Zartoks toppar, just nu: alla fyra moduler klara!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zartok

Re: Zartoks toppar, just nu: alla fyra moduler klara!

Inläggav zartok » 2015-01-26 19:25

Det är säkert minidsp, det var ju den som bråkade senast. Den fick inte heller att återställa, eller rättare sagt så hjälpte det inte. Jag ska dra allt till en annan konfi, då löser det sig kanske :)

Finns det något sätt att kopiera konfigurationer från minidsp till en annan del typ?

Det är lugnt, det kommer att lösa sig, och när det är löst med denna dubbelimpuls så kanske jag kan mäta igen. Hoppas jag. Om det tillåts av tanten :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-01-26 19:25

zartok skrev:alltså... det låter väldigt riskabelt :D
det jag kan testa är att göra samma mätning på konfig 3 istället för 4. jag har ju sedan tidigare konstaterat att det är fel på utgång 3 eller 4 och att den är död när det kommer till konfig 4, så det kanske är just den moden som har något fel i sig så att säga. det går eventuellt att testa frontarnas basar på ett säkert sätt. eller att då prova med ett par andra högtalare för att se om problemet finns även på dom högtalarna. gör det det så är felet tidigare i kedjan, och troligtvis problem med... ja, minidsp igen.

men det får man se när jag hinner med, har väldigt ont om tid den här veckan.

För baselementen är det inga problem. Ha inte för hög volym bara.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-26 19:28

Ska prova den enkla lösningen med minidsp före, annars så får jag nog göra det Du rekar. Men jag kan väl mäta som jag gjort innan, dvs basarna upp till 5000 och diskanterna från 1000?

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2015-01-26 20:21

Vet du att du kan ändra hur länge den drar ut svepet?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-26 20:40

yes, det känner jag till.

nu jävlar har jag lyckats lokalisera problemet. eller, jag vet vad det beror på. jag har tidigare gjort svepen två gånger, jag trodde att det skulle ge en bättre mätning. det skulle väl antagligen ha fungerat så. dock så testade jag att ställa om till ett svep nu och då fungerade det som det skulle, dvs bara en impuls.

jag vet inte varför det blivit såhär, men jag tänker mig att om jag bara kör ett svep men med längre sveptid (ökar istället lengthen till max) så får jag iaf en hyfsad mätning, och betydligt bättre än tidigare. det här var faktiskt positivt, det innebär att jag äntligen kan försöka mig på en bra mätning i helgen eller så. ett svep! ja, jag ska ju även säga att kamfiltereffekten över diskanten försvann.

sammanfattningsvis så vill jag lägga problemet på skit bakom spakarna. som vanligt :D
Jonas, du hade rätt. det var bara ett slag i pannan som behövdes!

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2015-01-26 20:42

Haha, ja som sagt. Ofta är det enklare fel än man tror.
Skönt att det löste sig!

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-26 20:51

Tack! Ja, visst fan skulle det vara så självklart alltid :D Men jag är väldigt glad över det, då behövs det... Bara en till mätning. Uh :D

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2015-01-26 20:51

Kortare svep minimerar väl risken för reflektioner?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-26 21:05

Fast blir inte mätningen sämre också?

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2015-01-26 21:17

Nu har jag som sagt inte hunnit börja läsa så noga och det var ett par månader sedan som jag ens rörde REW. Läste lite på minidsps hemsida nu och man kan ju filtrera bort reflektioner också. http://www.minidsp.com/applications/acoustic-measurements/loudspeaker-measurements

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-26 21:21

Jo, jag har fått tips om det tidigare också, ska försöka fixa när jag hinner göra en bra mätning igen :) men kurvorna på högtalarna såg mycket bättre ut nu, och då var det bara uppställt för test.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-27 18:41

Bara en snabbfråga:
Om programmet rew kan ta bort eko i sina mätningar, behöver jag lyfta ut högtalaren till mitten av rummet idag? Misstänker ja men hoppas på nej :D

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2015-01-27 18:44

Låt den stå kvar i mitten av rummet. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-01-27 21:25

Jepp, mitten av rummet :D

OCH micken placering en baffelbredd framför diskanten vid nästa mätning så får vi se hur det ser ut :)

Sedan så mätning från typ 1000Hz utan MiniDSP och med enbart kondensatorn sittande i serie med diskanten.
Till att börja med så får vi se hur det ser ut :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-30 01:05

Närmar sig helg. Närmar sig nya mätningar då :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-01-30 08:24

Yeeyyy! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-30 20:04

Bild

Hela mätningen, 30 cm från diskanten, micken hängandes.

Bild

Diskanten, ser betydligt bättre ut :D

Bild
Impulsen är märklig, finns inget tydligt eko riktigt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-01-30 21:02

NU kan man börja se vad som händer förhoppningsvis ;)

Diskanten är antagligen på tok för mycket dämpad mot lägre frekvenser kan man utläsa, kondensatorn som sitter på nu är för liten :)
släng på den du hade från början igen och gör en ny mätning, börja svepet från 1000Hz :)
Mvh//David

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2015-01-30 21:47

hejaheja :) Nu fattar till och med jag vad som händer i dina mätningar :D

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-30 21:54

Då mäter jag där dom står :D
Fast jag skrev ju iofs att dom lät sämre när jag bytte :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-01-30 22:12

JO, men jag tyckte att du skulle byta medan du strulade med mätningarn (för att skydda diskanterna mer ;) )
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-31 01:13

Mähh!
Aja, får byta imorgon. Ljudet kommer iaf att förbättras. Men det blir ingen mitt i rummet igen. Inte för att det behövs på diskanten, men ändå.

Hur ska jag tänka med delningen på basarna? Jag har funderat på rätt lågt, 4-500 6db. Tror det passar mig, ska kolla om jag finner mätningar på magnepan 3.5, det är nog min referens.

Jag gillade inte 3.7, men här är 3.6.
Bild
Så det här är nog det jag vill sikta efter :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-01-31 12:28

Glöm att sikta efter den kurvan, det handlar om så mycket mer än vad du kan se på denna mätning :)
Du kan inte utläsa exakt HUR det låter via en sådan där mätning, det är så otroligt mycket mer som påverkar...
Det viktigaste är ju att du får lyssna på en inställning när vi har gjort en "grov" inställning, sedan så får vi testa oss fram till vad DU faktiskt tycker låter bäst och inte mäter "bäst" för att mäta ram ad som är "bäst" så behövs massor av mätningar och inte alltid så enkla sådana.
Så jag tror att vi helt kan utesluta det här och nu, det vi får göra är att använda mätningarna som en möjlighet att se lite vad som händer bara och sedan är det ju upp till dig att lyssna på det vi får till.
som jag skrev tidigare i tråden :)

Du behöver således ha båda klara så att du kan lyssna ordentligt och uppställda där dom ska vara :)
Det bästa vore om du kunde mäta utomhus med högtalarna placerade på marken och nära en husvägg, DÅ jäklar :D

Det man kan utläsa ur mätningen på magnepan är att du nog vill ha lite extra bas boost, och det kan du ju ordna med modulerna då dessa kommer att delas vid 80Hz som jag fattat det ?! :)
Du vill antagligen inte ha ett markerat övre mellanregister eller övre register i huvudtaget... :P

Men mer än dessa antaganden kan i alla fall inte jag dra av vad du föredrar och hur denna mäter på en okänd mätning sådär :)

så det är bäst att vi gör så att mätningarna som du gör ger en fingervisning och sedan så lyssnar du framförallt och det ljud du gillar bäst är det som vi kommer att köra på helt enkelt.
du beskriver VAD i ljudet som du är nöjd eller missnöjd med så får vi gemensamt klura ut vad du kan göra för praktiska åtgärder i aktivt filter eller inne i själva högtalaren för att förbättra och trimma in allting så nära det du vill ha som möjligt :)

Varför kan du inte mäta mitt i rummet igen ?!
Det är ju viktigt att alla mätningar görs med samma förutsättningar, annars så går det inte att spåra förändringar och göra något vettigt = helt onödigt att mäta...
Mät med högtalarna (men du mäter såklart med enbart en inkopplad/ spelandes) placerade där du vill ha dom stående i rummet en gång och på samma sätt som senast, som fungerade :)
Så får vi se hur det ser ut, det är av intresse ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-31 13:08

Ang mätningen i mitten av rummet så orkar jag inte möblera om varje gång det ska mätas, det går inte. Behöver vara två varje gång, före och efter

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2015-01-31 15:57

Behöver man inte anstränga sig lite då om man ska bygga en högtalare från grunden? ;)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-31 16:04

Nej, såhär är det: för att göra en mPning i mitten av rummet så behöver jag plus en till vara här i Två timmar. Dessa två timmar måste matcha med dagsplaneringen. Det är svårt att göra och något som jag inte har möjlighet till.

Som jag ser det så har vi mätningar för mitten av rummet nu, det går att göra ett svep och kolla hur olikt det blir. Blir det galet så får det bli det, men det lär inte hända med diskanten. Det optimala är alltid ett ekofritt rum eller något annat magiskt, men det har jag inte möjlighet till. Jag gör det jag kan efter dom möjligheter som ges, det är allt som går att göra. Går inte Göra mer.

Efter att diskanten nu är mätt bör det kunna funderas över den passiva delningen. Möjligheten finns ju att höja uf ytterligare (misstänker att seriekoppling går) men efter man kollat det så är det dags att gå vidare med nästa steg. Jag har inte möjlighet till annat. Rummet är över huvudtaget för litet att mäta i, 18 kvadrat.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-31 17:01

Nu var det bytt. Börjar gå riktigt snabbt nu när, man gjort det ett par gånger. Tar väl fem minuter för båda, vilket är gottmos. Det hörs att diskanten är lite lugnare. Mätning på diskanten kommer idag eller imorgon.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-01-31 17:12

Det är synd...
Det bästa är ju dock inte en ekofri kammare utan vägg bakom högalaren + golv (mark) under så att det efterliknar förhållandena i ett rum men utan störandevreflexer.

Men utefter det du säger så, det viktigaste är i alla fall att mätningar sker med samma förutsättningar, alltså på samma plats i samma rum som minst ! :)
annars kommer påverkan från annat i rummet att påverka mätningarna så att det svårt att avgöra vad förändringarna har givit och va om enbart beror på variationer i placering.

Ja, diskanten kommer att bli bättre med ett HÖGRE värde på kondensatorn, så stäng på så att du får ca dubbla värdet mot nu igen så får vi se, eller vad det var du hade gjort precis ? :)
Mvh//David

rotel2

Inläggav rotel2 » 2015-01-31 17:25

För att minimera inverkan på din mätning från tak, golv samt väggar måste du göra en "gatad-mätning" med s.k. tidfönster. Alternativt får du mäta utomhus.

Lycka till!

En () ser lite märkligt ut att diskanten faller snabbt och brant mot lägre frekvenser???

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-31 17:35

Ja, jag ska göra så bra det går med nästa mätning, det blir att köra mycket dämpning bakom högtalaren plus att jag ska programmera in en sån där gatemätning. Har fått rekommendationen från en annan användare. På förra mätningen syntes inte ekot så bra, nu när det vara tydligare.

Nej, jag drog på den största som du rekommenderade innan mätningen :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum