Att mellanregistret förbättras av att man tar bort dammkåpan är ingen ovanlighet.

I synnerhet då det handlar om stora, hårda sådana. De tunna i tyg har mindre påverkan.
Det är svårt att avgöra hur basen blir när man bara har en högtalare. Tycker alltid att det brukar låta väldigt klent då.
Den där Sansui-receivern är specifierad för 40-20000 Hz. Det brukar vara 20-20000. När de "fuskar" så där brukar det innebära att de är mer eller mindre inkapabla att producera kraftfullt (eller bra, egentligen) ljud.

Jag har haft en mycket liknande Sansui - samma plastsidor på chassit och allt - som också hade liknande specifikationer. R-5 hette den. Inte nog med att den spelade dålig bas, diskanten var hemsk också. Massor med distorsion. Gjorde ganska ont att lyssna på den, och ljudet var otydligt. Och detta
efter en fullständig renovering.
Jag hittade den på tippen tillsammans med en annan förstärkare - Luxman L-210 - och jag jämförde dem sida vid sida. Den senare var som honung för öronen efter att man plågats med Sansuin.

Den har dessutom sedan en rätt lång tid tillbaka fått en mer eller mindre permanent plats som huvudstereo. Liten, snygg, bra. Älskar den. Och den var gratis!