Låter grejorna bättre när dom e varma?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-12-07 13:37

Vee-Eight skrev:Det jag har till slutsteg har absolut inget med SIBA-skrot att göra.

då tar det nog lite längre tid också innan det presterar på topp.. 20 minuter låter det nog ok.. Men troligen så spelar det trevligare efter nån timma i alla fall..

Edit.
sedan var det morellos "rätt stöddiga" samt "oödmjuka pladderpåstående om" pladder" som jag besvarade och inte dig mr V8´a

Så inge elakheter var riktade mot dig även om det såg ut så.. förlåt mig.. :oops: ..
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2005-12-07 13:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-07 13:39

Ragnwald,

Jag har mätt dist på mitt steg vid rumstemp och cirka 45 grader på kylflänsen. Den var cirka 0.002% vid 100 W och 1 kHz oavsett temp. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-12-07 13:52

Mayro skrev:
Vee-Eight skrev:Det jag har till slutsteg har absolut inget med SIBA-skrot att göra.

då tar det nog lite längre tid också innan det presterar på topp.. 20 minuter låter det nog ok.. Men troligen så spelar det trevligare efter nån timma i alla fall..

Edit.
sedan var det morellos "rätt stöddiga" samt "oödmjuka pladderpåstående om" pladder" som jag besvarade och inte dig mr V8´a

Så inge elakheter var riktade mot dig även om det såg ut så.. förlåt mig.. :oops: ..

Nja, inte märkvärt iaf. Största skillnaden hörs efter de första 5 minutrarna. Efter de 20 minutrarna så kan jag inte höra ngn skillnad. Så det verkar som om manualen stämmer. Så det är no hard feelings! :)

Å andra sidan så har jag stött på förstärkare som inte har ngn "uppstarttid" alls, tänker på Bob Carver´s Sunfire. Det var fullt blås från ruta ett. En Chord (spm1200b tror jag det var) fick vi på en carlssonträff aldrig ordning på. Kall lät den inte bra alls.

Iof, har tagit del i lite skrivelser om varför just 20min uppvärmning är vad man kan räkna med i de flesta förstärkarkretsar, så det stämmer antagligen. Men det behöver heller inte vara hela sanningen.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-07 14:06

Vee-Eight skrev: Å andra sidan så har jag stött på förstärkare som inte har ngn "uppstarttid" alls, tänker på Bob Carver´s Sunfire. Det var fullt blås från ruta ett.

Instämmer. Likfullt var det byggt för att aldrig stängas... hade ingen on/off knapp... och tog min säkring (6A) alltför ofta vid start för att vara trevligt (mitt gamla steg drog 6.3A i topp vid uppstart enl. mätning).
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-12-07 14:27

Jag har ju hört rörgrejor som är olyssningsbara första timmen.. Och först efter nåra timmar kan anses som ok... AR VT 100 tex var ett sådant steg...

Klass A steg tar också lång tid på sig innan dom är mer "fullt" spelande...

Och jag anser att några timmar är det som gäller...minimum..

Sedan AB steg.. I almänhet enligt dom steg jag haft så mår dom bäst av att aldrig slås av alls..

Vilket jag aldrig gör heller..

Detta är MINA erfarenheter..

Användarvisningsbild
Oloph

Inläggav Oloph » 2005-12-07 16:52

Man kanske skulle börja tillverkar förstärkarvärmare som man kan sälja tillsammans med ormolja, kabellyftare, stenar och andra liknande saker. Det är ju bara att dra in en golvvärmeslinga eller liknande i förstärkaren så måste ju de flera dagarna som det normalt tar att värma förstärkaren kortas ner till några timmar? :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-07 17:25

Mayro,

Intressant att du tog upp rör. Katodhylsan blir typiskt varm på några minuter och resten av röret har mycket liten termisk massa jämfört med en transistor med tillhörande kylfläns. Rörapparater har därför ett relativt kort termiskt insvängningsförlopp - det handlar näppeligen om flera timmar. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-12-07 17:32

Morello skrev:Mayro,

Intressant att du tog upp rör. Katodhylsan blir typiskt varm på några minuter och resten av röret har mycket liten termisk massa jämfört med en transistor med tillhörande kylfläns. Rörapparater har därför ett relativt kort termiskt insvängningsförlopp - det handlar näppeligen om flera timmar. :)

som alltid har du rätten att anse vad du anser.. och tycker du inte det händer något från dom första minuterna till den första timmen så gör du inte det...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-07 17:35

Du skrev faktiskt några timmar. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-12-07 17:37

Morello skrev:Du skrev faktiskt några timmar. :wink:

Hur vet du att Mayro satt och skrev i några timmar? :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-07 17:39

Hetsporren skrev:
Morello skrev:Du skrev faktiskt några timmar. :wink:

Hur vet du att Mayro satt och skrev i några timmar? :wink:

:mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-12-07 17:40

Händer det inget i kondingarna då?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-12-07 17:46

Jag tror minsann herr Morello bortser lite från temperaturkoefficienter i komponenter som bestämmer arbetspunkten för rören. För det mesta är inte detta ett bekymmer men i vissa topologier kan det vara ett problem, t.ex. slutrör med fix bias utan tillräckligt med degenererande resistans.

Men det handlar knappast om flera timmar. För förstärkare med fix bias brukar jag räkna med någon halvtimme. Har de autobias så är de "varma" inom några minuter.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-12-07 17:49

Jag har ju hört rörgrejor som är olyssningsbara första timmen.. Och först efter nåra timmar kan anses som ok... AR VT 100 tex var ett sådant steg...

Om du läser så skrev jag första timmen.. Och om du väljer att förstå så torde du ju se det sedan är acceptabelt och stiger ytterligare något lite fram till efter nåra timmar inte ens ha placebotanken florerande hurvida något börjar eller slutar påverka osv...

det är själva fan rent ut sagt att tydligen många här inklusive du morello inte kan läsa mer än svart o vitt hela tiden..gråskalan imellan tycks inte kunna förstås av många..Allt är svart eller vitt endast...

Jag har hört så mycket gott om dig som du rent av börjar vrida till att jag rent av börjar ogilla dig..

Du är en av dom personerna som torde ha en högre nivå än många andra grundat på din kunskap.. Men du uppvisar här ett rätt larvigt beteende helt enkelt.

Du får anse vad du vill om mitt tuffa svar till dig här morello. Men du avgör ju själv vilken typ av svar du får om du väljer så otroligt låg nivå på dina inlägg riktade till mig...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-07 17:50

Nä, jag bortsåg inte från några tempkoeff. Det är ju dessa jag har talat om. 8) En halvtimma låter rimligt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2005-12-07 18:07

Låter grejorna bättre när dom e varma?

Ja det gör dom!
Iaf mina.
Min rörförstärkare låter bättre efter 2 timmar, ganska magisk tid! just 2 timmar.
Det finns fler än jag med rörstärkare som instämmer i det.
Det som jag kan "ta på" direkt så här är att röster(speciellt kvinnoröster) blir mjukare.
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-12-07 18:23

Morello skrev:Ragnwald,

Jag har mätt dist på mitt steg vid rumstemp och cirka 45 grader på kylflänsen. Den var cirka 0.002% vid 100 W och 1 kHz oavsett temp. :)

Men linjäriteten då ?

Dist vid 1 kHz jo, men hur såg det ut över hela registret, som jämförelse, bättre eller sämre ? Du behöver inte ange några siffror.

Skulle man höra skillnad i en F/A-test ? :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-12-08 19:16

Lyfter frågan ovan, till mätexperten. :?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-12-09 10:57

Jag har litet erfarenhet av konstruktion och mätning av mikrovågsförstärkare, inga rör alltså (duh!) utan företrädesvis kisel- och galliumarsenid-halvledare. De var efter spänningspåslag instabila i uppskattningsvis 10 minuter, sedan var mätvärdena konsistenta.

Har aldrig gjort något lyssningstest, men har spontant svårt att tänka mig att en halvledarförstärkare skulle behöva stå på värmning i mer än en kvart. Lustigt nog verkar det som att ju dyrare förstärkaren är, desto längre tid rekommenderar tillverkaren att den skall stå på innan användning...

PS. Vid temperaturtester lärde man sig något man kanske inte tänker på, nämligen att de blev "bättre" ju kallare det var, alltså gain ökade och brus minskade. Tyvärr blev de också mer intresserade av att självsvänga...

Användarvisningsbild
flateartharn

Inläggav flateartharn » 2005-12-11 01:42

Naim specar uppvärmningstid till 48 timmar vilket stämmer bra med min erfarenhet hur det låter.

akelius

Inläggav akelius » 2005-12-11 13:43

Har mina "grejer "nästan hela tiden på.....speciell slustegen(Harman Kardon Signature 1.3,100 amp. 25 kilo)låter mer avslappnat och bättre..enligt mig själv.Struntar i om den drar mycket ström :roll:

Beasten_inaktiv

Inläggav Beasten_inaktiv » 2005-12-11 17:31

Jag tror nog även att hjärnan kan spela en ett litet "SPRATT", tror man att det låter bättre efter flera timmar så gör det nog det, men jag tror efter elektroniken nått sin "arbetstemeratur" så tror jag den inte nämnvärt ändrar ljud....och det tar ju inte så många minuter innan det är riktigt varmt....

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2005-12-13 00:11

Jag håller med Mayro om att vissa slutsteg kräver ganska lång uppvärmningstid för att prestera optimalt.
Mitt Dynamicsteg brukar jag låta stå på ständigt pga detta. Sedan vad det beror på har jag ingen aning om men när man precis har slagit på det låter det lite vasst och kallt för att sedan bli mjukare och när det stått på riktigt länge tycker jag att ljudbilden blir märkbart större och luftigare.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-12-22 14:30

Tänkte överraska med ett inlägg om hifi! 8O

Har alla min prylar på alltid och när de har stått ett tag så tycker jag att det alltid låter lite småilla. Kan vara som så att trots att man har apparaterna igång så når man inte den optimala temperaturen förrän man spelar lite? Eller så kanske det är högtalarelementen som blir lite styvare under vilan och behöver lite uppmjukningstid? Vad vet jag. Det blir i a f bättre efter ca 10 minuter.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-12-22 14:36

Naqref™ skrev:Tänkte överraska med ett inlägg om hifi! 8O

Har alla min prylar på alltid och när de har stått ett tag så tycker jag att det alltid låter lite småilla. Kan vara som så att trots att man har apparaterna igång så når man inte den optimala temperaturen förrän man spelar lite? Eller så kanske det är högtalarelementen som blir lite styvare under vilan och behöver lite uppmjukningstid? Vad vet jag. Det blir i a f bättre efter ca 10 minuter.

Jag tror det är öronen som behöver spela in sig lite, innan det låter som man är van.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2005-12-22 14:54

Först ska det bli kallt, sedan varmt då låter det bäst!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46197

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-12-24 19:45

Min gamla Zapdac låter apa första 15-30 min sedan så sjunger den fint. Från kallt, grynigt och hårt till "naturligt".

Stora klass a steg också såklart men de ändrar ju strömmar och jox tills de når sina dimensionerade värden. Steg som Aleph och Zapsolute tar nån timme eller kanske något mer innan de är hemma.

/Peter

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2005-12-24 21:42

Piotr skrev:Steg som Aleph och Zapsolute tar nån timme eller kanske något mer innan de är hemma.

/Peter

Kan bara instämma.

Just Zapsolute är ett av det steg som jag har märkt skillnad på innan det blivit varmt.

Annars har jag inte hört så stora skillnader på varm och kall elektronik.

Mvh
at

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-12-25 17:01

I fråga om stora klass A steg så handlat det nog mest om att strömmen ökar under uppvärningstiden.. detta tills inställd bias uppnås. Trissorna är ju som linjärast med högst ström (till en viss gräns).

Kanske detta är förklaringen till de flesta andra apparater osså.

/Peter

Sondek

Inläggav Sondek » 2005-12-25 18:24

Upplever att mitt nuvarande slutsteg med switchad nätdel har kortare uppvärmningstid än mitt gamla slutsteg med konventionell nätdel.

En 15-20 minuter räcker nog rätt bra numer jämfört med ca 60 minuter med gamla slutsteget.

Om det skulle vara så att öronen spelar ett spratt så verkar det i så fall vara en beständig upplevelse där tiden är ungefär den samma hela tiden.
Sedan spelar det säkert roll om det är en kall vinterdag eller om det är het sommar! Kan ju variera från 19 grader -> 30 grader (varmgrader så klart :wink: ) vilket säkerligen påverkar en lite gnutta på uppvärmningstiden :idea:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi