Moderator: Redaktörer
Hur låter det?
Kort sagt bättre!
Skall jag försöka utveckla det hela lite så verkar den största vinsten vara att bakgrunden blir så mycket tystare! Därmed framträder mikrodetaljer så mycket bättre! Dynamiken påverkas också så att skillnaden mellan starkt och svagt blir större. Dvs jag vet inte om det faktiskt blir så, men det låter så.
På klassiska skivor så hör du tex det sträva stråkljudet från kontrabasarna. Innan lät det bara kontrabas - nu hör du stråkljudet också! Mycket trevligt! På engelska operainspelningar blir gatutrafiken tydligare för att inte tala om tunnelbanan! Om nu det skulle vara positivt? Ja musiken blir naturligtvis också så mycket bättre så det är en ren fröjd!
Morgan skrev:Jag sätter gärna all min heder och ära på att skillnaden mellan osvarvad och svarvad skiva är odetekterbar i dubbelblindtest med en normalt välfungerande CD-spelare! Det här är kvalificerat skitsnack av lägsta sort - fastän kanske lyssningsintrycken avrapporterats helt sanningsenligt subjektivistiskt...
Ljudkrav skrev:http://www.svalander.se/cdsi/cdsi.htm
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Johan_Lindroos skrev:Ljudkrav skrev:http://www.svalander.se/cdsi/cdsi.htm
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Du får gärna ge några ledtrådar om vad det handlar om, annars orkar jag inte klicka på länken!
Medan Svalander kontrar:Särskilt mediokra inspelningar profiterar tydligt av åtgärderna.
Men det är väl småaktigt av mig, förmodligen är det bra för allt.Detta ger en av de största "tweak-skillnader" i ljud jag uplevt, framför allt på bra inspelningar.
:DJag kan bara meddela att vi som var med bara satt och gapade.
Max_Headroom skrev:Om nu bitströmen vid avläsning nu ändrar sig efter denna behandling, varför yttrar det då sig som bättre ljud? Varför påverkas 1orna och 0orna på ett sådant sätt?
Du får gärna ge några ledtrådar om vad det handlar om, annars orkar jag inte klicka på länken!
Ljudkrav skrev:Jag tror att svarven är en bluff.
Men jag kan ju ha fel förstås.
Jag har inte testat den.
silvervarg skrev:Jag tycker att Bill50X har riktigt bra poänger i just de mekanska fördelarna med svarvningen. Om svarvningen är billig och den gör att en dyr CD-spelare håller betydligt längre utan att ge mekaniska oljud ifrån sig så har tweaket sin plats även om det inte ger några ljudmässiga fördelar vid uppspelningen i sig.
Problemet som jag ser det är att svarven i sig är för dyr för att motivera tweaket för mig. Men det beror förståss på hur dyr CD-spelare man använder, så någonstans går gränsen där priset på detta tweak är berättigat.
Sett ur denna synvinkel så tycker jag inte att det är en bluffprodukt.
DTH skrev:silvervarg skrev:Jag tycker att Bill50X har riktigt bra poänger i just de mekanska fördelarna med svarvningen. Om svarvningen är billig och den gör att en dyr CD-spelare håller betydligt längre utan att ge mekaniska oljud ifrån sig så har tweaket sin plats även om det inte ger några ljudmässiga fördelar vid uppspelningen i sig.
Problemet som jag ser det är att svarven i sig är för dyr för att motivera tweaket för mig. Men det beror förståss på hur dyr CD-spelare man använder, så någonstans går gränsen där priset på detta tweak är berättigat.
Sett ur denna synvinkel så tycker jag inte att det är en bluffprodukt.
Det är väl inte en realt existerande synvinkel utan snarare en hypotetisk slutsats baserad på ett antal obekräftade antaganden? 1. Att mekaniskt slitage pga obalans i CD:n spelar någon relevant roll för en spelares livslängd. 2. Att svarvning märkbart förbättrar detta (påverkar ju inte t.ex. planhet).
Om produktens huvudegenskap påstås vara att förbättra ljudet är det väl ändå en bluffprodukt om detta påstående är bluff? Om än med eventuellt andra positiva egenskaper (vilket dock kan betvivlas).
Mvh
Jax skrev:Lägg till en fjärde skiva som fått sig en tandkrämspolering.
Manzarek skrev:Jax skrev:Lägg till en fjärde skiva som fått sig en tandkrämspolering.
Kommer ihåg (kring 90-talets mitt) ryktet om att cd-skivor skulle få förhöjd ljudkvalité av några nätter i ett frysfack. Låter lika bisarrt som ovanstående "fonogram-tweak".
Manzarek skrev:Jax skrev:Lägg till en fjärde skiva som fått sig en tandkrämspolering.
Kommer ihåg (kring 90-talets mitt) ryktet om att cd-skivor skulle få förhöjd ljudkvalité av några nätter i ett frysfack. Låter lika bisarrt som ovanstående "fonogram-tweak".
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 14 gäster