Kludden skrev:Hej Tarzan!
Hur upplever du duken nu efter ett par månader?
Funderar själv på att göra något liknande.
Kludden
Hejhej!
Jag använder den fortfarande och det betyder ju att jag inte tycker att dess brister väger upp arbetet med att göra om den, eller kostnaden för att köpa en seymour xd. Jag vet inte om jag skrivit det här redan men hade jag gjort om den hade jag köpt sådana dimensioner på tyget att det bara blev tillräckligt spänt för att sitta slätt. Man vinner verkligen ingenting på att spänna det hårt. När man gör det blir de elastiska trådarna i tyget "synliga", eller rättare sagt: starkt ljus reflekteras på dem så att det blir lite skimrande i de ljusa delar av bilden. Ju mer man sträcker tyget desto mer ljus går dessutom förlorat.
Från en större betraktningsvinkel, säg mer än 30 grader kanske, blir det moirémönster på grund av de två lagren tyg, men det är bara när jag står i köket och av någon anledning skulle kolla på duken därifrån som det händer hemma hos mig.
För att den här duken ska funka bra behövs alltså:
1. mörka färger bakom duken, och då helst inte bara bestående av ett andra lager svart tyg
2. inte så jättesträckt tyg, kanske bara sträckt 15-20% som mest
3. Jämnt sträckt tyg (Jag var tvungen att dra i dubbelt så många häftklamrar som jag hade tänkt först för att man inte skulle se precis var dom satt.)
4. bara ett lager tyg
Om du bygger en, skriv gärna här hur det har gått här