Moderator: Redaktörer
PJo skrev:EAC kan vara en "bitch" att sätta upp. Jag följde denna guide http://www.afterdawn.com/guides/archive/exact_audio_copy_installation_and_configuration.cfm. Men jag hade glömt några av EAC's stora fördelar jämte dbpoweramp:
# CUE-hanteringen. Närmast obefintlig i dbpoweramp, fungerar klockrent i EAC
# Möjlighet till indexhantering. Några skivor jag har (främst Telarc) använder faktiskt index. Dessa hanteras valfritt i EAC. Vill du ha index som spår - Välj det. Vill du ha dessa i din CUE-sheet - väljer du det.
# Tag-styrning (ja! jag har nämt detta tidigare men förtjänas att nämnas igen)
Men i det "stora hela" rippar dbpoweramp bättre. Jag ville bara påpeka några fördelar med EAC
Harryup skrev:Har faktiskt sett en test i en tysk Hifi-tidning av olika program och man kunde höra och mäta skillnader på rippningsprogram. EAC var inte längre kungen alls utan dbpoweramp och något mer var klart bättre. Nu minns jag inte vilka andra man undersökte men det var en 5 olika. Minns inte ens exakt vilken tidning det var i så källan får bli Tyskland.
Skall se om jag hittar något om det.
/Harryup
hifikg skrev:Harryup skrev:Har faktiskt sett en test i en tysk Hifi-tidning av olika program och man kunde höra och mäta skillnader på rippningsprogram. EAC var inte längre kungen alls utan dbpoweramp och något mer var klart bättre. Nu minns jag inte vilka andra man undersökte men det var en 5 olika. Minns inte ens exakt vilken tidning det var i så källan får bli Tyskland.
Skall se om jag hittar något om det.
/Harryup
Kanske samma tidning som redovisade ett test där skillnaden mellan olika säkringar var helt enorm...
Harryup skrev:Nu var det bla. precis det man klaga på att det släpptes igenom fel som inte rapporterades. Har letat tidningen men inte hittat ännu tyvärr.
De tyska tidningar jag läser har alltid väl genomförda mätningar.
/Harryup
ante_77 skrev:Lagringsplats är väl inte så dyrt idag.
Varför ska man då komprimera över huvudtaget?
Finns det inget som bara läser av CD och skapar en uppspelningar fil av det hela, med alla taggar osv.
hifikg skrev:Finns det någon som med bestämdhet hävdar att hen kan höra skillnad på en CD som rippats till t ex FLAC med två olika program?
hifikg skrev:Finns det någon som med bestämdhet hävdar att hen kan höra skillnad på en CD som rippats till t ex FLAC med två olika program?
AndreasArvidsson skrev:ante_77 skrev:Lagringsplats är väl inte så dyrt idag.
Finns det inget som bara läser av CD och skapar en uppspelningar fil av det hela, med alla taggar osv.
För bärbara enheter, strömning med mera. Det finns ju förlustfri komprimering om man inte vill tumma på ljdkvalité. Jag ser iaf ingen vits med att slösa plats om resultatet inte blir sämre.
ante_77 skrev:Självklart inte.
Men jag ser ingen vits med att krångla till allting med taggar osv.
Bara denna tråd visar att folk inte kan med det krångliga med något så enkelt som att rippa en CD, vilket visar att det inte är så enkelt.
Formatproblem med något som ursprungligen har ett format som fungerar känns lite korkat.
Man river och bygger nytt för att man alltid har gjort det.
Hur mycket komprimerar FLAC eller andra förlustfria format?
ante_77 skrev:Hur mycket komprimerar FLAC eller andra förlustfria format?
ante_77 skrev:Lagringsplats är väl inte så dyrt idag.
ante_77 skrev:AndreasArvidsson skrev:ante_77 skrev:Lagringsplats är väl inte så dyrt idag.
För bärbara enheter, strömning med mera. Det finns ju förlustfri komprimering om man inte vill tumma på ljdkvalité. Jag ser iaf ingen vits med att slösa plats om resultatet inte blir sämre.
Självklart inte.
Men jag ser ingen vits med att krångla till allting med taggar osv.
Bara denna tråd visar att folk inte kan med det krångliga med något så enkelt som att rippa en CD, vilket visar att det inte är så enkelt.
Formatproblem med något som ursprungligen har ett format som fungerar känns lite korkat.
Man river och bygger nytt för att man alltid har gjort det.
Hur mycket komprimerar FLAC eller andra förlustfria format?
Mich skrev:En kompis försökte använda EAC... vid ett tillfälle så blev t.o.m. höger/vänster kanal växlade! Jag själv kör med gammal Plextor läsare och C2 check. Tror mig lita på att det blir rätt och har även verifierat med vanlig cd-spelare.
//Michael
PJo skrev:ante_77 skrev:Lagringsplats är väl inte så dyrt idag.
Har du provat att tagga en PCM-fil nyligen?
PJo skrev:Mich skrev:En kompis försökte använda EAC... vid ett tillfälle så blev t.o.m. höger/vänster kanal växlade! Jag själv kör med gammal Plextor läsare och C2 check. Tror mig lita på att det blir rätt och har även verifierat med vanlig cd-spelare.
//Michael
Hej!
Då kanske han har oturen att äga en av de fåtalet optiskaenheter som just gör det? Version av EAC?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster