Adhoc skrev:Jävligt tråkig attityd du visat, det sista halvåret eller så, mot en del som skriver på forumet Komorok.
Jag tycker din attityd har blivit tråkig det senaste halvåret eller året. Vad beror det på? Jag kan inte minnas att jag någonsin såg dig skriva något med trist attityd eller sur eftersmak, något som visade att du känner förakt för något eller någon, förr i tiden.
Och när det gäller sakfrågan så är det väl inte direkt rocket science att spänningsdrivna lösningar (som nästan alltid blir fallet när man delar aktivt) förlorar lite dynamik jämfört med passiva, på grund av större termisk kompression. Det vill säga nivåförlusten i de delar av registret som domineras av talspolens resistans, blir proportionell mot uppvärmningen. Proportionaliteten ser lite förenklat ut så här:
Ll = 20*Log(Tr/(Tr+tu)), där Tr är absoluta rumstemperaturen och Tu är antalet uppvärmda grader av talspolen. Ll är förstås nivåförlusten.
I passiva högtalare finns en mer eller mindre stor utjämnande impedans i serie som minskar kompressionen och ger en mera levande dynamik. Hur mycket nytta det gör beror förstås på det passiva filtrets dimensionering.
I frekvensregister där högtalarens impedans domineras av någon annan faktor, t ex induktans eller EMK märks effekten mindre.
Jag tror att det kanske var något i den stilen som Komorok efterlyste som stöd för det uttalande som Active kom med, alltså ett resonemang och en redovisning av fysikalisk orsak, men istället fick Komorok ett svar som visade att det inte fanns något konkret fysikaliskt stöd för den åsikt som Active yttrat, och då ville Komorok göra klart att han förstått det rätt att det bara var ett tyckande och inte någon fysikaliskt "sanning". Komorok är även i sitt inlägg tydlig med att han inte vill styra över vad andra skall tycka utan att han är av åsikten att var och en tycker som den vill. En generös och bra inställning tycker jag.
- - -
Vill bara för protokollet klargöra att jag inte tror på tumregelförenklingar, och menar att valet mellan passiv och aktiv filtrering bör i det enskilda fallet alltid vila på massor av inblandade faktorer, alla helt enkelt, och att man inte gör någon en tjänst genom att predika en enkel "sanning" för vad som är bäst. Det beror på, och det beror på massor.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).