Moderator: Redaktörer
MattiasBGD skrev:Vet inte om jag vågar presentera några simuleringar på IB från WinISD för jag är osäker på hur det bär iväg och om man ska tänka på något speciellt vid volymberäkning till elementen.
MagnusÖstberg skrev:Varför då?
MagnusÖstberg skrev:Det kan du ju tycka, men det tycker inte jag.
Jämförelse med samma kost, samma displacement och effektåtgången för en given utnivå och distorision är mer intressanta faktorer än antalet för mig.
MagnusÖstberg skrev:Det kan du ju tycka, men det tycker inte jag.
Jämförelse med samma kost, samma displacement och effektåtgången för en given utnivå och distorision är mer intressanta faktorer än antalet för mig.
Evil_Homer skrev:Har aldrig hört någon sådan lösning, men verkar vara ett sätt att få infra rent och starkt.
Man blir dock halvt synskadad av att försöka läsa specar via mobilen så får snällt vänta tills jag kommer hem imorgon.
Verkar inte vara någon IB förespråkare här inne idag.
Såg en liten jämförelse mellan AE och LMS ultran.
"To keep the output in perspective, compare to a known driver. The IB18HT will displace 4.4L peak to peak at the 18mm Xmax. A pair would displace 8.8L peak to peak. The LMS ultra displaces 8L peak to peak at the 33.66mm Xmax. So 16 of the IB18HT is going to give more output than 8 LMS Ultra 5400's. I would't expect people would consider that too little in the room. The pair of IB18HT is significantly less expensive to buy.
The power requirements are also massively different. The pair of IB18HT at 20hz require about 500W to reach the 18mm Xmax giving over 116dB. The single LMSR5400 requires 5000W to reach it's Xmax limits at 20hz. It literally takes 10X the power to get the same output even before you factor in the rise in resistance of the VC due to the extra heat. A pair of the IB18HT are 10dB more efficient. That is modelling both in an infinite baffle. If you looked at the LMS5400 in sealed enclosures, the efficiency of the system goes down significantly more. The cost of power to run the IB18HT is again significantly less. Not to mention the HVAC requirements to keep things cool with amplifiers making 40,000W and VC's dissipating that kind of power into the room. That easily surpasses 100,000 BTU no matter how efficient the amps are.
Physically the suspension on the IB18HT is dead quiet up to over the 18mm Xmax. They have the same low distortion motor with full copper sleeve on the pole as all the other woofers we make here in the US. 16 of the IB18HT will produce just shy of 135dB at 20hz, requiring only 5000W total to reach the 18mm Xmax for this. In addition, the suspension allows for clean travel another 5-6mm beyond this 18mm point so there is plenty of headroom and no worry of damage. With proper room design the VLF should be substantial."
Aerob skrev:Generell läsning runt IB-lösningar lär du hitta i mängder här: http://ibsubwoofers.proboards.com Säkerligen en hel del med AE också. Sen har ju Steveo1234 skrivit en hel del både i sin medlemspresentation och här under DIY och Teknik-avdelningen.
Evil_Homer skrev:Aerob skrev:Generell läsning runt IB-lösningar lär du hitta i mängder här: http://ibsubwoofers.proboards.com Säkerligen en hel del med AE också. Sen har ju Steveo1234 skrivit en hel del både i sin medlemspresentation och här under DIY och Teknik-avdelningen.
Sitter och läser Stevo1234 just nu, riktigt trist att alla bilderna är borta i tråden.
Men man blir ju inte mindre sugen på att testa IB efter vad han skriver precis![]()
Han kör ju dessutom med 15" och den var det lite bättre pris på
Evil_Homer skrev:Fantasierna skenar om att sälja av och börja om och få prestanda som överstiger mina Svs PB13U.
Ni som kan det här med simuleringar, hur ser det ut med 15 alt 18IB ifrån AE jämfört med mina burkar?
Hur ser det ut två vs fyra element?
Starkare,renare,djupare?
Mått på rummet 4,92 x 3,53x 2,19, tänkte manifolden skulle angränsa till garaget på 4x7, det bör väl räcka till?
Evil_Homer skrev:Du får mer än gärna skicka över filerna!
Vet inte riktigt vad man skall förvänta sig då man aldrig hört en IB, men läser man runt bland dom som byggt då verkar dom lyriska
Janils skrev:HAr du set tråden med projekter på AEs hemsida?
Her finder du et projekt med 8 x 15" IB. Den ultimative sub.
Frekevenser ned til 10 Hz.
http://www.aespeakers.com/phpbb2/viewto ... =14&t=1624
Der finns ochså en anne tråd med en 4 x 15" IB.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot], sammel och 20 gäster