En relativt sett väldigt billig ljudtransparent duk

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: En relativt sett väldigt billig ljudtransparent duk

Inläggav Tarzan » 2015-01-08 19:05

Kludden skrev:Hej Tarzan!
Hur upplever du duken nu efter ett par månader?

Funderar själv på att göra något liknande.

Kludden

Hejhej!

Jag använder den fortfarande och det betyder ju att jag inte tycker att dess brister väger upp arbetet med att göra om den, eller kostnaden för att köpa en seymour xd. Jag vet inte om jag skrivit det här redan men hade jag gjort om den hade jag köpt sådana dimensioner på tyget att det bara blev tillräckligt spänt för att sitta slätt. Man vinner verkligen ingenting på att spänna det hårt. När man gör det blir de elastiska trådarna i tyget "synliga", eller rättare sagt: starkt ljus reflekteras på dem så att det blir lite skimrande i de ljusa delar av bilden. Ju mer man sträcker tyget desto mer ljus går dessutom förlorat.

Från en större betraktningsvinkel, säg mer än 30 grader kanske, blir det moirémönster på grund av de två lagren tyg, men det är bara när jag står i köket och av någon anledning skulle kolla på duken därifrån som det händer hemma hos mig.

För att den här duken ska funka bra behövs alltså:
1. mörka färger bakom duken, och då helst inte bara bestående av ett andra lager svart tyg
2. inte så jättesträckt tyg, kanske bara sträckt 15-20% som mest
3. Jämnt sträckt tyg (Jag var tvungen att dra i dubbelt så många häftklamrar som jag hade tänkt först för att man inte skulle se precis var dom satt.)
4. bara ett lager tyg

Om du bygger en, skriv gärna här hur det har gått här :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-01-08 22:44

Det hänger mycket på hur ljusstark proje man har .För att slippa åter reflekteringar.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-01-09 15:59

boom skrev:Det hänger mycket på hur ljusstark proje man har .För att slippa åter reflekteringar.

Hur kan det göra det?
Jag menar, förhållandet mellan hur mycket ljus som reflekteras direkt (alltså bilden man vill ha), hur mycket som tar sig genom duken (förlust i ljusstyrka) och hur mycket av det som tagit sig igenom duken som reflekteras tillbaka på dukens baksida (störljus) borde väl vara detsamma? :?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-01-09 16:11

Tarzan skrev:
boom skrev:Det hänger mycket på hur ljusstark proje man har .För att slippa åter reflekteringar.

Hur kan det göra det?
Jag menar, förhållandet mellan hur mycket ljus som reflekteras direkt (alltså bilden man vill ha), hur mycket som tar sig genom duken (förlust i ljusstyrka) och hur mycket av det som tagit sig igenom duken som reflekteras tillbaka på dukens baksida (störljus) borde väl vara detsamma? :?

Nu kör jag inte med duk utan en målad mdf skiva glömde att tala om det.
Men jag skall testa en duk i kväll och jämföra hur svärtan blir i mellan dom.

Eximos

Inläggav Eximos » 2015-02-10 09:26

Jag testade vit 12171 men jag upplever den som ni skriver lite oskarp om man jämför med min MDF-skiva eller Seymour Center Stage XD. Antar att det är för att de sprider ut ljuset i fibrerna, Seymour Center Stage UF har samma problem.

Man kan ju se de som en fördel men här har ni en bild om ni är intresserad. Man kan även se XDs beryktade trådar :)

Notera dock att UF här bara har en vit bakgrund så den skulle vara något mörkare med svart.

Någon som har testat att ha en silver/grå som yttre skikt?
Bilagor
dukTest.JPG
dukTest.JPG (189.08 KiB) Visad 2934 gånger

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-02-11 10:22

Eximos skrev:Jag testade vit 12171 men jag upplever den som ni skriver lite oskarp om man jämför med min MDF-skiva eller Seymour Center Stage XD. Antar att det är för att de sprider ut ljuset i fibrerna, Seymour Center Stage UF har samma problem.

Man kan ju se de som en fördel men här har ni en bild om ni är intresserad. Man kan även se XDs beryktade trådar :)

Notera dock att UF här bara har en vit bakgrund så den skulle vara något mörkare med svart.

Någon som har testat att ha en silver/grå som yttre skikt?

En sån bra bild! Tack, och välkommen! :) Men är du säker på att du inte kan få bättre skärpa än så? När jag går nära min duk så kan jag ändå urskilja pixlarna tydligt.

Fint att du också lyckades få med hur det grå fältet på lycran är lite "brusgt" jämfört med de andra. Det hade varit fint med en bild på hela gråskalan på alla tre bitarna så att man kunde bedöma kontrast och se hur bruset blir värre på lycran ju ljusare det blir.

Eximos

Inläggav Eximos » 2015-02-17 08:56

Jag ska ta o testa mer nån kväll, har fixat en bättre o större svart bakgrund. Helst så skulle jag ha spänt upp tyget i en ram så jag inte har nån bakgrund alls men de blir lurigare.

Tyvärr är provbitarna jag har så små men jag ska se om jag kan ta en bättre bild på gråskala.

Jag har också en bit av Screen Excellence EN4K påväg som ska bli intressant o se.

/Magnus

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2015-02-19 23:23

När jag jobbade som biografmaskinist tog jag hem banderoller med vit baksida och använde dessa som filmduk. Dessvärre kastade jag dessa eftersom jag skulle testa att måla en vägg med vit färg uppblandat med massor med vit krita pulver och en vägg med fin marmorkross.

Letade efter banderollväv på nätet och hittade
http://banderollbutiken.se/vara-material/
Det borde vara samma maskiner som tillverkar dessa som tillverkar 10 ggr dyrare filmdukar. Någon som testat deras banderolldukar och vill dom sälja till oss hemmabio fantaster.

PVC Frontlit 450 g
Vårt mest använda banderollmaterial – lämpar sig både för inom- och utomhusanvändning.

PVC-Mesh
PVC-material med maskor för ett högre vindgenomsläpp. Exempel på användning är som fasadvepor

PVC Blockout
Banderoll med 3 lager. 2 lager PVC och ett mellanlager med material som ej släpper igenom ljus. Blockout printas på både fram- och baksida.

115 g Polyester
Flaggmaterial lämpad för både inom- och utomhusexponering. Har mycket färggenomsläpp och kan även ses från baksidan (ca 90 % färggenomsläpp).

205 g Polyester
Flaggmaterial med bra färgåtergivning lämpad för utom- och inomhusanvändning. Har bättre färgåtergivning och stadga än 115 g Polyester, men ej samma färggenomsläpp.

Polyester Blockout
3 lager, 2 lager flaggpolyester 205 g med ej ljusgenomsläppande material i mitten. Blockout printas på både fram- och baksida.

Satin 135 g
Exklusivt material, främst för inomhusanvändning. Användning när färgåtergivning och glans är viktigt. Kan användas istället för flaggpolyester (205 g) för mer lyster i färgerna.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2015-10-25 21:40

Försöker komma fram till hur min duk skall kontrueras för att ge så bra resultat som möjligt. När jag besökte JonasW i vintras så var min lekmannaupplevelse att hans Milliskin-tyg hade mindre textur och var slätare än de high end-prover han hade hemma. När han höll 1-2 olika "fin-dukmaterial" framför Milliskin-tyget så tyckte jag att bilden blev sämre i form av att ytan var märkbart mer grovkorning. En kraftigt överdriven jämförelse är ett ritpapper jämfört med sandpapper, överdrivet bara för att ge en hint om hur jag upplevde skillnaden. Av den anledningen tänkte jag köra på samma duk, då det mer än väl motsvarade mina kvalitetsbehov. Är dock osäker på hur jag får maximal valuta för investeringen med Milliskin-tyget? Ett par frågor:

1. Det lutar åt att jag kommer använda centerhögtalare och den blir i.s.f. svart och allt annat bakom duken kommer också vara svart. Är det då bättre att köra med eller utan svart Milliskintyg bakom det vita tyget?
2. Om det bör vara svart Milliskin-tyg bakom det vita, skall det sitta direkt bakom (dikt an) det vita, eller är bättre att montera det på baksidan av ramen, d.v.s. 3-6 cm bakom det vita tyget?

Om det är någon som har mer information/länkar/bilder än det intressanta som redan kommit fram i denna tråd, så tar jag tacksamt emot det! Har inte bestämt mig till 100 % ännu vilket typ av duk som skall användas, så kom gärna med motargument om jag har otur när jag tänker. :)

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2015-10-25 22:26

Skoj att du tyckte om Milliskin, jag är fortfarande supernöjd med prestandan!

Har du helt svart bakom duken behöver du ingen black backing som det heter. Jag kör på det viset hemma hos mig
Ska man ändå köra med black backing, så ska det svarta tyget ligga kloss mot det vita.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2015-10-26 00:54

Brukar besöka Fotografiska i Stockholm som ibland visar film mot en svart vägg med skapligt resultat.
Besökte Moderna museet som visade en ca 5 meter bred bild mot en svart duk. Faktiskt riktigt bra resultat men med lite blåstick i bilden.
Köpte ett par meter svart blank baddräktstyg som jag ännu inte hunnit testa men jag var inne på att de blanka svarta trådarna i väven borde vara bra på att reflektera ljuset så att vitt kommer att se vitt ut. Har dessvärre inte hunnit sätta upp duken.
Skulle själv behöva bredare väv eftersom jag är inne på en 4 k duk och har en känsla av att 4 k borde kräva en duk på 2,4 x 4,5 meter om jag vill köra med en IMAX bild.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2015-10-26 01:09

Du tänkte bara köra med svart tyg? Skulle inte rekommendera det överhuvudtaget....

Du kommer att få väldigt dåligt med tryck i bilden, det är nog svårt att få bra med tryck på ett vitt tyg.
I ett nedsläckt rum med hyfsat mörka omkringliggande ytor så är ju ett vitt material klart att föredra.
Det lilla blåsticket du kan få på ett vitt tyg (helt beroende på tyg, vissa är neutrala, vissa blåa osv osv) kan du ju bara kalibrera bort vilket jag själv gjorde på mitt Milliskin.

Och varför skulle du behöva en viss storlek bara för att du ska visa 4k? Du kan visa 4k på en 50" stor yta också.
Däremot så är ju bildstorlek och sittavstånd två stora parametrar som påverkar om du ska/kan se skillnad på t.ex. full-hd och 4k.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2015-10-27 08:14

Tack för svaren! :) JonasW: På en bild längre upp i tråden som Tarzan lagt in, ser det ut som att Milliskin (när bakgrunden är mörk) verkar kräva extrema ljusmängder för att ge tryck i bilden. Vad är din egen erfarenhet, vilken ljusstyrka krävs för att ge bra ljus i bilden där det skall vara ljust? Gissar att eco-mode inte är att tänka på?

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2015-10-27 14:35

Den kräver en del ljus, absolut. Men jag har en JVC X500 idag och kör med Eco-läget utan problem.
Den lämnar väl kring 700 lumen då och runt 1000 i fullt lampläge.

Det är med en dukbredd på runt 280cm plus ram. Du är naturligtvis välkommen förbi om du vill se hur den ljusstyrkan räcker till för ditt eget behov.

Alla dukprover jag testat kräver ungefär lika mycket ljus som Milliskin förrutom CP4K, men då kostar den duken typ 30k+ också. Det är den enda duken som är värd att uppgradera till i mina ögon rent bildmässigt, övriga ger inga synbara fördelar enligt mig.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2015-10-28 15:29

JonasW skrev:Den kräver en del ljus, absolut. Men jag har en JVC X500 idag och kör med Eco-läget utan problem.
Den lämnar väl kring 700 lumen då och runt 1000 i fullt lampläge.

Det är med en dukbredd på runt 280cm plus ram. Du är naturligtvis välkommen förbi om du vill se hur den ljusstyrkan räcker till för ditt eget behov.

Alla dukprover jag testat kräver ungefär lika mycket ljus som Milliskin förrutom CP4K, men då kostar den duken typ 30k+ också. Det är den enda duken som är värd att uppgradera till i mina ögon rent bildmässigt, övriga ger inga synbara fördelar enligt mig.

Jo, när jag var hos dig så upplevde jag inga som helst problem med mörk bild! Gott att det verkar gå att köra med eco-mode. Blev dock lite fundersam över Tarzans inlägg längre upp i tråden eftersom bilden såg så extremt mörk ut med svart tyg bakom det vita. Kanske är det skillnaden mellan utan/med svart bakgrund i hans inlägg som gör att skillnaden upplevs så extremt stor?

I vilket fall så tackar jag för input och skall se till att beställa tyg inom kort. :-)

Användarvisningsbild
Kludden

Inläggav Kludden » 2016-01-15 09:34

Hej!
Har nu gjort en duk 2500 x 1500 mm av baddräktstyg. den fungerar för mig. Vit duk på svart.Fick ha den matta vita sidan utåt, den glittriga blev för mycket.
Kör med Optoma HD73 projje.

Kludden
Bilagor
IMG_1510 (Small).JPG
IMG_1510 (Small).JPG (65.43 KiB) Visad 2435 gånger
IMG_1509 (Small).JPG
IMG_1509 (Small).JPG (70.06 KiB) Visad 2435 gånger

Föregående

Återgå till DIY-forum