Satori ersätter SC165

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Satori ersätter SC165

Inläggav IngOehman » 2014-08-31 22:34

Ja, det är som om förändringar alltid ger oss en känsla av att upptäcka saker som inte hördes, men som nu hörs, men det som kommit bort med förändringen kan det ta månader att märka om man bara växlar i den ena riktningen...

Och till det kommer att man lyssnar med andra öron när man tror att något är nytt - vilket i sig gör att man höra nya saker, även om inga finns. ;)

Min erfarenhet av sådana här saker säger mig att man bör testa noga, kanske blindt (men det är inte nödvändigt) och gärna växla flera gånger fram och tillbaka.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2014-08-31 23:44

Jo självklart är det så. Jag har själv flera gånger uppmärksammat samma sak. En inspelning med Robin Williamsson (fd Incredible Stringband) passade alldeles utmärkt till OA 14, NAD-försteg och Rotelslutsteg. Med andra högtalare och förstärkare, lät det inte så märkvärdigt. Vad gäller Satori så är jag däremot övertygad om att det är ett bättre element. Metaforen om slöjan som dras bort är sliten men det handlar lite om det. En del "vassa" inspelningar är nu mycket mer njutbara. Den störande distorsion som engelsmännen kallar sibilance hör jag nu mycket mindre av. Satori passar mig och OA 50 som hand i handske. Tycker jag. Även min ganska ointresserade fru noterade skillnaden när vi tillsammans lyssnade på Janine Jansens tolkning av Beethovens violinkonsert. Observera att det här bara förstås gäller mig (och eventuellt min fru). Efter att ha levt med SC 165 i många år kan jag bara konstatera att Satori passar mig och mina lyssningsideal bättre. På samma sätt som jag tycker klass A låter bättre än klass B och att Ortofon Kontrapunkt A låter bättre än min gamla Shure M 95 HE. Men det är jag det. SC 165, eller kanske mer specifikt B 65 oa II låter i alla fall sämre i mina öron. Men sämre kan förstås för vissa vara bättre. Vad vet jag? Jag är skitdålig på elektronik överhuvudtaget, men jag älskar musik (och nu låter Green Gartside och Albert Marcoeur inte så vassa längre). Imorgon blir det Mercury Living Presence och Romeo och Julia. Som kan låta lite ljust och hårt. Får se om jag gillar den med Satori.

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2014-10-11 18:02

HifiKit har nu tagit fram en 3,7mH spole speciellt för Satori-filter. Mycket bra. Den ger lagom motstånd så att ett separat motstånd elimineras, dessutom är den liten och billig. Finns på
http://www.hifikit.se/tillbehor/delning ... ndad-vario

Filtret i sin helhet beskrivs på
http://carlssonkult.se/satori.aspx

Ingen av oss har dock ännu gjort en snygg fysisk layout, liten nog att få plats också i en OA12. Max 120x150mm. Bara att sätta sig och pussla!
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2014-10-30 18:54

Bad news. Jag hade ett par OA116 och passade på att experimentera lite med möjligheten att använda Satori som mellanregisterelement. Det går inte.

Eller, kanske skulle det gå med omfattande ändringar i filtret - ett helt nykonstruerat filter egentligen. Originalelementet är ju 16 ohm och Satorin är 8 ohm, så hoppet var att med ett seriemotstånd och kanske något mer få rätt nivå. Det visar sig snabbt omöjligt, elementets impedans (liksom alla andra elements) varierar för mycket inom det aktuella frekvensområdet så att tonkurvan påverkas alldeles för mycket av ett seriemotstånd. Om man minskar seriemotståndet eller börjar försöka kompensera impedansskillnaden så lastar man filtret så att delningsfrekvenserna flyttas. Med enbart seriemotstånd får man svängningar på ca 6dB i korta intervall och sådant skulle få Carlsson att hemsöka mig nu i halloween.

Intressant i sammanhanget är också att SSC inte räds besök i halloween. De rekommenderar ju B65oaII plus 8,2 ohm seriemotstånd. Det ger också en oacceptabel tonkurva, jag passade på att prova även den varianten. Kan ses på carlssonkult.se. Helt makalöst hur fel SSC hamnar stup i ett.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2014-10-30 22:41

Trist, tycker en OA116- ägare. Men jag uppskattar verkligen allt arbete du lägger ner på detta.

BosseS

Inläggav BosseS » 2014-10-30 23:22

Instämmer.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-10-31 09:18

Om ni kommer på några roliga förslag för mellanregister så kan vi diskutera i denna tråd:
viewtopic.php?f=17&t=49306

Funderar lite snabbt på om inte lillstig elementet kanske skulle kunna passa....
Risken är kanske att det sprider för bra.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2014-11-01 21:22

Tjus skrev:Nu har jag blivit klar med min ombyggnad av ett par OA14. Satori och T22oa samt nya filter enligt ritning i tråden. Lyssningsintryck: Helt makalöst bra ljud, bas och trummor fasta och distinkta, vokal väldefinerad. Diskant tydlig med en klarhet i cymbaler.
Har lyssnat på Dire Straits: Love over gold, Patricia Barber: Cafe Blue, Pink Floyd: The Wall (remaster 2011), Stevie Ray V: Couldn't stand the weather. Blir nog fast här ett par timmar till trots den fina kvällen. Öppnar balkongdörren och låter grannarna ta del av välljudet.

Ett klart lyft mot SC165 och MT20.

Var det värt kostnaden? om man har råd så JA. Vet inte vad man kunnat köpa för de pengarna istället i högtalarväg.

Om ni har vägarna förbi Södertälje så är ni välkomna in och lyssna. Sänd ett PM först

Bra jobbat GRAFPRO trots alla synpunkter i tråden från olika håll. 8O

Hälsningar Lars

Fick chansen att lyssna lite på Tjus kalasfina OA14. Tusiken va bra! Lyssnade även mot ett par OA51LE som snabbast och OA14 ger en intressantare lyssning. LE låter ju mer som traditionella högtalare i jämförelse. OA14 har en mer tredimensionell ljudbild. Och j-ligt snygg bas. Vill minnas att OA14 orginal låter bumlig men inte denna.
Värt kostnaden? JA! Om man inte behöver köpa lådor för 2.500.-
Fick även med mig lite godbitar. Bla. ett par basar från en OA58 som jag laddade i OD11. Spännande att se vad de går för. Tack Lars för hjälpen!
/Krister

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-11-03 18:50

Ni som satt dit ett satori element, hur gjorde ni?

Jag ber om ursäkt om det redan tagits upp men satori elementet ha en annan typ av kant och jag undrar över om klaffarna gör jobbet tillfredsställande eller har ni någon speciallösning?

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Tjus

Inläggav Tjus » 2014-11-03 20:43

Jag har inte använt de gamla strapparna. Hade svarta skruvar i bra dimension i lådan. Så det var bara att borra små hål och skruva i skruvarna. Sex stycken i varje element. Ingen extra tätningslist har använts mellan baffeln och elementet.

Hälsningar Lars
Golf är ett fantastiskt sätt att få frisk luft på.
Diverse OAxx högtalare. NAD förstärkare, 41hz slutsteg.

vintagenorden

Inläggav vintagenorden » 2014-11-05 21:21

:( Otroligt trist, jag som var så glad att jag fått tag i ett par OA-116 skaffat 8 tums basarna och dessutom sålt mina oa-14 nu känns det som jag istället sitter med svarte Petter.
Vad krävs finns det någon möjlighet att vi 116 ägare kan lägga ihop (fundraising) och motivera Grafpro att bygga ett helt nytt filter.
Satsar gärna några hundralappar till att börja med och köper filtret eller ritningen om och när det går att lösa.
Hoppfull tokig skåning

grafpro skrev:Bad news. Jag hade ett par OA116 och passade på att experimentera lite med möjligheten att använda Satori som mellanregisterelement. Det går inte.

Eller, kanske skulle det gå med omfattande ändringar i filtret - ett helt nykonstruerat filter egentligen. Originalelementet är ju 16 ohm och Satorin är 8 ohm, så hoppet var att med ett seriemotstånd och kanske något mer få rätt nivå. Det visar sig snabbt omöjligt, elementets impedans (liksom alla andra elements) varierar för mycket inom det aktuella frekvensområdet så att tonkurvan påverkas alldeles för mycket av ett seriemotstånd. Om man minskar seriemotståndet eller börjar försöka kompensera impedansskillnaden så lastar man filtret så att delningsfrekvenserna flyttas. Med enbart seriemotstånd får man svängningar på ca 6dB i korta intervall och sådant skulle få Carlsson att hemsöka mig nu i halloween.

Intressant i sammanhanget är också att SSC inte räds besök i halloween. De rekommenderar ju B65oaII plus 8,2 ohm seriemotstånd. Det ger också en oacceptabel tonkurva, jag passade på att prova även den varianten. Kan ses på carlssonkult.se. Helt makalöst hur fel SSC hamnar stup i ett.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-11-22 00:35

Tjus skrev:Jag har inte använt de gamla strapparna. Hade svarta skruvar i bra dimension i lådan. Så det var bara att borra små hål och skruva i skruvarna. Sex stycken i varje element. Ingen extra tätningslist har använts mellan baffeln och elementet.

Hälsningar Lars

Det visade sig att det gick utmärkt att använda klaffarna eller strapparna. Blev kanske inte jättesnyggt men den sitter fast :)

Användarvisningsbild
Tjus

Inläggav Tjus » 2014-11-22 01:56

Hur låter dina högtalare med Satori? :roll:

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-11-22 02:39

Tjus skrev:Hur låter dina högtalare med Satori? :roll:

Svårt att säga. Känsligheten sjönk men jag kör delat så jag tycker mig inte ha förlorat något speciellt i tryck, man får höja lite till bara.

Jag skippade också kondingen på 1.8 microfarad och tog en på 1 istället.

Har inte a/b testat. Men funderar på att göra att mot en od11 med T22 och b65oaII.
Men det är inte sämre. Om något blev det kanske mindre ansträngt. Jag är nöjd, eller ska vi säga inte missnöjd, med uppgraderingen, speciellt då jag fick användning för b65oaII som satt i före.

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2014-12-20 01:28

Ännu ett filter är klart, det för Satori i OA12 med T22-diskanter. Jag är mycket nöjd med resultatet.
Bild
Bild

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-20 02:05

Det ser skapligt snyggt ut det där. Men den försiktiga nivån mellan 1 och 2,5 kHz kan få högtalare att låta lita förkylda. Det beror bland annat på att baselementet har lite mindre spridning i det registret.

Jag antar att svajigheten under 1 kHz (10 dB p-p) beror på mätsituationen?

grafpro skrev:Bad news. Jag hade ett par OA116 och passade på att experimentera lite med möjligheten att använda Satori som mellanregisterelement. Det går inte.

I den jämförelse som SSC har gjort mellan ett original SC165 på 16 ohm och ett B65oa-II + seriemotstånd (minns inte värdet), med helt oförändrat filter, skiljde sig tonkurvan 250 - 2500 Hz mindre än 2 dB vid alla frekvenser. Jämförelsen gjordes mot ett SC165 med alnicomagnet. Det skall dock nämnas att det är vanskligt att göra en sådan jämförelse mot bara ett SC165 eftersom exemplaren skiljde sig en del från varandra. Så den jämförelse som gjordes var mot ett utvalt "normal-exemplar".

Om du fått ett helt annat resultat så har du förmodligen kopplat något fel.

Vh, iö

- - - - -

PS. Att det blir så är heller ingenting konstigt eftersom seriemotståndet som enskildhet ger en för låg serieinduktans, vilket ger ökad nivå uppåt. Men i gengäld lastas ju LP-filtret lite hårdare och nivån blir praktiskt taget perfekt rätt. I ekvationen finns förstås med att SC165 och B65oa-II även skiljer sig på andra vis. Att seriekoppla ett motstånd till ett 8ohmigt SC165 med alnicomagnet gick inte riktigt lika bra (men även det gick att få skapligt faktistk).

De är så förstår du, att om man ändrar impedans på ett element utan att ändra antal lager i talspolen eller utan att frångå rund tråd, får olika tonkurva som funktion av impedans. Det beror bland annat på dessa tre saker:

1. Att induktansen inte rör sig parallellt med resistansen när man jämför två olika impedanser, allt annat lika. Det beror på att resistansen blir proportionell mot 1/tråddiametern upphöjt i tre, medan induktansen blir proportionell mot 1/tråddiametern upphöjt i två. Det vill säga; minskar man tråddiametern en faktor 20,6 % så ökar talspolens resistans med 100 % medan induktansen ökar bara en faktor 59 %. Det ger som regel en ljusare klang för ett högohmigare element, allt annat samma.

2. Att det högohmiga elementet dessutom får en lättare talspole. Det ger också en ljusare klang eftersom det betyder att proportionellt mindre massa behöver flyttas när konen börjar elasticera, jämfört med ett lågohmigare element.

3. Att verkningsgraden går ned när man ökar impedansen på det viset. Det gör att man inte förlorar 3 dB vid en impedansdubbling som kan kanske skulle kunna tro, utan mera. Strömmen kommer vid en dubbling av impedansen att minska till hälften (vilket ger -6 dB) i mid-bandet, medan den högre kraftfaktorn kompenserar en liten del av detta, men kraftfaktorn ökar bara 26% så det räcker inte för att bibehålla verkningsgraden.

Och det är därför som ett enkelt seriemotstånd så häpnadsväckande enkelt löste problemet. Den högre verkningsgraden hos elementet tillsammans med samverkan med serieförluster i filtret, gjorde tonkurvan nästan identisk. De största avvikelserna (mindre än 2 dB) berodde faktiskt inte på några bredbandiga nivåfel, utan på artefakter hos de gamla SC165 i övre delen av registret. Artefakter som det bara var bra att slippa.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2014-12-22 20:10

Rackarns! Jag upptäckte nu att jag ritat lite fel i schemat för Satori/T22 i OA12 ovan. RC-länken med kondensator 2,7uF och ett motstånd 5,6ohm som det förut var, ska vara som bilden visar nu. Kondensatorn ska ligga parallellt med ALLA TRE dämpmotstånden.

Om någon varit mycket snabb med att bygga filter enligt första ritningen är det dock någorlunda lätt att ändra. Ber om ursäkt för olägenheten. Schemat i mitt förra inlägg är alltså utbytt och nu korrekt.

Användarvisningsbild
LennartP

Inläggav LennartP » 2015-01-11 13:01

I julhelgen byggde jag om mina OA12:or, enligt det nya schemat "SB Satori med T22 i OA12".
Jag vill meddela att dom låter alldeles, alldeles underbart och jag upphör inte att förvånas över
hur så små högtalare kan producera ett så stort ljud.
Kan varmt rekommendera denna uppgradering och passa på att tacka Grafpro ännu en gång.

Användarvisningsbild
Tjus

Inläggav Tjus » 2015-01-11 17:00

Grattis Lennart till ett fantastiskt ljud. Håller med om att det är helt otroligt hur dessa konstruktioner kan låta så bra. Låter ju bra även utan uppgradering. Men som sagt har man lite slantar över så är det väl värt att spendera dessa på Satori och T22. Håller med, tack igen grafpro. :mrgreen:

Hälsningar Lars

Användarvisningsbild
LennartP

Inläggav LennartP » 2015-01-11 19:03

Om någon känner sig sugen på att bygga ett filter får ni gärna ta del av mitt bygge. Det funkar också bra underlag till OD11/OA14, med lite justeringar.
Kretskortet är 110 x 80 mm och genom att skriva ut bilden i rätt storlek kan man lägga den över kortet och borra/slipa därefter.
Komponenterna är ritade i naturlig storlek, bortsett från 3,9uF kondensatorn som är något större i verkligheten.
Komponenterna är köpta på Hifikit och finns listade här med beställningsnr.

Kretskort, 5200

0,4mH, 5101
1,0mH, 5104
3,7mH/5,05 ohm, 3700

2,7uF, 5036
3,9uF, 5038
4,7uF, 5039
15uF, 5028

1,5 ohm, 6022
3,9 ohm, 6027
4,7 ohm, 6028
5,6 ohm, 6029

Genom att använda lite längre skruvar och trä en mutter igenom dem som distans, gick det bra att fästa Satorielementet med orginalklämmorna.
Komponenterna har jag limmat fast med polyuretanlim, Sikabond 545.

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2015-02-02 12:44

Jag har lyssnat ett tag på ett par OD11 med Satori + T22 och undrar om det möjligen finns lite mera feedback. Jämfört med några andra högtalare jag har låter de ju för det första otroligt rent och lättlyssnat, även på hög volym. Man skulle utan vidare på en hifimässa få folk att inte tro sina ögon om man spelade dem jämfört med mångdubbelt dyrare grindstolpar.

Men - klangen är mörkare än det mesta annat. Det finns ett problem i att T22 har en kraftig topp vid ca 10kHz (se http://carlssonkult.se/kondiskanter.aspx#T22 ), den har jag balanserat så att tonkurvan visuellt ser ut att ha ett bra medelvärde 4-16kHz. Men akustiskt blir det lite mörkt. I själva verket är det ju faktiskt ett fall på 5dB från 4kHz till 8kHz och det vägs liksom inte upp av toppen vid 10kHz, åtminstone i mina öron.

Att sätta diskantbygeln i högsta läget höjer hela vägen från 4kHz och ger en överdrift just kring 4kHz. Hos mig blir det allra bäst (mycket bra!) med tonbygeln i neutralläge och diskantkontrollen på förstärkaren höjd en bit. Om man mäter då så har man dock en förstkräcklig topp vid 10kHz.

Ni som ha lyssnat en del, hur föredrar ni tonbygeln respektive diskantkontrollen på förstärkaren? Det gäller alltså alla varianter med Satori + T22. Om det finns en dominerande uppfattning så kunde justeringar byggas in i en ny version av filtret (men det är inte så lätt).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-02-02 13:46

Provat en "sugkrets" vid 10kHz ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2015-02-02 21:47

grafpro skrev:Jag har lyssnat ett tag på ett par OD11 med Satori + T22 och undrar om det möjligen finns lite mera feedback. Jämfört med några andra högtalare jag har låter de ju för det första otroligt rent och lättlyssnat, även på hög volym. Man skulle utan vidare på en hifimässa få folk att inte tro sina ögon om man spelade dem jämfört med mångdubbelt dyrare grindstolpar.

Men - klangen är mörkare än det mesta annat. Det finns ett problem i att T22 har en kraftig topp vid ca 10kHz (se http://carlssonkult.se/kondiskanter.aspx#T22 ), den har jag balanserat så att tonkurvan visuellt ser ut att ha ett bra medelvärde 4-16kHz. Men akustiskt blir det lite mörkt. I själva verket är det ju faktiskt ett fall på 5dB från 4kHz till 8kHz och det vägs liksom inte upp av toppen vid 10kHz, åtminstone i mina öron.

Att sätta diskantbygeln i högsta läget höjer hela vägen från 4kHz och ger en överdrift just kring 4kHz. Hos mig blir det allra bäst (mycket bra!) med tonbygeln i neutralläge och diskantkontrollen på förstärkaren höjd en bit. Om man mäter då så har man dock en förstkräcklig topp vid 10kHz.

Ni som ha lyssnat en del, hur föredrar ni tonbygeln respektive diskantkontrollen på förstärkaren? Det gäller alltså alla varianter med Satori + T22. Om det finns en dominerande uppfattning så kunde justeringar byggas in i en ny version av filtret (men det är inte så lätt).

Jag kan bara föreställa mig hur bra det kan låte med den bestyckningen...
Jag satte ihop ett par OD11 med orginaldiskant och B65OA i helgen och man blir imponerad av vad de leverar redan i sitt "40åriga" orginalutförande.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2015-02-03 15:48

Jo men den "mörkare klangen" känner jag igen från då jag bytte från OA 12 till OA 50. Med Satori i OA 50 blev klangen något ljusare (utan filtermodifikation). Klang är ett svårbeskrivbart fenomen. OA 50.3 hade en klart mörkare "klang" än OA 12. Men det var högre upplösning. I och med byte till Satori i OA 50 så blev "klangen" något ljusare men upplösningen och detaljrikedomen skyhög. Vad menas med klang? Såvitt jag förstår så kan en puckel vid ca 10.000 Hz inte påverka "klangen" i någon högre grad.
När jag kör OA 12 med B 65 OA II och T 22 har jag bygeln i lägsta (högsta dämpningen) läget annars blir ljudet alldeles för påstridigt (med NAD D 3020). Men "klangen" är klart ljusare än OA 50 Satori.
Senast redigerad av momus 2015-02-03 16:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2015-02-03 15:53

Glömde en sak: jag har lyssnat på OD 11 original och jämfört med OD 11 (B 65 OA II plus T 22). Där detekterade jag i alla fall ingen som helst "klangskillnad". Det skulle i så fall betyda att "klangen" härrör från Satori (om den blir mörkare alltså). Men "klangen" blir i alla fall inte mörkare i OA 50 Satori jämfört med OA 12 med T22. (Det blev kanske lite råddigt det här. Sorry).

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2015-02-04 18:27

momus skrev:Jo men den "mörkare klangen" känner jag igen från då jag bytte från OA 12 till OA 50. Med Satori i OA 50 blev klangen något ljusare (utan filtermodifikation). Klang är ett svårbeskrivbart fenomen. OA 50.3 hade en klart mörkare "klang" än OA 12. Men det var högre upplösning. I och med byte till Satori i OA 50 så blev "klangen" något ljusare men upplösningen och detaljrikedomen skyhög. Vad menas med klang? Såvitt jag förstår så kan en puckel vid ca 10.000 Hz inte påverka "klangen" i någon högre grad.
När jag kör OA 12 med B 65 OA II och T 22 har jag bygeln i lägsta (högsta dämpningen) läget annars blir ljudet alldeles för påstridigt (med NAD D 3020). Men "klangen" är klart ljusare än OA 50 Satori.

Med klang menar jag tonkurva och ingenting annat. Då är det inte svårbeskrivbart. Carlssons alla konstruktioner har påtagligt neutral klang och så ska det förbli, men det är inte alldeles lätt med vilka element som helst. Förstärkare har ingen klang.

Upplösning däremot är inte en konkret egenskap utan ett lyssningsintryck. Ordet är som de flesta andra i audiosammanhang vilseledande. Upplösning i samma betydelse som exempelvis i ett fotografi finns inte i en högtalare. Men diverse (konkreta) felaktigheter kan ge ljudet ett grumligt intryck för lyssnaren och kan då kanske beskrivas som hög eller låg upplösning.

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2015-02-06 15:53

Jo. det kan jag i viss mån hålla med om. Men sen tror jag nog att det går att korrelera "lyssningsintryck" med mätningar. Att Satori "har högre upplösning" tror jag (hoppsan) beror på den lägre graden av tredjetonsdistorsion. Och den kan man ju mäta.
I alla fall - det låter (subjektivt) oerhört mycket bättre med Satori. Kanske brist på "konkreta felaktigheter"? Vilka dom nu är.

Användarvisningsbild
ftwhc

Inläggav ftwhc » 2015-02-07 17:13

Även om klangfärg till stor del handlar om tonkurva, så är det kanske inte riktigt så enkelt. Vi hör ju inte samma saker, eller rättare sagt så hör vi väl samma men tolkar och upplever på olika vis. Ska man sedan försöka jämföra lyssningsintryck så finns förstås också en variation beroende på högtalarplacering och rumsakustik.
Det här är min bild:
OD-11 - bestyckade med Satori och T22 - i liggande position en knapp meter upp på väggen upplever jag faktiskt inte alls som särskilt mörka i klangen. Någon större skillnad i det avseendet är det inte jämfört med ett tidigare par OD-11 med originalelement + MT24. De gamla högtalarna har jag kört med tonbygeln i läge -1,5dB och jag tror nog att det lutar åt samma sak med Satori/T22. Att höja tonkurvan är helt uteslutet och jag tycker nog att det även i neutralläge kan finnas tendenser till vasshet med en del material. Det kan förstås vara brister i inspelningarna som avslöjas. Men jag undrar om det ändå inte är toppen kring 10 kHz som sticker ut en aning? Några finjusteringar av kurvan har jag inte möjlighet till, eftersom min förstärkare (Naim Unitiqute 2) saknar tonkontroller
Hur som helst; Totalt sett låter det ju sanslöst bra. Med en riktigt bra och balanserad inspelning som exempelvis Rosanne Cash/The River and the Thread är ljudet så rent, avspänt och naturligt att anläggningen och tekniken försvinner helt och det bara blir musiken kvar.
Satori är helt klart ett lyft från den redan tidigare höga nivån. Tänk om man kunde hitta en ersättningsdiskant som fullt ut matchar Satori. Visst är väl T22 bra, men det känns ändå som att den är en liten flaskhals på vägen mot den ultimata ljudupplevelsen.
OD-11/Satori kan som sagt helt på egen hand få vem som helst att tappa hakan. Men det är faktiskt möjligt att ganska lätt att höja ribban ytterligare. Receptet är att addera en aning stöd i basen i form av en liten REL subwoofer (eller två om man känner för det). En REL Tzero (eller eventuellt T-5 i ett större rum) lägger till en pusselbit som man tidigare inte ens var medveten om att den saknades. Detta är kanske inte ett riktigt "renlärigt" sätt att hantera Carlsson-ljudet. Men med rätt injustering så märks det inte alls att det finns en separat subwoofer. Ljudbilden homogen och komplett som om den vore levererad av OD-11 med extra muskler.
Nu handlar det inte längre om att bara tappa hakan. Den som inte är beredd riskerar att bli totalt golvad…

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2015-02-07 17:20

Ja, det låter ju riktigt nice det där:) Har själv adderat en liten sub till mina oa-51or och är grymt nöjd med det också.

Spelar TV-ljudet via liten Brikdac + Brikförstärkare till od11orna, också väldigt naturligt ljud och en bra ljudbild. Tyvärr då ingen möjlighet att addera med sub, el det kanske är tur;)

/Peter

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2015-02-09 17:47

ftwhc skrev:Hur som helst; Totalt sett låter det ju sanslöst bra. Med en riktigt bra och balanserad inspelning som exempelvis Rosanne Cash/The River and the Thread är ljudet så rent, avspänt och naturligt att anläggningen och tekniken försvinner helt och det bara blir musiken kvar.

Gott!
ftwhc skrev:Satori är helt klart ett lyft från den redan tidigare höga nivån. Tänk om man kunde hitta en ersättningsdiskant som fullt ut matchar Satori. Visst är väl T22 bra, men det känns ändå som att den är en liten flaskhals på vägen mot den ultimata ljudupplevelsen.

Vissa ideer finns... Det är inte orimligt långt kvar till Världens Bästa Carlsson.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati