Bygga ljud i båt. (Utomhusspelning)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rmtab

Bygga ljud i båt. (Utomhusspelning)

Inläggav rmtab » 2015-01-12 21:39

Halloj!

Har kikat runt endel på detta forum och insett att det här finns mycket kunnigt folk! :-) Själv begriper jag väl iaf endel grundläggande kring musik och ljudanläggningar, men nu behöver jag råd och hjälp.

Skall bygga ljudanläggning i en båt som är öppen bakåt från högtalarnas position mot lyssningspositionen.

Målet är att få så högt ljudtryck som möjligt med de prylar jag har i dagsläget, info följer...
Är ju själv lite åt perfektionist hållet så vill ju att klangen å frekvenssvaret i systemet skall låta så bra som möjligt, men även kunna "elda" på lite när de blir partaj på bryggan.
Musiken är väl helt klart väldigt blandad, men vill väl att systemet skall kunna spela relativt djupt, har fått för mig att spela utomhus "äter" bas.

Framhögtalarna hamnar relativt högt i främre delen av sittbrunnen, närmare bestämt nere på en planyta i vindrutans underkant som bild visar...
Vindrutan och instrumentpanelen bildar lite som en tratt vilket ev. kan hjälpa till med ljudtrycket?

Lite mer info:
Lyssningsposition när man spelar högt är ca: 6-15m relativt rakt bakåt från framhögtalarna. Det är i den här lyssningspositionen som prio på välljud ligger i förhållande när man sitter i båten framme vid högtalarna.

Framhögtalarna har möjlighet till inkapsling bakom (lådor).

Tillgängliga lådor till basar som finns är 2st @ 43L (Under varje framstol).

Elementen är följande:
Framsystem: 8st Focal 100KRS. 4" element med separata diskanter, alltså 2-vägs system med passiva filter. totalt 8st diskanter samt 8st midbasar, 4st per kanal.
Lite snabbdata: Nominell effekt 50W Max 100W, Sens 90db. FS 140,6Hz, Vas 1,13L, Qts 0,872.

Basar:
4st Pioneer 10" TS-W260D4 Dubbla 4Ohm spolar, Nominell effekt 350W Max 1200W, Sens 93db, Fs 47Hz, Vas 11,5, Qts 1,15.

Slutsteg:
Framsystem: 2st Pioneer GM-D8604 4-kanal digitalt, Uteffekt: 4x100W (20 Hz–20 kHz) RMS. Alltså matar jag en kanal till varje midbas & diskantpar.
Bas: "Än så länge 1st" AutoStudio Reference 1500.1, digitalt monoblock skall leverera liknande 1x700W (4 ohm), 1x1100W (2 ohm), 1x1500W (1 ohm).

Huvudenhet:
Antingen Alpine CDE-178BT med 9-bands parametisk EQ, eller Pioneer P88rs2 med 16-band grafisk Eq.

Har monterat ihop provisoriska lådor till högtalarna för att stilla nyfikenheten hur dem presterar. Till framsystemen blev det 2st a 120L då jag tog rekommendation om 30L per element direkt från focal.
Har bara spelat inomhus i en verkstadslokal än så länge så kan inte uttala mig om hur just klangen är utomhus. Det behövs relativt mycket skruva på Eq:n innan klangen börjar bli harmonisk, exempelvis rätt dominanta runt 2Khz vilket i mina öron inte är så trevligt.. Men en sak jag helt klart är nöjd med, är ljudtrycket från dessa så pass små element, har dock insett att man får passa sig lite om man spelar länge på höga nivåer, å känna av temperaturen på faspluggen emellanåt.. Får känslan av att jag har effekt till framsystemen så det räcker iaf.. :-)

Till basarna så blev det provisoriska "färdiga" slutna lådor om 20L styck... Det är väl här jag börjar känna att jag behöver hjälp med bästa lösning.

Det jag först tänkt, är att använda lådorna i båten som slutna, och då köra 2 element per låda @ 43L. Vad anser ni, krävs skiljevägg invändigt i lådan mellan elementen på samma signal/kanal?
Det som jag känner mig lite "anti" till i det här fallet, är att jag kommer bli tvungen att spela ett element bakåt och ett framåt i båten (pga platsbrist på samma baffel). Har fått för mig att jag kan få fasproblem om jag gör så?
Eller kan det kanske rent av bli en vinst då dem främre kommer att ha en "vägg" ca 60-70cm framför sig (typ där man har knäna i framstolarna) som eventuellt skulle kunna förstärka upp ljudet bakåt mot lyssningsposition.
Kan även eventuellt montera ett bakåt och ett inåt mot mitten i varje låda, då kommer ju dock 2 basar spela mot varandra med ca 40-50cm mellanrum, mindre fasfel bakifrån lyssningsposition sett? Bättre?

Har även varit å funderat kring isobarik. Mer djupbas på mindre låda, om jag har greppat det något sånär rätt??
Då har jag helt plötsligt lådvolym för mer djupbas, eller är jag ute å cyklar? Vet dock inte om verkningsgraden blir sämre med isobarik..?

Det som jag är rädd för är att basen inte skall räcka till när jag väl kommer utomhus, så vill därför ha en lösning som spelar med så högt som möjligt med dem grejjerna jag har, dock med hyffsat linjär frekvenskurva.

Det är här jag behöver feedback.

Här är en bild på hur sittbrunnen ser ut bakifrån, den bästa jag har för tillfället.. ;-)
https://www.dropbox.com/s/on7cxv30fb3nc2p/DSC_0022.JPG?dl=0

Här är en bild på provisoriska testlådorna..
https://www.dropbox.com/s/6ft9sgs1dq0dtn2/DSC_0033.JPG?dl=0

Stort tack på förhand!
MVH Chrille

Användarvisningsbild
Jonas

Re: Bygga ljud i båt. (Utomhusspelning)

Inläggav Jonas » 2015-01-12 22:45

När jag är ute med båten vill jag helst slippa så mycket ljud som möjligt..... Är väl lite grejen med båt tycker jag, att komma bort från allt en stund och bara att njuta av tystnaden!!

Användarvisningsbild
rmtab

Inläggav rmtab » 2015-01-12 23:02

Tro det eller ej, men jag brukar också njuta av tystnaden på sjön, dock är detta tänkt till vissa evenemang och liknande under somrarna. Folk använder sina båtar på olika vis.. :-)
MVH Chrille

JM

Inläggav JM » 2015-01-12 23:39

rmtab skrev:Tro det eller ej, men jag brukar också njuta av tystnaden på sjön, dock är detta tänkt till vissa evenemang och liknande under somrarna. Folk använder sina båtar på olika vis.. :-)

Skall du överrösta vågskvalpet och fågelsången behövs ngt som kan ge lite tryck. Med dessa grejor blir du stjärnan på skäret.
Det här sålde jag till en snubbe som behövde tryck i sin båt för några år sedan.
http://retrosoulman.wordpress.com/2011/ ... llo-world/
Han ringde lite senare o var jättenöjd med ljudet. Men han erkände att var tvungen att kapa högtalaren något för att för att klämma in hornen bredvid sittbrunnen.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
rmtab

Inläggav rmtab » 2015-01-12 23:52

Hehe, jo såg dessa modeller i nån tråd. Misstänker att vi pratar bra ljudtryck... :-) Dock så vill jag somsagt helst ha hjälp att bygga det bästa med de grejjer och förutsättningar jag har.
MVH Chrille

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-01-13 06:58

pion basarna dom hade jag nog släng överbord. Sämre basar är länge sedan jag såg och simulerade på ser man hur bl ser ut vuid inkoppling av 8 ohm på basarna så blir det ingen rolig historia.Dom funkar som mellan basar i ett system.
Då är det här en mycket bättre bas finns förövrigt en tråd i diy där det byggs med sådana basar.http://www.ljudia.se/billjud-s82121/hog ... w-p368456/

Användarvisningsbild
rmtab

Inläggav rmtab » 2015-01-13 08:53

Hehe, ok.. :-) Intressant! Dock har jag endast baffelyta till 10" element tyvärr. Men du anser att det är helt bortkastad energi å bygga nånting med dessa basar? Har du nåt annat vettigt för mina krav i 10"? Lådvolymen som finns att tillgå är somsagt ca: 43L. Såg dock att Infinity basarna du länka till var riktigt billiga, 498.- /st inkl. frakt från Conrad.. Så blir ju imponerad när du säger att dem presterar bättre än Pioneer basarna jag har.. Tack för svar, alla åsikter uppskattas!
MVH Chrille

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-01-13 19:04

rmtab skrev:Hehe, ok.. :-) Intressant! Dock har jag endast baffelyta till 10" element tyvärr. Men du anser att det är helt bortkastad energi å bygga nånting med dessa basar? Har du nåt annat vettigt för mina krav i 10"? Lådvolymen som finns att tillgå är somsagt ca: 43L. Såg dock att Infinity basarna du länka till var riktigt billiga, 498.- /st inkl. frakt från Conrad.. Så blir ju imponerad när du säger att dem presterar bättre än Pioneer basarna jag har.. Tack för svar, alla åsikter uppskattas!

om du är intresserad av att handla i dyskland så finns esx 1040sx den kan du kräma in i 35 liter och få Q 0.52 :D många såger att det inte funkar med lågt Q värde i bil eller som i ditt fall som skall sitta i en båt .Det bästa man smäckar lådan full med rockwool och det fungerar även i bil .
http://www.audiodesign.de/esx/index.htm

Användarvisningsbild
rmtab

Inläggav rmtab » 2015-01-13 23:58

boom skrev:
rmtab skrev:Hehe, ok.. :-) Intressant! Dock har jag endast baffelyta till 10" element tyvärr. Men du anser att det är helt bortkastad energi å bygga nånting med dessa basar? Har du nåt annat vettigt för mina krav i 10"? Lådvolymen som finns att tillgå är somsagt ca: 43L. Såg dock att Infinity basarna du länka till var riktigt billiga, 498.- /st inkl. frakt från Conrad.. Så blir ju imponerad när du säger att dem presterar bättre än Pioneer basarna jag har.. Tack för svar, alla åsikter uppskattas!

om du är intresserad av att handla i dyskland så finns esx 1040sx den kan du kräma in i 35 liter och få Q 0.52 :D många såger att det inte funkar med lågt Q värde i bil eller som i ditt fall som skall sitta i en båt .Det bästa man smäckar lådan full med rockwool och det fungerar även i bil .

Ok, har jag förstått det rätt att ett lägre Q ger en flackare avrullning i frekvens neråt, alltså mer djupbas på viss bekostnad av lite högre bas?
Anser du att lågt Q är å föredra vid utomhusspelning?
Lådan full med rockwool? För dämpning av resonansljud eller för konutslag? Är nyfiken hur du resonerar. :-)

Bästa lösningen som kommer fram på derhär bygget, och som jag begriper blir bäst, kommer jag med största sannolikhet att bygga. Förmodligen även om det innefattar köp av nya element... :-P

Jag har dock fått för mig att 2x10" kommer bli för lite konarea för mitt ändamål utomhus, eller vad tros?

Ingen som förespråkar isobarik? Ger väl inte mer konarea utåt sätt men mer motor på samma om jag greppat det rätt?
MVH Chrille

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-13 23:59

Ja lägre Q ger en flackare avrullning. Bra om man vill spela frekvenser långt under Fs.
Bild

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-01-14 17:49

rmtab skrev:
boom skrev:

Ok, har jag förstått det rätt att ett lägre Q ger en flackare avrullning i frekvens neråt, alltså mer djupbas på viss bekostnad av lite högre bas?
Anser du att lågt Q är å föredra vid utomhusspelning?
Lådan full med rockwool? För dämpning av resonansljud eller för konutslag? Är nyfiken hur du resonerar. :-)

Bästa lösningen som kommer fram på derhär bygget, och som jag begriper blir bäst, kommer jag med största sannolikhet att bygga. Förmodligen även om det innefattar köp av nya element... :-P

Jag har dock fått för mig att 2x10" kommer bli för lite konarea för mitt ändamål utomhus, eller vad tros?

Ingen som förespråkar isobarik? Ger väl inte mer konarea utåt sätt men mer motor på samma om jag greppat det rätt?

Flackare avrullning ner mot q0.5 ger en mera artikulerad bas än om man kör med höga Q värden 0.8 och högre då pikar man ton kurvan vid frekvensen .
Rockwool ger isotermisering som lurar elementet att tro att den sitter i större låda än vad den gör.
Var för isobarik kräver elementen det ? ger inte mindre låda . ger inte högre spl utan mindre spl.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2015-01-14 18:40

En kompis till mig körde med två tiotummare i basreflexlådor i sin gamla Bayliner daycruiser.
Gav definitivt tillräckligt med tryck.

Dock tror jag du ska gå på basreflexlådor i en båt istället för slutna.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
rmtab

Inläggav rmtab » 2015-01-14 18:54

Ok, så inga fördelar med isobarik med andra ord...?

Knappade in sx1040 i WinISD å labbade lite, såg att den verkade bli rätt trevlig kurva med en portad låda ist på typ 21,5L.

https://www.dropbox.com/s/4r47ecjcw7ii5tf/sx1040.png?dl=0

20Hz återges ju lika starkt som den slutna på 35L, men mer ljudtryck vid 40-50Hz.

Hur skall jag resonera kring detta?

Jag antar ju att den slutna kommer att låta snyggare, med mer hi-fi karaktär, å det är ju alltid trevligt, men jag vill ju samtidigt försöka hålla ljudtrycket uppe så mycket jag kan utan förkastlig baskurva..
MVH Chrille

Användarvisningsbild
rmtab

Inläggav rmtab » 2015-01-15 18:54

Är det någon ytterlig kunnig som har lust att ta sig tiden å simulera en ESX sx1040 i portad låda för utomhusspelning, och säga vad ni tycker?

VAS 47L
FS 29Hz
Qts 0,32

Är det en bra bas för mitt bygge? Vad blir lämplig volym å avstämning? Skulle det funka bra med en 21L låda?

Hur resonerar ni kring att köra ett element framåt i sittbrunn och ett bakåt? Fasfel?

Tack på förhand.
MVH Chrille

Användarvisningsbild
Lassen

Inläggav Lassen » 2015-01-15 20:33

Kanske utanför det du frågar om, men jag funderar på om 4" skall hp-delas och slippa bas? Misstänker det då du vill maxa ljudnivå. Isf känns 30l som onödigt stort för det elementet.

Användarvisningsbild
rmtab

Inläggav rmtab » 2015-01-15 22:44

Larsen skrev:Kanske utanför det du frågar om, men jag funderar på om 4" skall hp-delas och slippa bas? Misstänker det då du vill maxa ljudnivå. Isf känns 30l som onödigt stort för det elementet.

Tack för din fråga! Yes det stämmer, har provat å dela runt 120 -160Hz, har inte bestämt exakt än. Vill ju även att basarna ska fylla upp snyggt uppåt..
Jo, jag reagerade också på volymen, men gick somsagt på Focals egna rekommendation, mailade tom dem för att få det bekräftat..
Nån som har någon bättre idé på lådvolym samt dämpning? :-)
MVH Chrille

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-01-18 21:52

rmtab skrev:
Larsen skrev:Kanske utanför det du frågar om, men jag funderar på om 4" skall hp-delas och slippa bas? Misstänker det då du vill maxa ljudnivå. Isf känns 30l som onödigt stort för det elementet.

Tack för din fråga! Yes det stämmer, har provat å dela runt 120 -160Hz, har inte bestämt exakt än. Vill ju även att basarna ska fylla upp snyggt uppåt..
Jo, jag reagerade också på volymen, men gick somsagt på Focals egna rekommendation, mailade tom dem för att få det bekräftat..

är det inte bättre att satsa på ett större mid system för i regel så spelar midbasarna från 65-70Hz och uppåt.och det låter lite fjutigt med 4 tummare.

Användarvisningsbild
rmtab

Inläggav rmtab » 2015-01-21 12:55

boom skrev:
rmtab skrev:

är det inte bättre att satsa på ett större mid system för i regel så spelar midbasarna från 65-70Hz och uppåt.och det låter lite fjutigt med 4 tummare.

Visserligen är det ju 8st 4" totalt, men dock liten konarea på enskilt element.

Jag vet inte hur man skall se på det.

Hade varit mycket tacksam för förslag!
MVH Chrille

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-01-21 12:59

Liten konarea brukar betyda liten xmax, och då hjälper det inte alltid att ha många små element. Du kan få andra fördelar, förstås.
... tycker jag!

Per

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-01-21 18:06

rmtab skrev:
boom skrev:
rmtab skrev:Kanske utanför det du frågar om, men jag funderar på om 4" skall hp-delas och slippa bas? Misstänker det då du vill maxa ljudnivå. Isf känns 30l som onödigt stort för det elementet.

Visserligen är det ju 8st 4" totalt, men dock liten konarea på enskilt element.

Jag vet inte hur man skall se på det.

Hade varit mycket tacksam för förslag![/quote]
Jag hade byggt så här för att få det att lira tillsammans
1. lösa 6.5 element till eget slutsteg
2 mellan register till eget slutsteg
3 diskant till eget slutsteg
4 ett aktivt delnings filter
6 en hög med slutsteg :D
Så brukar jag konfigurera i bilstereo

Användarvisningsbild
rmtab

Inläggav rmtab » 2015-01-22 02:10

Hehe, jo finns ju såklart möjlighet, har ju P88:an med inbyggt nätverksfilter.

Vilket frekvensområde hade du valt att lägga 6,5" och hur många element?
MVH Chrille

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-01-22 07:03

rmtab skrev:Hehe, jo finns ju såklart möjlighet, har ju P88:an med inbyggt nätverksfilter.

Vilket frekvensområde hade du valt att lägga 6,5" och hur många element?

6.5 där brukar jag använda dubbla per sida nedkopplat till 2ohm delar dom runt 70hz 12Db.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-01-22 10:14

Känns som att ett sånt där pluttsystem ute kommer att spelas sönder ganska fort om det läggs till vid en brygga och bärsen åker fram.
Tyvärr..

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-01-22 22:03

bakerman22 skrev:Känns som att ett sånt där pluttsystem ute kommer att spelas sönder ganska fort om det läggs till vid en brygga och bärsen åker fram.
Tyvärr..

Jag har spelat högre med ett plutsystem än vad du klarar med ditt mastodont system :lol: .

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-01-22 22:21

Ute? På musik som går att lyssna på?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-01-23 06:44

bakerman22 skrev:Ute? På musik som går att lyssna på?

Yes box.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-01-24 21:34

Borde inte en av tankarna gå till vad som faktiskt överlever den marina miljön?

Vad är det för båtjävel? :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
rmtab

Inläggav rmtab » 2015-01-26 09:44

MagnusÖstberg skrev:Borde inte en av tankarna gå till vad som faktiskt överlever den marina miljön?

Vad är det för båtjävel? :)

Visst kan man ju tycka det. Nu har jag grejjer som inte är tillverkade just för marint bruk utan till bil.

Är medveten om att miljön tar hårt på grejjerna.

Men tanken är som sagt att bygga det bästa av grejjerna å förutsättningarna jag har.

Båten är en Gilbert 26 med Audi 4,2 V8 bi-turbo.
MVH Chrille

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2015-02-07 01:13

jl audio har ju en del marin högtalare, dom är ju inte helt bakom "flötet" när det gäller bil hifi så deras båt sortiment kanske skulle vara värt att kolla på? sen till basen, du råkar inte ha plats till 2.5(plus/minus 0.5 M) meter långa 250mm diameters gjut rör, tänkte på om du skulle testa transmission-line konstruktion?

Återgå till Teknikforum