Men Tube traps har väl den stora fördelen att vara bredbandiga. Tittar man på en helmholtz resonator och vill fixa någon top runt 42 Hz så kommer man endast fixa den frekvensen. En byggbar bandbred där ner i frekvens registret verkar vara några få Hz. Så har man flera frekvenser som bråkar så vill man ju gärna ha något bredbandigt.
Jag har 4,2 m av
Akustikmiljös double absorbent 60x120x4 cm som monteras i 45 grader mellan tak och vägg. I mitt fall hela väggens längd bak i rummet i förhållande till fronthögtalarna. Dessutom monterad (dikt mot väggen) jag upp 6 st 120x60x5,5 cm absorbenter bakom högtalarna för att dämpa den tidiga reflekerna där.
De mätningar som jag gjort på detta är att med RTA medelvärdesbildat under lång tid (>10s) brus generat av programmet. Mätningarna är utförda med ett C-viktat ljudtryck av 72 dB vid mikrofonen. Mätutrustning är en Behringer ECM-8000 mikrofon och en behringer UB802 mixerbord som mikrofonförstärkare. Detta är samplat av det inbyggda ljudkortet som har Realtek 970 kretsar.
Resulterarnde frekvenskurva kan ses nedan. Det turkosa linjen är med dämpmatrialet, medans det lila är innan. Båda är mätt vid samma nivå dock var inte nivån kalibrerad i mätprogrammet för båda mätningarna. Mätpositionen är också inom någon dm den samma.
Jag använde också ETF för att göra RT-30 mätningar. Först utan dämpmatrial:
Med dämpmatrial:
Som kan ses så har detta hjälpt rätt ordentligt att jämna ut rummet frekvenssvar i mätpositionen. Här kan man observera att det finns i hela basregistret rätt ordentlig förbättring där både toppar och dalar har minskats. Helt klart den bästa 3000kr investeringen jag har gjort. Tänker nog fortsätta med lite mer behandling i basen och har planer på 2 st 2 m tube traps i 45 cm diameter för att vidare förbättra basen. Dock skulle jag ju nu helt klart kunna fundera över en mer anpassad lösning för toppen runt 40 Hz.
Magnus Westerlund[/url]