Renovering av högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Renovering av högtalare

Inläggav Bill50x » 2015-01-25 23:19

Jag tänker renovera mina DQ10a, både snygga till/täta lådorna lite samt täta runt baselementet och dra fast det ordentligt. Men framför allt fixa till delningsfiltret. Provisoriet firar snart 20 år och det känns som det är dax att bli av med stora extra lådor och löst hängande sladdar.

Till skillnad mot originalet tänkte jag förlägga delningsfiltret inuti lådan och därmed kommer första frågan:
Hur mycket påverkas baselementets egenskaper om jag har en låda på ca 37,5 liter och delningsfiltret kanske stjäl en halv liter?

Andra frågan:
Kondensatorerna är från -78. Bör jag byta ut dem? Vilken kvalitetsnivå krävs? Värdena är 80uF, 16uF, 8,5uF, 6,5uF, 0,15uF och 0,1uF. Krävs det olika sorts kondingar beroende på om de ska användas till bas eller diskant?

Tredje frågan:
Originalspolarna till bas- och mellanbaselementet är på 1,27 mH med resistansen 1,2 ohm. I det modifierade filtret har jag kraftigare spolar med resistansen 0,8 ohm. Är denna skillnad signifikant? Till saken hör att när jag byggde om delningsfiltret just till baselementen upplevde jag en betydligt bättre bas men upptäckte senare att på den ena högtalaren var en lödning i filtret dåligt gjord och knappast någon kontakt fanns. Jag hade med andra ord sedan inköpet bara haft ett baselement aktivt i ena högtalaren. Inte undra på att jag tyckte kompisens DQ-10:or som basigare. Trodde dock det berodde på att han hade en äldre variant med ett annat baselement som sades gå djupare men med mindre kontroll. Så frågan är, har den lägre resistansen på 0,4 ohm någon betydelse i praktiken?

Så här ser filtret ut förresten:

Bild

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Kraniet

Re: Renovering av högtalare

Inläggav Kraniet » 2015-01-26 09:33

är det slutna lådor? I det fallet lär inte en halv liter spela nån roll.

dessa tcker jag funkar http://www.hifikit.se/tillbehor/cross-cap men det finns kanske billigare att köpa nån annanstans (ELFA?)? I basen kan man ju klara sig på bipolära elektrolyter dock. 80uF polykondensator blir ganska dyr.

serieresistans på basen ökar Q-värdet. Vet inte om det finns en anledning till det höga motståndet eller om det var en kompromiss för att spolen inte skulle bli för dyr.
Rent generellt brukar ju rådet vara att ha så låg serieresistans som det bara går.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-01-26 10:51

Ett raffinerat bygge, de där DQ10:orna! Sen har de ju ett utseende som imiterar en riktig högtalare. :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-01-26 10:54

PerStromgren skrev:Ett raffinerat bygge, de där DQ10:orna! Sen har de ju ett utseende som imiterar en riktig högtalare. :)

Tänker du på fladdrande lakan?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-26 13:41

Kraniet skrev:Är det slutna lådor? I det fallet lär inte en halv liter spela nån roll.

Dessa tycker jag funkar http://www.hifikit.se/tillbehor/cross-cap men det finns kanske billigare att köpa nån annanstans (ELFA?)? I basen kan man ju klara sig på bipolära elektrolyter dock. 80uF polykondensator blir ganska dyr.

Serieresistans på basen ökar Q-värdet. Vet inte om det finns en anledning till det höga motståndet eller om det var en kompromiss för att spolen inte skulle bli för dyr.
Rent generellt brukar ju rådet vara att ha så låg serieresistans som det bara går.

Yes, det är slutna lådor. Då blir det lämpligen delningsfilter inuti. Det blir snyggare och lättare att damma :-)

Kondensatorn ja, tittar man på schemat i första inlägget är C1 på 80 uF. Men på kortet sitter en konding på 50 uF, upptäckte jag igår kväll. Bilden visar också det kompletta filtret, den skarpögde ser att en liten spole (0,5 mH) har gått sönder och ligger ner på kortet.

Bild
Men filterdelen jag modifierade har en 80 uF eftersom jag följde schemat. På vilket sätt kan denna skillnad gett sig till känna? Men det viktiga är: behöver kondingarna bytas pga ålder? Kan man mäta om de är för gamla (har instrument som kan mäta resistans, kapacitans, induktans samt vanlig voltmeter)? Det stora 25 ohms Arcol-motståndet är inte original utan en ersättning för den potentiometer som man kunde reglera diskanten med.

Vad innebär ett ökat Q-värde?

De spolar jag har använt är mycket större (väger 1,7 kg) än originalet, 2,5 mm trådtjocklek jmf med originalets 1 mm. Märkligt att det blir sådan liten skillnad i resistans.

Just den trasiga spolen skulle jag behöva köpa, även på det andra filtret (som nedanstående bild visar) är spolen skadad. Någon som vet var man kan hitta sådana här på 0,5 mH?

Bild

Har letat en bra stund på nätet men inte hittat något liknande. Den är lindad med mycket tunn tråd, typ 0,25 mm.

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-01-26 13:45

Fjonkalicious skrev:
PerStromgren skrev:Ett raffinerat bygge, de där DQ10:orna! Sen har de ju ett utseende som imiterar en riktig högtalare. :)

Tänker du på fladdrande lakan?

Mm, typ...

Bild
Bild
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-26 13:46

Om den däringa Quad'en du förmodligen tänker på, bara hade hälften av det tryck som mina DQ10'or har skulle den varit en riktigt bra högtalare ;-)

/ B

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-01-26 14:10

högre Q-värde i lådan kommer ge en puckel i basområdet vid avrullningen. Lägre Q= mer dämpat och "renare" ljudåtergivning. Men det kan ju också bli "torr" basåtergivning med för lågt Q-värde.

Jag skulle tro att det blir bättre ljud med så litet motstånd som möjligt. Men det är klart det påverkar ju känsligheten också, så det kan ju tänkas bli fel pga det.
Det är ju inte den vanligaste filterlösningen man sett, har lite svårt att avgöra vad en ändring av serieresistansen skulle innebära utöver Q-värdespåverkan.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2015-01-26 15:23

Bill50x skrev:
Kraniet skrev:Är det slutna lådor? I det fallet lär inte en halv liter spela nån roll.

Dessa tycker jag funkar http://www.hifikit.se/tillbehor/cross-cap men det finns kanske billigare att köpa nån annanstans (ELFA?)? I basen kan man ju klara sig på bipolära elektrolyter dock. 80uF polykondensator blir ganska dyr.

Serieresistans på basen ökar Q-värdet. Vet inte om det finns en anledning till det höga motståndet eller om det var en kompromiss för att spolen inte skulle bli för dyr.

Yes, det är slutna lådor. Då blir det lämpligen delningsfilter inuti. Det blir snyggare och lättare att damma :-)

Kondensatorn ja, tittar man på schemat i första inlägget är C1 på 80 uF. Men på kortet sitter en konding på 50 uF, upptäckte jag igår kväll. Bilden visar också det kompletta filtret, den skarpögde ser att en liten spole (0,5 mH) har gått sönder och ligger ner på kortet.

Bild
Men filterdelen jag modifierade har en 80 uF eftersom jag följde schemat. På vilket sätt kan denna skillnad gett sig till känna? Men det viktiga är: behöver kondingarna bytas pga ålder? Kan man mäta om de är för gamla (har instrument som kan mäta resistans, kapacitans, induktans samt vanlig voltmeter)? Det stora 25 ohms Arcol-motståndet är inte original utan en ersättning för den potentiometer som man kunde reglera diskanten med.

Vad innebär ett ökat Q-värde?

De spolar jag har använt är mycket större (väger 1,7 kg) än originalet, 2,5 mm trådtjocklek jmf med originalets 1 mm. Märkligt att det blir sådan liten skillnad i resistans.

Just den trasiga spolen skulle jag behöva köpa, även på det andra filtret (som nedanstående bild visar) är spolen skadad. Någon som vet var man kan hitta sådana här på 0,5 mH?

Bild

Har letat en bra stund på nätet men inte hittat något liknande. Den är lindad med mycket tunn tråd, typ 0,25 mm.

/ B

Mät resistansen på den och välj en spole med samma resistans eller lägre och lägg till ett litet seriemotstånd för att matcha värdet. Kanske denna passar rakt av, eller med ett 1ohms motstånd i serie om din spole mäter 2ohm:
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=9095

Viktigast är att matcha värdena mellan högtalarna också för stereobildens definitions skull.

Jag skulle nog byta elektrolyterna mot någonting annat, MKP, inte jättenoga med värdet på dem.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=18844

Om du vill kan du ju göra ett stickprov på övriga kondensatorer att det inte hänt något med dem, men det borde det inte ha gjort.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-01-26 15:31

Bill50x skrev:

Om den däringa Quad'en du förmodligen tänker på, bara hade hälften av det tryck som mina DQ10'or har skulle den varit en riktigt bra högtalare ;-)

/ B

Skoja, bara, B. Skoja bara. :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-26 15:47

PerStromgren skrev:
Bill50x skrev:

Skoja, bara, B. Skoja bara. :)

Fatta ja välan... :-)

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-26 16:08

Martin skrev:
Bill50x skrev:Just den trasiga spolen skulle jag behöva köpa, även på det andra filtret (som nedanstående bild visar) är spolen skadad. Någon som vet var man kan hitta sådana här på 0,5 mH?

Bild

Mät resistansen på den och välj en spole med samma resistans eller lägre och lägg till ett litet seriemotstånd för att matcha värdet. Kanske denna passar rakt av, eller med ett 1ohms motstånd i serie om din spole mäter 2ohm:
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=9095

Viktigast är att matcha värdena mellan högtalarna också för stereobildens definitions skull.

Jag skulle nog byta elektrolyterna mot någonting annat, MKP, inte jättenoga med värdet på dem.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=18844

Tack för tipsen (det gäller er alla!). Spolen jag behöver ersätta har en resistans på 6,1 ohm så då behövs det ett 5-ohms motstånd i serie.

Jag har tittat på Elfa's konding som du länkade till. Frågan är om jag ska välja 50 uF som är det som sitter på kortet eller 80 uF som det står på schemat. Någon idé om vad det kan ge för praktisk skillnad?

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2015-01-26 16:13

Värdet är förmodligen väldigt okritiskt iom att det är ett seriefilter. Det som händer är att midbasenergin fördelas mer i den ena eller andra basen eller att impedansen ändras lite i midbasen. Summan är rätt så konstant ändå. Därför kanske det är bäst att sätta ett 82uF eller 68uF och lägga till en 12:a efteråt om det blev för lite.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-26 16:40

Martin skrev:Värdet är förmodligen väldigt okritiskt iom att det är ett seriefilter. Det som händer är att midbasenergin fördelas mer i den ena eller andra basen eller att impedansen ändras lite i midbasen. Summan är rätt så konstant ändå. Därför kanske det är bäst att sätta ett 82uF eller 68uF och lägga till en 12:a efteråt om det blev för lite.

Tack då vet jag. Bra länk till Europe Audio, riktigt bra priser om man jämför med här hemma. Mindre än halva priset till exempel på en 82 uF Jantzen.

När resistansen i en spole ändras (men induktansen är densamma), vad blir då skillnaden? Är det delningsfrekvensen som ändras, nivån på elementet eller vad?

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2015-01-26 16:51

Det är q-värdet på själva spolen som minskar med ökat R. Det i sin tur gör att fasresponsen inte ändras lika fort med frekvensen och dämpningen i filtret blir inte lika brant (om den sitter parallellt), det ger ett mjukare knä i filterresponsen. Sitter den seriellt blir q-värdet för elementets låga frekvenser högre i lådan och man får ett skarpare knä vid resonansfrekvensen i lådan (lite mer betonad midbas).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-26 20:53

Om det sitter ett piezohorn i så är det kzn 1001och bör bytas mot 1038 som inte har spiken runt 5kHz som skriker i örat på en.
1001 har en spik som inte kan åtgärdas om man inte lägger delningen högre än 5-6 kHz.
Den finns även som RILA med beteckningen SA 38 Piezo, vet dock inte om den är likvärdig med Motorolas.
Se'n tror jag filtren ligger på utsidan av baslådan för att slippa dra ut alla anslutningar till de övriga elementen
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-01-26 23:00

Den spelar inga 5KHz och skall inte bytas ut :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-26 23:04

MagnusÖstberg skrev:Den spelar inga 5KHz och skall inte bytas ut :)

Var delar den då?
För låter pyton gör den jämfört med 138 eller kzn 1038 som den egentligen heter
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-01-26 23:13

10Khz (eller om det var något högre)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-26 23:14

MagnusÖstberg skrev:10Khz (eller om det var något högre)

Då sa jag ingenting.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-26 23:35

Perfector skrev:
MagnusÖstberg skrev:Den spelar inga 5KHz och skall inte bytas ut :)
Var delar den då?
För låter pyton gör den jämfört med 138 eller kzn 1038 som den egentligen heter

Den delas vid 12.500 Hz...

/ B

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-01-27 00:07

Ett annat bra ställe för filterkomponenter är http://www.lautsprechershop.de/index_hifi_en.htm, med stort utbud.

Jag skulle också byta ut elektrolyten mot en åldersbeständig polyestervariant, och sen testa att resten av komponenterna funkar som de ska. Att byta fungerande komponenter till nya/exotiska varianter blir mer upp till din egen fåfänga/självtillfredsställelse att avgöra. Spolen med avbrott till piezoskrikan ändrar filterkaraktären från 3:e till 1:a ordningen, dvs mycket flackare neråt. Så den kan vara smart att laga. Gör filtren lika för båda högtalarna.

mvh, Mats

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-27 08:52

matssvensson skrev:Ett annat bra ställe för filterkomponenter är http://www.lautsprechershop.de/index_hifi_en.htm, med stort utbud.

Jag skulle också byta ut elektrolyten mot en åldersbeständig polyestervariant, och sen testa att resten av komponenterna funkar som de ska. Att byta fungerande komponenter till nya/exotiska varianter blir mer upp till din egen fåfänga/självtillfredsställelse att avgöra. Spolen med avbrott till piezoskrikan ändrar filterkaraktären från 3:e till 1:a ordningen, dvs mycket flackare neråt. Så den kan vara smart att laga. Gör filtren lika för båda högtalarna.

Har inte tänkt att byta till en massa exotiska kondingar och spolar, det verkar inte vara några problem att bränna typ 10 tusen per kanal för sådant. Och det tänker jag inte göra med tanke på hur bra det fortfarande låter med trasiga spolar, vissa element som inte låter alls pga brott i ledningarna osv. Det är verkligen hög tid att göra något åt filtren :-)

Personligen tror jag det är smartare att göra som ett råd jag hittat på nätet - köpa komponenter till anständigt pris men några av varje och matcha så gott det går på respektive högtalare (som ju du också skriver). Dvs så vänster och höger högtalare blir så lika som möjligt. Alternativt betala extra för att få matchade komponenter vid köpet.

Tack för länken.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-08 02:30

Arbetet fortsätter och nya frågor kommer....

1 - Vad tätar jag med mellan kanten på baselementet och trälådan? Det bör väl vara något som tätar ordentligt men ändå håller korgen i ett fast grepp. Några tips?

2 - Jag tänkte ev snygga till lådan och tänkte bla fylla på med kvartsstav. Vad jag behöver är 6x6 mm kvartsstav men det minsta jag hittar på byggmarknader är 9x9 mm. I någon hobbybutik hittade jag som störst 2,5x2,5 mm. Någon som vet var jag hittar rätt dimension?

/ B

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-08 02:38

Bill50x skrev:Arbetet fortsätter och nya frågor kommer....

1 - Vad tätar jag med mellan kanten på baselementet och trälådan? Det bör väl vara något som tätar ordentligt men ändå håller korgen i ett fast grepp. Några tips?

2 - Jag tänkte ev snygga till lådan och tänkte bla fylla på med kvartsstav. Vad jag behöver är 6x6 mm kvartsstav men det minsta jag hittar på byggmarknader är 9x9 mm. I någon hobbybutik hittade jag som störst 2,5x2,5 mm. Någon som vet var jag hittar rätt dimension?

/ B

Tätlist från Monacor MDM-5 tror jag den heter.
Lagom bred och mjuk för att fylla ut eventuella ojämnheter i baffeln

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-08 19:20

Perfector skrev:
Bill50x skrev:1 - Vad tätar jag med mellan kanten på baselementet och trälådan? Det bör väl vara något som tätar ordentligt men ändå håller korgen i ett fast grepp. Några tips?

Men 4 mm tjock, blir det tillräckligt tajt koppling mellan baffel och element då? Jag tänker inte på om det blir tätt utan hur stumt elementet sitter mot baffeln. Borde inte en tunn gummilist, typ max 0,2 mm vara bättre?

/ B

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-08 19:41

Bill50x skrev:
Perfector skrev:
Bill50x skrev:1 - Vad tätar jag med mellan kanten på baselementet och trälådan? Det bör väl vara något som tätar ordentligt men ändå håller korgen i ett fast grepp. Några tips?

Men 4 mm tjock, blir det tillräckligt tajt koppling mellan baffel och element då? Jag tänker inte på om det blir tätt utan hur stumt elementet sitter mot baffeln. Borde inte en tunn gummilist, typ max 0,2 mm vara bättre?

/ B

Den trycks ihop så den blir tunnare än papper i psalmboken, så det är ingen fara.
Den tätar bra och gör inget motstånd eller håller emot.

Active
Inaktiverad

Inläggav Active » 2015-02-13 21:49

En fråga: Om du gillar ljudet från originalfiltret, varför vill du byta ?
Risken är att det låter annorlunda bara, kanske inte bättre.

Varför vill du ha filtret inne i högtalaren ?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2015-02-13 22:24

Jag skulle tro att den där C1 ska vara på 50µF sannolikt är 80 en felläsning på komponenten av schemaritaren??
Jaja det är bara vad jag tror... eller är det en 80µF 50V???
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-14 00:51

Active skrev:En fråga: Om du gillar ljudet från originalfiltret, varför vill du byta ?
Risken är att det låter annorlunda bara, kanske inte bättre.

Varför vill du ha filtret inne i högtalaren ?

Att jag vill fräscha upp filtret har mer med att det ska bli nära original igen. Dels är en konding på långt högre värde än den ska (typ 29 uF istället för 6,5...), dels är en spole trasig och för krånglig att reparera. Och så önskar jag gå igenom alla lödningar så de är riktiga, dvs i praktiken kommer jag plocka loss alla komponenter och göra om jobbet. För övrigt är det inte originalfiltret jag lyssnat på de senaste 20 åren utan där bas-delen (som bas och mellanbas är anslutna till) är omgjord med kraftigare spolar och helt andra kondingar. Det är 3 parallellkopplade 25 uF vars storlek är ungefär som en Red Bull-burk. Och de tre tillsammans är på exakt 75 uF.

Anledningen till att jag vill lägga filtret inne i lådan är för att det just nu är byggt i en låda i format 30x40x15 cm och står bakom högtalaren. Inte vackert om man säger så. Placeringen av originalfiltret är på högtalarens ovansida och är en rejäl dammsamlare. Jag tänkte helt enkelt snygga till det hela lite.

skrutten skrev:Jag skulle tro att den där C1 ska vara på 50µF sannolikt är 80 en felläsning på komponenten av schemaritaren??
Jaja det är bara vad jag tror... eller är det en 80µF 50V???

Du har helt rätt och det har jag skrivit i någon av trådarna. Det står 80 uF 50 VNP på kondingen och jag såg bara uF 50 när den satt fastsatt på mönsterkortet. Den mäter dock en bra bit över 90 uF så varför inte sätta dit något bättre när jag ändå håller på? Jag kan iofs använda de 3x25 uF som jag redan har men de tar upp onödigt stor plats. Jag tänker plocka in en annan konding och avlyssna resultatet innan jag monterar in alltsammans i lådan.

/ B

Nästa

Återgå till DIY-forum