan är känsligheten samtidigt lägre än vuxnas i området 3-4 kHz, där musik
som regel innehåller mera energi. Denna akustiska skillnad mellan barn och vuxna försvinner
dock gradvis och är i stort sett eliminerad vid 2-3 års ålder (Kruger, 1987), även om en viss
fortsatt sänkning av resonansfrekvensen fortsätter fram till ca 7-årsåldern (Dempster &
Mackenzie, 1990).

http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... FULLTEXT02

Försiktighetsprincipen bör gälla barn.

Mina nu vuxna barn somnade o sov framför högtalare med ljudnivåer kring 100 dB utan idag uppvisa hörselskador.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-12-28 14:35

Jag håller med micke23, det känns som arrangörer är mycket mer noga med att hålla riktvärden för ljudtryck vid konserter nu för tiden. Vilket inte behöver vara något negativt alls.
På 80 och 90-talet var det helt sjuk ibland, en tävling om vem som kom upp i mest. Var det inte Judas Priest som klockade in på 132 dB eller nåt? :)

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2014-12-28 15:05

Micke23 skrev:Prova att gå på en konsert på Debaser Medis eller Debaser Strand i Stockholm. Det är aldrig så kraftig volym att man behöver öronproppar, snarare lite för svagt ljud, men de kollar stenhårt med dB-mätare för att inte överskrida riktlinjerna.

I beg to differ! Jag vill påstå att det är högst individuellt vad man tycker är för högt. När jag jobbade i Sthlm gick jag regelbundet på konserter, bl.a på Debaser Medis, och skulle inte klarat det utan skydd.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-12-28 15:17

JM skrev:Mina nu vuxna barn somnade o sov framför högtalare med ljudnivåer kring 100 dB utan idag uppvisa hörselskador.

...fast just uttalanden av den där typen ska man vara försiktig med. Alltså, det är säkert sant men vän av dostanken som jag är så kan de fortfarande vara 10 år närmare en hörselskada än de skulle ha varit utan exponeringen som barn. Man har sällan hörselskador pga exponering i 20-30-årsåldern. Däremot kan en 40-50-årings hörselskador till stor del bero på exponering i 20-30-årsåldern och tidigare.

Det är det som är så lurigt med hörselskador, och varje individ har bara en hörsel att experimentera med. Och det är relativt svårt att göra vetenskapliga studier på det som svarar på frågor om sådana långtidseffekter.

Så precis som du säger (i det jag klippte bort av ditt inlägg) bör man vara försiktig med hörseln, både för barn och vuxna. Jag lever mer och mer efter principen att alla starka ljud äter på min hörsel och att jag därför väljer noggrannare när jag ändå utsätter mig för starka ljud. Och små barn bör vare sig utsättas för eller vänjas vid starka ljud om man vill att de ska ha hörsel kvar när de är 50.

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2014-12-28 15:44

HenrikTornquist skrev:
Micke23 skrev:Prova att gå på en konsert på Debaser Medis eller Debaser Strand i Stockholm. Det är aldrig så kraftig volym att man behöver öronproppar, snarare lite för svagt ljud, men de kollar stenhårt med dB-mätare för att inte överskrida riktlinjerna.

I beg to differ! Jag vill påstå att det är högst individuellt vad man tycker är för högt. När jag jobbade i Sthlm gick jag regelbundet på konserter, bl.a på Debaser Medis, och skulle inte klarat det utan skydd.

Det kan säkert variera beroende på artist, men jag har alltid behövt öronproppar på musikfestivaler och konserter de senaste 20 åren, men senaste året eller så har jag märkt en påtaglig sänkning av ljudnivåerna. Jag är väldigt rädd om hörseln efter att ha utsatt öronen för bullriga replokaler under ungdomsåren.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-31 18:33

Bebisöron har inte lika mycket vax i kanalen och är därför mycket känsligare för höga ljudtryck samt ett omfång på 20-20000 Hz vilket gör att ljud låter annorlunda.
Öronmuffar rekommenderas varmt och tyst.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2015-01-01 12:45

Ta inga risker. Har själv hörselskador från när jag var yngre och inte förstod riskerna. Jag var mycket mer försiktig än många av mina kompisar men fick ändå problem med tinnitus. Har dock en väldigt mild grad av detta. Känner dock andra som spelat i band osv. som lider som fan. Se till att informera tidigt om att det är ett måste med musikproppar när man är på nattklubb eller spelar i band. Verkar dock redan vara mycket mer accepterat i dagsläget att ha proppar i öronen när man vistas i miljöer med högt ljud. Hörselskador är något som ackumuleras så ju senare man börjar bli utsatt för höga ljud desto bättre.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-01 12:50

philipbtz skrev:Ta inga risker. Har själv hörselskador från när jag var yngre och inte förstod riskerna. Jag var mycket mer försiktig än många av mina kompisar men fick ändå problem med tinnitus. Har dock en väldigt mild grad av detta. Känner dock andra som spelat i band osv. som lider som fan. Se till att informera tidigt om att det är ett måste med musikproppar när man är på nattklubb eller spelar i band. Verkar dock redan vara mycket mer accepterat i dagsläget att ha proppar i öronen när man vistas i miljöer med högt ljud. Hörselskador är något som ackumuleras så ju senare man börjar bli utsatt för höga ljud desto bättre.

Instämmer till fullo.
Jag har basmuller i öronen vid högspel.
spelar jag tillräckligt högt och länge så kantrar mitt balanssinne så jag går omkull.
Har dessutom en finns Sandton (högfrekvens) som hela tiden väser lite, men jag kan koncentrera mig så det försvinner.
Är jag trött så brusar det som det vill.
Och varför ska man ta med så små barn på konsert?
Verkar lite omdömeslöst.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Återgå till Generellt om hifi