REVOLUTION !

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-12-05 21:58

M^2,
Det stavas tvik.

Jax,
Hur kontrollerar du huruvida en cd har enstaka läsfel eller ej?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-12-05 22:01

E skrev:Jax,
Hur kontrollerar du huruvida en cd har enstaka läsfel eller ej?

Jag använder EAC till det.
http://www.exactaudiocopy.de/
- Militant slacker

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Re: REVOLUTION !

Inläggav rhenrics » 2005-12-05 22:02

Om det kostar 10 kr styck plus frakt, så kan man skicka typ 400 skivor till Svammelander som han får sitta i en vecka med att fasa. Då har jag fått alla mina CD- och DVD-skivor fasade för samma kostnad som den där svarven, och jag slapp göra det själv. Det måste väl vara smartare? :roll: :lol:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-12-06 00:15

Morello skrev:Men kabel till proppskåpet för 50-60 euro per meter är helt rimligt? :)

(Råkade läsa lite på hififorum.nu om detta. 8) )

topic var vad som fanns. Inte om det var rimligt eller ej.. Tror att jag skrev att jag själv skulle dra vanliga sladdar för en tia metern..
Men morello. Den biten missade du i all hast hit o komentera förstår jag.. :D

Men att ombesörja strömmen är en sak.

Att bli blåst på en mekanisk pryl som torde gå på max en tusing ut till kund med tanke på den mekaniska funktionen.. Där föreligger en rätt rejäl skillnad i alla fall..

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-12-06 00:39

Finns det tester som visar att ljudet blir renare om man drar om med dyra kablar i huset? 8O

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-12-06 00:47

Pinnick skrev:Finns det tester som visar att ljudet blir renare om man drar om med dyra kablar i huset? 8O

mvh
/Pinnick

du får väl "testa". :)

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-12-06 00:51

jag är nöjd tack ändå :-)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-12-06 01:04

Pinnick skrev:jag är nöjd tack ändå :-)

Snacka om att tråla efter tjafs..

jaja... 8)

men du kanske hade nåt att tilföra om topic också.. Vem vet.. du kanske har nåt smart 8O att säga förutom trålande 8) .. vem vet.. :lol:

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-12-06 01:19

Nej du Mayro. Snacka om att det här blev sista inlägget i saken från min sida samt 4-5 Offtopicinlägg för mycket överhuvudtaget. Bara undrade om det fanns något test som visar skillnaden i ljud om man skulle dra dyrare kabel från proppskåpet. Tack. Kommer inte att bemöta ytterligare ett inlägg från dig i den här saken så det kanske vore onödigt att skriva något mer riktat åt mig eller om mig. Eventuellt tjafs stod du för den här gången till 100% eftersom jag vet mina avsikter med mitt första inlägg. Läsa om sådant test kan man, men testa själv tänker jag inte göra då jag inte är elektriker och får dra om starkströmsledningar ens.

mvh
/Pinnick

ps. Nej just det.
pps. 2 min interference.
ppps. ursäkta över fnurran i tråden så att säga. :evil:

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-12-06 02:13

Pinnick skrev:Finns det tester som visar att ljudet blir renare om man drar om med dyra kablar i huset? 8O

mvh
/Pinnick

Vem bryr sig om det blir renare? Någonstans måste man väl ändå dra gränsen för hur mycket man ska jaga det perfekta ljudet, och inse att hifi-hobbyn annars faktiskt blivit en sjuklig fixering och besatthet. 8)

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-12-06 02:19

Jo jag håller ju med till 100%! 8) Jag var ju inte direkt intresserad av ett dylikt "tweak", men att läsa om saker skadar ju inte för det mesta.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-12-06 08:33

rhenrics skrev:

mvh
/Pinnick

Vem bryr sig om det blir renare? Någonstans måste man väl ändå dra gränsen för hur mycket man ska jaga det perfekta ljudet, och inse att hifi-hobbyn annars faktiskt blivit en sjuklig fixering och besatthet. 8)

Jag har inte sett några tester som visar att ljudet skulle bli bættre med separata kablar (dyra må vara hænt) till proppskåpet. Men appparter med dåliga nætdelar kanske kan få en førbærrting om dom slipper dela fas men andra saker i huset som kan støra. Kanske kan också kabeln i væggen fungera som antenn vilket kanske kan knasa en apparat med usel nætdel, vad vet jag. Som sagt: Med dåliga grejjor kanske det kan gøra en skillnad.

Sjukligfixering? Tja, en del bygger spcella rum och donar. Visserligen ær møjligheterna att få bættre ljud enormt mycket større om man labbar med rummet æn kablaget i væggen, men ændå... Jag tycker att det ær på samma avdelning, men på en annan kunskaps- och intressenivå.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
snooker

Inläggav snooker » 2005-12-06 09:29

Fascinerande tråd!

Jag tycker det är konstigt att så många avfärdar detta så snabbt.

Om det är så att det funkar så bra som testaren skriver så är väl ändå inte 4500 eller vad den kostade så fasligt dyrt.

Och om man kan få en skiva svarvad och sedan testa så är väl det
vettigt?.

Jag menar varför skulle en kille på Svalander blåljuga? Sätta sitt rykte på spel?

Är det inte större chans att det då blir en ljudförbättring?

Mvh Mats

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-12-06 09:42

Snooker:

Det är ingen här eg som säger att Svalander blåljuger, eller har rätt heller för den delen. Men vad Svalander är, i alla förekommande fall, är övertygad. Och DET får han gärna vara. :wink:

Jag tycker att det är en tveksam produkt då:

- priset är alldeles för högt för att testa eller rättfärdiga den skillnad den eventuellt skulle göra.

- En mindre, högkvalitativ metallsvarv inkl kvalitetsskärstål kostar ännu mindre, och går att använda till annat när man eventuellt tröttnat på tweaket eller om det mot förmodan inte skulle fungera. Dessutom går den att sälja som svarv och få igen en del av pengarna.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-12-06 09:48

Jag ifrågasætter inte på något sætt Svalanders upplevse av ljudførbættring. Jag ifrågasætter dock starkt påståendet att ljudførbættring på något sætt skulle vara något som har med den fysiska verkligheten att gøra.

Jag hævdar dessutom føljande: Mskinen ær en "løsning" på ett problem som i det nærmaste icke-existerande. Hur stort ær problemet orunda och/eller ocentererade skivor?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-12-06 11:47

Max_Headroom skrev:Jag ifrågasætter inte på något sætt Svalanders upplevse av ljudførbættring. Jag ifrågasætter dock starkt påståendet att ljudførbættring på något sætt skulle vara något som har med den fysiska verkligheten att gøra.

Jag hævdar dessutom føljande: Mskinen ær en "løsning" på ett problem som i det nærmaste icke-existerande. Hur stort ær problemet orunda och/eller ocentererade skivor?

Jag köper enbart märkesprodukter av CD-r men märkligt många är så ocentrerade att det "brummar" när jag stoppar dom i datorn. Ganska många cd och dvd jag köpt lider av samma sak. En film har jag till och med fått rippa om för den väsnades så mycket vid avspelning att det var störande.

V-8:
Priset för svarven är högt, ja. Det håller jag med om. Men för en låg penning erbjuder sig Svalander att svarva dina skivor, så att prova på ett exemplar är inte alls kostsamt. Ett sådant prov lär du fixa under en hundring inklusive frakter å allt.

Personligen har jag dock inte en så bra anläggning att inte 4,5 tusen skulle göra bättre nytta någon annan stans än på en svarv :-)

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-12-06 11:49

Jag köper enbart märkesprodukter av CD-r men märkligt många är så ocentrerade att det "brummar" när jag stoppar dom i datorn.
Du får köpa noname-skivor istället. Clas ohlsons är bra tex. De är dessutom fint silvriga utan ful etikett på. :) Det säger ju nästan sig självt att märkesskivorna lever inte på produkten kvalitet utan på märket.

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2005-12-06 11:51

Hoppsan!

Ni har rätt!

Ber om ursäkt, herr Jax.
:oops:
Jag tolkade ditt inlägg helt galet.

Jag var något stressad och hade samtidigt PMS den dagen.

Jag ska bättra mig.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-12-06 12:07

Mayro skrev:egentligen är det skit samma om den fungerar eller ej. Bara 4400kr gör den helt ointresant.

för böveln.. För 1500 kr får man en vedklyv.. med elektrisk motor.. stål.. cylinder osv osv..

en motorsåg med kedja motro o hela skiten..

En motorgräsklippare med motordrift..

En hel stärkare ifrån kina

eller en glad fru efter en weekend på hotel i danmark med lite mat o vin.. o en blomma kanske.. 8)

Så 4400kr .. larvigt rent ut sagt... :lol:

Håller med utan reservation! :D

Hade personligen valt weekendvarianten :P
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-12-06 12:10

pinnic.

Jag svarade dig så spydigt av ett enda skäl.- Det är så fort jag säger nåt så kommer alltid nån med puckade inlägg om ditt o datt.. Då blir jag rent förbannad.. Som morello här som började snacka om 60 euro kablar som avhandlas i en tråd på helt annat forum.. Samt skrivs här i en helt annan topic.. Sedan dyker du upp som en gubbe i lådan o ska också börja.. även du har nog hjärna att förstå man lessnar på "er" ..

Sedan angående produkten.. Jag vet saker som detta säkert kan påverka.. Kantmålande gör det. Så även säkert detta..

Men det är priset för denna mekaniska manick jag ifrågasätter.. 4400 kr för en liten elmotor.. en lagrad liten talrik med en låsmutter... 8O

För sjutton.. 1000 spänn vore ett pris att betala.. inte 4400kr..

Man gör ju inte en i taget heller..

Så priset är rent larvigt för den mekaniska lösningen.. DET är de jag komenterar.. Man produserar ju inte en manic som denna i sverige om man är smart.. Så den bör ju kunna göras rimligen i låglöneland.. Vilket den säkert görs också..

Så detta med den mekaniska konstruktionen.. i förhållande till pris larviggör den i mina ögon..

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-12-06 12:15

Men mayro: det är ju den enoooorma ljudförbättringen som ska speglas på priset. Det är ju ljuuudet man betalar för. :wink: Dessutom är ju volymerna så små och konkurrensen obefintlig. Lite som på udda skolundervisningsmaterial.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-12-06 12:19

Martin;

Det är ju det jag säger, en liten bänksvarv är ju så mkt smartare! :D Tänk på alla spikes man kan göra! :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-12-06 12:38

Som wee-eight säger så finns lösningar som INTE kostar 4400 kr.. Som även kan användas till annat om man nu vill ha sådant modd utfört..

tex en snabb borrmaskin med en vanlig slipskiveanordning.. Den kan du låsa fast med också.. Sedan bara ta ett skavstål eller en vass kniv osv.. Kostar inget alls för samma sak...

Det är just mekaniska konstruktionen som är rent larvig här för att utföra moddningen..

Jag betalar gärna 4400 kr för en sak som gör ljudet avsevärt bättre.

Men jag köper då inte en mekanisk lösning där jag vet jag blir så blåst så kablar för larviga 358000kr är rent realistiska i jämförelse.. :lol:

liiiiite överdrivet här. men ändå... 8)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-12-06 12:43

Mayro: Kan du övertyga mig om att det är någon skillnad mellan en CD-svarv för 4400kr och ett par signalkablar för samma pris? Det går ju att göra signalkablar med nästintill perfekt anpassade elektriska egenskaper för 10kr/metern + kontakter och terminering. Varför blir det annorlunda när det gäller mekaniska egenskaper? Den där CD-svarven kanske har några speciellt anpassade (nstan magiska) mekaniska egenkaper som gör att just CD-skivor vibrerar mindre i svarven. :wink: Nää, tror inte det.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-12-06 12:55

martin. Du som så många andra tror jag har till uppgift att övertala er till ditt o datt.. Jag kan upplysa dig om at det är absolut helt fel trott av er.. :wink:

Vill du ha erfarenheter så får du skaffa dom själv..

Om jag talar om något vad JAG upplever så är detta gällande för mig. Sedan vad du skall tro eller inte bekymrar mig inte ett dugg.. :lol:

Skaffa dig egen erfarenhet själv och förmedla dina upplevelser.. Klart roligare att delta då. samt du kanske kan tillföra också själv i stället för att ifrågasätta alla andras upplevelser..

Detta är mitt svar. Hoppas du är vuxen nog för att förstå vad orden betyder.. Så jag slipper säga det igen.
MVH
Tobbe

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-12-06 12:56

Jag är bara intresserad av ditt resonemang bakom det du påstår. Att det ena är bluff men inte det andra osv.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-12-06 12:59

Hur kan man ta tusentals kronor för kolfiberkoner/underlägg tex. Det är ju mekaniska egenskaper. Det är ju mycket billigare med kuddar som ju har mer anpassade mekaniska dämpegenskaper.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-12-06 13:19

Jag tycker du ska lära dig läsa martin.. Det är mitt svar till dig.. var säger jag något är "en bluff"?

vet du inte skillnaden mellan att tala om den mekaniska byggnationen i förhållande till pris. Och skillnaden mellan detta och att något vore en bluff..

Ta nu och skärp dig lite och läs igen om du inte förstår vad jag säger. Annars är faktiskt mitt råd till dig att du ber någon annan att förklara för dig hur man läser rak enkel svenska.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-12-06 13:24

Ljudkrav skrev:Ber om ursäkt, herr Jax.
:oops:
Jag tolkade ditt inlägg helt galet.

Det är lugnt. Jag bortsåg från senare delen av ditt inlägg eftersom jag var övertygad om att jag blev galet tolkad 8)
- Militant slacker

DTH

Inläggav DTH » 2005-12-06 13:38

Bill50x skrev:De eventuellt ljudande fördelarna är det väl ännu ingen som har rapporterat om här så där svävar vi fortfarande i okunnighet.

OK. Då rapporterar jag: det finns inga ljudande fördelar.

Bill50x skrev:Vissa av oss tror på teorierna, andra gör det inte.

Du utleämnar en tredje kategori, som förmodligen är ganska väl representerad på detta forum, som analyserar påståendena och gör en rimlighetsbedömning.

IMHO är "troende" lite felapplicerat på teknik...

Bill50x skrev:Så länge ingen gör en riktig test kommer vi inte veta om det är en (ljudmässig) bluff.

I det här fallet torde det räcka med en riktig analys av påståendena kring produktens ljudförbättrande egenskaper för att konstatera att det inte finns något som helst behov av ett "riktigt test". (Erfarenheten visar ju dessutom att sådana tester bara leder till en debatt kring felaktiga testmetoder...)

Varför är detta då en bluffprodukt map ljudförbättring?

Huvudpåståendet är att svarvningen minskar laserströljus, med följden att CD:ar läses av bättre/korrektare.

Implicerat påstås alltså att det finns ett existerande problem såtillvida att CD-spelare inte kan läsa av CD:ar korrekt. Om det inte finns ett problem kan det ju inte finnas en lösning, eller hur?

Här kan man avsluta analysen! Det finns nämligen inget problem med avläsningen av audio-CD:ar (om de inte är skadade/repade).

Allt en audio-CD innehåller är en mängd ettor och nollor och allt en CD-läsare gör är att läsa av dessa ettor och nollor.

01000010 01101100 01110101 01100110 01100110 01110000 01110010 01101111 01100100 01110101 01101011 01110100 00100001

På det fysiska/optiska planet (där produkten påstås göra underverk) kan det bli en del fel i avläsningen, en hel del faktiskt, men det gör i praktiken inget pga felkorrektur. För att produkten skulle funka måste de påstådda problemen med ströljus vara av sådan dignitet att de inte ens kan korrigeras av spelarens felkorrektur. Det är de definitivt inte! En normal CD-spelare producerar en helt korrekt bitström HELT UTAN bitfel/läsfel så länge CD:n inte är felaktig eller skadad.

Tänk efter lite - om det vore svårt att exakt avläsa informationen på en CD skulle det ju t.ex. inte gå att installera program från CD. (Not. det kan räcka med att EN ENDA etta eller nolla blir felvänd för att programmet inte skall fungera.). Tänk om man hade behövt svarva CD:ar för att få datorn att funka...

För att förebygga diskussion om skillnaden mellan data-CD och audio-CD är det kanske lika bra att kort nämna att denna skillnad faktiskt(!) inte är praktiskt relevant i detta fall. Data-CD har förvisso 3 lager CIRC mot audio-CD:ns 2, de 2 första lagern är dock identiska och det är i praktiken oerhört sällsynt med E23 fel vid avläsning av oskadade audio-CD:ar. OM ett okorrigebart (E23) fel skulle upstå tillgriper audio-CD standarden "error concealment" i form av interpolering. Som sagt dock sällsynt (har ALDRIG sett det annat än på skadade, "skyddade" eller test-CD's med medvetna fel) och definitivt inget som generellt påverkar ljudkaraktären i den mån det överhuvudtaget är hörbart under den korta tid det i undantagsfall appliceras.

Som kuriosa kan nämnas att detta var (såvitt jag vet/minns) Sonys första ingrepp för att jävlas med sina kunder: man lade medvetet in okorrigerbara fel så att spelaren var tvungen att tillgripa interpolation vilket fick datorläsarna att balla ur... :evil:

Alltså: en CD-spelare har inga problem på det fysiska/optiska planet som behöver lösas med svarvning (eller mattor för att ta upp en annan Svalanderprodukt). Så enkelt e're! Inget att testa!

Mvh

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi