Till skillnad mot originalet tänkte jag förlägga delningsfiltret inuti lådan och därmed kommer första frågan:
Hur mycket påverkas baselementets egenskaper om jag har en låda på ca 37,5 liter och delningsfiltret kanske stjäl en halv liter?
Andra frågan:
Kondensatorerna är från -78. Bör jag byta ut dem? Vilken kvalitetsnivå krävs? Värdena är 80uF, 16uF, 8,5uF, 6,5uF, 0,15uF och 0,1uF. Krävs det olika sorts kondingar beroende på om de ska användas till bas eller diskant?
Tredje frågan:
Originalspolarna till bas- och mellanbaselementet är på 1,27 mH med resistansen 1,2 ohm. I det modifierade filtret har jag kraftigare spolar med resistansen 0,8 ohm. Är denna skillnad signifikant? Till saken hör att när jag byggde om delningsfiltret just till baselementen upplevde jag en betydligt bättre bas men upptäckte senare att på den ena högtalaren var en lödning i filtret dåligt gjord och knappast någon kontakt fanns. Jag hade med andra ord sedan inköpet bara haft ett baselement aktivt i ena högtalaren. Inte undra på att jag tyckte kompisens DQ-10:or som basigare. Trodde dock det berodde på att han hade en äldre variant med ett annat baselement som sades gå djupare men med mindre kontroll. Så frågan är, har den lägre resistansen på 0,4 ohm någon betydelse i praktiken?
Så här ser filtret ut förresten:

/ B