Moderator: Redaktörer
verdad skrev:Varför använder inte fler högtalartillverkare banddiskanter till sina högtalare.
Är det för dyrt eller för dåligt eller.....? Vad är för-nackdelarna?
Har lyssnat på flera olika banddiskanter och både tyckt att det låtit för vasst men också tyckt att det låtit väldigt bra.
Den bästa högtalaren med banddiskant jag lyssnat på var ett par Elac. Den lät väldigt bra.
verdad skrev:Varför använder inte fler högtalartillverkare banddiskanter till sina högtalare.
Är det för dyrt eller för dåligt eller.....? Vad är för-nackdelarna?
Har lyssnat på flera olika banddiskanter och både tyckt att det låtit för vasst men också tyckt att det låtit väldigt bra.
Den bästa högtalaren med banddiskant jag lyssnat på var ett par Elac. Den lät väldigt bra.
Kraniet skrev:Diskanten i Elac är väl inte riktigt en banddiskant. Det är ju en AMT vilken jobbar lie annorlunda. Det är ett veckat membran som rör sig i sidled så som bälgen på ett dragspel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Air_Motion_Transformer
jämfört med en vanlig banddiskant så tycker jag AMT verkar vara en bättre lösning. Dock behöver det designas rätt för att få rfekvensgång och dist under kontroll. Men det gäller väl alla element..
verdad skrev:Det verkar vara så att den Elac jag lyssnat på är en AMT. Den lät riktigt bra.
RogerGustavsson skrev:verdad skrev:Det verkar vara så att den Elac jag lyssnat på är en AMT. Den lät riktigt bra.
AMT är ingen "äkta" banddiskant om man ska vara petig. De finns i olika utföranden och några går ovanligt långt ner i frekvens, ner mot 1 kHz.
DQ-20 skrev:RogerGustavsson skrev:verdad skrev:Det verkar vara så att den Elac jag lyssnat på är en AMT. Den lät riktigt bra.
AMT är ingen "äkta" banddiskant om man ska vara petig. De finns i olika utföranden och några går ovanligt långt ner i frekvens, ner mot 1 kHz.
Det bästa med AMT-diskanter är att de är kul. Då kan jag nöja mig med om de åtminstone låter OK. Jag har bara hört dem på Heils egna högtalare. De lät helt OK. Och vem vill inte ha en diskant som byggt sig en egen stuga ovanpå högtalaren.
/DQ-20

verdad skrev:Hur kommer det sig att den är så bra? Är det för att den inte har något egenljud och att den är lättare, eller?

Kraniet skrev:det var ju lagom nedlåtande det där..
har du lyssnat på Elacs högtalare? Jag tycker iaf att det låter riktigt bra.
verdad skrev:Detta var intressant. Det gör ju frågeställningen " Varför inte fler använder den ännu mer intressant.
verdad skrev:Men bra verkar den ju vara trots allt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster