Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:
[...]hur mycket effekt man behöver i respektive register?
Kalejdokom skrev:Jag driver ett par ganska trötta stativare med en gammal NAD3020 (2x20W). När jag drar på lite volym känns det som att det inte händer så mycket. Detta trots att bara två (av fem st) effektdioder blinkar på fronten av förstärkaren. När jag byter till en betydligt kraftigare förstärkare (2x500W) upplever jag att högtalarna får nytt liv och spelar med tyngre botten och skärpa i upplösning och kraft.
Frågan är alltså om man har nytta/behov av mer pulver i kanonen även vid mer normala ljudnivåer? Svårt att förklara bättre, men jag undrar ungefär om en förstärkare kan "tröttna" redan långt innan den levererar sin nominella uteffekt?
AndreasArvidsson skrev:En aktiv högtalare kan dock ha en effektförstärkare till samtliga register. Att högtalarna är aktiva är inte nödvändigtvis samma sak som att de har aktiv lågnivå delning. Kan väl vara en helt vanlig högtalare med inbyggt slutsteg också?
Kalejdokom skrev:KAN det förstås vara, men nu var inte frågan om hur vi definierar aktiva högtalare, utan hur jag skall tänka när jag har flera (passiva) element som drivs via aktiv delning och separata slutsteg till varje element.
I mitt förslag/tanke ovan funderar jag på om det kan bli bra med två PA-steg (Ca 4x500W till basarna) och sedan NAD's 4-kanalare till mellan- och diskanterna (4x35W).
Men med tanke på MichaelG's lilla föreläsning ovan (tacksam för dina tankar!) är det förstås svårt att ge råd när ni inte känner till mina preferenser gällande musiksmak, dB och lyssningsmiljö. Grovt förenklat kan man nog säga att jag är stor vän av den föraktade mässjazzen; lyssnar gärna på sk gles musik med stor dynamik. Uppskattar när kontrabasen ger avtryck såväl i bottenregistren som i de viktiga övertonerna och mekaniska biljuden som förstärker upplevelsen av autentisk, akustisk musik.
Sedan är ju filmljud inte helt oväsentligt. Tittar man på actionfilm vill jag gärna att såväl dialog som musik och effekter skall vara tydliga och kännbara, så jag är väl rätt övertygd om att effektreserver förstås inte är oväsentligt om man vill få ut det där lilla extra av såväl ren musik som film.
Kalejdokom skrev:Jag har ju inga infrabehov så jag kör med HP-filter på 48dB/okt@20Hz på mina basar. Antar att det skyddar en del mot överstyrning av elementen.
Kalejdokom skrev:Därav min fråga om det generellt kan vara bättre med högre effekt - även om man inte vill/behöver spela tokstarkt.
Kalejdokom skrev:Ok, men vad är det då som gör att jag hör faktisk skillnad när jag byter till kraftigare förstärkare även om jag inte kan höra att den klipper eller distar? Jag menar alltså att mina högtalare spelar märkbart kraftigare och tydligare med högre effekt på förstärkaren. Hur förklarar man det då? Är det andra egenskaper än effekttillgång som spelar in? Kan det ligga på lågnivåsidan, före effektsteget?
Jag förstår att det är stor skillnad på en 30 år gammal NAD och ett nytt klass D-steg. Kan det alltså vara elektroniken i sig som spökar?
Kalejdokom skrev:Ok, men vad är det då som gör att jag hör faktisk skillnad när jag byter till kraftigare förstärkare även om jag inte kan höra att den klipper eller distar? Jag menar alltså att mina högtalare spelar märkbart kraftigare och tydligare med högre effekt på förstärkaren. Hur förklarar man det då? Är det andra egenskaper än effekttillgång som spelar in? Kan det ligga på lågnivåsidan, före effektsteget?
Jag förstår att det är stor skillnad på en 30 år gammal NAD och ett nytt klass D-steg. Kan det alltså vara elektroniken i sig som spökar?
Kalejdokom skrev:Ok, men vad är det då som gör att jag hör faktisk skillnad när jag byter till kraftigare förstärkare även om jag inte kan höra att den klipper eller distar?
DQ-20 skrev:Suggestion, även kallat "inbillning", ligger nära till hands. Och jag säger detta utan någon som helst värdering i det. Ska man testa utan risk för suggestionseffekter måste man göra det blint.
/DQ-20
MichaelG skrev:Min erfarenhet är att när man spelar dynamisk musik, krävs det förhållandevis mycket effekt i transienterna. Kanske 100 gånger (20 dB) så mycket - eller mer - som för medelnivån. Det räcker alltså att spela "rätt så starkt" på medelnivån för att effektbehovet plötsligt kan bli flera hundra watt i transienterna (eller flera tusen om högtalarna har låg känslighet). Har man inte tillgång till tillräcklig effekt, låter musiken i princip likadant. Detta eftersom det mest är medelnivån som låter - och här räcker det ju till. Men transienterna låter avslagna och orkeslösa. Det blir litet beige över det hela. En kraftigare förstärkare - om högtalarna pallar - får musiken att låta mer spänstig och levande. Jag gissar att det är dessa skillnader du hör med olika förstärkare.
grafpro skrev:Då är nog min erfarenhet motsatt. Om man kopplar in ett toppvärdesvisande instrument med hold-funktion så kan man spela en stund på valfri volym och sedan se vad den absoluta toppen någonsin låg på. Överraskningen är den motsatta. Inte ens i mycket dynamisk musik som spelas hyggligt högt behövs några hundratals watt, faktiskt inte ens tiotals. Dessutom låter det inte "orkeslöst" om effekten tryter, det spricker högst ljudligt.
Nattlorden skrev:grafpro skrev:Då är nog min erfarenhet motsatt. Om man kopplar in ett toppvärdesvisande instrument med hold-funktion så kan man spela en stund på valfri volym och sedan se vad den absoluta toppen någonsin låg på. Överraskningen är den motsatta. Inte ens i mycket dynamisk musik som spelas hyggligt högt behövs några hundratals watt, faktiskt inte ens tiotals. Dessutom låter det inte "orkeslöst" om effekten tryter, det spricker högst ljudligt.
Säg man vill spela Stimela (the coal train) på 90dB på 1m i snitt. Då hamnar den högsta peaken på 117dB. Antag nu att högtalarna har normal känslighet på 87dB. Alltså behövs 1000 Watt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster