Rippa-CD

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PJo

Re: Rippa-CD

Inläggav PJo » 2015-01-14 21:09

EAC kan vara en "bitch" att sätta upp. Jag följde denna guide http://www.afterdawn.com/guides/archive/exact_audio_copy_installation_and_configuration.cfm. Men jag hade glömt några av EAC's stora fördelar jämte dbpoweramp:

# CUE-hanteringen. Närmast obefintlig i dbpoweramp, fungerar klockrent i EAC

# Möjlighet till indexhantering. Några skivor jag har (främst Telarc) använder faktiskt index. Dessa hanteras valfritt i EAC. Vill du ha index som spår - Välj det. Vill du ha dessa i din CUE-sheet - väljer du det.

# Tag-styrning (ja! jag har nämt detta tidigare men förtjänas att nämnas igen)

Men i det "stora hela" rippar dbpoweramp bättre. Jag ville bara påpeka några fördelar med EAC
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-01-14 22:15

PJo skrev:EAC kan vara en "bitch" att sätta upp. Jag följde denna guide http://www.afterdawn.com/guides/archive/exact_audio_copy_installation_and_configuration.cfm. Men jag hade glömt några av EAC's stora fördelar jämte dbpoweramp:

# CUE-hanteringen. Närmast obefintlig i dbpoweramp, fungerar klockrent i EAC

# Möjlighet till indexhantering. Några skivor jag har (främst Telarc) använder faktiskt index. Dessa hanteras valfritt i EAC. Vill du ha index som spår - Välj det. Vill du ha dessa i din CUE-sheet - väljer du det.

# Tag-styrning (ja! jag har nämt detta tidigare men förtjänas att nämnas igen)

Men i det "stora hela" rippar dbpoweramp bättre. Jag ville bara påpeka några fördelar med EAC

Jag rippade precis min första CD i dBPowerAmp, och undrade just om sakerna du påpekade. Det var en CD som var problematisk i EAC, men som nu rippades helt utan problem. Å andra sidan, hur vet man att rippningen var OK?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-01-14 22:38

Tror man kan ställa in så att man får en rapport.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-01-14 22:44

Harryup skrev:Har faktiskt sett en test i en tysk Hifi-tidning av olika program och man kunde höra och mäta skillnader på rippningsprogram. EAC var inte längre kungen alls utan dbpoweramp och något mer var klart bättre. Nu minns jag inte vilka andra man undersökte men det var en 5 olika. Minns inte ens exakt vilken tidning det var i så källan får bli Tyskland.
Skall se om jag hittar något om det.

/Harryup

Kanske samma tidning som redovisade ett test där skillnaden mellan olika säkringar var helt enorm...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-01-14 22:46

hifikg skrev:
Harryup skrev:Har faktiskt sett en test i en tysk Hifi-tidning av olika program och man kunde höra och mäta skillnader på rippningsprogram. EAC var inte längre kungen alls utan dbpoweramp och något mer var klart bättre. Nu minns jag inte vilka andra man undersökte men det var en 5 olika. Minns inte ens exakt vilken tidning det var i så källan får bli Tyskland.
Skall se om jag hittar något om det.

/Harryup

Kanske samma tidning som redovisade ett test där skillnaden mellan olika säkringar var helt enorm...

Mer avhängigt av att man konfigurerat programmet korrekt med avseende på korrektion mm.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2015-01-14 23:11

Ja det är precis som Sprudel säger. Man kan be att få en "Rapport" Finns under Options/Secure settings (klicka på det röda så blir det en knapp ??!!) och längst ned finns inställningarna för rapport. Å andra sidan, om du ej valt att mata ut släden vid avslut, så ser du ju om rippen blivit "Accurate" eller ej. Värdet är: "Hur många som håller med dig och din läsare". D.v.s. hur många som fått samma CRC-värde.

Bättre EAC-guide här: http://www.exactaudiocopy.de/en/wp-content/uploads/2007/03/eacdoc.pdf
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-01-15 06:28

Nu var det bla. precis det man klaga på att det släpptes igenom fel som inte rapporterades. Har letat tidningen men inte hittat ännu tyvärr.
De tyska tidningar jag läser har alltid väl genomförda mätningar.

/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-01-15 07:38

Harryup skrev:Nu var det bla. precis det man klaga på att det släpptes igenom fel som inte rapporterades. Har letat tidningen men inte hittat ännu tyvärr.
De tyska tidningar jag läser har alltid väl genomförda mätningar.

/Harryup

Aha! Ja, så kan ju det vara. Hur säker är den här kontrollen mot Accurate Rip kan man undra.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-01-15 10:57

Lagringsplats är väl inte så dyrt idag.
Varför ska man då komprimera över huvudtaget?

Finns det inget som bara läser av CD och skapar en uppspelningar fil av det hela, med alla taggar osv.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-15 11:19

ante_77 skrev:Lagringsplats är väl inte så dyrt idag.

Finns det inget som bara läser av CD och skapar en uppspelningar fil av det hela, med alla taggar osv.

För bärbara enheter, strömning med mera. Det finns ju förlustfri komprimering om man inte vill tumma på ljdkvalité. Jag ser iaf ingen vits med att slösa plats om resultatet inte blir sämre.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-01-15 12:19

Finns det någon som med bestämdhet hävdar att hen kan höra skillnad på en CD som rippats till t ex FLAC med två olika program?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-15 12:21

hifikg skrev:Finns det någon som med bestämdhet hävdar att hen kan höra skillnad på en CD som rippats till t ex FLAC med två olika program?

Beror väl på vad det är för program. Det finns knappt några gränser för hur fel det teoretiskt kan bli, men jag tror att de stora välkända programmen med standardinställningarna i praktiken gör detta bra.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-01-15 12:34

hifikg skrev:Finns det någon som med bestämdhet hävdar att hen kan höra skillnad på en CD som rippats till t ex FLAC med två olika program?

Tvivlar på att höns kan kommunicera sina hörselupplevelser.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-01-15 12:52

AndreasArvidsson skrev:

För bärbara enheter, strömning med mera. Det finns ju förlustfri komprimering om man inte vill tumma på ljdkvalité. Jag ser iaf ingen vits med att slösa plats om resultatet inte blir sämre.

Självklart inte.
Men jag ser ingen vits med att krångla till allting med taggar osv.
Bara denna tråd visar att folk inte kan med det krångliga med något så enkelt som att rippa en CD, vilket visar att det inte är så enkelt.
Formatproblem med något som ursprungligen har ett format som fungerar känns lite korkat.

Man river och bygger nytt för att man alltid har gjort det.

Hur mycket komprimerar FLAC eller andra förlustfria format?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-15 12:56

ante_77 skrev:Självklart inte.
Bara denna tråd visar att folk inte kan med det krångliga med något så enkelt som att rippa en CD, vilket visar att det inte är så enkelt.
Formatproblem med något som ursprungligen har ett format som fungerar känns lite korkat.

Ja man bör inte krångla till det i onödan, men helt okomprimerad musik i Wav går inte att tagga. Det krävs en "container" som tex FLAC för att få in taggar. Att man sedan får en förlustfri komprimering på köpet ser jag bara som positivt.
Att det är lite småkomplicerat att rippa skivor är en sak, men så är det med mycket om man är ovan.

Hur mycket plats man tjänar beror både på källmaterialet och inställningar vid komrpimeringen. Jag har inga exakta siffror i huvudet så här får du googla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-15 13:21

ante_77 skrev:Hur mycket komprimerar FLAC eller andra förlustfria format?

En wav-fil på 35,6 MB blir i samma storlek med okomprimerad flac, 19,1 MB med max komprimering. Båda flac-filerna givetvis förlustfria. Så man sparar ca 40-45 % av disken med flac och får taggningsmöjligheten.

Nu har jag inte läst hela tråden nyligen så jag har dålig hågkomst om innehållet. Men jag ser inga problem alls att rippa från CD till flac. Jag använder dBpowerAMP. Det enda jag gjort är att i inställningar markerat Secure isf Burst vilket prioriterar kvaliteten framför hastigheten. Och så har jag valt flac (5 - mediumkomprimering, ovanstående fil blir 19,3 MB) och platsen dit jag önskar filerna kopierade. I fortsättningen gör jag inget annat än stoppar i CD'n så startar dB automatiskt och jag klickar på knappen "Rip". Kan det bli enklare? Har man mer specifika krav på hur taggningen ska ske behöver man förstås ställa in detta också. Alternativt använda ett separat program, själv använder jag Mp3Tag. Med wav-filer slipper man taggningen helt eftersom det inte går...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-01-15 13:54

Så här ser filerna ut hos mig, vanlig CD, 24/96, 24/192 och en DSD fil omvandlad till aiff, fan tro´t men stor blev den...
Jag borde förstås ha tagit samma låt, men det är väl bara att räkna lite så får man fram MB/minut för de olika formaten, om det är intressant.
Vanliga CD rippar jag med iTunes, bara matar in dem, klickar ja och så spottas de ut när de är införda i iTunesbiblioteket (i aiff format) för att sedan (nästan) aldrig mer användas.
Bilagor
2496_24192_beyond.jpg
2496_24192_beyond.jpg (33.7 KiB) Visad 1978 gånger

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2015-01-15 20:02

Jag använder ett program som heter EZ CD Audio Converter, tror inte att det nämnts tidigare i tråden. Med det kan man rippa skivor, redigera metadata på befintliga filer, omvandla mellan olika format och även bränna skivor; det sista har jag aldrig testat.

Det programmet tycker jag är enkelt och smidigt att jobba med. Det har även felkontroll i flera steg, men den är inte aktiverad som standard. Finns en tråd på Hifi-forum som beskriver en äldre version rätt bra, den nuvarande är ganska lik. Det här programmet är inte gratis, men jag tycker att det är väl värt pengarna. Man kan dock ladda hem det för utvärdering gratis.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2015-01-16 00:13

Har du provat att tagga en PCM-fil nyligen?
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2015-01-16 00:15

ante_77 skrev:
AndreasArvidsson skrev:

Självklart inte.

Hur långt är ett snöre? Se FLAC eller andra förlustfria komprimeringsalgoritmer som en "vanlig" Zip/Rar/gz/7z-fil. Mycket "luft"=hög komprimeringsgrad.
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2015-01-16 00:17

Mich skrev:En kompis försökte använda EAC... vid ett tillfälle så blev t.o.m. höger/vänster kanal växlade! Jag själv kör med gammal Plextor läsare och C2 check. Tror mig lita på att det blir rätt och har även verifierat med vanlig cd-spelare.

//Michael

Hej!
Då kanske han har oturen att äga en av de fåtalet optiskaenheter som just gör det? Version av EAC?
/Patrik
Scientia Potentia Est

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-01-16 00:25

PJo skrev:

Har du provat att tagga en PCM-fil nyligen?

Nej, har inte rippat en CD på flera år.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2015-01-24 10:57

PJo skrev:
Mich skrev:En kompis försökte använda EAC... vid ett tillfälle så blev t.o.m. höger/vänster kanal växlade! Jag själv kör med gammal Plextor läsare och C2 check. Tror mig lita på att det blir rätt och har även verifierat med vanlig cd-spelare.

//Michael

Hej!
Då kanske han har oturen att äga en av de fåtalet optiskaenheter som just gör det? Version av EAC?

Ingen aning. För länge sedan så gjorde jag också försök med EAC och gav upp. Det var länge sedan då jag upptäckte att CD-läsare i datorer inte kunde läsa musik CD rätt. Senare när jag själv fick lite behov så köpte jag Plextor som klarar det och har sedan dess inte brytt mig om någon annan läsare eller mjukvara.

//Michael

Föregående

Återgå till Generellt om hifi