KentLindqvist skrev:IngOehman skrev:
Min favvograf är allpassgrafen, kanske delvis eftersom just denna var mitt förslag/idébidrag till MasVis. Den visar det som jag menar är den mest avgörande ljudkvalitetspåverkanda faktorn - den vågdeformation som kompressorerna lämnar efter sig som bieffekt/skitig restprodukt.
Vh, iö
Snälla, förklara!

Det är inte så lätt att förklara när man inte vet vad det är som är oklart, men jag gör ett försök:
När en korv ser jämntjock ut så är det inte säkert att en kompressor har orsakat jämntjockheten, det kan även bero på att musiken är till sin natur odynamisk. Och OM en kompressor är orsaken kan den dessutom vara inställd på många olika sätt, vissa reducerar dynamiken på ett sätt som mera liknar att sitta med handen på volymkontrollen och justera ned när det blir starkt och vice versa. Andra reglerar bort dynamiken på ett snabbare sätt, så den inte bara "drar ned volymen" utan gör det så snabbt att volymen ändras så snabbt att enskilda vågformer blir förvrängda.
Det kan man vara intresserad av at få veta, eftersom det betyder att kompressorn inte bara förstör dynamiken, utan den skapar då även hörbar distorsion en mass. Och sättet att ta reda på om så sker med MasVis, är att köra den färdigkompimerade signalen genom ett allpassfilter, som flyttar runt förhållandet mellan grund- och övertoner, således att den platta toppen som kompressorn/limitern ställt till med, flyttar sig på vågen, och vågen får tillbaka något som i varje fall liknar ursprungshöjden.
Så när man jämför filens toppamplitud (eller dess crestfaktor, det spelar ingen roll, förhållandet blir lika) med samma fil allpassfiltrerad, så ger skillnaden en indikation om hur mycket signalen blivit deformerad distorsionsmässigt av mastringen.
Bäst hade varit om allpassmanövern hade körts på själva korven också (och visats t ex grå bakom korven så man ser bådas silhuett) för då hade man fått se var i tiden som vågen är förvrängd, och faktiskt också ungefär hur mycket.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).