Luxor igen... Briljant 6831 högtalare. Nu med Luxor 7100!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Re: Luxor igen... Briljant 6831 högtalare

Inläggav GrosvenorAudio » 2014-12-30 15:24

Cicaro skrev::) hejja!

ps. var försiktig med volymen när du lägger på tonen så du inte knäcker steget eller skjuter elementet

jo :) fast nu har jag det problemet att jag inte har någon förstärkare hemma så får inte ut 50 hz tonen till elementet. Testade med datorhögtalarna 2.1 system tog ut signalen från ena satelitkanalen men där finns förstås inga så låga toner... låter ok i det ljudspektra som hörs men som sagt har inte möjlighet o testa mera än så just nu.

Sen skrev du Cicaro att du bytte elektrolytkondingar i dina 6831. Jag har aldrig gjort något sådant heller men antar att det är de där gråa filurerna som syns på filtret :) finns ju bara 1 st på varje kort så lite svårt o ta fel där även för en novis. Kanske skulle jag också klara av o byta dessa MEN vad skall jag köpa för kondingar? vilket värde skall dom ha o var hittar man såna?
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-12-30 16:00

Rätt gissat, det är de gråa filurerna. Värdet står på dem. Borde stå någonting uF respektive någonting V (eller VW, eller VAC osv)

Om det är en vanlig 4 ohmshögtalare är det en 4uF 50V (iom. att diskanterna är seriekopplade och det är ett vanligt första ordningens filter med delningsfrekvens på 2500Hz).

Just exakt 4uF kan vara lite knivigt att få tag i idag (inget standardvärde) och i och med att värdet är såpass lågt skulle jag byta till en plastfilmskonding och inte sätta dit en ny elektrolyt.

Eftersom 4uF inte är så lätt att f åtag på har man egentligen två alternativ. Det ena är att ändra delningsfrekvensen något genom att ta en 3.9uF (flyttar delningsfrekvensen något uppåt men bör inte ge någon problem. (Ändra till 3.3uF eller 4.7uF skulle jag dock inte göra!) Ska man vara riktigt kinkig så ska det vara en kodning på 3.98uF för att få den delningsfrekvens som luxor specat. (Det ligger dock inom felmariginalen).

Är man slö och är beredd att chansa kan man beställa på ebay (ex de här som var i princip första sökträffen jag fick http://www.ebay.co.uk/itm/Hi-Fi-Crossov ... 1c342337e0), Tyvärr vet man då inte vad man får för något egentligen har själv köpt just plastfilmskondingar på ebay och ibland har man tur och ibland mindre tur.

Bor du i Stockholmstrakten brukar Hifikit ha hemma även om deras är av lite högre kvalitet och kostar desto mer. (http://www.hifikit.se/tillbehor/delning ... densatorer). Tror även elfa och mouser har 3.9uF plastfilmisar.

Det andra alternativet som är lite krångligare är att ersätta den ensamma kondningen med flera parallella om man har lättare att få tag på 2uF eller några andra värden som tillsammans blir 4 :)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-12-31 00:09

3,9 + 0,1 µF förslagsvis.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-01-02 18:35

50Hz kan du få direkt från en nättrafo med låg utspänning, lämpligtvis i serie med något motstånd (t.ex. en lampa om du inte har något annat liggandes).

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-01-06 11:24

Cicaro skrev:Rätt gissat, det är de gråa filurerna. Värdet står på dem. Borde stå någonting uF respektive någonting V (eller VW, eller VAC osv)

Om det är en vanlig 4 ohmshögtalare är det en 4uF 50V (iom. att diskanterna är seriekopplade och det är ett vanligt första ordningens filter med delningsfrekvens på 2500Hz).

Just exakt 4uF kan vara lite knivigt att få tag i idag (inget standardvärde) och i och med att värdet är såpass lågt skulle jag byta till en plastfilmskonding och inte sätta dit en ny elektrolyt.

Eftersom 4uF inte är så lätt att f åtag på har man egentligen två alternativ. Det ena är att ändra delningsfrekvensen något genom att ta en 3.9uF (flyttar delningsfrekvensen något uppåt men bör inte ge någon problem. (Ändra till 3.3uF eller 4.7uF skulle jag dock inte göra!) Ska man vara riktigt kinkig så ska det vara en kodning på 3.98uF för att få den delningsfrekvens som luxor specat. (Det ligger dock inom felmariginalen).

Är man slö och är beredd att chansa kan man beställa på ebay (ex de här som var i princip första sökträffen jag fick http://www.ebay.co.uk/itm/Hi-Fi-Crossov ... 1c342337e0), Tyvärr vet man då inte vad man får för något egentligen har själv köpt just plastfilmskondingar på ebay och ibland har man tur och ibland mindre tur.

Bor du i Stockholmstrakten brukar Hifikit ha hemma även om deras är av lite högre kvalitet och kostar desto mer. (http://www.hifikit.se/tillbehor/delning ... densatorer). Tror även elfa och mouser har 3.9uF plastfilmisar.

Det andra alternativet som är lite krångligare är att ersätta den ensamma kondningen med flera parallella om man har lättare att få tag på 2uF eller några andra värden som tillsammans blir 4 :)

Tack Cicaro för ditt omfattande svar. Uppskattar det! betydligt lättare för mig nu att veta vad jag skall köpa. Har nu kollat på elfas sida o tänkte beställa 2 sådana här (se länk) visst funkar det med dessa?

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=65-481-92&toc=18844

sen undrar jag som novis ifall det är någon skillnad på upp o ner dvs när man löder fast den ? har en känsla av att det inte är någon skillnad vilken väg man vänder dom :)

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-01-06 14:34

Ingen fara :)

Den du länkade på elfa bör fungera alldeles utmärkt även om jag inte själv testat just det fabrikatet. Kanske lite overkill att den klarar 400VAC men databladet exemplifierar användning till högtalare så den ska fungera även till det.

Enda som kan vara är väl om den inte är samma storlek så det blir fel med hålen gentemot de gamla, men då får man trixa lite :)

Plastfilmskondingar är opolära så det spelar ingen roll hur du vänder den nya så länge som du kopplar in den där den gamla satt så du inte råkar förändra kopplingen i delningsfiltret. (Till skillnad från en elektrolytkonding som i de flesta fall är polära och kan explodera om man vänder dem fel eller kopplar in dem där det förekommer växelspänning. Fräser en hel del om man råkar göra det med en vanlig elektrolyt :oops: )
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-01-06 21:23

Cicaro skrev:..

enda som kan vara är väl om den inte är samma storlek så det blir fel med hålen gentemot de gamla, men då får man trixa lite :)...

jo de är inte lika långa/breda som de gamla men tänkte kanske man kan klippa av trådarna från de gamla kondingarna o alltså inte löda bort ledarna från kortet utan istället vira ihop med de nya kondningarnas ledare o sen löda på i skarven så att säga... eller låter det väldigt oseriöst? :)

i vilket fall så har jag nu lagt iväg en beställning på de här o sen blir det o plocka fram den gamla lödkolven :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-01-17 17:33

Kondingarna har kommit, oj va feta o stora dom var :D , och så impulsköpte jag en gammal Sansui R410L receiver bara för att ha något att få ut högtalarsignalen till elementen igenom så jag kan göra klart omkantningen.
Bilagor
fo.jpg
fo.jpg (32.02 KiB) Visad 6680 gånger

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-01-17 17:46

Wie! Jag skulle hellre löda loss de gamla kondingarna och sen få ner de nya kondingarna ben i hålen och, om det behövdes krympslanga benen på nya kondingarna. Desto färre skarvar desto färre lödningar som kan trilskas :)

Om alla lödningar är sjyssta funkar givetvis att löda på dem på de fd. Benen också och om de nya kondingarna ben är för korta har man inte så mycket val :twisted:

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-01-17 17:47

Men du, inte hade elfa sansuirecievers i lager?!?! :wink:

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-01-18 20:05

gick nu så här... limmade fast ytterkanten i korgen lyssnade efter oljud och allt lät bra. Provspelade någon timme med elementet monterat i lådan o lådan öppen utan dämpning o hörde i något skede lite "skorrljud" men trodde det kom från dålig radiomottagning på nya receivern för ljudet försvann efter en stund och jag spelade bastung musik o allt lät bra. Även sedan jag monterat ihop högtalaren lät allt bra en stund men nu plötsligt skrapar elementet hela tiden... o förstås när jag satt allt på plats skruvar dit sockel o trodde den var klar :evil:

kondingen fick jag inte satt på rätt sida av kortet, trådarna på den nya grövre gick inte in i hålen hur jag än försökte då lödde jag fast den på baksidan o det verkar fungera.

ärligt talat tror jag inte att jag har motivation för att börja strula med elementet igen o försöka centrera mera så det gick ungefär som jag befarade från början, tyvärr.. dessutom har jag den andra högtalaren ogjord o motivationen att börja kanta om den nu är lika med 0. Högtalarna skall jag ha kvar men kommer troligen söka nya ersättningselement.

men hur kan skrapljudet vara borta ibland för att sen komma tillbaka plötsligt? borde det inte skrapa konstant om den är felcentrerad ??
Bilagor
lu3.jpg
lu3.jpg (57.98 KiB) Visad 6655 gånger
lu1.jpg
lu1.jpg (48.64 KiB) Visad 6655 gånger

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-01-18 20:27

Surt och Skumt. Det har jag bara varit med om en gång och då var det ett element som var nästan rätt centrerat som skratade när det satt i en vanlig fronthögtalare men inte när högtalaren låg ner på rygg. (Tyngdkraften)

Kommer nog någon snart som är bra på att dissikera element och kan ha idéer på vad som händer,

Jag skulle låta det vara någon dag eller två och sen centrera om elementet och se om det var felet.

Hade limmet torkat innan du började spela? Tänkte om den dragit snett och börjat skrata för att limmet torkat efteråt.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-01-18 21:02

limmat hade nog torkat......... har precis skruvat isär högtalaren igen... elementet ute och jag har skurit loss dammkåpan (det jag inte vågade göra innan) har nu försökt centrera med en pappersbit som någon tipsade om innan och skall göra ett nytt o sista försök att limma igen. Fick loss den limmade yttekanten på skumkanten även om den blev lite skadad.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2015-01-18 21:19

Jag har råkat ut för skrapfenomenet när talspolen fått en liten knäck för att den varit ute ur magnetgapet och vänt - ibland så liten skada att den börja skrapa först när spolen blir varm.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-01-18 23:53

Goda nyheter. Nu har jag som sagt gjort om kantningen o centrerat med hjälp av en pappersbit och åtminstone för tillfället spelar högtalaren bra :D :D hoppas verkligen att det håller o även låter bra i morgon när limmet torkat helt. Blev förvånad när jag skar loss dammkåpan och det under den fanns massor med damm! inte bara löst damm utan även en beläggning av damm o smuts på talspolen kan väl ha att göra med att elementet ligger vertikalt o samlar damm lättare. Nu har jag dammsugit o gjort rent där i mitten.
Bilagor
cen.jpg
cen.jpg (68.46 KiB) Visad 6629 gånger

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-01-19 06:45

Håller tummarna!

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2015-01-19 10:29

Det är ganska troligt att det var dammet som gjorde att talspolen skrapade. Speciellt med tanke på att det inte skrapade hela tiden, utan endast antagligen när dammet hade flyttat sig och hamnat där det inte borde. Jag har flera gånger upplevt att högtalare - i perfekt skick - skrapat, enbart p g a smuts.

Användarvisningsbild
ollen

Inläggav ollen » 2015-01-19 14:25

Ja, damm eller "sot". Här en länk till en diskussion av jansch om "sotning": http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=38362&p=1004853&hilit=sotning#p1004853

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-01-19 19:57

AlNiCo skrev:Det är ganska troligt att det var dammet som gjorde att talspolen skrapade. Speciellt med tanke på att det inte skrapade hela tiden, utan endast antagligen när dammet hade flyttat sig och hamnat där det inte borde. Jag har flera gånger upplevt att högtalare - i perfekt skick - skrapat, enbart p g a smuts.

tror också på dammet nu... inga skrapljud idag! så nu börjar jag tro på högtalaren igen :) lättad o glad över detta idag att den spelar så fint o glad för att jag inte gav upp utan gjorde ett nytt försök med kantningen o upptäckte då dammet under kåpan. Nu hade jag ingen dammkåpa att sätta tillbaks (skar sönder den gamla) borde jag hitta någon ny kåpa o sätta dit? eller kan man klippa en rund tygbit o limma fast i brist på annat? eller bara lämna det som det är. Finns ju redan ett tyg under gallret på lådan.

Tycker högtalaren låter bäst på akustisk musik... basen är nästan obefintlig fast det var väl ganska väntat. Kan också bero på ljudet från Sansui receivern som jag upplever som kyligt o basfattigt (även med hörlurar) tror de här högtalarna skulle må bra av en annan förstärkare som levererar lite varmare ljud.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2015-01-19 21:45

Jag hade kört utan dammkåpa. Den som satt där gjorde ju ändå inte sitt jobb. ;)

Och en icke-tygbaserad kåpa kommer att agera negativt för ljudet.

Är lådan sluten och tät? Om inte så kommer du att tappa en hel del bas. För att upptäcka läckor kan du trycka ner baskonen och lyssna efter blåsljud. I en tät låda kommer dessutom konen ta tid på sig att komma tillbaka upp, eftersom det blir tryck i lådan när du trycker ner en tät kon.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-01-20 22:49

AlNiCo skrev:Jag hade kört utan dammkåpa. Den som satt där gjorde ju ändå inte sitt jobb. ;)

Och en icke-tygbaserad kåpa kommer att agera negativt för ljudet.

Är lådan sluten och tät? Om inte så kommer du att tappa en hel del bas. För att upptäcka läckor kan du trycka ner baskonen och lyssna efter blåsljud. I en tät låda kommer dessutom konen ta tid på sig att komma tillbaka upp, eftersom det blir tryck i lådan när du trycker ner en tät kon.

ja det får bli utan kåpa tycker också mellanregistret blev snäppet bättre (renare o tydligare) sedan jag fick bort dammet o kåpan.

Lådan verkar nog tät. Allt kändes väldigt packat o tät sedan man satte tillbaka alla plastskum skivor, 3 st som ju fyller upp hela innsidan. Skruvade fast underdelen + sockeln. Såklart hörs lite bas men den är väldigt torr o klen. Skall bli kul o testa med en annan stärkare för o se om basen förändras. Annars överlag så upplever jag högtalaren lite kylig o diskanten lite påträngande lite samma lyssningsintryck som jag fick med 8071, kanske typiskt "Luxor ljud" (?) vet inte... skall fixa till andra högtalaren inom de närmaste dagarna så sen kan jag höra båda två och i stereo :) för tillfället är det bara mono lyssning det handlar om.

Har också gett plåtgallren ett lager svart färg o det gjorde mycket för utseendet.

undrar nostalgiskt vem som i Luxorfabriken, tidigt sjuttiotal, skrev in siffrorna 272 med spritpenna :lol: någon annan som gillar sånt :?: :P
Bilagor
lu6.jpg
lu6.jpg (213.45 KiB) Visad 6538 gånger
lu4.jpg
lu4.jpg (83.76 KiB) Visad 6538 gånger

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2015-01-21 10:32

Att mellanregistret förbättras av att man tar bort dammkåpan är ingen ovanlighet. :) I synnerhet då det handlar om stora, hårda sådana. De tunna i tyg har mindre påverkan.

Det är svårt att avgöra hur basen blir när man bara har en högtalare. Tycker alltid att det brukar låta väldigt klent då.

Den där Sansui-receivern är specifierad för 40-20000 Hz. Det brukar vara 20-20000. När de "fuskar" så där brukar det innebära att de är mer eller mindre inkapabla att producera kraftfullt (eller bra, egentligen) ljud. ;) Jag har haft en mycket liknande Sansui - samma plastsidor på chassit och allt - som också hade liknande specifikationer. R-5 hette den. Inte nog med att den spelade dålig bas, diskanten var hemsk också. Massor med distorsion. Gjorde ganska ont att lyssna på den, och ljudet var otydligt. Och detta efter en fullständig renovering.

Jag hittade den på tippen tillsammans med en annan förstärkare - Luxman L-210 - och jag jämförde dem sida vid sida. Den senare var som honung för öronen efter att man plågats med Sansuin. ;) Den har dessutom sedan en rätt lång tid tillbaka fått en mer eller mindre permanent plats som huvudstereo. Liten, snygg, bra. Älskar den. Och den var gratis!

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-01-23 09:09

Jag skulle nog helst sätta dit en dammkåpa igen för att inte få in skräp igen i spolen men det är jag :)

Skönt att skrapet försvann och ännuenomkantning lyckades :) Nu blev jag ju sugen på att flytta högtalarkablarna från om71 till mina briljanter för att se hur de lät, det var länge sen de var igång.

Snyggt med nylackat galler, det har jag funderat på men inte lyckats ta loss dem så det har fått vara

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-01-23 22:02

AlNiCo skrev:Att mellanregistret förbättras av att man tar bort dammkåpan är ingen ovanlighet. :) I synnerhet då det handlar om stora, hårda sådana. De tunna i tyg har mindre påverkan.

Det är svårt att avgöra hur basen blir när man bara har en högtalare. Tycker alltid att det brukar låta väldigt klent då.

Den där Sansui-receivern är specifierad för 40-20000 Hz. Det brukar vara 20-20000. När de "fuskar" så där brukar det innebära att de är mer eller mindre inkapabla att producera kraftfullt (eller bra, egentligen) ljud. ;) Jag har haft en mycket liknande Sansui - samma plastsidor på chassit och allt - som också hade liknande specifikationer. R-5 hette den. Inte nog med att den spelade dålig bas, diskanten var hemsk också. Massor med distorsion. Gjorde ganska ont att lyssna på den, och ljudet var otydligt. Och detta efter en fullständig renovering.

Jag hittade den på tippen tillsammans med en annan förstärkare - Luxman L-210 - och jag jämförde dem sida vid sida. Den senare var som honung för öronen efter att man plågats med Sansuin. ;) Den har dessutom sedan en rätt lång tid tillbaka fått en mer eller mindre permanent plats som huvudstereo. Liten, snygg, bra. Älskar den. Och den var gratis!

Tror också högtalarna kommer låta bättre men en annan förstärkare. Jag brukar aldrig ha basreglaget i botten på förstärkare men med denna finns inget val. Det här är annars min första Sansui pryl någonsin :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-01-23 22:13

Cicaro skrev:Jag skulle nog helst sätta dit en dammkåpa igen för att inte få in skräp igen i spolen men det är jag :)

Skönt att skrapet försvann och ännuenomkantning lyckades :) Nu blev jag ju sugen på att flytta högtalarkablarna från om71 till mina briljanter för att se hur de lät, det var länge sen de var igång.

Snyggt med nylackat galler, det har jag funderat på men inte lyckats ta loss dem så det har fått vara

ja det borde man antagligen göra (får man köpa lösa dammkåpor någonstans?) men då måste högtalaren igen plockas isär och baselementet måste skruvas loss... fick redan göra nya skruvhål (när jag hade loss elementet andra gången) i den torra o porösa spånplattan eftersom originalhålen inte "drog" längre. Sen är det väldigt bökigt o få dit dämpningen pga av alla trådar till de fyra diskanterna. Men visst klart man orkar med det om man bestämmer sig :)

tycker absolut du skall plocka fram dina Briljanter Cicaro ! :D o kom med en recension o kanske någon bild också :)

som du ser på bilden med maskeringstejpen så hade jag inte loss mina galler utan maskerade med tejp och sprejade ett par lager färg från alla håll. Tror man skall undvika o ta bort gallren gissar att de lätt blir skeva o buckliga då.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-01-23 22:54

GrosvenorAudio skrev:ja det borde man antagligen göra (får man köpa lösa dammkåpor någonstans?)

...text bortklippt...

tycker absolut du skall plocka fram dina Briljanter Cicaro !

Lösa dammkåpor finns på bl.a ebay. Bara söka på "speaker dust cap" och sen hitta med lagom dimension.

Ja någon dag ska jag göra det, dock inte den här helgen för mycket annat. Mitt minne av dem är dock klena i djupbasen, skrikig diskant och avsaknad av mellanregister. Sen vet jag inte om jag någonsin lät dem spela in ordenltigt efter att jag kantade om dem eller om de blev stående för att jag fick några andra som passade bättre i inredningen...

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-01-24 00:16

Cicaro skrev:... Mitt minne av dem är dock klena i djupbasen, skrikig diskant och avsaknad av mellanregister. ...

dessvärre tror jag att du beskriver högtalarna ganska bra där men ljudet är ju inte allt (åtminstone inte för mig) och jag har förhoppningar om att mitt par kommer o låta lite bättre men annan kringutrustning. Jag gillar designen på Briljant o det härliga äkta faneret och så har jag alltid haft en förkärlek för rundspridande högtalare. Lådorna smälter dessutom bra in i min nuvarande rumsinredning.
Bilagor
brille.jpg
brille.jpg (51.84 KiB) Visad 6461 gånger

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2015-01-24 10:08

Ännu ett exempel på att utseendet är viktigare än ljudet. ;)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-01-24 13:08

har öppnat upp andra högtalaren nu. Detta element är i sämre skick. Bakom dammkåpan fanns inte bara damm det är också korroderad o konen skrapar massor o tar fast när man trycker ner den... suck :( det är så tight där, troligen av all rost, att jag inte verkar få ner pappersremsan när jag skall centrera. Skall dammsuga mera o försöka igen
Bilagor
kor.jpg
kor.jpg (91.85 KiB) Visad 6431 gånger

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2015-01-24 16:49

Det där ser nog riktigt kört ut, tyvärr.

Nu kan du ju i stället satsa på ett fetare baselement. Finns ingen poäng med att ha dessa i original hur som helst, eftersom de ändå låter dåligt.

Jag hade letat upp någon lite nyare högtalare (70-80-tal) på loppis med tiotummare, och satt in dem i stället. Eftersom det handlar om slutna lådor så kan man sätta i typ vilket element som helst utan att det blir "fel".

Salora KS-330 ser man ju rätt ofta, t ex, och de har ju riiiiiktigt fina Seas-basar, gjorda för slutna kabinett dessutom. Dock lite synd att slakta högtalare som är så oerhört mycket bättre.

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi