Såna här vill jag ha

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Re: Såna här vill jag ha

Inläggav KarlXII » 2015-01-15 22:34

Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-01-15 22:43

KarlXII skrev:Bild

Vad heter den modellen?
Har Genelec någon annan färg än grön?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-01-16 03:14

Aha, en hornmodell med koaxialelement (som på Devialets Phantom, kanske en trend?). Porten verkar vara en hybridlösning mellan slits och rund, spännande... sen vet jag inte vad jag ska tro om strömningsinhibitatorerna / turbulensknaggarna. Ser ut att kunna bli flåsljud?

Välintegrerat stativ. Ett riktigt monster egentligen.

Här är en modell i liknande formspråk:
Bild

Uppenbarligen mer tungdriven, men å andra sidan blindlyssnar den själv.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-01-16 08:32

jeff_belowski skrev:
Fjonkalicious skrev:Om man sätter loggan 45 grader. Dvs diagonalt så är den lika dålig på båda håll.

Fjonken, du verkar vara en hyvens prick men jag kom av mig i mitt lovebombande då
90-talet ringde och ville ha tillbaka sin formgivning.

När får du hem högisarna _Fredrik_?

darkg skrev:
Tarzan skrev:Majoriteten av alla språk har väl ändå inget skriftspråk?

Här har vi kanske lösningen. Högtalaren berättar helt enkelt vad den heter. En del sakligt, någon rökigt, somliga med en lätt metrosexuell hornstöt men andra som en viskning i en kalhuggen bokskog just som vårens sista dag tar slut och en snorig igelkott får trillingar.

celef skrev:Jag får lust att krama och hångla med den där högtalaren, så känner jag annars bara för inos

Fan va fina ni är. Jag älskar er.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2015-01-17 21:53

Fjonkalicious skrev:
jeff_belowski skrev:
Fjonkalicious skrev:Om man sätter loggan 45 grader. Dvs diagonalt så är den lika dålig på båda håll.

Fjonken, du verkar vara en hyvens prick men jag kom av mig i mitt lovebombande då
90-talet ringde och ville ha tillbaka sin formgivning.

När får du hem högisarna _Fredrik_?

Notera mitt ordval: lika dålig på båda håll...

Jag tror att för vissa kan det nog vara svårt att förstå hur hyvens jag faktiskt är... det går liksom inte att ta in.

Du har så rätt så! Jag la ju iofs ingen värdering i 90-talets formgivning. Hey, 90-talet
var riktigt snällt mot mig om jag ska vara ärlig.

Det är säkert knepigt att förstå vidden av din hyvenshet, men jag har mina aningar.

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2015-01-17 21:59

_Fredrik_ skrev:Fan va fina ni är. Jag älskar er.

Jag håller med! Både celefs och darkgs inlägg talade till mig något fruktansvärt. Vi
får passa oss bara, trådar med så här mycket positiva vibbar kanske stämplas som
fikastämmning och då är inte hänglåset långt borta?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-01-18 01:29

Nuff said . . . typer. :evil:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2015-01-18 04:03

Bäst vi håller oss till hur högtalaren inte ser ut, som det här t ex:

Bild

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-01-18 05:47

Klart originell lösning med två 8½ x 4 tums Woffrar.
Jag har aldrig sett element i de dimensionerna.
Gissningsvis sitter de bakom varsin slits så jag lär väl inte se dem ändå.
150 W som driver dem är inte brutalt mycket, för med så pass små element
och liten lådvolym kan de knappast ha någon enastående verkningsgrad.
Det är säkert ett väl genomtänkt val av Genelec för en välbalanserad
monitorhögtalare, men basjunkies får så vitt jag förstår svårt att
ansluta någon subwooferlösning om man matar högtalarna med digital
signal.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2015-01-18 07:44

HAr åtminstone stött på en högtalare med vridbara logga. Det är mina mitthögtalare från Martin Logan. De har inte text utan en renodlad logga.

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2015-01-19 02:37

På både Playstation 2 och 3 (tidiga utgåvorna) kan man vrida på PS-loggan, men det är
ju ingen högtalare 8)

_Fredrik_, nu börjar jag tjata här, ledsen för det men: har du laddat hem "P.T"- demot
till PS4:an? P.T betyder f ö "Playable Trailer".

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2015-01-19 09:14

Känns som man får betala lite onödigt mycket för att få dem så kompakta som möjligt.
Ett par RCF Mytho 8 för mindre än halva priset knäcker nog de där finnarna lätt :P
#faktiskt.se@quakenet

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-01-19 11:26

fonzeka skrev:Känns som man får betala lite onödigt mycket för att få dem så kompakta som möjligt.
Ett par RCF Mytho 8 för mindre än halva priset knäcker nog de där finnarna lätt :P

fast genelec-högtalaren är ju en trevägare. Det är ju det som är poängen. Nog har väl genelec tvåvägare i sama storlek också. Men just att de är kompakta trevägare med kocentrisk diskant/mid är ju själva nyheten
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2015-01-19 12:33

Ja det är ju kanske lite häftigt men är det nåt som blir bättre?
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-01-19 21:32

fonzeka skrev:Ja det är ju kanske lite häftigt men är det nåt som blir bättre?

Högre direktivitet enligt de själva. Men visst, det finns säkert bättre ljud för mindre pengar, beroende på vad man är ute efter.

En grej jag gillar med Genelec är byggkvaliteten, som får alla andra högtalare att kännas som krimskrams. Alla proffshögtalare som dom gör mäts elementen på, datan sparas och är länkad till serienumret, går ett element sönder tar dom fram ett nytt element som mäter precis som det som satt i från början. Jag vet inte vad detta betyder i realiteten eller hur viktig denna service är, men det känns jävligt seriöst. Sen gillar jag att dom är finnar.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-01-19 21:39

_Fredrik_ skrev:

Högre direktivitet. Men visst, det finns säkert bättre ljud för mindre pengar, beroende på vad man är ute efter.

En grej jag gillar med Genelec är byggkvaliteten, som får alla andra högtalare att kännas som krimskrams. Alla proffshögtalare som dom gör mäts elementen på, datan sparas och är länkad till serienumret, går ett elementen sönder tar dom fram ett nytt element som mäter precis som det som satt i från början. Jag vet inte vad detta betyder i realiteten eller hur viktig denna service är, men det känns jävligt seriöst. Sen gillar jag att dom är finnar.

Det är exakt såsom jag har lagt upp produktionen på Bremenhögtalarna. Varje högtalarelement mäts upp och har sitt specifika serienummer som antecknas med serienummer på varje färdig högtalare. Först matchas alla högtalarelement så att en kvalitet med max avvikelse på +/- 0,25 dB uppnås. Jag har hittills lyckats med att plocka fram ersättningselement med en känslighet inom 0,05 dB från befintligt. Jag är dock inte finne. Men jag trivs bra ändå. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2015-01-19 22:18

_Fredrik_ skrev:Sen gillar jag att dom är finnar.

Ja! Visst är det bra! Jag gillar finnarna! Inget bullshit där inte. Men bara för att vi delar den
åsikten betyder det inte att du bara kan ignorera mitt tjat... eller jo, kanske. Fan också.

petersteindl skrev:Jag är dock inte finne. Men jag trivs bra ändå. :)

Men du är kanske tysk eller har tyskt påbrå? Samma där tycker jag angående bullcrap,
som du precis redogjort för oss.

Glöm inte bort att jag generaliserar här, gott folk.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-01-20 00:40

Österrikiskt påbrå och Hälsingland med rötter i Dalarna, men jag är född på Söder :) på BB, eller vad det hette.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-01-20 00:48

jeff_belowski skrev:På både Playstation 2 och 3 (tidiga utgåvorna) kan man vrida på PS-loggan, men det är
ju ingen högtalare 8)

_Fredrik_, nu börjar jag tjata här, ledsen för det men: har du laddat hem "P.T"- demot
till PS4:an? P.T betyder f ö "Playable Trailer".

Fan, har glömt det. :oops: Måste göra det.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-01-20 00:51

petersteindl skrev:
_Fredrik_ skrev:

Högre direktivitet. Men visst, det finns säkert bättre ljud för mindre pengar, beroende på vad man är ute efter.

En grej jag gillar med Genelec är byggkvaliteten, som får alla andra högtalare att kännas som krimskrams. Alla proffshögtalare som dom gör mäts elementen på, datan sparas och är länkad till serienumret, går ett elementen sönder tar dom fram ett nytt element som mäter precis som det som satt i från början. Jag vet inte vad detta betyder i realiteten eller hur viktig denna service är, men det känns jävligt seriöst. Sen gillar jag att dom är finnar.

Det är exakt såsom jag har lagt upp produktionen på Bremenhögtalarna. Varje högtalarelement mäts upp och har sitt specifika serienummer som antecknas med serienummer på varje färdig högtalare. Först matchas alla högtalarelement så att en kvalitet med max avvikelse på +/- 0,25 dB uppnås. Jag har hittills lyckats med att plocka fram ersättningselement med en känslighet inom 0,05 dB från befintligt. Jag är dock inte finne. Men jag trivs bra ändå. :)

Mvh
Peter
Respect, sir. :D Det är så vackert när folk gör saker för att dom ska vara bra och inte tar genvägar.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-01-20 00:59

När jag har lyssnat på alla dom där Genelec på mässor som ser ut som ryska gummor i olika storlekar så har jag tyckt att tvåvägarna låter ungefär lika allihop, bara med lite olika mycket (lite) bas, och jag har egentligen inte gillat någon av dom, utom den största, som är trevägare. Jag tror den heter 8260.
Tvåvägarna kallas närfältare men 8260 kallas midfield, och det kanske är anledningen till at den funkat bättre i stora mässrum.
Den nya trevägaren är väl lite mindre än 8260, men även denna 8351A kallas närfältare.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-01-20 01:02

Lite synd att dom inte lyckas så bra med sina aluminiumgjöt bara. Vid någon mässa kunde man tydligt se i släpljuset man riggat upp att det var sammasatta pluggar. Fast det krävs ju att man tittar efter lite.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-01-20 02:13

Studiomonitorer förväntas väl utstå ganska omild behandling, understundom.
Då tycker jag att en matt, ganska grov finish är mer ändamålsenlig än en superhögglanspolerad "pianolack".
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2015-01-20 04:02

petersteindl skrev:Österrikiskt påbrå och Hälsingland med rötter i Dalarna, men jag är född på Söder :) på BB, eller vad det hette.

Kunde nog tagit det på Steindl om jag tänkt efter :) Har kompisar med påbrå från
Österrike/Italien/Finland/Sverige... tror jag det var. Men också födda i Sverige då.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-01-20 10:18

Fjonkalicious skrev:Lite synd att dom inte lyckas så bra med sina aluminiumgjöt bara. Vid någon mässa kunde man tydligt se i släpljuset man riggat upp att det var sammasatta pluggar. Fast det krävs ju att man tittar efter lite.
Vad menar du med sammansatta pluggar? Dom ser väldigt bra ut när man blockar isär dom och tittar på lådorna från insidan.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-01-20 10:37

paa skrev:När jag har lyssnat på alla dom där Genelec på mässor som ser ut som ryska gummor i olika storlekar så har jag tyckt att tvåvägarna låter ungefär lika allihop, bara med lite olika mycket (lite) bas, och jag har egentligen inte gillat någon av dom, utom den största, som är trevägare. Jag tror den heter 8260.
Tvåvägarna kallas närfältare men 8260 kallas midfield, och det kanske är anledningen till at den funkat bättre i stora mässrum.
Den nya trevägaren är väl lite mindre än 8260, men även denna 8351A kallas närfältare.

Jag tycket dom låter likadant allihop, inkl 8260. Det har du rätt i, konstigt att det är närfält. Jag tycker dom är bra iom att så mycket produktioner är gjorda på liknande burkar, så känns det ju lite fånigt att köra på nåt annat. Jag hade ju Ino innan, dom är ju fantastiska och jättebra på glest inspelad musik, men jag lyssnar så så sällan på sånt, tycker det är när man spelar upp lite mer komplexa grejer som högtalarna är viktiga. Sen är dom mycket bättre i rum som inte akustikbehandlade iaf om man jämför med mina i6.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-01-20 11:16

_Fredrik_ skrev:
Fjonkalicious skrev:Lite synd att dom inte lyckas så bra med sina aluminiumgjöt bara. Vid någon mässa kunde man tydligt se i släpljuset man riggat upp att det var sammasatta pluggar. Fast det krävs ju att man tittar efter lite.
Vad menar du med sammansatta pluggar? Dom ser väldigt bra ut när man blockar isär dom och tittar på lådorna från insidan.

När man gjort gjutformen så har man först gjort en plugg. Denna ser ut vara gjord i flera stycken som sedan är sammansatt och därefter beatbetade. Dvs. ramen i ett stycke, wg:n i ett stycke. Eller så är det bara taskig bearbetning. Du ser det om du tittar i släpljus på vissa modeller, framförallt de större. De jag såg det på var vita. Man ser det som insjunkna linjer/partier här och var.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2015-01-20 13:22

Fjonkalicious skrev:
_Fredrik_ skrev:

När man gjort gjutformen så har man först gjort en plugg. Denna ser ut vara gjord i flera stycken som sedan är sammansatt och därefter beatbetade. Dvs. ramen i ett stycke, wg:n i ett stycke. Eller så är det bara taskig bearbetning. Du ser det om du tittar i släpljus på vissa modeller, framförallt de större. De jag såg det på var vita. Man ser det som insjunkna linjer/partier här och var.

Åfan, ska kolla.

Edit: tittade på 6 st 8050, hittade ingenting.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2015-01-20 16:12

Är det dags att testa dem snart?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-01-20 16:20

_Fredrik_ skrev:
Fjonkalicious skrev:
_Fredrik_ skrev:Vad menar du med sammansatta pluggar? Dom ser väldigt bra ut när man blockar isär dom och tittar på lådorna från insidan.

Åfan, ska kolla.

Edit: tittade på 6 st 8050, hittade ingenting.

Titta uppe i hörnen och ned från hörnet längs sidan. Det följer nästan runt för att bilda en kant mot basen.

https://www.google.se/search?q=genelec+ ... d=0CDMQsAQ

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi