DQ-20 skrev:RogerGustavsson skrev:verdad skrev:Det verkar vara så att den Elac jag lyssnat på är en AMT. Den lät riktigt bra.
AMT är ingen "äkta" banddiskant om man ska vara petig. De finns i olika utföranden och några går ovanligt långt ner i frekvens, ner mot 1 kHz.
Det bästa med AMT-diskanter är att de är kul. Då kan jag nöja mig med om de åtminstone låter OK. Jag har bara hört dem på Heils egna högtalare. De lät helt OK. Och vem vill inte ha en diskant som byggt sig en egen stuga ovanpå högtalaren.
/DQ-20
det var ju lagom nedlåtande det där..
har du lyssnat på Elacs högtalare? Jag tycker iaf att det låter riktigt bra.
Fördelen med AMT är att man får en mycket större membranyta trots begränsade fysiska dimensioner. De modeller av Elac jag lyssnat på låter också bra även på hög volym.
edit: ang varför diskanterna inte är mer vanliga är nog en prisfråga. De bästa AMT-diskanterna är väldigt dyra. Men det verkar vara lite problematiskt att få till frekvensgången och distortionen på elementen. Membranen till domediskanter kan ju maskintillverkas med hög precision, det gör det enklare och billigare att producera.