Hur bygger man en bra diffusor?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-12-04 14:02

jag har ett jättelitet hobbyrum för datorer, trummor å småmeck. diffusorer påstås göra rum ljudligt större, är det sant? om jag monterar diffpaneler på alla väggarna, kommer jag ljudligt uppleva mitt hobbyrum som ett par m^2 större?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2005-12-04 15:27

celef

Hjärnan har ju med sin erfarenhet lärt sig att om ekon kommer väldigt kort tid efter direktljudet så är rummet litet. Det ger natruligtvis större problem med direktreflexerna också eftersom de som kommer inom 3ms eller så stör direktljudet.

Om man med diffusorer ser till att det direktreflekterade ljudet tappar energi och att majoriteten av det reflekterade ljudet fördröjs då det måste studsa runt fler gånger i rummet innan det når ditt öra så kommer hjärnan absolut uppfatta rummet som större dvs det låter lika bra som ett stort rum. Basen är dock undantagen eftersom avstaåndet mellan grundtonen och första övertonen blir så mycket större i antal Hz och därmed mer hörbart i ett litet rum. Där har en normalstor diffusor ingen eller liten påverkan.

Är det någon här som har en prislista ifrån Svanå Miljöteknik?
Driver uppstartsföretaget Audio Bricks tillsammans med Lars Petersen

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-12-04 18:51

Både jag och Haakan har försökt få tag i prislista från Svanå men utan respons. Då återstår ju bara att bygga själv.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-12-04 18:57

för mer handgripliga exempel på diffusors kan man ju läsa "master handbook of acoustics" där flera konkreta byggförslag ges.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-12-04 20:42

"Om man med diffusorer ser till att det direktreflekterade ljudet tappar energi och att majoriteten av det reflekterade ljudet fördröjs då det måste studsa runt fler gånger i rummet innan det når ditt öra så kommer hjärnan absolut uppfatta rummet som större dvs det låter lika bra som ett stort rum."

vilket frekvensomfång skall då diffuseras för att uppnå denna effekt? ett litet rum vill man ju inte göra mkt mindre

"Basen är dock undantagen eftersom avstaåndet mellan grundtonen och första övertonen blir så mycket större i antal Hz och därmed mer hörbart i ett litet rum. Där har en normalstor diffusor ingen eller liten påverkan."

då kanske man ska montera diffusorer på väggar och tubetraps i hörnen?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2005-12-04 21:17

celef

Tubetraps har extremt dålig verkningsgrad då de endast är resistiva. Den lägsta frekvensen som effektivt absorberas med en resistiv absorbent bestäms av avståndet ifrån den resistiva ytan till väggen bakom. Har du en 1m tjock absorbent så är den lägsta frekvensen den som har 2m våglängd eftersom hastighetsmaximum uppnås vid halva våglängden. Frekvensen blir alltså 170Hz vilket knappt räcker till. I ett rum som är fyra meter långt fås förstatonen vid 85Hz.

Jag rekommenderar därför Helmholtzabsorbenter som tunas till rätt frekvens. Jag har själv varit inne på att bygga basreflexlådor med teleskoprör och kommer nog göra det om det behövs i min hemmabio.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-12-04 22:53

"Tubetraps har extremt dålig verkningsgrad då de endast är resistiva"

8O jag har för mig du var ett fan av tubetraps, eller jag kanske blandar ihop dig med nån annan? :oops:

"Har du en 1m tjock absorbent så är den lägsta frekvensen den som har 2m våglängd eftersom hastighetsmaximum uppnås vid halva våglängden."

jag tror friktionsabsorbenter funkar bäst 1/4 och 3/4 våglängd från väggen, vid vägg ("0" våglängd) och 1/2 och 1/1 är tryckmaximum om jag inte minns galet.

men det är väl just det här som är meningen med tubetraps, tryckskillnaden inne och utanför trapsen intill en vägg skapar ett flöde som friktioneras bort, vips en ljuddämpning?
Bikinitider

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2005-12-05 00:12

Men Tube traps har väl den stora fördelen att vara bredbandiga. Tittar man på en helmholtz resonator och vill fixa någon top runt 42 Hz så kommer man endast fixa den frekvensen. En byggbar bandbred där ner i frekvens registret verkar vara några få Hz. Så har man flera frekvenser som bråkar så vill man ju gärna ha något bredbandigt.

Jag har 4,2 m av Akustikmiljös double absorbent 60x120x4 cm som monteras i 45 grader mellan tak och vägg. I mitt fall hela väggens längd bak i rummet i förhållande till fronthögtalarna. Dessutom monterad (dikt mot väggen) jag upp 6 st 120x60x5,5 cm absorbenter bakom högtalarna för att dämpa den tidiga reflekerna där.

De mätningar som jag gjort på detta är att med RTA medelvärdesbildat under lång tid (>10s) brus generat av programmet. Mätningarna är utförda med ett C-viktat ljudtryck av 72 dB vid mikrofonen. Mätutrustning är en Behringer ECM-8000 mikrofon och en behringer UB802 mixerbord som mikrofonförstärkare. Detta är samplat av det inbyggda ljudkortet som har Realtek 970 kretsar.

Resulterarnde frekvenskurva kan ses nedan. Det turkosa linjen är med dämpmatrialet, medans det lila är innan. Båda är mätt vid samma nivå dock var inte nivån kalibrerad i mätprogrammet för båda mätningarna. Mätpositionen är också inom någon dm den samma.
Bild

Jag använde också ETF för att göra RT-30 mätningar. Först utan dämpmatrial:
Bild
Med dämpmatrial:
Bild

Som kan ses så har detta hjälpt rätt ordentligt att jämna ut rummet frekvenssvar i mätpositionen. Här kan man observera att det finns i hela basregistret rätt ordentlig förbättring där både toppar och dalar har minskats. Helt klart den bästa 3000kr investeringen jag har gjort. Tänker nog fortsätta med lite mer behandling i basen och har planer på 2 st 2 m tube traps i 45 cm diameter för att vidare förbättra basen. Dock skulle jag ju nu helt klart kunna fundera över en mer anpassad lösning för toppen runt 40 Hz.

Magnus Westerlund[/url]

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-12-05 01:36

du tror inte det är mycket bättre med en 500L membranabsorbent för av tex mdf istället för små tubetraps?

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2005-12-05 11:06

celef

Jag har tidigare försökt bygga tubetraps men kunde ej verifiera någon stor förbättring med dem. Visst fanns det förbättringarmen med tanke på hur stora de var som jag satte in i rummet (50cm diameter och 1,2m höga) så kände jag att jag ville ha något med högre verkningsgrad.

En resistiv absorbent skall placeras där man har hastighetsmaximum, en resonant absorbent där man har tryckmaximum. Om en tubetrap som du säger är en tryckabsorbent så passar den bäst i hörnen.

Wayfarer

Dina mätningar visar ungefär samma förbättringar som jag uppnådde med mina gigantiska tubetraps. Min förstaton är vid 32Hz och jag har ungefäår samma nivå som du har vid 40Hz. Detta råder en tubetrap inte bot på. Du behöver två helmholtz vid 40Hz och två vid 70Hz. I övrigt kan du säkert klara dig med resistivt.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-12-05 14:16

"Jag har tidigare försökt bygga tubetraps men kunde ej verifiera någon stor förbättring med dem. Visst fanns det förbättringarmen med tanke på hur stora de var som jag satte in i rummet (50cm diameter och 1,2m höga) så kände jag att jag ville ha något med högre verkningsgrad."

en 0,5m diam tubetrap monterad i hörn har en "centerfrekvens" vid 172hz, precis som en vanlig friktionsabsorbent som är monterad 0,5 meter från hörn. verkningsgraden bestäms av hur många tubetraps som används.

helmholtzabsorbenter är väl kluriga att jobba med? hur vet man hur stor man ska använda? man kan ju bygga en 10liters låda som är avstämd till 30hz, men hur effektiv är en sådan jämfört med en hel väggpanel avstämd till samma frekvens?
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-05 15:12

Användbar länk om man undrar över Helmholtz:

http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-12-05 16:16

att bygga en helmholtz är inte så svårt, svårare att dimensionera tycker jag. vet du hur man gör?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2005-12-05 17:56

celef

Om du bygger dem i 100-liters utförande så tror jag att du kommer behöva minst två för att bli nöjd. 100 liter blir ju ett ganska bra format om man gör dem 40cm höga, 30cm djupa samt 90cm breda. Man kan ju trycka upp dem ganska nära bakväggen bakom soffan så att de inte syns.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-12-05 19:27

hur fungerar det med aktiv dämpning då?

anta att man har ett slutsteg över å nån 12-15tummare...kan man då avstämma dom till valfri frekvens å bara köra i motfas eller går det åt pipan då?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2005-12-05 19:40

Här nedan är några länkar på hembygge av 3 olika basabsorbenter för
lågbas ca 80-160 Hz
mellan
och hög 160-300 Hz.
Byggdjupen på lådorna ligger på ca 1 dm, med "resonanskiva/lock" av 1/4" / ca 6 mm, 1/8" / ca 3 mm plywood respektive tygfront.
http://www.ethanwiner.com/basstrap.html
http://www.ethanwiner.com/BTPlans.gif
http://www.ethanwiner.com/BT2001.html
http://www.ethanwiner.com/BTParts.html.

På Winers företagssida http://www.realtraps.com finns en hel del smått och gott och även bra länkar.

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2005-12-05 20:01

Adhoc

Winers absorbenter är membranabsorbenter som ju också är resonanta men svårare att förutse resonansfrekvensen hos än med Helmholtz.

Han verkar också använda sig av tjocka mineralullskivor likt dem man kan köpa från Isover/Ecophon. Deras akustikskivor kan beställas från en del byggvaruhandlare och kostar någon tusenlapp för ett paket med några skivor i. En 10cm tjock sådan monterad 20cm ifrån väggen är effektiv i mellanbasen.

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2005-12-05 22:13

Det kanske stämmer att det enda vettiga sättet att råda bot på min top runt 40 Hz är något avstämt för denna frekvens speciellt. Dock tror jag inte den vid 70 behöver lika mycket specialbehandling. Där tror jag två större tubtraps runt 0,5 m diameter och en längd av 2 m har märkbara skillnad. Dessutom skulle de ge ännu mer utjämning i de högre frekvenserna.

Jag vill ju faktiskt påpeka att den dubbelabsorbenten jag har monterad dämpade 70 Hz toppen nära 10 dB. Det är ju trots allt rätt ordentlig effekt. Dessutom när man betänker effekten också i de högre frekvenserna så tycker jag att denna lösning var utmärkt. Speciellt med tanke på att 4,2 m dubbel absorbenten från miljöakustik inklusive plåtreglar för montering kostade drygt 2000 kr så får jag säga att det är en rätt ekonomisk lösning med lite arbetsinsats i monteringen. Dessutom har de en lite mer dämpande variant med tjockare skivor. Denna lösning motsvarar ju att ställe skivorna över ett hörn och få det tätt runt om.

Sedan är det ju också en fråga om möblering. Jag börjar få slut på väggytor men har två hörn som inte används så effektivt där någon form av självstående absorbent är möjlig. Därför är tube traps något som skulle fungerar rätt bra.

Magnus Westerlund

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2005-12-05 22:18

wayfarer

Kör hårt!

Berätta hur det blev senare, det finns inget bättre än empiriska studier med mätkurvor.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-15 19:02

denna tråd är för viktig för att glömmas bort ;)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-15 22:36

Lova att lägga in ett inlägg varannan månad då Håkan så den hålls uppdaterad!

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-15 22:37

Kaffekoppen skrev:Lova att lägga in ett inlägg varannan månad då Håkan så den hålls uppdaterad!

ännu bättre vore om nån som kan nåt skrev lite ;)

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2006-03-16 09:42

en bokhyla ger diffusion även om böckerna står fint på rad, varför då? jo pga att ytan får en drös olika impedanser som gör att ljudet reflekteras olika från varje delyta, detta ger diffusare reflexer än en kal vägg. Samma sak med tavlor som har annan akustisk impedans än väggen.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-16 16:56

Ja ett väl möblerat rum med mycket prylar, bokhyllor och tavlor ger större påverkan på välljudet än "dyrkablar"!!

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-16 17:32

Nefilim skrev:Ja ett väl möblerat rum med mycket prylar, bokhyllor och tavlor ger större påverkan på välljudet än "dyrkablar"!!

hehe det tror jag vi alla här inne är ytterst medvetna om :)

den stora frågan är bara hur man kan utnyttja det in i absurdum

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-16 18:39

Haakan_W skrev:hehe det tror jag vi alla här inne är ytterst medvetna om :)

den stora frågan är bara hur man kan utnyttja det in i absurdum

Om man bara har skolkokboken och konfirmationsbibeln i bokhyllan kan det ju inte bli tal om "in absurdum", men loppisar och antikvariat erbjuder ju mänder med böcker till bra priser!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Föregående

Återgå till Teknikforum