Varför delning vid just 80Hz?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-12-04 23:52

Snygg bulle vid 35 :D CX21-motorn är ju riktigt duktig på att trycka ut sin energi via basporten. Blir kul att mäta på mina LTS-1V-F1* som jag satte ihop idag. Har bara hunnit lyssna en kvart än.

Toppen vid 90, den borde väl gå att möblera ner lite genom att flytta runt lådorna?

En extra passiv notch, som jag tänkte, blir nog lite bredare än toppen du vill ha bort, men det går ju alltid att försöka. Likadan som den andra då, men med halva kondingen. 2,2-ohmaren tänkte jag då i serie i originalnotchen. Jag undrar om det blir bra, men du får runt 4 dB ner vid 90. Det kostar som sagt inte mycket att prova iaf.

*/
LTS-1V-F1 eller vad man skall kalla dom, alltså envägare som består av bara CX21-bas i 50 liters lådor.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-05 01:17

nijo skrev:Jag fick tog till slut fram min db mätare och har väl kanske kommit fram till att jag har blivit lite lurad av min egen hörsel...

Jag har sinustoner inspelade från 20-120 på en CD skiva, där låter det som en kraftig betoning av området kring 90 Hz. När jag tittar på mätvärdena så är ser det ännu sämre ut, fast på ett annat sätt. Mätningen är c-vägd.

Bild

Då ser det ut som att jag behöver (ett par) subwoofer och eq:a ner kring 35 Hz istället.

Phon,
kanske räcker med att dra ner någon db kring 90 Hz trots allt. Frågan är om det så mycket till eller från....

mvh Jonas
[/url]

Jag tror, faktiskt, att du blir lurad av antingen:

1. Din mätapparat,

2. Din mätmetod, eller,

3. Din tolkning av mätningen.

Eller någon kombination av dem!

Tittar jag på kurvan så skulle jag kunna säga följande:

1. Om kurvan är sann för hur det mäter på lyssningsplats så låter det EXTREMT basfattigt. Är mätningen gjord så nära (mellanregister och diskant) att baselement och port är proportionellt alldeles för långt bort? Eller är din ljudtrycksmätare helt åt fanders? Eller är det något påtagligt fel med högtalarna?

2. Resonansen vid cirkus 35 Hz är säkerligen klart mindre harmfull än den vid 90 Hz. Precis som du beskriver att du uppfattar det när du utgår ifrån vad du hör alltså!
Den vid 90 Hz har säkerligen ofantligt mycket större "relativt grupplöptidsproblem", vilket är kvoten mellan den mätta grupplöptiden och acceptabel grupplöptid, vilket kan skrivas: [faktiskt grupplöptid*frekvensen/0,8].
Låga värden brukar betyda att man tycker det låter ok, medan värden långt över 1 alltid låter oartikulerat och resonant.

Slutsats: Lite på din hörsel, och hitta felet istället! :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-12-05 02:41, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-12-05 01:38

verkar lite skumt faktiskt du har ju egentligen ingen bas alls förräns vid dryga 90hz? vad är det för högtalare?

nijo

Inläggav nijo » 2005-12-05 09:53

Jag tror att mätmetoden är ok. Högtalarna är uppmätta på lyssningsplats (ca 4 m från högtalarna). Jag provade ett antal olika positioner nära sittplatsen med likartat resultat.

Problemet som gjorde att jag började felsöka var ju att det verkligen låter mycket basfattigt när jag lyssnar.

Det kan vara fel på antingen högtalare eller ljudtrycksmätare. Ljudtryckmätaren är en billig (analog) variant från Kjell & Co med linje utgång.

Ett filter skulle kunna vara felaktigt ihopsatt av Hifikit, men båda två som jag fick? Kanske får man börja felsöka där iallafall.

Kan rummet vara så här dåligt tro? Rummet är c:a 3,6 * 5,5 och har öppning mot en hall.

mvh Jonas

Ps1 . Haakan_W - det är ett par LTS-3v-F1 Ds

Ps2. Phon, Lts-1V-F1 (F:et står för Fullregister :-)) låter intressant. Kanske är ett alternativt användningsområde för min basar... Ds2.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-12-05 10:00

IÖ:
Tack för svar angående trevägaren, intressant läsning som vanligt! :P

/Jonas
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-12-05 10:38

dB(C)-kurvan är 1 dB ner vid 50 Hz och 6 dB ner vid 10 Hz, men din mätning faller ju mycket mer, så det är inte huvudsakligen C-kurvan som syns.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-12-05 12:07

Du kan inte ha ett läckage i lådan? Jag mätte nyligen på en subwoofer som gav liknande resultat och där berodde det till största delen på att killen hade en plexiglasskiva som var sporadiskt fastskruvad på ena sidan vilket gav ett stort läckage.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-12-05 12:35

Om du sitter 4 m från högtalarna så är dom då placerade vid ena kortväggen antar jag. En halv våglängd i rummets längsriktning ger en frekvens på drygt 30Hz och bästa sättet att få fart på den är just med lådorna vid ena kortväggen. I kombination med det rätt bra trycket vid avstämningen ger det en bra bulle runt 30Hz. Tre halva våglängder är sedan drygt 90 Hz, det är kanske dom du ser?

Den senare kan du då antagligen minska genom att ställa lådornas baksidor runt en meter ut från kortväggen, men fortfarande nära långväggarna. För att minska 30 Hz bullen hade jag nog provat en annan avstämning, kanske drygt 10Hz högre på lådan*, förutsatt bibehållen möblering. Vågar man säga nåt sånt här ... :oops:

Bäst är förstås att hitta felet som IO säger, och det innebär väl en helt annan möblering då antar jag.

*/
med tillhörande putsning på filtret, främst serielänken

nijo

Inläggav nijo » 2005-12-05 13:51

Phon, jag har hela tiden trott att det är ett rumsrelaterat problem . Jag har provat en mängd olika placeringar i längsled där ingen av dem har låtit bra... och placera på andra ledden går inte på något bra sätt pga dörr o fönster. Därav min fundering att bygga en subwoofer istället för att kunna "manipulera" mer med basen (lättare gjort mellan försteg & förstärkare). Om jag ställer högtalarna en meter utfrån väggen hamn booomer 1,5 m ut från väggen och då blir övergången mellanregister bas inte bra. Annars är idén bra :-)

Lazyworm, tack för tipset men jag tror inte det är otätt. Jag har skruvat fast bakbaffeln ordentligt med tätningslist emellan.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-05 13:56

Tycker det ser ut som om A-kurva har använts vid mätningen. A-kurvan faller ca 30 dB från 500 Hz till 45 Hz. Den visade kurvan tycks ha fallit med 35-40 dB mellan dessa frekvenser. Toppen vid ca 30 Hz bör väl vara en resonans i rummets längsled (har själv en liknande vid 34 Hz). Om C-kurva har använts borde fallet mellan 500 och 45 Hz varit minimalt.

nijo

Inläggav nijo » 2005-12-05 13:59

Fast omkopplaren stod på C-vägd och det låter som om det saknas mycket energi mellan 34 och 90 Hz.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-05 14:08

Fallet är makalöst stort. Med tanke på att högtalarna ska vara kapabla i basen ser det minst sagt konstigt ut. Måste vara något felkopplat.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-12-05 14:56

Prova att mäta en högtalare åt gången.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

nijo

Inläggav nijo » 2005-12-05 16:43

Jag provade med en högtalare åt gången, men skillnaden var mellan kurvorna var liten.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-12-05 17:42

nijo skrev: Därav min fundering att bygga en subwoofer istället för att kunna "manipulera" mer med basen (lättare gjort mellan försteg & förstärkare). Om jag ställer högtalarna en meter utfrån väggen hamnar booomer 1,5 m ut från väggen och då blir övergången mellanregister bas inte bra. Annars är idén bra :-)

.

OK, då har du kvar exciteringen från ena kortväggen av både 30 och 90. En lös sub placerad vid andra kortväggen, bakom soffan (?) arbetande i samma fas kan kanske motverka det hela. Du kan ju prova med nåt vadsomhelst i subväg/högtalarväg och ställa där, nån liten ACE eller nåt. Gärna delad så det inte blir så mycket över 100 då.

Eller ställ ut dina lådor en meter ändå, och fasvänd basen ..... 8O ... då kanske delningen vid mellan/bas funkar igen? (åsså får du världens dip vid 90 och fasen ja ... hjälp ... och ... och ... men det är smällar man får ta ... ) :D prova är gratis.

.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-05 18:00

Vi pratar trots allt om en medelnivå mellan 20 Hz och 80 Hz som är 15 - 20 dB för låg!

Något är definitivt fel. Prova att mäta med samma dB-mätare ställd för A-filter. Blir det samma så är det troligen något fel på C-filtret, blir det annorlunda kan det fortfarande vara fel i mikrofonsförstärkardelen.

Alltså enligt super-konceptet: Saknas bra strategi - så gör ändå något, vad som helst!
Eftersom allt man gör resoluterar i att man kan iakttaga konsekvensen av det, och det ger kunskap! :wink: :P

Kontrollfråga: Du har väl matta på golvet?

Vh, iö

nijo

Inläggav nijo » 2005-12-05 18:02

Jo, det där med en sub på andra kortväggen har jag funderat på. Jag har tom en 12 tummar liggandes någonstans, fast ingen låda.

Att ha ett par 0,5 m djupa högtalare 1 m ut i rummet har ju vissa visuella och praktiska nackdelar, tex att de skulle stå mitt i dörröppningen :)

nijo

Inläggav nijo » 2005-12-05 18:07

jo, jag har en 3*2 m tjock(ca 2 cm) ullmatta så där finns nog (tyvärr) inte så mycket att hämta

Jag får väl försöka pröva mig fram och ändra en sak i taget. Jag tror dock inte att det är db mätaren som är boven...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-05 18:18

Är rummet bara 6 m^2 stort alltså??? 8O

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-05 18:25

Nä, rummet är 19,8 kvm. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-05 18:37

Och på vilket sätt skulle en 6 m^2 stor matta på ett 19,8 m^2 stort golv ge ett resultat som inte lämnar mycket att hämta?

Är den återstående odämpade 13,8 m^2 stora ytan av ett golvmaterial som inte reflekterar ljud alltså? Typ ett glest stålgaller med en massa mineralull under? :o

Vh, iö

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-12-05 20:17

Ingen som har följt Ernsts goda exempel och hällt bark på golvet? 8)

Det kanske fungerar bra om man låter det växa mossa på barken,
ety det annars blir för reflexivt, om än diffuserande.

Visst var det längs med väggarna han spred ut bark? Alltså precis
där hårda golvytor gör störst skada i ett lyssningsrum. 8)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-12-05 20:28

Ja, och trallen får väl gå som glest galler då. Men han glömde lägga mineralull under trallen .....
Senast redigerad av phon 2005-12-05 20:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-12-05 20:36

Äh, har saknas inte galna förslag .... men du har väl provat Bamses gamla fina koncept? En burk dunderhonung i varje basrör, i det här fallet kanske ett par raggsockor skulle passa bättre.

Tanken är alltså att dämpa basgenereringen vid de lägsta frekvenserna för att se (=mäta förstås) hur basbullen ser ut då, om den ens blir kvar. Lådan förmår -4 till -6 dB mindre med raggsocka i röret vid 30, beroende på hur bra kardad ullen är (? eller nåt?).

Hel-enkelt att prova och ännu mer gratis, förutsatt att du har några raggsockor. Det kan fungera med en flaska rött vin också, får ganska precis rum.

Hur mycket mindre blir bullen då? Det är jag nyfiken på, plot please.

nijo

Inläggav nijo » 2005-12-05 23:05

Tack för alla intressanta förslag!

Anledning till att jag skrev att jag "tror" att det inte är mattans fel är att jag har haft ett par mattor och filter till inne rummet för att prova... Jag får väl släpa in alla madrasser och filtar jag har och mäta och lyssna igen :D (det är ett parkettgolv)

Jag har mätt lite till :

Vänster vs Höger högtalare:

Bild

Med eller utan raggsocka!

Bild

Uppmätt i bakre hörnet av rummet.

Bild

Vid A vs C-vägnining syns det att mätutrustningen inte är den bästa

Bild

Om man tittar på mätningarna så får raggsockan gärna sitta kvar och så kanske jag ska stoppa huvudet i bakre nedre hörnet... Lite opraktiskt
:roll:

Gjorde ytterligare en mätning, nu med bara bashögtalare utan filter jämfört med "normal" konfiguration

Bild

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-12-06 00:03

nijo skrev:Kan rummet vara så här dåligt tro? Rummet är c:a 3,6 * 5,5 och har öppning mot en hall.

Kan du inte göra en enkel skiss? Var finns du, högtalare, öppning
mot hall, etc.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-12-06 00:31

Hmm, intressant! Raggsockor är bra! Varför är det inget drag i rummet?

Är långväggarna/enaväggen innerväggar? Dom verkar kanske vara lite mjuka, den ena mer (höger=mblå? eller om dörren är där?). Gips på stålregel eller nåt? Bara en fundering ....

Hur känner du för att såga till en ~21x23 extra baffel med nytt basrör? För att slippa såga i den riktiga alltså? Behöver ju inte vara vacker, den sitter på baksidan ...

nijo

Inläggav nijo » 2005-12-06 09:53

Att såga till en ny baffel låter väl kul :-) ...förutom att jag bor i lägenhet så det tar nog en bra stund innan man kan få till det.

En enkel skiss på rummet
Bild

Inga mjuka väggar överhuvudtaget. Bara betong. Rummet angränsar till en hall.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-12-06 11:35

Är det öppet till vänster?

Hur låter det i basen, ärligt alltså. Är det som att något monster sitter och lurar i ett hörn och bara äter upp all bas hur mycket du än vrider på och allt som blir kvar är en ensam basresonans?

nijo

Inläggav nijo » 2005-12-06 12:02

Det är öppet till höger om soffan (till en hall). Till vänster är det fönster och balkongdörr.

Jag har provar en mängd olika placeringar i längsled utan att kunna hitta någon som är bra, så det känns väl lite som du säger. Det sitter ett monster och äter bas någonstans och det som blir kvar är ett antal resonanser...

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum