Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Snyggt! Vad är det för bokhylla?
Fjonkalicious skrev:Haru pallat upp tv:n?
matssvensson skrev:RogerGustavsson skrev:Snyggt! Vad är det för bokhylla?
Tack. Bokhyllan är ritad av en bekant och snickarbyggd i sex liggande sektioner. Ett h-e att få på plats, men toppen när väl där.
/m
JB skrev:lennartj skrev:Den anläggningen borde vara bra på rock om högtalarna är av samma material som väggarna?
Absolut!
Enda problemet är att anläggningen bara är kompatibel med stenkakor!
murgatroyd skrev:Kollat danska Montana? Kostar skjortan och halva ärmen, men vilken design och vilka färger!
http://www.montana.dk/en/living/Product ... /Products/
RogerGustavsson skrev:På det viset. Har själv bara egendesignade hyllor och tänkte din hylla fanns att köpa. Är i behov av ett par hyllor sedan några åkt ut i garaget. Kanske blir ett par av Ikea's Kallax eftersom det är vinyler som ska ha plats. Dessvärre blir det då tvunget att modifiera den ena (den behöver kortas).
RogerGustavsson skrev:matssvensson skrev:RogerGustavsson skrev:Snyggt! Vad är det för bokhylla?
Tack. Bokhyllan är ritad av en bekant och snickarbyggd i sex liggande sektioner. Ett h-e att få på plats, men toppen när väl där.
/m
På det viset. Har själv bara egendesignade hyllor och tänkte din hylla fanns att köpa. Är i behov av ett par hyllor sedan några åkt ut i garaget. Kanske blir ett par av Ikea's Kallax eftersom det är vinyler som ska ha plats. Dessvärre blir det då tvunget att modifiera den ena (den behöver kortas).
lennartj skrev:
Min semportabla 78-varvsanläggning
RogerGustavsson skrev:Bra information Lennart! Vad händer egentligen när man har 18 kg per fack? Själva hyllplanen är 16 mm tjocka och på 33 cm blir det väl inget nedhäng? De hyllor jag haft hittills har haft 20 mm stavlimmad furu, längd 56 cm. Kallax/Expedit är lite onödigt djupa för vinyler men djupet passar förståa rätt bra för att ställa hifiapparater ovanpå.
Adhoc skrev:Svagaste punkten om den missas tror jag är bakstycket i masonit /MDF. Om det inte spikas fast ordentligt runtom, kan hela konstruktionen bli för rank vid en sidledes puff.
murgatroyd skrev:En annan var ju tidigt ute!Detta är 1980, i mitt föräldrahem, jag var 21 bast....
![]()
Saknar Micro MA-505 tonarmen & G.A.S. Grandson fortfarande. Audio-Research SP-4 var sådär. Första transistorsteget från ARC
RobotKeso skrev:murgatroyd skrev:En annan var ju tidigt ute!Detta är 1980, i mitt föräldrahem, jag var 21 bast....
![]()
Saknar Micro MA-505 tonarmen & G.A.S. Grandson fortfarande. Audio-Research SP-4 var sådär. Första transistorsteget från ARC
Hyfsat stort kassettdäck! Trevliga prylar dina föräldrar hade på den tiden.
lennartj skrev:RogerGustavsson skrev:Bra information Lennart! Vad händer egentligen när man har 18 kg per fack? Själva hyllplanen är 16 mm tjocka och på 33 cm blir det väl inget nedhäng? De hyllor jag haft hittills har haft 20 mm stavlimmad furu, längd 56 cm. Kallax/Expedit är lite onödigt djupa för vinyler men djupet passar förståa rätt bra för att ställa hifiapparater ovanpå.
Jag har inte sett den nya Kallax-hyllan, men monterade min Expedit-hylla för några år sedan och har just scannat ett par sidor ur monteringsanvisningarna som blivit kvar som markör i ett av 78-varvsfacken.
Hyllplanen är genomgående i hela hyllans bredd och stöttas av tre mellanväggar så intuitivt tycker man att hyllan borde hålla för ganska mycket, men då glömmer man att IKEA alltid använder billigste möjliga material, så långt det går. Om de har kommit undan med porösaste träfiberskivorna i de tjocka gavlarna samt topp och botten misstänker jag att hyllplanens infästningar i yttergavlarna med fyra träpinnar per sida är de svagaste punkterna på bilden nedan som visar toppskiva och höger gavel och montering av första hyllan uppifrån.
RogerGustavsson skrev:Bra information Lennart! Vad händer egentligen när man har 18 kg per fack? Själva hyllplanen är 16 mm tjocka och på 33 cm blir det väl inget nedhäng? De hyllor jag haft hittills har haft 20 mm stavlimmad furu, längd 56 cm. Kallax/Expedit är lite onödigt djupa för vinyler men djupet passar förståa rätt bra för att ställa hifiapparater ovanpå.
Nattlorden skrev:RogerGustavsson skrev:Bra information Lennart! Vad händer egentligen när man har 18 kg per fack? Själva hyllplanen är 16 mm tjocka och på 33 cm blir det väl inget nedhäng? De hyllor jag haft hittills har haft 20 mm stavlimmad furu, längd 56 cm. Kallax/Expedit är lite onödigt djupa för vinyler men djupet passar förståa rätt bra för att ställa hifiapparater ovanpå.
Det går utmärkt att fylla alla facken med så mycket whiskyflaskor som får plats och ha det stående i åratal utan nedböjning. Borde vara i närheten den vikten tycker jag.
Så här såg den våren 2004 sedan när faktiskt.se var på reportagebesök och då var den klent belastad:
Lyckades faktiskt få den att hålla en nedmontering och återmontering vid flytt av den.
Nattlorden skrev:RogerGustavsson skrev:Bra information Lennart! Vad händer egentligen när man har 18 kg per fack? Själva hyllplanen är 16 mm tjocka och på 33 cm blir det väl inget nedhäng? De hyllor jag haft hittills har haft 20 mm stavlimmad furu, längd 56 cm. Kallax/Expedit är lite onödigt djupa för vinyler men djupet passar förståa rätt bra för att ställa hifiapparater ovanpå.
Det går utmärkt att fylla alla facken med så mycket whiskyflaskor som får plats och ha det stående i åratal utan nedböjning. Borde vara i närheten den vikten tycker jag.
BosseS skrev:1105 LP
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster