Zartoks toppar, just nu: alla fyra moduler klara!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zartok

Re: Zartoks toppar, just nu: alla fyra moduler klara!

Inläggav zartok » 2015-01-17 21:07

jag kanske gör det imorgon, det kan ju hända att det är något som stannat kvar. jag har aldrig använt den här settingen som är kanal fyra, så det kanske är därför det bråkade även om alla mätare stämde. nåväl, jag kör nog såhär och mäter upp hur högtalarna spelar imorgon så att man kan börja kolla på en spole att rulla av basarna med. sen får jag kanske skriva upp allting och nollställa. men mätningarna är prio ett. eller, prio ett är att äta något nu, jag har inte ätit sedan frukost :D

imorgon mätningar och sen får vi se vart vi hamnar. dock så kan jag säga att helt utan motstånd och sånt så upplever jag att diskanten spelar i hög nivå, så det är möjligt att vi slipper använda just motstånden. jag har största kondensatorn på diskanten nu, med en fastskruvning. vill ha snabbkopplingar tills man vet vad som ska fast ordentligt :)

shit vad jag är hungrig!

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-18 00:39

fick lite tid över så jag nollställde den idag. fick en massa problem med subbarna innan jag kom på att minidsp är inställd märkligt när det kommer till grundinställningarna. sen var det löst. däremot så fungerade utgång tre fortfarande inte, trots att jag ställt om allting och kört rätt delningsfilter på det hela. därmed så vågar jag säga att vid config fyra så fungerar inte utgång tre. däremot fungerar den fortfarande bra vid config ett och två. det är samma problem som tidigare, dvs att den inte ger output. skumt, men jag tror inte att jag behöver grotta ner mig mer i det. av samtliga åtta utgångar så använder jag idag, med den aktiva delningen, fortfarande inte fler än sex stycken. så var det med det iaf.

nu ska jag gå och lägga mig i sängen och bubbla vidare lite. ska bli en intressant dag imorgon då jag ska dra mätningar. om jag minns rätt så skulle jag göra närfältsmätningar för att få bort rummet ur ekvationen. jag tror att diskanten spelar lite högt i skrivande stund, så det är nog lite halvtur att den är ganska mild. passar mina öron istället för såna där skrikiga saker. men men, det är bara vad jag tror, vi får ju se hur det ser ut imorgon. jag har fått låna tvett's umik 1 igen. vad skulle jag göra utan honom? :D

ja, vad skulle jag egentligen göra i hobbyn utan er alla när man tänker efter? :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-18 14:10

jag sitter och ska strax börja mina mätningar, har bara passar på att lyssna lite på högtalarna. jag TROR mig höra varför det kan vara en bra ide med 2.5-väg. att ha en tvåvägare med så pass många element sprider mellanregistret lite FÖR mycket, till och med för någon som jag, som är förälskad i dipoler. det säger lite om hur mycket ljudet sprider sig just nu. jag tror helt enkelt att ljudbilden kommer att låta naturligare med en spole till basarna. jag vill dock lägga till att det här är något som jag tror och det kan mycket väl vara så att jag upplever att jag hör andra saker eller att det jag hör helt enkelt inte stämmer. eller något annat. nåväl, vi ska snart mäta iaf :)

diskanten är en sällsamt trevsam sak måste jag säga. den sprider ljudet något extremt. nu vet jag att den här horisontella spridningen delvis kan ges till konstruktonen mtm, men samtidigt så kan jag slänga mig från ena sidan till den andra i soffan, två meter fram och tillbaka och diskanten låter i mina öron oförändrad. det är helt vansinnigt vad det sprider. det är inte omöjligt att jag kommer att göra en liten skumbit för att minska spridningen något. nåväl, det är bara tankar, jag är bara förvånad över att det går att sprida ljud såhär extremt horisontellt. nu ska det börja närfältmätas. eller snart. ska lyssna lite till bara :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-18 15:13

Bild
Bild

Första bilden är ett svep 100-2400 tror jag, där delningen är. Micken är en baffelbredd ifrån mitten av det element som ska bli mellanregister och det första baselementet. Ni förstår säkert.
Andra bilden är samma höjd med en meter ifrån. 12/1 smoothing om jag minns rätt.

Bild
Bild

Samma sak på diskanten, men nu i diskantens höjd.

Värt att tillägga är att dom övre bilderna ser något bättre ut än tidigare mätningar med mina cinemahögtalare bland annat. Jag har en dipp på runt 150 som så eqat. Sen har jag även en dipp på 1200ish som också är eqat med Cinema.

Diskanten däremot förstår jag inte alls. Fattar ingenting. Den är ju något extremt märkligt uppmätt.

Så, nu är det bara att invänta vad jag ska göra :)

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-01-18 19:16

Har du matat in mikrofonens kalibreringsfil? och har du gjort den där kalibreringsguiden i inställningar på rew?

Jag tror att folk som förstår sig på mätningarna bättre än vad jag gör kommer att klaga på skalan, för att mellanregistret skulle spela med toppar på 150 dB tror jag inte på. Dessutom känns det relevant att börja grafens x-axel någonstans där du börjat mäta. Att bara visa ett intervall på 50 dB på y-axeln har jag snappat upp ska vara någon sorts standard också.

Med närfältsmätning så tror jag dom menat med ännu mer betoning på närfält, alltså så nära elementet du kan komma nästan. Jag tror nämligen du får utsläckningar från andra element så som du satt mikrofonen nu. Men du kan ju också räkna ut var de borde dyka upp och bortse från dom. Om jag tänker rätt borde utsläckningen hamna vid den frekvens där skillnaden i avstånd till elementen är en halv våglängd. (ljudets hastighet delat med två gånger skillnaden i avstånd eller? gaah nej? jag blir alltid så osäker när det kommer till algebra :oops: )
Fast å andra sidan skulle du ju mäta baffeleffekten, och det vet jag inte hur långt ifrån man måste vara för att kunna mäta...

Usch så tråknördig jag lät nu, det ska ju vara entusiastiskt nörderi! Du får tänka dig att jag skrev det på ett mycket mer positivt och uppmuntrande sätt istället.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-18 20:09

Det behövs ju nörderi, så jag är mycket tacksam för det du skrivit. Jag tror att det är rätt kalibreringsfil, men dem säger att jag spelar minst 20db för lågt. Måste höja volymen mer enligt den.

Aja, jag ska kolla vad du skrivit och vara lite mer noggrann och testa så också. Det var dvd som skrev att jag skulle testa med en baffelbredd, men jag ska testa mer sen :)

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2015-01-18 20:36

Höj mikrofonens känslighet i datorn i ljudegenskaper det hjälper.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-18 21:57

Tack! Ska göra det imorgon. Jag är på så dålig fot med datorer att jag inte tänkte på den enkla lösningen.

Jag kör bara två svep, det ger en bra fingervisning.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-01-19 10:18

Jag har lite bråttom just nu så jag slänger in några kommentarer bara :)

1: ändra skalan så att du har 50dB på Y-axeln
2: när du ska mäta din 1basar så kan du nog inte mäta som du har gjort, precis framför EN av dom, eftersom dom båda i verkligheten kommer att spela samma signal och samtidigt ut i rummet :)
3: testa att fasvänd diskanten, alltså byt plats på + och - till diskanten och mät igen för att se om 1200Hz dippen avtar.

Sedan så skulle jag säga såhär, att när du ska mäta diskanten så kan en baffelbredd fungera, men dina 1basar får du nog mäta med micken centrerad framför diskanten men längre bort, sedan ska vi leka med olika vinklar för att se hur det hela beter sig :)
Jag är inte helt säker men testa 1m bort, 1,5m bort och sedan 2m bort så får vi se skillnaden först bara, hela tiden på samma höjd och rakt framfördiskanten.

Viktigt 1:
Vad mäter du högtalaren i för utrymme ?
stort öppet rum lågt/ högt i tak, nära till vägar osv osv...
Kraftiga ojämnheter på kurvan är helt normalt pga reflektoner i rummet, diffraktioner mot baffeln (som kan vara svåra att göra något åt med en låst design, om du inte kan tänka dig att leka med något snyggt mönster av filtbitar på baffeln ?! ;) ) och kamfilltereffekter vid mickens position påverkar.

Viktigt 2:
Vad är det du har mätt nu så att säga ?
körde du alla 8st basar samtidigt i högtalaren nu när du mätte (både dina 6st 0,5 basar och dina 2st 1basar) , eller körde du bara dina 2st 1basar och mätte 1m framför den ena av dom ?

Tips:
Med dessa tips så tycker jag att du ska testa att ta bort alla dom EQ du lagt på, dom vill du inte ha just nu!

Köra en mätning som är från 10Hz till 30000HZ, med 50dB skala på Y-axeln, micken placerad 1 samt 1,5 och 2m från högtalaren men rakt framför diskanten till att börja med.
Avaktivera samtliga filter i MiniDSP, det ska inte finnas något där som påverkar alls !

Så får vi se hur det ser ut :)
Testa sedan att fasvända diskanten och gör exakt samma mätningar igen!

Jag tycker även att du ska köra en mätning på diskanten separat som börjar på typ 500Hz och går upp mot 30000Hz.

När detta är gjort så kan vi lägga in några delningar och köra igen osv osv...

Vi kommer kunna hjälpa dig att få till en balans i ljudet som gör att dom kan vara roliga att lyssna på, korrekt nej!
Det kommer att ta lite tid om du inte vet själv vad du vill ha i form av målkurva för bästa möjliga ljud :)
Men som jag sagt tidigare, det har ju inte heller varit syftet med bygget enligt dig, jag hjälper dig gärna att få dom i alla fall så bra som möjligt efter omständigheterna och dom begränsningar som finns.
Dom kan nog bli rätt roliga på sitt eget vis. så att säga ;)
Du får ta och läsa på så mycket du kan om hur man ska tänka när man mäter och hur en vettig kurva kan tänkas se ut tror jag, ju mer DU lär dig ju bättre kommer högtalarna att bli ;)
Och då kan du ju mäta själv och tolka mätningar samt göra nödvändiga förändringar.
Nu är det ju bara att "göra det så bra som möjligt med det man har" som gäller!

Jag kom på en sak, skulle det inte vara snyggt att fräsa lite i baffeln till diskanten ?
fräsa båda sidornas kanter med 45* avfasning, så att diffraktionerna därifrån blir lite snällare ?! :)
det kan ju till och med bli riktigt snyggt, som att högtalaren visuellt smalnar av lite vid diskanten som är högtalarens minsta element, jag tror att det designmässigt skulle vara klart fördelaktigt !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-19 16:08

Bild

Jag har gjort ett par lutande kuddar för att dämpa diffraktionsproblemen, och det är möjligt att diskanten är lite lugnare nu, men jag är osäker på det. Ska läsa vad som skrivits och sen mäta om.

Korrekt ljud är nog inget för mig alla gånger, volent vl2 och magnepan 3.5 är nog mina referenser, tillsammans med kef blade och just dessa högtalare upplever jag låter ganska spelglatt. Jag har fått höra att jag nog gillar ett höjt mellanregister, då det låter lite mer detaljerat och det är möjligt att det stämmer i mitt fall.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-19 17:13

Då har jag sammanfattat allt. Det jag förvirras över är att dvd skrev att jag ska ta bort alla filter. Jag har ingen eq, men jag vill gärna ha kvar delningen på diskanten, så att den inte matas med bas och uppåt, då ser jag en viss fara i det hela. Då jag inte vet exakt vad som menats behåller jag den delningen mao :D

Ska öka känsligheten på micken och starta projektorn så att jag kan mixtra mer med axlarna. Nu mäts det inom kort igen.

Btw, rummet är ganska litet, 18 kvadrat. Kan skriva mer om det senare.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-01-19 18:41

Jag tror faktiskt att han menade att du ska ta bort delningarna. Du ska ju mäta för att komma fram till hur du ska dela. Det är därför du bara ska mäta diskanten från 500 Hz och uppåt på en nivå den klarar. (Och se till att du absolut inte riskerar att sätta igång någon bastung musik samtidigt!!!)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-19 20:52

Oj. Ja, jag kan våga prova från typ 1500 tänker jag mig då. Den är inte rekommenderad att delas under 2000, så att testa från 500 är kanske att ta i lite? Nåväl, jag mäter upp det igen, alla andra mätningar är klara.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-19 21:36

Bild
Här är diskanten med kuddarna. Delningen ligger på 36db 1200hz, märkligt nog så är dippen likadan även fast det bara är diskanten som spelar. Som att basarna inte spelade på 1200.

Bild
Diskanten delad 1000hz, 36db. Ser mycket likt ut.

Bild
Höger spelar enbart, på ett bord två meter från högtalaren, diskanthöjd.

Bild
Samma som ovan, men en meter ifrån.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-01-19 22:02

sätt minidsp i bypass läge och se hur dom mäter då för dom mätningarna som är uppe blir för dåliga dom mäter bara till 4k sen ser du att det bara blir toppar av mätningen.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-19 22:44

ok, jag kan nog försöka mig på att göra en sån mätning. men då mäter jag från 1000 ungefär, så att diskanterna inte far illa. misstänkte att det var något märkligt med dom där vågorna...
ska leta efter bypass.

vart fanns minidsp bypass?

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2015-01-19 23:09

Där du ställer in dina filter, där ska det ju finnas en bypass-knapp.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-19 23:12

Ska kolla igen. Tack.
Bild

Är det jag som är blind eller har jag gammal mjukvara?

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-01-20 13:53

Finns det inte någon bypass-knapp där du kommer om du klickar på x-over?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-20 14:00

Ja det är en bypass knapp per filter:
Bild

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-01-20 16:58

Föresten kom på en sak till !

Hade du anslutit kondensatorn på diskanten vid dessa mätningar ?
kopplade du den enligt skissen jag gav dig ?

Om sådant är fallet så tror jag på en gång att du ska slänga på en mindre kondensator är det du har på nu, för att göra det enkelt så sätt en av dom medelstora kondensatorerna du har liggande.
Sätt denna direkt på diskantens högtalaranslutning på +, ena benet sätter du fast i anslutningen och det andra benet virar du runt och tejpar fast kabeln ordentligt, på så vis så kan du prova att ändra storleken på detta efter tycke och smak i detta skede.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-20 21:04

Ja, jag har den största kondensatorn på. Den har en snabbkoppling med sockerbit mellan två kablar då att det ska gå att ändra snabbt. Det är den största som ligger på.

Vad förändras i ljudet med en annan kondensator?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-21 01:52

Bild

Alla filter av, 1000hz och uppåt. Ingen större förändring. Imorgon så testar jag med en annan kondensator.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-01-22 06:55

Om du kör med en kondning på 4.7uf så delar du runt 4000Hz och det är högpassdelning .Alltså så borde det mäta ända tills micken sätter stopp . prova något annat program typ Arta finns att ladda ner gratis.
Eller så ber du Kraniet att hjälpa dig så mätningarna blir rätt.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2015-01-22 14:14

Det ser ut som att du har en felaktig kalibrering av mätsystemet. Testa att avaktivera alla kalibreringar och se om det inte blir bra då.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-22 15:26

Kan prova omkalibrera nivån lite, men jag tror att jag har umiks kalibreringsfil.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2015-01-22 16:48

Det kan du göra om du vill men jag menade att du kanske behöver testa utan någon kalibrering för att se om det är den som ställer till det.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-22 16:50

Ok, jag ska se om det går att avkalibrera. Eller, om jag kan göra det dvs :)

Bytt kondensatorer till 2.2 nu iaf.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-24 16:08

Bild
Detta är med 2.2 kondensator, en meter ifrån

Bild
Gamla mätningen med stora kondensatorn.

Nu är säkert inte skolorna likadana då jag gjort allt med plattan, men den nya konfigen låter mycket sämre. Det är som att diskant helt försvunnit, vilket är mycket märkligt.

Bild
Diskanten idag.

Bild
Diskanten tidigare

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2015-01-24 16:24

Står högtalaren helt fritt i rummet så långt ifrån alla väggar och andra objekt som möjligt också?
Det är ingen bra idé att göra sådana här mätningar nära annat.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum