REVOLUTION !

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ljudkrav

REVOLUTION !

Inläggav Ljudkrav » 2005-12-03 22:26

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-12-03 22:33

Skulle vara spännande att höra åsikter från ngn som testat/har denna.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-12-03 22:35

Undrar om han tjuvlyssnar på skivorna man sänder in? En rätt smart ide om man vill höra mycket ny musik :) :wink:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-12-04 01:57

Norman:

Det skulle jag gjort. :wink:

Man kan få en stadig bänksvarv för samma pris, som man kan göra annat kul med när man tröttnat på att svarva skivor. 8)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2005-12-05 01:43

Hur låter det?
Kort sagt bättre!

Skall jag försöka utveckla det hela lite så verkar den största vinsten vara att bakgrunden blir så mycket tystare! Därmed framträder mikrodetaljer så mycket bättre! Dynamiken påverkas också så att skillnaden mellan starkt och svagt blir större. Dvs jag vet inte om det faktiskt blir så, men det låter så.

På klassiska skivor så hör du tex det sträva stråkljudet från kontrabasarna. Innan lät det bara kontrabas - nu hör du stråkljudet också! Mycket trevligt! På engelska operainspelningar blir gatutrafiken tydligare för att inte tala om tunnelbanan! Om nu det skulle vara positivt? Ja musiken blir naturligtvis också så mycket bättre så det är en ren fröjd!

Det var CD-skivor vi talade om, alltså? Och DVD-skivor? I den digitala domänen, alltså? Tidigare hörde man bara kontrabasarna, och nu hör man stråkljuden också? Låter som om man har kopplat ur lågpassfiltret, tydligen 8O

Jag sätter gärna all min heder och ära på att skillnaden mellan osvarvad och svarvad skiva är odetekterbar i dubbelblindtest med en normalt välfungerande CD-spelare! Det här är kvalificerat skitsnack av lägsta sort - fastän kanske lyssningsintrycken avrapporterats helt sanningsenligt subjektivistiskt...

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-12-05 09:34

Morgan skrev:Jag sätter gärna all min heder och ära på att skillnaden mellan osvarvad och svarvad skiva är odetekterbar i dubbelblindtest med en normalt välfungerande CD-spelare! Det här är kvalificerat skitsnack av lägsta sort - fastän kanske lyssningsintrycken avrapporterats helt sanningsenligt subjektivistiskt...

Skitsnack och skitsnack... glöm inte att vår sinnesstämning påverkar tolkningen av det vi hör. Vetskapen om att man spelar en svarvad kantmålad skiva kanske får vissa att uppleva en förbättring av ljudet trots att inget egentligen har hänt i verkligheten. Blindtester eliminerar denna faktor vilket väl är varför sådana tester inte accepteras av vissa grupper.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-12-05 11:12

Bild

:D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: REVOLUTION !

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-12-05 11:33

Ljudkrav skrev:http://www.svalander.se/cdsi/cdsi.htm

8O 8O 8O

:lol: :lol: :lol:

Du får gärna ge några ledtrådar om vad det handlar om, annars orkar jag inte klicka på länken!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: REVOLUTION !

Inläggav PerStromgren » 2005-12-05 11:59

Johan_Lindroos skrev:
Ljudkrav skrev:http://www.svalander.se/cdsi/cdsi.htm

8O 8O 8O

:lol: :lol: :lol:

Du får gärna ge några ledtrådar om vad det handlar om, annars orkar jag inte klicka på länken!

Det gick nog åt fler Joule att skriva den texten än att klicka på länken, men ändå:

Josef har en svarv som svarvar CD:ar helt runda, samt fasar av kanten och målar den svart. Detta ger bättre ljud. Allt enligt Josef.

Kom sen inte och säg att inte hi-fi är underhållande! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-12-05 12:22

Litet olika bud från olika lyssnare, verkar det.

HiFi Exclusiv hävdar (i översättning av Svalander):
Särskilt mediokra inspelningar profiterar tydligt av åtgärderna.
Medan Svalander kontrar:
Detta ger en av de största "tweak-skillnader" i ljud jag uplevt, framför allt på bra inspelningar.
Men det är väl småaktigt av mig, förmodligen är det bra för allt.

Klassikern kommer ju i alla fall:
Jag kan bara meddela att vi som var med bara satt och gapade.
:D

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-12-05 12:45

Om nu bitströmen vid avläsning nu ändrar sig efter denna behandling, varför yttrar det då sig som bättre ljud? Varför påverkas 1orna och 0orna på ett sådant sätt?

Kan någon förespråkare av dylika tweaks förkalra hur bitstömmen påverkas och hur det påverkar vågformen (dvs ljudet vi lyssnar på) så att dom effekter som beskrivs uppstår?

Jag trodde inte CD-avläsning skedde på så sätt att 1or och 0or direkt blir till ljud på något sätt, utan trodd i min enfald att man hade redundant information, checksummor och så som sedan skiljdes från tidskoden innan den skickades till en reciver och vidare till en DAC. Och att ett antal bitar (100-tals) helt enkelt kan sumpas i läsningen, felkorrigeringen löser det ändå! Men jag kanske har fattat HELT fel?

Att man kan komma upp med en "förklaring" på att strålen skulle reflekteras i kanten (vilket är ett "icke-problem) är en sak, det förklarar inte hur bitströmen vid avläsning skulle ändras.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-12-05 13:11

Max_Headroom skrev:Om nu bitströmen vid avläsning nu ändrar sig efter denna behandling, varför yttrar det då sig som bättre ljud? Varför påverkas 1orna och 0orna på ett sådant sätt?

Jag tror inte själv på dylika tweaks, men de som gör det brukar hävda att CD-spelaren är så usel att den får ett förändrat beteende i sin analogdel av att CD:n snurrar annorlunda, eller vad det nu är frågan om. En rejält underdimensionerad nätdel kanske kan få spänningen att inte räcka ordentlig när regulatorkretsarna måste jobba hårt, möjligen?

Bara spekulationer, och inget en vettigt konstruerad apparat (som säkert de flesta) ska lida av.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2005-12-05 14:41

Lindroos:

Jag förstår vad du menar, Johan. Problemet är att jag själv föll i koma när jag försökte läsa hela texten så jag kan inte sammanfatta allt.
Det känns ofta som att texter från Svamlander är tröttsamma att läsa...

Håller med Morgan men kan gå ännu längre. Dessa Voodoo-tweaks gör i bästa fall inget alls med ljudet - men inte alltför sällan - gör ljudet SÄMRE då det blir svårare för spelverket att läsa av informationen.

Jax - varför är det skitsnack från Morgan? Han har väl rätt till sin åsikt och vad han vill lägga sin ära på.
Jag tycker killen verkar ha en god portion sunt förnuft.
Voodoo-prylar har ju en tendens att tillhöra kategorin: bluff.
Inte så konstigt att man närmar sig dessa apparater med skeptisism.

Jag antar att du tillhör "dessa grupper" som inte vill höra vad som egentligen hörs utan bestämma åsikt om apparaternas ljudegenskaper redan innan man hört något?
Och sedan dela dessa resultat baserat på fördomar och inte lyssningsresultatet med andra.
För mig är det riktigt skitsnack.

Jag tror att svarven är en bluff.
Men jag kan ju ha fel förstås.
Jag har inte testat den.

Edit: stavfel

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-12-05 16:48

Ljudkrav skrev:Jag tror att svarven är en bluff.
Men jag kan ju ha fel förstås.
Jag har inte testat den.

Jo, man har rätt att tro vad man vill. Jag har tidigare beställt svarvade cd-r från Josef men då av två andra anledningar än de ljudmässiga.

1) Askarna är öppnade så man slipper pilla bort folien runtomkring asken. Klart jobbigt :-)

2) De svarvade kanten gör att man får bättre grepp på skivan så den inte halkar ur näven.

3) En svarvad skiva är rund och centrerad, vilka inte ofta är fallet med "köpeskivor". Lägre mekaniskt oljud och mindre slitage på lager och liknande borde man kunna förvänta sig. Och resultatet vid bränning borde bli bättre om inte skivan vibrerar, eller?

Jag har inte gjort några lyssningsmässiga jämförelser, å andra sidan tycker jag teorin bakom med vinkling av ljusreflexer låter OK för en lekman som undertecknad. Om detta sedan är viktigt och/eller hörbart är en annan femma. Troligen finns det massor med enkla saker jag kan göra med min anläggning som ger långt större förbättringar :-)

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-12-05 16:50

Ljudkrav skrev:Jax - varför är det skitsnack från Morgan? Han har väl rätt till sin åsikt och vad han vill lägga sin ära på.

Tips: Läs Jax inlägg igen... :)

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-12-05 16:58

Ljudkrav skrev:Jax - varför är det skitsnack från Morgan?

Det har jag inte sagt. Lyd nu Magnuz råd och läs mitt inlägg igen. 8)
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-12-05 18:08

Och läs Morgans inlägg också. 8)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-12-05 18:12

Jag tycker att Bill50X har riktigt bra poänger i just de mekanska fördelarna med svarvningen. Om svarvningen är billig och den gör att en dyr CD-spelare håller betydligt längre utan att ge mekaniska oljud ifrån sig så har tweaket sin plats även om det inte ger några ljudmässiga fördelar vid uppspelningen i sig.

Problemet som jag ser det är att svarven i sig är för dyr för att motivera tweaket för mig. Men det beror förståss på hur dyr CD-spelare man använder, så någonstans går gränsen där priset på detta tweak är berättigat.
Sett ur denna synvinkel så tycker jag inte att det är en bluffprodukt.

DTH

Inläggav DTH » 2005-12-05 18:52

silvervarg skrev:Jag tycker att Bill50X har riktigt bra poänger i just de mekanska fördelarna med svarvningen. Om svarvningen är billig och den gör att en dyr CD-spelare håller betydligt längre utan att ge mekaniska oljud ifrån sig så har tweaket sin plats även om det inte ger några ljudmässiga fördelar vid uppspelningen i sig.

Problemet som jag ser det är att svarven i sig är för dyr för att motivera tweaket för mig. Men det beror förståss på hur dyr CD-spelare man använder, så någonstans går gränsen där priset på detta tweak är berättigat.

Det är väl inte en realt existerande synvinkel utan snarare en hypotetisk slutsats baserad på ett antal obekräftade antaganden? 1. Att mekaniskt slitage pga obalans i CD:n spelar någon relevant roll för en spelares livslängd. 2. Att svarvning märkbart förbättrar detta (påverkar ju inte t.ex. planhet).

Om produktens huvudegenskap påstås vara att förbättra ljudet är det väl ändå en bluffprodukt om detta påstående är bluff? Om än med eventuellt andra positiva egenskaper (vilket dock kan betvivlas).

Mvh

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2005-12-05 18:56

hifi hifi hifi, jag tar avstånd, jag skämms. ännu en frälsare på marknaden, fan vad jag hatar hifi! den här branchen e så vidrig att jag får kväljningar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-12-05 19:07

DTH skrev:
silvervarg skrev:Jag tycker att Bill50X har riktigt bra poänger i just de mekanska fördelarna med svarvningen. Om svarvningen är billig och den gör att en dyr CD-spelare håller betydligt längre utan att ge mekaniska oljud ifrån sig så har tweaket sin plats även om det inte ger några ljudmässiga fördelar vid uppspelningen i sig.

Det är väl inte en realt existerande synvinkel utan snarare en hypotetisk slutsats baserad på ett antal obekräftade antaganden? 1. Att mekaniskt slitage pga obalans i CD:n spelar någon relevant roll för en spelares livslängd. 2. Att svarvning märkbart förbättrar detta (påverkar ju inte t.ex. planhet).

Om produktens huvudegenskap påstås vara att förbättra ljudet är det väl ändå en bluffprodukt om detta påstående är bluff? Om än med eventuellt andra positiva egenskaper (vilket dock kan betvivlas).

Mvh

Nej, det är väl knappast någon här som kan bevisa att runda och välbalanserade skivor förlänger livslängden på en cd-/dvd-spelare. Men min erfarenhet är i alla andra sammanhang där jag har koll på läget så är vibrationer av ondo. Utom där man SKA ha dem förstås, i högtalare till exempel :-)
Det är också lite skillnad på en fristående cd-spelare och en som sitter i en dator. En vanlig cd-spelare spinner ju skivan i single-speed (ursäkta svengelskan) medan vissa datorspelare kör med upp till 52x den hastigheten. Många datorspelare är konstruerade för att ta hand om vibrationer och ocentrerade skivor, men är vanliga cd-spelare det?

Att en svarvad skiva är jämnare än en som är gjuten är inte heller säkert. Det beror på kvaliteten på gjutningen. Men att en svarvad skiva är jämn kan det väl knappast råda några tvivel om? Planheten är inte lika viktig som ocentrering av naturliga skäl, även om en oplan skiva också ger ifrån sig (o)ljud pga luftens förflyttning. Men jag spelar hellre en skiva med 0,5 mm´s oplanhet än 0,5 mm´s ocentrering.

De eventuellt ljudande fördelarna är det väl ännu ingen som har rapporterat om här så där svävar vi fortfarande i okunnighet. Vissa av oss tror på teorierna, andra gör det inte. Så länge ingen gör en riktig test kommer vi inte veta om det är en (ljudmässig) bluff.

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-05 19:26

Så, vem beställer en skiva och köper en likadan fast osvarvad, samt arrangerar en blindlyssing mellan dem? :P

Jag kommer gärna!

Helst bör det förstås vara någon som tror på det hela, för annars kommer ju bara den som arrangerar testen att bli beskylld för att ha för dålig utrustning.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-05 19:29

Då kan man ju i samma veva ta en tredje skiva och spraya med Nordosts ormolja ECO-3. :)
Senast redigerad av Morello 2005-12-05 19:40, redigerad totalt 1 gång.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-12-05 19:35

+ en kopierad (bränd)?
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-12-05 19:42

Lägg till en fjärde skiva som fått sig en tandkrämspolering.

Skivor med enstaka läsfel har ofta blivit felfria efter lite tandkräm när jag provat, även om man inte kan se några repor på ytan. Jag vet inte varför men det skulle kunna vara släppmedelsrester från formen skivan pressats i.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2005-12-05 20:52

Jax skrev:Lägg till en fjärde skiva som fått sig en tandkrämspolering.

Kommer ihåg (kring 90-talets mitt) ryktet om att cd-skivor skulle få förhöjd ljudkvalité av några nätter i ett frysfack. Låter lika bisarrt som ovanstående "fonogram-tweak".
The world divides into facts

Ludwig Wittgenstein

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-05 20:54

Manzarek skrev:

Kommer ihåg (kring 90-talets mitt) ryktet om att cd-skivor skulle få förhöjd ljudkvalité av några nätter i ett frysfack. Låter lika bisarrt som ovanstående "fonogram-tweak".

:mrgreen: Det var väl Peter Belt som kom detta underbara tweak?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-12-05 21:03

Manzarek skrev:

Peter Belts frysning av skivor är i sanning bisarr till skillnad mot min lilla tweak som faktiskt fungerar på vissa skivor.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-12-05 21:30

egentligen är det skit samma om den fungerar eller ej. Bara 4400kr gör den helt ointresant.

för böveln.. För 1500 kr får man en vedklyv.. med elektrisk motor.. stål.. cylinder osv osv..

en motorsåg med kedja motro o hela skiten..

En motorgräsklippare med motordrift..

En hel stärkare ifrån kina

eller en glad fru efter en weekend på hotel i danmark med lite mat o vin.. o en blomma kanske.. 8)

Så 4400kr .. larvigt rent ut sagt... :lol:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-05 21:40

Men kabel till proppskåpet för 50-60 euro per meter är helt rimligt? :)

(Råkade läsa lite på hififorum.nu om detta. 8) )
-Innehar F-skattsedel-

Nästa

Återgå till Generellt om hifi