nijo skrev:Jag fick tog till slut fram min db mätare och har väl kanske kommit fram till att jag har blivit lite lurad av min egen hörsel...
Jag har sinustoner inspelade från 20-120 på en CD skiva, där låter det som en kraftig betoning av området kring 90 Hz. När jag tittar på mätvärdena så är ser det ännu sämre ut, fast på ett annat sätt. Mätningen är c-vägd.

Då ser det ut som att jag behöver (ett par) subwoofer och eq:a ner kring 35 Hz istället.
Phon,
kanske räcker med att dra ner någon db kring 90 Hz trots allt. Frågan är om det så mycket till eller från....
mvh Jonas
[/url]
Jag tror, faktiskt, att du blir lurad av antingen:
1. Din mätapparat,
2. Din mätmetod, eller,
3. Din tolkning av mätningen.
Eller någon kombination av dem!
Tittar jag på kurvan så skulle jag kunna säga följande:
1. Om kurvan är sann för hur det mäter på lyssningsplats så låter det EXTREMT basfattigt. Är mätningen gjord så nära (mellanregister och diskant) att baselement och port är proportionellt alldeles för långt bort? Eller är din ljudtrycksmätare helt åt fanders? Eller är det något påtagligt fel med högtalarna?
2. Resonansen vid cirkus 35 Hz är
säkerligen klart mindre harmfull än den vid 90 Hz. Precis som du beskriver att du uppfattar det när du utgår ifrån vad du hör alltså!
Den vid 90 Hz har säkerligen ofantligt mycket större "relativt grupplöptidsproblem", vilket är kvoten mellan den mätta grupplöptiden och acceptabel grupplöptid, vilket kan skrivas: [faktiskt grupplöptid*frekvensen/0,8].
Låga värden brukar betyda att man tycker det låter ok, medan värden långt över 1 alltid låter oartikulerat och resonant.
Slutsats: Lite på din hörsel, och hitta felet istället!
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).