"Hur ser det ut hos dig"-tråden

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
-Palle-

Re: "Hur ser det ut hos dig"-tråden

Inläggav -Palle- » 2014-12-28 17:30

En dagsfärsk sunkig mobilbild är allt jag kan bjuda på! :roll:
DSC_0046.JPG
DSC_0046.JPG (91.27 KiB) Visad 3586 gånger
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-28 18:01

Snyggt Palle. Diggar din TV-bänk :D

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2014-12-28 18:07

Hehe, ja det ska bli ändring på den och TV´n ska hängas framför, basarna ska ställas på högkant och så ska allt kläs i bänkskiva tänkte jag.
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-12-28 18:09

Haru pallat upp tv:n? 8)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2014-12-28 18:10

RogerGustavsson skrev:Snyggt! Vad är det för bokhylla?

Tack. Bokhyllan är ritad av en bekant och snickarbyggd i sex liggande sektioner. Ett h-e att få på plats, men toppen när väl där.

/m

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2014-12-28 18:12

Fjonkalicious skrev:Haru pallat upp tv:n? 8)

Vad baserar du det påståendet på undrar jag? 8)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-28 20:56

matssvensson skrev:

Tack. Bokhyllan är ritad av en bekant och snickarbyggd i sex liggande sektioner. Ett h-e att få på plats, men toppen när väl där.

/m

På det viset. Har själv bara egendesignade hyllor och tänkte din hylla fanns att köpa. Är i behov av ett par hyllor sedan några åkt ut i garaget. Kanske blir ett par av Ikea's Kallax eftersom det är vinyler som ska ha plats. Dessvärre blir det då tvunget att modifiera den ena (den behöver kortas).

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-12-28 21:30

Kollat danska Montana? Kostar skjortan och halva ärmen, men vilken design och vilka färger!
http://www.montana.dk/en/living/Product ... /Products/
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-12-28 21:59

JB skrev:
lennartj skrev:Den anläggningen borde vara bra på rock om högtalarna är av samma material som väggarna? :wink:

Absolut!
Enda problemet är att anläggningen bara är kompatibel med stenkakor! :lol:

Än se'n?
jag har ca ett 1.000-tal 78-varave och har på äldre dar hot-roddat min första skivspelare, en Garrard SP25 Mk.II, som jag köpte begagnad av en klasskamrat,
när jag gick på gymnasiet i slutet av 60-talet.
Då var det LP som gällde, nu är det 78'or som gäller med den skivspelaren , sedan jag rensat bort all mekanik som inte är oundg'änglig för att spela just 78'or.

Bild
Min semportabla 78-varvsanläggning

Bild
Modern MM-pickup kräver

Bild
dessvärre nytt phono-steg

Bild
eftersom universalförstärkaren Dynacord MV17 trots sin mångfald smått exotiska ingångar, som ljudfilmsprojektor, elbas, ekomaskin och mer genrerella som
balanserad mikrofon endast har ingång för kristallpickup men saknar ingång för Moving Magnet-pickup (men det hade antagligen kostat minst ett dubbelrör
extra för frekvenskorrektonen, vid närmare eftertanke). :roll: :idea:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2014-12-28 22:59

Ok, här har ni en annan flavour!

Bild

...Och högralarna hänger på väggen.

Bild

Böckerna skall ramas in och hängas strategiskt... Diskuterade denna absorbentidé i en tråd för något halvår sedan!

Det skall också bli diffusorer på bakväggen, men först skall nyåret firas in. :)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-28 23:22

murgatroyd skrev:Kollat danska Montana? Kostar skjortan och halva ärmen, men vilken design och vilka färger!
http://www.montana.dk/en/living/Product ... /Products/

Kollade på Montana redan för 25 år sedan och redan då var de dyra...

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2014-12-28 23:52

RogerGustavsson skrev:På det viset. Har själv bara egendesignade hyllor och tänkte din hylla fanns att köpa. Är i behov av ett par hyllor sedan några åkt ut i garaget. Kanske blir ett par av Ikea's Kallax eftersom det är vinyler som ska ha plats. Dessvärre blir det då tvunget att modifiera den ena (den behöver kortas).

Bokhyllan AB vet jag skräddarsyr sina bokhyllor på beställning. Och jag har för mig det inte drar iväg till Montanapriser för det. Om det kan vara ett alternativ. http://www.bokhyllanab.se

/mats

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-12-28 23:59

RogerGustavsson skrev:
matssvensson skrev:

/m

På det viset. Har själv bara egendesignade hyllor och tänkte din hylla fanns att köpa. Är i behov av ett par hyllor sedan några åkt ut i garaget. Kanske blir ett par av Ikea's Kallax eftersom det är vinyler som ska ha plats. Dessvärre blir det då tvunget att modifiera den ena (den behöver kortas).

Synd att IKEA inte passade på att förbättra bärigheten på hyllplanen när Expedit blev Kallax, 13 kg är lite klent per 33 cm hyllplan.
Ska man hålla sig inom den vikten tvingas man fylla facken för dålgt så att skivorna inte står rakt upp.
Jag har kontrollvägt min mix av av enkelalbum, dubbelalbum, "gatefolds" (utviksalbum med en LP) och boxar som innehåller skivor med vikt från knappt 100 gram till 200 gram och hamnar på 5,5 kg/hylldecimeter, fyller jag ett fack tight med genomsnittliga album blir det ca. 18 kg på hyllplanet. Skulle jag fylla ett fack med uteslutande enkelalbum med 200 gramsviniyl blir det drygt 23kg per hyllplan, för de väger över 7 kg/hylldecimeter vilket även 10" 78-varvare väger.
Tolvtums 78-varvare väger hela 10 kg/hylldecimeter, då kan man snacka om stenkakor. 8O
De har sin självklara plats på bottenvåningen i min Expedithylla dels för att det ändå inte står något på ryggarna men främst av säkerhetsskäl.

Man skymtar hyllan i högerkanten på första bilden i mitt förra inlägg.
Skivrygggar tycker jag inte är någon vacker syn.
Tack vare att facken är så djupa i Expedithyllan kan man ha skivorna stående med ryggarna ut på vanligt sätt men ställa skivor med snygga omslag framför.
Jag har satt filttassar på hyllplanens framkanter så att skivorna står kvar.

Bild
Min hylla står vänd så att eventella reflektioner från omslagen inte når lyssningsplatsen.
Om framvända omslag leder till oönskade reflektioner mot lyssningsplatsen får man väl väga den visuella estetiken mot den musikaliska oh ljudmässiga. :?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2014-12-29 00:02

lennartj skrev:Bild
Min semportabla 78-varvsanläggning

Skön stenkaksutrustning. /mats

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-29 00:09

Bra information Lennart! Vad händer egentligen när man har 18 kg per fack? Själva hyllplanen är 16 mm tjocka och på 33 cm blir det väl inget nedhäng? De hyllor jag haft hittills har haft 20 mm stavlimmad furu, längd 56 cm. Kallax/Expedit är lite onödigt djupa för vinyler men djupet passar förståa rätt bra för att ställa hifiapparater ovanpå.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-12-29 01:51

RogerGustavsson skrev:Bra information Lennart! Vad händer egentligen när man har 18 kg per fack? Själva hyllplanen är 16 mm tjocka och på 33 cm blir det väl inget nedhäng? De hyllor jag haft hittills har haft 20 mm stavlimmad furu, längd 56 cm. Kallax/Expedit är lite onödigt djupa för vinyler men djupet passar förståa rätt bra för att ställa hifiapparater ovanpå.

Jag har inte sett den nya Kallax-hyllan, men monterade min Expedit-hylla för några år sedan och har just scannat ett par sidor ur monteringsanvisningarna som blivit kvar som markör i ett av 78-varvsfacken.

Bild
Hyllplanen är genomgående i hela hyllans bredd och stöttas av tre mellanväggar så intuitivt tycker man att hyllan borde hålla för ganska mycket, men då glömmer man att IKEA alltid använder billigste möjliga material, så långt det går. Om de har kommit undan med porösaste träfiberskivorna i de tjocka gavlarna samt topp och botten misstänker jag att hyllplanens infästningar i yttergavlarna med fyra träpinnar per sida är de svagaste punkterna på bilden nedan som visar toppskiva och höger gavel och montering av första hyllan uppifrån.
Bild

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2014-12-29 06:36

Svagaste punkten om den missas tror jag är bakstycket i masonit /MDF. Om det inte spikas fast ordentligt runtom, kan hela konstruktionen bli för rank vid en sidledes puff.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-12-29 08:59

Adhoc skrev:Svagaste punkten om den missas tror jag är bakstycket i masonit /MDF. Om det inte spikas fast ordentligt runtom, kan hela konstruktionen bli för rank vid en sidledes puff.

Där är inget bakstycke öht på expedit.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2014-12-29 11:15

Vill man att ens ikeamöbler ska hålla ihop så drar man dit en limsträng vid montering. Då slipper man att dom blir rangliga om man lastar dom tungt.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2014-12-29 14:18

murgatroyd skrev:En annan var ju tidigt ute! :D Detta är 1980, i mitt föräldrahem, jag var 21 bast.... 8)
Saknar Micro MA-505 tonarmen & G.A.S. Grandson fortfarande. Audio-Research SP-4 var sådär. Första transistorsteget från ARC
Bild

Hyfsat stort kassettdäck! Trevliga prylar dina föräldrar hade på den tiden.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-01-01 21:22

Bild

Just nu med lätt julpyntad anläggning (tomteluva t.ex. på högra pi60s:en) och Cornelis ur högtalarna...

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-01-02 03:27

RobotKeso skrev:
murgatroyd skrev:En annan var ju tidigt ute! :D Detta är 1980, i mitt föräldrahem, jag var 21 bast.... 8)
Saknar Micro MA-505 tonarmen & G.A.S. Grandson fortfarande. Audio-Research SP-4 var sådär. Första transistorsteget från ARC
Bild

Hyfsat stort kassettdäck! Trevliga prylar dina föräldrar hade på den tiden.

Ett Hitachi D-5500, riktigt häftigt.... men glappade under sin egen vikt = chassit var för vekt: och jag fick pengarna tillbaka på garantin!
https://www.youtube.com/watch?v=GeiO_0gFzZY

Nä, allt detta var mina egna grejor jag som hade då! 8) Föräldrarna hade en mer moderat STEREO... Pioneer SX-424, Dual skivspelare och hembyggda högtalare.
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-01-02 18:26

lennartj skrev:
RogerGustavsson skrev:Bra information Lennart! Vad händer egentligen när man har 18 kg per fack? Själva hyllplanen är 16 mm tjocka och på 33 cm blir det väl inget nedhäng? De hyllor jag haft hittills har haft 20 mm stavlimmad furu, längd 56 cm. Kallax/Expedit är lite onödigt djupa för vinyler men djupet passar förståa rätt bra för att ställa hifiapparater ovanpå.

Jag har inte sett den nya Kallax-hyllan, men monterade min Expedit-hylla för några år sedan och har just scannat ett par sidor ur monteringsanvisningarna som blivit kvar som markör i ett av 78-varvsfacken.

Bild
Hyllplanen är genomgående i hela hyllans bredd och stöttas av tre mellanväggar så intuitivt tycker man att hyllan borde hålla för ganska mycket, men då glömmer man att IKEA alltid använder billigste möjliga material, så långt det går. Om de har kommit undan med porösaste träfiberskivorna i de tjocka gavlarna samt topp och botten misstänker jag att hyllplanens infästningar i yttergavlarna med fyra träpinnar per sida är de svagaste punkterna på bilden nedan som visar toppskiva och höger gavel och montering av första hyllan uppifrån.
Bild

Lennartj,god fortsättning föresten,

Det är alltså lite vanskligt att fylla de yttre facken fullt ut.

Min tanke var att ha två liggande Expedit/Kallax. En 2x4 och en 2x4 (=en kortad 2x4). Nu är ju denna liggande 2x4 den klenare varianten utan genomgående lång hylla, alla hyllplan hänger på de där trätapparna.

Nu kan man förstås köpa en 4x4 och skapa två 2x4 med genomgående hyllplan. De yttersta facken kan förstärkas där hyllplanet endast vilar på några trätappar. Ett par vanliga hyllplansbärare (typ köksskåp) borde räcka. Då står man där med två 2x4 utan topplatta... En 2x4 räcker som komplement. Kostnad 1600 kr. Ett alternativ är att bara använda inkromet i en 4x4 och låta en snickare fixa sidor/bottnar/toppar men det blir klart dyrare.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-01-02 19:28

Det går utmärkt att fylla alla facken med så mycket whiskyflaskor som får plats och ha det stående i åratal utan nedböjning. Borde vara i närheten den vikten tycker jag.

Så här såg den våren 2004 sedan när faktiskt.se var på reportagebesök och då var den klent belastad:
Bild

Lyckades faktiskt få den att hålla en nedmontering och återmontering vid flytt av den.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PickePock

Inläggav PickePock » 2015-01-02 21:59

Nattlorden skrev:

Det går utmärkt att fylla alla facken med så mycket whiskyflaskor som får plats och ha det stående i åratal utan nedböjning. Borde vara i närheten den vikten tycker jag.

Så här såg den våren 2004 sedan när faktiskt.se var på reportagebesök och då var den klent belastad:
Bild

Lyckades faktiskt få den att hålla en nedmontering och återmontering vid flytt av den.

Åhhh....visst är vi kompisar (om det är dina prydnader i facken) :mrgreen:

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2015-01-02 22:55

Bild
Ungefär så här ser det ut för tillfället medan jag har min hifi-timeout :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-01-03 00:53

Nattlorden skrev:

Nja, det är inte nedböjning som är problemet utan att hyllplanen "splittas" vid träpluggarna. Det är för den hylla du har ett mindre problem än för den mindre 2x4-facksmodellen i liggande position. Då vilar hela hyllplanens last på träpluggarna. Är inte speciellt mycket gods som håller hyllplanen... Möjligen är problemet inte så stort, verkar vara många som använder dessa hyllor fulla med vinyler!

BosseS

Inläggav BosseS » 2015-01-03 02:07

Min Ikea-hylla med 1105 LP har då hållit i över 10 år.
Bilagor
LP-hylla.jpg
LP-hylla.jpg (54.35 KiB) Visad 2421 gånger

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-01-03 02:56

BosseS skrev:1105 LP

Inte den på bilden va?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2015-01-03 09:07

Det kan det säkert vara ca. Tät packade utan plastficka. Med plastficka beräknar jag att en back innehåller ca 80 LP i snitt på ett ungefär. Beräknat så blir det ca 1000 st. Men här är det utan plasticka och riktigt tätt uppställt. Nu skulle det bli ca 1100 om varje fack innehåll ca 88-89 lp. Men grovt räknat så blir det minst 1000 skivor.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi