Moderator: Redaktörer
boom skrev:Vad bevisar det ???
Bubben skrev:Det ska kunna spela bas av hög kvalitet mellan 8-80Hz, användas till film och musik. Jag vet inte hur många dB jag igentligen behöver, men det är väl inte ljudtrycksnivån som igentligen inte räcker till med 4st W121, utan att jag skulle använda dem under den normala avstämningen. Jag vet inte hur starkt 2st slutna TC LMS 5400 i ca 75 liter (var det 75liter, Bakerman?) kan spela, men jag vet att det räckte till i alla fall.
Evil_Homer skrev:bakerman22 skrev:Trasiga...
Den där jänkaren med X antal LMS har väl byggt om till portade?
DQ-20 skrev:W121 är ett "bättre" element än LMS 5400 men har mindre luftpumpningskapacitet. Skaffar man ett system med ino w121 som motsvarar LMS 5400 får man ett system som är bättre på alla punkter utom pris. Och det är ju väl så viktigt för alla som inte är gjorda av pengar.
DQ-20"
bakerman22 skrev:
Nja... Dom här lådorna ligger på 170-180 liter någonstans.![]()
Vet inte exakt hur han har byggt dom, men där i krokarna är det.
Mina som jag hade innan ligger på 220-230 liter.
Kraniet skrev:varför just S-modellen? Tycker X-modeller ser mycket bättre ut för ändamålet
...
I 75 liter sluten volym ger X-modellen ett Q på 0,55 framför 0,7 för S-modellen.
Men i vilket fall bör ju inte volymen på lådan understiga 120 l för att inte trycket i lådan ska bli för stort. Det motsvarar ca 90 liter fysisk volym (borträknat element och stag) med välfylld låda.
Bubben skrev:S ger för mig högre verkningsgrad vid låga frekvenser mot X...tydligen.
celef skrev:Kraniet skrev:varför just S-modellen? Tycker X-modeller ser mycket bättre ut för ändamålet
...
I 75 liter sluten volym ger X-modellen ett Q på 0,55 framför 0,7 för S-modellen.
Men i vilket fall bör ju inte volymen på lådan understiga 120 l för att inte trycket i lådan ska bli för stort. Det motsvarar ca 90 liter fysisk volym (borträknat element och stag) med välfylld låda.
är det simulerat med upphettad talspole? hur varm talspole "bör" man räkna med?
Kraniet skrev:celef skrev:Kraniet skrev:varför just S-modellen? Tycker X-modeller ser mycket bättre ut för ändamålet
...
är det simulerat med upphettad talspole? hur varm talspole "bör" man räkna med?
det är med kall talspole. vet inte vad man bör räkna med för temperatur, det beror ju så mycket på. Det som däremot är tydligt är att för en lådan med Q-värde på 0,7 finns det inget annat än "resonant" överföring kvar när talspolen blir varm.
Med det lägre Q-värden kommer man nog aldrig över 0,7 i detta fallet.
Sen är det väl upp till var och en att avgöra själv men jag hade då valt X-modellen om det stod mellan de två.
Tycker dock elementen är lite underliga med sin fasplugg. Hade gärna sett en dammkåpa istället. Jag vet inte hur stort problem det är men det finns ju risk för missljud från luften som pressas runt faspluggen.. Jag vet jag upplevt problem med Seas 6,5" G17RE/P vilket ju är betydligt mindre långslagigt element.
Men det kanske avhandlats på nåt forum nånstans redan?
. Men bäst ser dock H+ modellen ut att vara. Mer xmax och bättre T/S för sluten låda med eqa good option for sealed subwoofer use with added EQ
Kraniet skrev:Jo det är ju nice med rekommendationer från tillverkaren.
Där ser man också att S modellen är tänkt för midbas i sluten volym med hög f3 (den frekvens där ljudtrycket gått ned 3dB).
Såg inte H-modellen men den kan kanske vara ännu bättre för din applikation, precis som tillverkaren säger.. Men bäst ser dock H+ modellen ut att vara. Mer xmax och bättre T/S för sluten låda med eq.a good option for sealed subwoofer use with added EQ
Baselement primärt optimerade för bruk i basreflexlådor passar alltså
typiskt bättre i slutna lådor avsedda att LT-kompenseras. Surprised (I varje
fall under förutsättning att inte låg komplians är en signifkant del av
receptet för att göra elementet "basreflexmässigt".)
Denna (oerhört förenklade) sambandsredovisning kan i varje fall ge ett
hum om det hela:
Ql = 0.7 -> utsträckning nedåt med 0,5 oktaver under Fl är möjligt.
Ql = 0,5 -> utsträckning nedåt med 1 oktav under Fl är möjligt.
Ql = 0,35 -> utsträckning nedåt med 1,5 oktav under Fl är möjligt.
Ql = 0,25 -> utsträckning nedåt med 2 oktav under Fl är möjligt.
(I samtliga fall alltså ned till ungefär den frekvens där den elektromag-
netiska kontrollen inte längre än dominerande.)
Ql är Q i låda, Fl är resonansfrekvensen i lådan.
Obs: Listan ovan är dessutom helt subjektiv (med avseende på hur
mycket distorsion som är acceptabelt) och den är i princip bara appli-
cerbar för jämförelser mellan olika motorstyrka och lådvolymer, till ett i
övrigt identiskt högtalarelement.
bakerman22 skrev:Slutna lådor med krav på högpass alltså. Spännande.
AndreasArvidsson skrev:Vad har de där kurvorna med infratillsatsen i cr80s att göra?
AndreasArvidsson skrev:Vad som skiljer. Ja först och främst så är ju infratillsatsen i cr80s inte en LT(LT är ju en specifik lösning som är mer än infraboost). Exakt hur dess implementation ser ut vet jag inte väl nog för att kunna beskriva den dock.
Adhoc skrev:Om du lutar åt AE-alternativet, kan du ju höra med John om det måste vara identiska element för antalsrabatten. Det var OK med blandad kompott för antalsrabatt i gruppköpet jag höll i. Någon kanske är mer intresserad av TD15-M tex som Markus A just nu experimenterar med.
Bubben skrev:Ingenting. Visar bara de kurvor jag sitter och stirrar mig blind på just nu. Vad kurvorna visar däremot är hur högt olika element spelar med 100W inmatad effekt. Och då kom jag att tänka på att om infratillsatsen ska kunna höja någonting i botten, så behöver jag ha ett element med relativt hög känslighet samt hög effekttålighet.
Bubben skrev:Det är just hur implementationen ser ut, eller vad den gör med signalen som jag är intresserad av.
AndreasArvidsson skrev:Vad har de där kurvorna med infratillsatsen i cr80s att göra?
Vad som skiljer. Ja först och främst så är ju infratillsatsen i cr80s inte en LT(LT är ju en specifik lösning som är mer än infraboost). Exakt hur dess implementation ser ut vet jag inte väl nog för att kunna beskriva den dock.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 19 gäster