Spotify Premium vs. Wimp Hifi

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

Re: Spotify Premium vs. Wimp Hifi

Inläggav mx » 2014-12-17 21:01

Om det krävs ett sådant här test för att uppleva skillnad, så är det inte så stor skillnad. Jag värdesätter exempelvis utbud och hur lätt det är att lyssna i telefonen bland annat.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-17 21:38

Fast hur väl utbudet täcker beror till en del på vilken musiksmak man har. Om man är intresserad av t.ex. klassisk musik eller jazz saknas trots allt en hel del och det är många samlingsalbum upplagda. Dessutom är det väl många nya remastrade utgåvor av äldre material där man hellre hade sett tidigare utgåvor istället. Vet att många är mer intresserade av lättillgängligheten än det absoluta innehållet. Sedan finns det andra som mera ser det som en ersättning för CD och då saknar man informationen från omslagen. Ljudtekniskt verkar ju Spotify Premium räcka långt, för feelgood är Wimp Hifi bäst. Ännu mera högupplöst känns inte nödvändigt.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-12-27 19:33

Wimp är mer inriktad för hifi folk med lite tränad hörsel och bra anläggningar som man plockar skillnader hyffsat lätt.

Musik utbudet är det inget fel på.

Wimp och i hifi läget ger mer rymd i musiken och klarare

Nu kan jag inte gå tebax till snabbmat s Spotify .

Men Spotify ska väl börja med loseless ?

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2014-12-29 02:51

Roger, ledsen för sent svar men det har varit fullt upp före jul :|

Jag har tagit ut en graf över frekvensspektrat för båda filerna i AudaCity. Se bilder nedan. I frekvensspannet runt 15-19 kHz skiljer det en del i nivån. I B avslutas frekvensspektrat vid 19 kHz medan den i A går upp till 21 kHz, men det har nog inte så stor hörbar betydelse för dom flesta, men den här skillnaden tycker jag talar för att det är olika mastringar.

Frekvensspan för Grieg A

Bild

Frekvensspan för Grieg B
Bild

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2014-12-29 11:22

arkman skrev:Roger, ledsen för sent svar men det har varit fullt upp före jul :|

Jag har tagit ut en graf över frekvensspektrat för båda filerna i AudaCity. Se bilder nedan. I frekvensspannet runt 15-19 kHz skiljer det en del i nivån. I B avslutas frekvensspektrat vid 19 kHz medan den i A går upp till 21 kHz, men det har nog inte så stor hörbar betydelse för dom flesta, men den här skillnaden tycker jag talar för att det är olika mastringar.

Frekvensspan för Grieg A

Bild

Frekvensspan för Grieg B
Bild

Att jämföra spektra sådär ger inte så mycket, men att ta differensen mellan spektra och normera per frekvenskanal kunde säga betydligt mer. Om de båda spektra repr samma avsnitt (fast från olika källor) då är det ganska stora skillnader. Titta t.ex. vid 1kHz. Där ser det ut att skilja bortåt en dB (ca. 10 % differens, normerat till det frekvensbandet och given frekvensupplösning), vilket skulle svara mot uppskattningsvis 1 % total relativ signalskillnad (dist?). Ganska stora skillnader alltså, men som sagt det skulle säga mer om man gjorde lite annorlunda. Upplösningen i graferna kan luras.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-12-30 09:53

Johannes skrev:Wimp är mer inriktad för hifi folk med lite tränad hörsel och bra anläggningar som man plockar skillnader hyffsat lätt.

Måste vara jobbigt med denna tränade hörsel. :)
Alea iacta est.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2014-12-30 10:49

mx skrev:
Johannes skrev:Wimp är mer inriktad för hifi folk med lite tränad hörsel och bra anläggningar som man plockar skillnader hyffsat lätt.

Jag funderar på att skicka min hörsel på träningsläger. Ser fram emot att lätt plocka skillnader mellan Flac och 320 kb/s filer.
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-12-30 11:07

Kevin_Mitnick skrev:
mx skrev:

Jag funderar på att skicka min hörsel på träningsläger. Ser fram emot att lätt plocka skillnader mellan Flac och 320 kb/s filer.

Gör inte det. Det verkar bara skapa merproblem.
Alea iacta est.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2014-12-30 11:22

Du har rätt. Då måste jag skaffa en bättre anläggning, samt Wimp hifi istället för Spotify

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2014-12-30 11:26

Spotify duger helt klart, även om man har en "värstinganläggning", då är undermåliga mastrar oavsett vald tjänst ett mycket större eller snarare ett reellt problem. Trots det så skulle jag välkomna ett lossless alternativ från Spotify, men jag har inga som helst problem att leva utan det ...
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-12-30 11:45

Kevin_Mitnick skrev:

Lycka till... :)

Fast helt omöjligt är det inte. Det var väl någon här som lyckades med det?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-30 20:36

arkman skrev:Roger, ledsen för sent svar men det har varit fullt upp före jul :|

Vad säger att det inte är själva uppackningen från flac (Wimp) eller Ogg Vorbis (Spotify)? Du kanske har rätt. Har gjort flera jämförelser mellan Wimp och Spotify, klart mindre skillnad i Masvis.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2014-12-31 01:26

hcl skrev:Att jämföra spektra sådär ger inte så mycket, men att ta differensen mellan spektra och normera per frekvenskanal kunde säga betydligt mer. Om de båda spektra repr samma avsnitt (fast från olika källor) då är det ganska stora skillnader. Titta t.ex. vid 1kHz. Där ser det ut att skilja bortåt en dB (ca. 10 % differens, normerat till det frekvensbandet och given frekvensupplösning), vilket skulle svara mot uppskattningsvis 1 % total relativ signalskillnad (dist?). Ganska stora skillnader alltså, men som sagt det skulle säga mer om man gjorde lite annorlunda. Upplösningen i graferna kan luras.

Jag håller med om att det blir lite "grovt" med dessa diagram. Jag har försökt att få fram skillnaden mellan dom genom att invertera den ena inspelningen och mixa ihop den med den andra med det ledda till att jag fick en graf som som såg ungefär ut som originalen. Jag gissar att det är för stor skillnader för att det ska fungera med den typen av test.
Jag vet inte vad du menar med "normera per frekvenskanal". Skulle gärna försöka om du har en kort förklaring på hur man gör? :)

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2014-12-31 01:30

RogerGustavsson skrev:

Vad säger att det inte är själva uppackningen från flac (Wimp) eller Ogg Vorbis (Spotify)? Du kanske har rätt. Har gjort flera jämförelser mellan Wimp och Spotify, klart mindre skillnad i Masvis.

Jag tror att det bästa vore att göra om testen med någon låt som det med säkerhet bara finns en utgåva av. Då skulle det bli enklare att se om man gör något fel vid analysen av filerna.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-31 14:09

Frekvensspan för Grieg A

Bild

Frekvensspan för Grieg B
Bild

Nivån är ju dessutom högre under ca 15KHz och lägre däröver för B, alltså så är ju påverkan så pass stor mellan dom båda att det absolut inte skulle förvåna mig om man hör skillnad på dom :)

Är en rätt betydande skillnad mellan dessa två skulle jag säga !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-31 14:32

Vilken noggrannhet har den här typen av analys? Den ena filen är i varje fall lossless, den andra är det inte. Är det något som syns vid analyser och vilket redskap bör användas? Finns det något som säger att resp. tjänst inte manipulerar signalströmmen?

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2015-01-18 00:05

Jag håller med dej om att skillnaderna i kan bero på många olika saker.

Jag har spelat in låten ”God on Drums, Devil on the Bass” från albumet ”The House” med Katie Melua både från Wimp och Spotify. Jag valde den för att det är en ganska sen produktion så förhoppningsvis finns det bara en utgåva av det albumet, dvs. en mastring.

Wimp-versionen är identisk med den version av låten som jag själv har. När jag jämför dom med AudaCity så finns det inte en gnutta ljud kvar i den fil som genereras.
Spotify versionen skiljer naturligtvis jämfört med originalet. Vid jämförelse i AudaCity så ser det ut på följande sätt. Bilden visar resultatet efter att jag inverterat inspelningen från spotify och sedan mixat ihop den med originalet.

Bild

Små skillnader. Jag har gjort en snabb lyssningstest men inte lyckats höra några skillnader. Jag har inte hittat något sätt att ladda upp filer. Om det går så kan jag ladda upp filerna med inspelningarna.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-01-18 09:43

Du har alltså jämfört med CD:n? Det går att lägga upp filer på ftp:n men jag har bara fått det att fungera med externt program (Core FTP LE, gratis). Den instruktion som finns på www.faktiskt.se har för mig inte fungerat på länge. Man ska också ha administratörernas klartecken.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2015-01-25 23:53

RogerGustavsson skrev:Du har alltså jämfört med CD:n? Det går att lägga upp filer på ftp:n men jag har bara fått det att fungera med externt program (Core FTP LE, gratis). Den instruktion som finns på http://www.faktiskt.se har för mig inte fungerat på länge. Man ska också ha administratörernas klartecken.

Jo, det är riktigt att jag jämförde med cd-skivan som jag hade sedan tidigare. Tack, jag har sänt ett meddelande till en admin om förfrågan om att få möjlighet att ladda upp filer.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-26 07:45

mx skrev:Om det krävs ett sådant här test för att uppleva skillnad, så är det inte så stor skillnad. Jag värdesätter exempelvis utbud och hur lätt det är att lyssna i telefonen bland annat.

Det du skriver stämmer väl överens med min grundinställning till detta med skillnader.
Att försöka analysera fram skillnader kan nog vara kul för de som roas av det. Men då handlar det kanske om ett intresse för tekniken snarare än om musiken. Och det kan det väl få handla om.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-01-26 08:51

arkman skrev:
RogerGustavsson skrev:Du har alltså jämfört med CD:n? Det går att lägga upp filer på ftp:n men jag har bara fått det att fungera med externt program (Core FTP LE, gratis). Den instruktion som finns på http://www.faktiskt.se har för mig inte fungerat på länge. Man ska också ha administratörernas klartecken.

Jo, det är riktigt att jag jämförde med cd-skivan som jag hade sedan tidigare. Tack, jag har sänt ett meddelande till en admin om förfrågan om att få möjlighet att ladda upp filer.

Kanske någon har sagt det, men att jämföra mot en CD är vanskligt eftersom det finns så många olika utgåvor och att de kan vara olika mastrade. Det behöver inte alls bero på att Spotifys snålkodning påverkar. Det är också vanskligt att jämföra medelvärdesspektra, ofta brukar det synas skillnader vid höga frekvenser, men det beror på att snålkodaren vet att den bara behöver leverera de högsta frekvenserna ibland - när är så starka så att de hörs. Sen är det också noga att det inte finns några förskjutningar mellan de två filerna som jämförs, har man otur så kan signalen hamna olika i hanningfönstren och ge skenbara spektrala skillnader.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2015-01-26 20:58

Svante skrev:Kanske någon har sagt det, men att jämföra mot en CD är vanskligt eftersom det finns så många olika utgåvor och att de kan vara olika mastrade. Det behöver inte alls bero på att Spotifys snålkodning påverkar. Det är också vanskligt att jämföra medelvärdesspektra, ofta brukar det synas skillnader vid höga frekvenser, men det beror på att snålkodaren vet att den bara behöver leverera de högsta frekvenserna ibland - när är så starka så att de hörs. Sen är det också noga att det inte finns några förskjutningar mellan de två filerna som jämförs, har man otur så kan signalen hamna olika i hanningfönstren och ge skenbara spektrala skillnader.

Mja, det beror på vad man jämför. Vid jämförelsen mellan Wimp HIFI och CD-skivan så fick jag följande resultat, dvs. ingen skillnad alls.
Bild
Jag är medveten om skillnaderna mellan olika masters. Jag har för mej att jag i ett tidigare inlägg skrev att jag valde ett album som är producerat något av de senaste åren för minska risken för att jämföra två olika masters.

Däremot går det inte att dra några slutsatser ifrån jämförelsen mellan Spotify och CD som jag visade en bild på i tidigare inlägg. Det
enda man kan säga är att det finns skillnader. När jag gjorde den jämförelsen så sökte fram ett mönster i som var lik i båda Spotify filen och på CD skivan och där klippte jag signalen för att i möjligaste mån undvika förskjutning, men det är natuligtvis ingen garanti för att jag lyckats starta filerna på samma sampel.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-01-30 14:37

2021 maj på Spotify

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-01-30 14:39

Fint.

Då sitter jag lugnt kvar med Spotify

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-01-30 17:27

Jag körde såväl Wimp som Spotify i Italien sista veckan. Officiellt är väl ingen av dem tillgängliga där? Är det beroende på var man betalar abonnemanget? Vem äger numera Spotify?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-01-30 18:38

Surfade lite på Spotify. Skattar i Luxemburg... Ett bolag som andra stora multinationella företag.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2015-02-15 11:00

Jag har precis börjat köra med Wimp hifi istället för Spotify. Jag vet att när det står "hifi" bredvid låten som spelas då ska det vara lossless. Då jag är lite paranoid så undrar jag om jag verkligen kan lita på att det alltid är lossless som körs via Wimp? :D Jag har själv testat att jämföra 320 kb/s mp3 vs Flac och kan inte påstå att jag hörde någon större skillnad, om ens någon. Det jag tror att jag vill komma fram till är jag inte gärna vill betala dubbla priset för Wimp kontra Spotify om det som spelas i Wimp är mp3 rippar.
Kan jag sluta vara paranoid och bara njuta av musiken? :oops:

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-15 11:27

Kevin_Mitnick skrev:Jag har precis börjat köra med Wimp hifi istället för Spotify. Jag vet att när det står "hifi" bredvid låten som spelas då ska det vara lossless. Då jag är lite paranoid så undrar jag om jag verkligen kan lita på att det alltid är lossless som körs via Wimp? :D Jag har själv testat att jämföra 320 kb/s mp3 vs Flac och kan inte påstå att jag hörde någon större skillnad, om ens någon. Det jag tror att jag vill komma fram till är jag inte gärna vill betala dubbla priset för Wimp kontra Spotify om det som spelas i Wimp är mp3 rippar.
Kan jag sluta vara paranoid och bara njuta av musiken? :oops:

Det lättaste för mig är att jag tror att det är lossless.
Jag har inte så passs tränade öron så att jag håor klar skillnad. Kanske om man skulle sitta och riktigt leta skillnader och switcha mellan Spotify och Wimp bara för att höra om det finns någon skillnad.

Jag kan absolut inte gå in till någon kompis och lyssna på stereon och dra slutsatsen att han använder Spotify istället för Wimp, eller kanske tvärt om.

För min del så tror jag att mastringen har större betydelse än om det är Flac, AAC, Ogg eller wav.
Kanske beror det även på vilken typ av övrig utrustning man äger.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-02-15 11:45

ante_77 skrev:För min del så tror jag att mastringen har större betydelse än om det är Flac, AAC, Ogg eller wav.

De tror jag också. Om Wimp Hifi eller Spotify Premium verkligen skickar vad de påstår, FLAC resp. OGG 320 kbit/s, är osäkert. Körde ett tag Spotify via Fidelify och det fanns en indikering om 160 eller 320 kbit/s. Som redan behandlats har vi ingen koll på hur dessa tjänster ser ut rent tekniskt. Hur ser källmaterialet ut, hur behandlas det på väggen till lyssnaren etc?

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2015-02-15 12:04

Även jag har gått från Spotify premium till wimp hifi. Kul att de har kommit i kapp med utbudet och faktiskt har majoriteten av musiken i bra kvalitet.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi