Jag har lite bråttom just nu så jag slänger in några kommentarer bara
1: ändra skalan så att du har 50dB på Y-axeln
2: när du ska mäta din 1basar så kan du nog inte mäta som du har gjort, precis framför EN av dom, eftersom dom båda i verkligheten kommer att spela samma signal och samtidigt ut i rummet
3: testa att fasvänd diskanten, alltså byt plats på + och - till diskanten och mät igen för att se om 1200Hz dippen avtar.
Sedan så skulle jag säga såhär, att när du ska mäta diskanten så kan en baffelbredd fungera, men dina 1basar får du nog mäta med micken centrerad framför diskanten men längre bort, sedan ska vi leka med olika vinklar för att se hur det hela beter sig

Jag är inte helt säker men testa 1m bort, 1,5m bort och sedan 2m bort så får vi se skillnaden först bara, hela tiden på samma höjd och rakt framfördiskanten.
Viktigt 1:
Vad mäter du högtalaren i för utrymme ?
stort öppet rum lågt/ högt i tak, nära till vägar osv osv...
Kraftiga ojämnheter på kurvan är helt normalt pga reflektoner i rummet, diffraktioner mot baffeln (som kan vara svåra att göra något åt med en låst design, om du inte kan tänka dig att leka med något snyggt mönster av filtbitar på baffeln ?!

) och kamfilltereffekter vid mickens position påverkar.
Viktigt 2:
Vad är det du har mätt nu så att säga ?
körde du alla 8st basar samtidigt i högtalaren nu när du mätte (både dina 6st 0,5 basar och dina 2st 1basar) , eller körde du bara dina 2st 1basar och mätte 1m framför den ena av dom ?
Tips:
Med dessa tips så tycker jag att du ska testa att
ta bort alla dom EQ du lagt på, dom vill du inte ha just nu!
Köra en mätning som är från 10Hz till 30000HZ, med 50dB skala på Y-axeln, micken placerad 1 samt 1,5 och 2m från högtalaren men rakt framför diskanten till att börja med.
Avaktivera samtliga filter i MiniDSP, det ska inte finnas något där som påverkar alls !
Så får vi se hur det ser ut
Testa sedan att fasvända diskanten och gör exakt samma mätningar igen!
Jag tycker även att du ska köra en mätning på diskanten separat som börjar på typ 500Hz och går upp mot 30000Hz.
När detta är gjort så kan vi lägga in några delningar och köra igen osv osv...
Vi kommer kunna hjälpa dig att få till en balans i ljudet som gör att dom kan vara roliga att lyssna på, korrekt nej!
Det kommer att ta lite tid om du inte vet själv vad du vill ha i form av målkurva för bästa möjliga ljud
Men som jag sagt tidigare, det har ju inte heller varit syftet med bygget enligt dig, jag hjälper dig gärna att få dom i alla fall så bra som möjligt efter omständigheterna och dom begränsningar som finns.
Dom kan nog bli rätt roliga på sitt eget vis. så att säga

Du får ta och läsa på så mycket du kan om hur man ska tänka när man mäter och hur en vettig kurva kan tänkas se ut tror jag, ju mer DU lär dig ju bättre kommer högtalarna att bli
Och då kan du ju mäta själv och tolka mätningar samt göra nödvändiga förändringar.
Nu är det ju bara att "göra det så bra som möjligt med det man har" som gäller!
Jag kom på en sak, skulle det inte vara snyggt att fräsa lite i baffeln till diskanten ?
fräsa båda sidornas kanter med 45* avfasning, så att diffraktionerna därifrån blir lite snällare ?!
det kan ju till och med bli riktigt snyggt, som att högtalaren visuellt smalnar av lite vid diskanten som är högtalarens minsta element, jag tror att det designmässigt skulle vara klart fördelaktigt !