Moderator: Redaktörer
arkman skrev:Roger, ledsen för sent svar men det har varit fullt upp före jul![]()
Jag har tagit ut en graf över frekvensspektrat för båda filerna i AudaCity. Se bilder nedan. I frekvensspannet runt 15-19 kHz skiljer det en del i nivån. I B avslutas frekvensspektrat vid 19 kHz medan den i A går upp till 21 kHz, men det har nog inte så stor hörbar betydelse för dom flesta, men den här skillnaden tycker jag talar för att det är olika mastringar.
Frekvensspan för Grieg A
Frekvensspan för Grieg B
Johannes skrev:Wimp är mer inriktad för hifi folk med lite tränad hörsel och bra anläggningar som man plockar skillnader hyffsat lätt.
Musik utbudet är det inget fel på.
Wimp och i hifi läget ger mer rymd i musiken och klarare
Nu kan jag inte gå tebax till snabbmat s Spotify .
Men Spotify ska väl börja med loseless ?
mx skrev:Johannes skrev:Wimp är mer inriktad för hifi folk med lite tränad hörsel och bra anläggningar som man plockar skillnader hyffsat lätt.
Måste vara jobbigt med denna tränade hörsel.
Kevin_Mitnick skrev:mx skrev:Johannes skrev:Wimp är mer inriktad för hifi folk med lite tränad hörsel och bra anläggningar som man plockar skillnader hyffsat lätt.
Måste vara jobbigt med denna tränade hörsel.
Jag funderar på att skicka min hörsel på träningsläger. Ser fram emot att lätt plocka skillnader mellan Flac och 320 kb/s filer.
Kevin_Mitnick skrev:
Jag funderar på att skicka min hörsel på träningsläger. Ser fram emot att lätt plocka skillnader mellan Flac och 320 kb/s filer.
arkman skrev:Roger, ledsen för sent svar men det har varit fullt upp före jul![]()
Jag har tagit ut en graf över frekvensspektrat för båda filerna i AudaCity. Se bilder nedan. I frekvensspannet runt 15-19 kHz skiljer det en del i nivån. I B avslutas frekvensspektrat vid 19 kHz medan den i A går upp till 21 kHz, men det har nog inte så stor hörbar betydelse för dom flesta, men den här skillnaden tycker jag talar för att det är olika mastringar.
hcl skrev:Att jämföra spektra sådär ger inte så mycket, men att ta differensen mellan spektra och normera per frekvenskanal kunde säga betydligt mer. Om de båda spektra repr samma avsnitt (fast från olika källor) då är det ganska stora skillnader. Titta t.ex. vid 1kHz. Där ser det ut att skilja bortåt en dB (ca. 10 % differens, normerat till det frekvensbandet och given frekvensupplösning), vilket skulle svara mot uppskattningsvis 1 % total relativ signalskillnad (dist?). Ganska stora skillnader alltså, men som sagt det skulle säga mer om man gjorde lite annorlunda. Upplösningen i graferna kan luras.
RogerGustavsson skrev:arkman skrev:Roger, ledsen för sent svar men det har varit fullt upp före jul![]()
Vad säger att det inte är själva uppackningen från flac (Wimp) eller Ogg Vorbis (Spotify)? Du kanske har rätt. Har gjort flera jämförelser mellan Wimp och Spotify, klart mindre skillnad i Masvis.
Frekvensspan för Grieg A
Frekvensspan för Grieg B
RogerGustavsson skrev:Du har alltså jämfört med CD:n? Det går att lägga upp filer på ftp:n men jag har bara fått det att fungera med externt program (Core FTP LE, gratis). Den instruktion som finns på http://www.faktiskt.se har för mig inte fungerat på länge. Man ska också ha administratörernas klartecken.
mx skrev:Om det krävs ett sådant här test för att uppleva skillnad, så är det inte så stor skillnad. Jag värdesätter exempelvis utbud och hur lätt det är att lyssna i telefonen bland annat.
arkman skrev:RogerGustavsson skrev:Du har alltså jämfört med CD:n? Det går att lägga upp filer på ftp:n men jag har bara fått det att fungera med externt program (Core FTP LE, gratis). Den instruktion som finns på http://www.faktiskt.se har för mig inte fungerat på länge. Man ska också ha administratörernas klartecken.
Jo, det är riktigt att jag jämförde med cd-skivan som jag hade sedan tidigare. Tack, jag har sänt ett meddelande till en admin om förfrågan om att få möjlighet att ladda upp filer.
Svante skrev:Kanske någon har sagt det, men att jämföra mot en CD är vanskligt eftersom det finns så många olika utgåvor och att de kan vara olika mastrade. Det behöver inte alls bero på att Spotifys snålkodning påverkar. Det är också vanskligt att jämföra medelvärdesspektra, ofta brukar det synas skillnader vid höga frekvenser, men det beror på att snålkodaren vet att den bara behöver leverera de högsta frekvenserna ibland - när är så starka så att de hörs. Sen är det också noga att det inte finns några förskjutningar mellan de två filerna som jämförs, har man otur så kan signalen hamna olika i hanningfönstren och ge skenbara spektrala skillnader.
shifts skrev:Jay Z köper Wimp: http://www.factmag.com/2015/01/30/jay-z ... vice-wimp/
Kevin_Mitnick skrev:Jag har precis börjat köra med Wimp hifi istället för Spotify. Jag vet att när det står "hifi" bredvid låten som spelas då ska det vara lossless. Då jag är lite paranoid så undrar jag om jag verkligen kan lita på att det alltid är lossless som körs via Wimp?Jag har själv testat att jämföra 320 kb/s mp3 vs Flac och kan inte påstå att jag hörde någon större skillnad, om ens någon. Det jag tror att jag vill komma fram till är jag inte gärna vill betala dubbla priset för Wimp kontra Spotify om det som spelas i Wimp är mp3 rippar.
Kan jag sluta vara paranoid och bara njuta av musiken?
ante_77 skrev:För min del så tror jag att mastringen har större betydelse än om det är Flac, AAC, Ogg eller wav.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 27 gäster