Gruppköp från AE, slutet gott...?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Aerob

Re: Nytt år, nya bas-mål.

Inläggav Aerob » 2015-01-11 18:54

Så vitt jag vet är det TC direkt som gäller, men om det finns några i lager vet jag inte. Senaste inlägget på deras Facebook:

"Happy New Year wishes in 2015 to all of our TC Sounds followers! Yes, TC Sounds is still around and kicking! Despite some unforeseen challenges in 2014, we've been busy making changes to ensure the quality of our speakers continues to meet (and far exceed) your expectations. Along with that, we know customer support is an area that deserves more attention and we'll be working to bring you a more responsive experience. Lastly, as a small company, we're going to try to get a new manufacturing order placed for drivers as soon as possible and hopefully bring TC Sounds back to "your electronics connection." (Please support us in that endeavor, and we will keep you posted when new inventory is available!) We truly value our fans and ALL those who have supported us over the years...from our Distributor to our Customers. From the Pro-Audio groups to the Auto enthusiasts to the Home Theater crowd...we appreciate you all! We hope to make a measurable push forward to bring you the products you love, plus great new audio solutions as soon as we can bring them to market. The road isn't always paved and it's not always an easy ride, but we're going to keep pounding away to make it happen...because you want the best and we're passionate about bringing the best to you! We've been at it for over 25 years and there's still greater things to come!"

Summer Passing

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-01-11 18:59

största problemet med alla dessa långslagande basar tycker jag är effektbehovet. Det krävs ju några tusen watt som dels kan vara ett ekymmer att införskaffa men sen blir det ju väldigt varma talspolar av all effekt. Dels det men sen är det ju detta med disten från trycket som blir i lådan.

Men inget av denna debatt är väl vad trådskaparen efterfrågade.

Men faktum kvarstår att om tanken är att ersätta två LMS 5400 så är det i runda slängar 8st 11-12" baselement med hyffsad slaglängd som gäller. 6st om man tänker att LMS börjar dista för mycket för att utnyttja all slaglängd (i den mindre lådan) fullt ut.
XXLS, Scan-Speak 30W, Seas ROY är ju tre exempel.

Ang detta med xmax så kan man ju komma ihåg att en 15" bas med 7mm xmax motsvarar en 12" XXLS med 12,5mm xmax. ROY som ju klassas som 10" har nästan samma pumpkapacitet som XXLS 12" tack vare sin xmax på 14mm.

Men sen ska ju T/S vara lämpliga också för att passa i mindre lådor. Där är ju Dayton tyvärr inte helt lämpliga. Men resultatet kan ju kanske bli bra ändå.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-01-11 22:18

boom skrev:Vad bevisar det ???

Ingenting. Absolut ingenting. Det var bara ett random påstående, helt gripet ur luften. Lite på kul sådär. Dessutom utan utropstecken.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-01-11 23:05

Bubben skrev:Det ska kunna spela bas av hög kvalitet mellan 8-80Hz, användas till film och musik. Jag vet inte hur många dB jag igentligen behöver, men det är väl inte ljudtrycksnivån som igentligen inte räcker till med 4st W121, utan att jag skulle använda dem under den normala avstämningen. Jag vet inte hur starkt 2st slutna TC LMS 5400 i ca 75 liter (var det 75liter, Bakerman?) kan spela, men jag vet att det räckte till i alla fall.

Nja... Dom här lådorna ligger på 170-180 liter någonstans. :wink:
Vet inte exakt hur han har byggt dom, men där i krokarna är det.

Mina som jag hade innan ligger på 220-230 liter.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-01-11 23:08

Evil_Homer skrev:
bakerman22 skrev:Trasiga...

Den där jänkaren med X antal LMS har väl byggt om till portade?

Japp. Men då försvinner ju liksom hela vitsen med LMS 5400 tycker jag.
Dom elementen "är till" för att kunna spela infra i hyfsat små lådor.

Om man är ute efter så hög SPL som möjligt ner till runt 20 Hz finns det betydligt bättre element.
I alla fall sett till en given budget. :)

Tycker jag.. :wink:

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-01-11 23:10

DQ-20 skrev:W121 är ett "bättre" element än LMS 5400 men har mindre luftpumpningskapacitet. Skaffar man ett system med ino w121 som motsvarar LMS 5400 får man ett system som är bättre på alla punkter utom pris. Och det är ju väl så viktigt för alla som inte är gjorda av pengar.

DQ-20"

Spännande. Utveckla gärna. :)

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2015-01-11 23:51

bakerman22 skrev:
Nja... Dom här lådorna ligger på 170-180 liter någonstans. :wink:
Vet inte exakt hur han har byggt dom, men där i krokarna är det.

Mina som jag hade innan ligger på 220-230 liter.

Sedär, mindes fel på 100 liter. Det känns rimligare.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2015-01-12 23:57

Nu har jag vänt och vridit på de olika kurvorna ett par dagar. Har också dragit lite diskusioner via PM och fått bra förklaringar, vissa på min nivå och vissa på någon annans. Det verkar inte vara jättemånga alternativ igentligen om man är ute efter ett 15"element i en liten sluten låda. Har man möklighet att EQ:a upp lågbasen så får man lite fler alternativ, men ändå ganska begränsat.
Jag har nu nästan helt bestämt mig för att det blir Acoustic Elegance TD15S som kommer att beställas.

Anledningen är att de har en hög effekttålighet, hög känslighet (de kostar mindre än 2x Dayton-alternativet, men har ändå högre känslighet, de kräver tydligen också mindre effekt än TC-alternativet över 40Hz), de kan använda mycket av sin
slaglängd i dessa relativt små lådor och ventilationen till talspolen är väl tilltagen och riskerar inte att ge pys-ljud vid infra-frekvenser.
Det är många här i svedala som har erfarenhet av dem, och de verkar ha en bra byggkvalitet och bra support.
Nackdelen med AE är att de gör elementen på beställning, så det blir ganska långa leveranstider. Nu är ett par månaders leveranstid inget problem för mig eftersom jag ska bygga under klarblå himmel med 20grader+ på termometern.

Vad jag kom att tänka på är om det är någon mer som är sugen på att beställa ett par eller flera. Det verkar vara många som är ute efter liknande prestanda.
Jag ska själv ha minst fyra stycken, och de kostar 329usd styck. Om man beställer mellan 10 och 25 hamnar priset istället på 295usd styck.
Frakt osv får jag kolla upp om det blir aktuelt, men först tänkte jag höra om någon här (eller på något annat forum) är intreserad.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2015-01-13 06:42

Om du lutar åt AE-alternativet, kan du ju höra med John om det måste vara identiska element för antalsrabatten. Det var OK med blandad kompott för antalsrabatt i gruppköpet jag höll i. Någon kanske är mer intresserad av TD15-M tex som Markus A just nu experimenterar med.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-01-13 09:58

varför just S-modellen? Tycker X-modeller ser mycket bättre ut för ändamålet

TD15X-8ohm
Fs: 23.2Hz
Qms: 3.82
Vas: 467 L
Cms: .45 mm/N
Mms: 105 g
Rms: 4 kg/S
Xmax: 14 mm(peak)
Xmech: 20 mm(peak)
Sd: 855 sqcm
Vd: 2.4L (p-p)
Qes: .31
Re: 5.6 ohm
Le: .3 mH
Z: 8 ohm
Bl: 16.7 T/m
Pe: 300W (cont.)
Qts: .28
1WSPL: 94.8 dB
2.83V: 96.3 dB

I 75 liter sluten volym ger X-modellen ett Q på 0,55 framför 0,7 för S-modellen.
Men i vilket fall bör ju inte volymen på lådan understiga 120 l för att inte trycket i lådan ska bli för stort. Det motsvarar ca 90 liter fysisk volym (borträknat element och stag) med välfylld låda.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Bubben

Re: Nytt år, nya bas-mål. Intresserad av gruppköp från AE?

Inläggav Bubben » 2015-01-13 16:56

S ger för mig högre verkningsgrad vid låga frekvenser mot X...tydligen.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-01-13 17:29

Kraniet skrev:varför just S-modellen? Tycker X-modeller ser mycket bättre ut för ändamålet

...

I 75 liter sluten volym ger X-modellen ett Q på 0,55 framför 0,7 för S-modellen.
Men i vilket fall bör ju inte volymen på lådan understiga 120 l för att inte trycket i lådan ska bli för stort. Det motsvarar ca 90 liter fysisk volym (borträknat element och stag) med välfylld låda.

är det simulerat med upphettad talspole? hur varm talspole "bör" man räkna med?
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-01-13 18:38

Bubben skrev:S ger för mig högre verkningsgrad vid låga frekvenser mot X...tydligen.

jo det är klart då det har högre Q. Men du ska väl använda basen med EQ för att spela riktigt djupa frekvenser? Då är det lågt Q som gäller.
Gör inte bara livet enklare när det komemr till hur EQ-kurvan ska se ut men det ger även lägre dist.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-01-13 18:44

celef skrev:
Kraniet skrev:varför just S-modellen? Tycker X-modeller ser mycket bättre ut för ändamålet

...

det är med kall talspole. vet inte vad man bör räkna med för temperatur, det beror ju så mycket på. Det som däremot är tydligt är att för en lådan med Q-värde på 0,7 finns det inget annat än "resonant" överföring kvar när talspolen blir varm.

Med det lägre Q-värden kommer man nog aldrig över 0,7 i detta fallet.

Sen är det väl upp till var och en att avgöra själv men jag hade då valt X-modellen om det stod mellan de två.
Tycker dock elementen är lite underliga med sin fasplugg. Hade gärna sett en dammkåpa istället. Jag vet inte hur stort problem det är men det finns ju risk för missljud från luften som pressas runt faspluggen.. Jag vet jag upplevt problem med Seas 6,5" G17RE/P vilket ju är betydligt mindre långslagigt element.
Men det kanske avhandlats på nåt forum nånstans redan?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-01-13 22:08

Kraniet skrev:
celef skrev:

...

det är med kall talspole. vet inte vad man bör räkna med för temperatur, det beror ju så mycket på. Det som däremot är tydligt är att för en lådan med Q-värde på 0,7 finns det inget annat än "resonant" överföring kvar när talspolen blir varm.

Med det lägre Q-värden kommer man nog aldrig över 0,7 i detta fallet.

Sen är det väl upp till var och en att avgöra själv men jag hade då valt X-modellen om det stod mellan de två.
Tycker dock elementen är lite underliga med sin fasplugg. Hade gärna sett en dammkåpa istället. Jag vet inte hur stort problem det är men det finns ju risk för missljud från luften som pressas runt faspluggen.. Jag vet jag upplevt problem med Seas 6,5" G17RE/P vilket ju är betydligt mindre långslagigt element.
Men det kanske avhandlats på nåt forum nånstans redan?

Jag håller med dig, lågt Q är eftersträvansvärt. Angående talspolens temp så har jag sett att några simulerar med 75 grader, vet dock inte om det är en högst rimlig grad att simulera med
Bikinitider

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2015-01-13 23:14

Här är AE's beskrivning på de olika TD-basarna:
The TD15M's are the midrange-midbass models. Four layer flatwire aluminum coil, high efficiency, accordion cloth surround. Bl^2/Re of 43.78 with mms of only 70g. As a result the efficiency is quite high at 97.8dB 1w/1m. Any time you can have less power input to reach the same SPL is ideal. Lower power means less thermal issues, less flux modulation, etc. Again, efficiency is GOOD. If you're using a separate subwoofer chances are the TDM is going to be your best bet.

The TD15S uses a 2 layer roundwire copper coil and the foam surround. Bl^2/Re of 37.5, mms of 108g and 1w/1m of 93.4dB. This has the least mass and the lowest motor strength gives it the highest Q. The higher Q makes it the typical choice in a sealed enclosure to get the highest F3 point.

The TD15X uses a 4 layer flatwire aluminum coil and the foam surround. Bl^2/Re of 49.6, mms of 105g and 1w/1m of 94.8dB. It is essentially the higher excursion option to the TD15M for midbass use.

The TD15H uses a 4 layer flatwire copper coil and the foam surround. Bl^2/Re of 62.2, mms of 129g and 1w/1m 94dB. The most mass and most motor strength makes it the best option for ported/PR woofer/subwoofer use. The more mass and motor strength can also be a good option for sealed subwoofer use with added EQ. The higher the mass and motor strength, typically the smaller the cabinet requirements.

Between the S, X, and H the cone/surround/spider assembly is all the same. As a result any physical characteristics such as surround resonance, etc are quite similar. The idea is just to give different options for the amount of mass and motor strength to best fit the application. They feature the same motor with the low and linear inductance.

Angående faspluggen:
The TD woofers all use an aluminum phase plug and not a standard dustcap. This has a few benefits. The dustcap is one of, if not the largest resonance issues in any woofer. Eliminating the resonating surface and the chamber of air underneath completely remove the two sources of resonance related to the dustcap. In addition the phase plug helps exchange heat outside the enclosure keeping ambient temperature down in the enclosure and lowering thermal distortions and power compression.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2015-01-13 23:35

Men jag ska ju ha en låda som är ca 2x75...varför har du räknat på hälften av vad jag ska använda dem i?
150 är inte jättestort det heller, och hade jag haft möjlighet till dubbelt upp från 150 hade kanske TC varit mer aktuellt då jag möjligen hade kunnat utnytja den högre effekttåligheten och slaglängd bättre. Men nu är jag tyvärr begränsad till 150 liter.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-01-13 23:41

Jo det är ju nice med rekommendationer från tillverkaren.
Där ser man också att S modellen är tänkt för midbas i sluten volym med hög f3 (den frekvens där ljudtrycket gått ned 3dB).

Såg inte H-modellen men den kan kanske vara ännu bättre för din applikation, precis som tillverkaren säger.
a good option for sealed subwoofer use with added EQ
. Men bäst ser dock H+ modellen ut att vara. Mer xmax och bättre T/S för sluten låda med eq

Ang faspluggen så ger den helt klart vissa fördelar. men en stor nackdel är just att elementet inte är tätt utan det pyser luft runt faspluggen. Det behöver inte vara ett problem, men kan precis som jag nämnde ovan vara ett problem. Vet inte hur det är med AEs element om det är ett bekymmer.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2015-01-14 00:33

Kraniet skrev:Jo det är ju nice med rekommendationer från tillverkaren.
Där ser man också att S modellen är tänkt för midbas i sluten volym med hög f3 (den frekvens där ljudtrycket gått ned 3dB).

Såg inte H-modellen men den kan kanske vara ännu bättre för din applikation, precis som tillverkaren säger.
a good option for sealed subwoofer use with added EQ
. Men bäst ser dock H+ modellen ut att vara. Mer xmax och bättre T/S för sluten låda med eq.

Mmm, har funderat mycket mellan H och S som du ser i de tidigare delarna av tråden.
Angående H+ Så är den 100usd dyrare per element, lönsamt? Jag har plats för ytterligare två lådor till om jag vill ta på spenderarbyxorna, det skulle nog ge mer i så fall än att upgradera till +.

Oavsett vilket så uppskattar jag all input och förslag.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-01-14 11:18

Ang Q-värdet i lådan har Öhman förut skrivit

Baselement primärt optimerade för bruk i basreflexlådor passar alltså
typiskt bättre i slutna lådor avsedda att LT-kompenseras. Surprised (I varje
fall under förutsättning att inte låg komplians är en signifkant del av
receptet för att göra elementet "basreflexmässigt".)

Denna (oerhört förenklade) sambandsredovisning kan i varje fall ge ett
hum om det hela:

Ql = 0.7 -> utsträckning nedåt med 0,5 oktaver under Fl är möjligt.

Ql = 0,5 -> utsträckning nedåt med 1 oktav under Fl är möjligt.

Ql = 0,35 -> utsträckning nedåt med 1,5 oktav under Fl är möjligt.

Ql = 0,25 -> utsträckning nedåt med 2 oktav under Fl är möjligt.

(I samtliga fall alltså ned till ungefär den frekvens där den elektromag-
netiska kontrollen inte längre än dominerande.)

Ql är Q i låda, Fl är resonansfrekvensen i lådan.

Obs: Listan ovan är dessutom helt subjektiv (med avseende på hur
mycket distorsion som är acceptabelt) och den är i princip bara appli-
cerbar för jämförelser mellan olika motorstyrka och lådvolymer, till ett i
övrigt identiskt högtalarelement.

Så det går ju då att göra en uppställning med de olika basalternativen.
150 liter 80% isotermisering
TD15S8: Fl=39Hz Ql=0,65 => 0,5 oktav under Fl=30Hz
TD15H8: Fl=36Hz Ql=0,48 => 1 oktav under Fl = 18 Hz
TD15H+8: Fl=35 Hz Ql=0,37 => 1,5oktav under Fl = 13Hz
TD15X8: Fl=40Hz Ql=0,5 => 1 oktav under Fl=20Hz
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-01-14 12:40

Kan ju fylla på med siffror för pumpkapacitet
Alla utom H+ har 14mm xmax och 855 cm3 konarea så de pumpar 1,2l enkel väg
H+ med sin 18mm xmax pumpar 22% mer dvs 1,54 liter enkel väg
Kollar man SPL så säger Basta 95,5dB för H+ och 93,6 dB för övriga (spl/1m)

För att uppnå xmax vid 10 Hz (låda enligt ovan) krävs följande spänning
TD15S8 45V rms i 6,4 ohm =>316W
TD15H8 41V rms i 8,5 ohm => 198W
TD15H+8 50V rms i 9,2 ohm => 272W
TD15X8 40V rms i 7 ohm => 229 W
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-01-14 16:35

Slutna lådor med krav på högpass alltså. Spännande. :wink:

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2015-01-14 18:02

bakerman22 skrev:Slutna lådor med krav på högpass alltså. Spännande. :wink:

Krav vete tusan. Men jag är mest för mellanregister i alla fall. :wink:

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2015-01-18 22:50

Håller på att studera olika kurvor och försöker förstå vad som skiljer Infra-tillsatsen i CR80s mot en vanlig LT. Någon som har lite info om hur mycket man kan räkna med att infratillsatsen kan förstärka?
Bilagor
kurvar.png
kurvar.png (73.97 KiB) Visad 8805 gånger

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-18 22:53

Vad har de där kurvorna med infratillsatsen i cr80s att göra?

Vad som skiljer. Ja först och främst så är ju infratillsatsen i cr80s inte en LT(LT är ju en specifik lösning som är mer än infraboost). Exakt hur dess implementation ser ut vet jag inte väl nog för att kunna beskriva den dock.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2015-01-18 23:18

AndreasArvidsson skrev:Vad har de där kurvorna med infratillsatsen i cr80s att göra?

Ingenting. Visar bara de kurvor jag sitter och stirrar mig blind på just nu. Vad kurvorna visar däremot är hur högt olika element spelar med 100W inmatad effekt. Och då kom jag att tänka på att om infratillsatsen ska kunna höja någonting i botten, så behöver jag ha ett element med relativt hög känslighet samt hög effekttålighet.

AndreasArvidsson skrev:Vad som skiljer. Ja först och främst så är ju infratillsatsen i cr80s inte en LT(LT är ju en specifik lösning som är mer än infraboost). Exakt hur dess implementation ser ut vet jag inte väl nog för att kunna beskriva den dock.

Det är just hur implementationen ser ut, eller vad den gör med signalen som jag är intresserad av.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-01-18 23:28

Adhoc skrev:Om du lutar åt AE-alternativet, kan du ju höra med John om det måste vara identiska element för antalsrabatten. Det var OK med blandad kompott för antalsrabatt i gruppköpet jag höll i. Någon kanske är mer intresserad av TD15-M tex som Markus A just nu experimenterar med.

John är lite glad och förvånad över intresset från oss här i norr :)

"With as many customers as we have in Norway and Sweden, maybe I should just consider moving there. Looks like there may be a few places to go fishing there too."
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-18 23:34

Bubben skrev:Ingenting. Visar bara de kurvor jag sitter och stirrar mig blind på just nu. Vad kurvorna visar däremot är hur högt olika element spelar med 100W inmatad effekt. Och då kom jag att tänka på att om infratillsatsen ska kunna höja någonting i botten, så behöver jag ha ett element med relativt hög känslighet samt hög effekttålighet.

Ok då är jag med. Tänkte bara med tanke på detta "Håller på att studera olika kurvor och försöker förstå vad som skiljer Infra-tillsatsen i CR80s mot en vanlig LT" att kurvorna på något sätt skulle relatera till infratillsaten.

Ett element med stor slaglängd och lågt Q(hög känslighet vid låga frekvenser) skulle jag säga är viktigt för infraboost.
Lågt Q för att ju mindre du behöver boosta i lägstra registret desto bättre och lång slaglängd för att dessa låga frekvenser ihop med lyftet tar väldigt mycket slaglängd.

Bubben skrev:Det är just hur implementationen ser ut, eller vad den gör med signalen som jag är intresserad av.

Ja det är ju en boost som lyfter mer mot lägre frekvenser med ställbar gain och frekvens.

Om gain påverkar formen på kurvan eller bara är en generell höjning vet jag ej.

Här har du en mätning från chrisss här på faktiskt:
Bild

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-01-18 23:38

AndreasArvidsson skrev:Vad har de där kurvorna med infratillsatsen i cr80s att göra?

Vad som skiljer. Ja först och främst så är ju infratillsatsen i cr80s inte en LT(LT är ju en specifik lösning som är mer än infraboost). Exakt hur dess implementation ser ut vet jag inte väl nog för att kunna beskriva den dock.

LT är ett specifikt sätt att skapa eq* så att en sluten lådas frekvensregister kan sträckas ut nedåt, för bruk i ekofri miljö, t ex utomhus.

Den infra-tillsats som finns (specifikt) till Ino cr80s och cr80es, utgår istället ifrån en sluten låda, och inte vilken som helst utan en som hamnar inom en ganska snäv dimensionering (läs; de system frin Ino Audio som heter infra) - som används i ett rum. Beteendeutgångspunkten för Infra-systemen inkluderar alltså rummets egenskaper.

Därför är Ino Audios Infrasystem något annat än LT, och metoden som infra-system verkar enligt medger utsträckning ned till hur låga frekvenser som helst - om rummet tillåter det. Olika rum är olika, men de flesta rum har det gått att nå under 12 Hz, många långt under 10 Hz, och i några ned till under 2 Hz (- 3 dB).

Vh, iö

- - - - -

*LT är en rätt så finurlig metod att skapa eq genom att komparera olika filter med varandra. Så kan man beskriva högtalaren man har som utgångspunkt matematiskt, så kan man kompensera (ta bort de egenskaper den har och ersätta med nya, som man föredrar), men det är viktigt att minnas att det inte är en "intelligent och aktiv metod" som t ex ace-bass, och därför påverkar den inte de olinjära begränsningar som finns, och viss försiktighet behövs därför, och man inte vill skapa ett system där kvalitet ersätts med kvantitet (mer om detta, och tumregler för att undvika det).

Det (LT) ger alltså möjlighet att skapa korrektioner ganska fritt, men summaresultatet blir normalt en högtalare för ekofri miljö, eftersom targetkurvan blir en ny "oorgansik kurva". Men förhoppningsvis en man gillar bättre än den som högtalaren har naturligt.

Metoden kräver även noggranna övervägningar om det inte skall gå illa överstyr. Typiskt använder man därför enkla tumregler för att bestämma hur mycket man kan och bör sträcka ut frekvensregistret nedåt, baserat på elementets grundegenskaper. Vill man slippa använda tumreglerna så handlar det om att ett system typiskt fungerar rimligt linjärt inom det register där elementets membran endera är massastyrt eller EMK-styrt. Och det senaste är den faktor som typiskt sätter gränsen. Större magnet, mera utsträckning är möjlig med rimligt små kvalitetsförluster.

I den här tråden förklaras LT ganska bra: viewtopic.php?t=29916

Och denna är från samma år: viewtopic.php?f=3&t=32023&hilit=sambandsredovisning
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-18 23:48

Ingvar. Vill bara påpeka att när jag skrev "Exakt hur dess implementation ser ut[...] så var det infratillsattsen som jag syftade på. Hur en LT fungerar finns det ju massor med dokumentation angående.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum