AndreasArvidsson skrev:Det beror nog lite på vad man pratar om. Jag har nog aldrig hört talas om någon som har svårt att bedöma om de tycker om maten eller inte om de inte får jämföra med en annan mat.
Mitt gamla argument, jag gillar det!

Och jag har heller aldrig hört talas om någon som har svårt att bedöma om de tycker om en musikåtergivning (förutsatt att ett rimligt antal fonogram spelas, gärna sådana som man är rimligt bekant med) heller!

Det är i det perspektivet så märkligt att så många känner att de vill eller rent av MÅSTE A/B-jämföra för att känna att de vet vad de skall tycka - trots att allt man vet om hur en lyssnare fungerar, gör att man måste avråda ifrån att A/B-jämföra om man vill få ett relevant helthetsintryck av endera apparatkedja avlyssnad isolerat.
Jag tror för övrigt inte på någon "metod" som går ut på att aktivt lyssna enligt instruktion, vare sig den kallas "tundem", "stampa takten" eller "distraktionsbaserad egenskapsbedömning".
Däremot tror jag på postutvärderingar av olika slag, som går ut på att man - efteråt nota bene - kan fråga sig hur man upplevde. Att pyssla med det medan man lyssnar är i sig en alldeles för stor distraktion. Med det sagt är ingenting av det sagda sant efter att man har fått total insikt om allt det sagda. Först då kan man gå runt problemen och lyssna nästan hur tusan som helst.
Intilldenstund man nått dit rekommenderar jag alla att alltid lyssna på musik som... man gör när man lyssnar på musik.
Om man inte klara det utan sitter och tänker på anläggningen så är det (med få men viktiga undantag*) ett tecken på att den faktiskt ställer till med problem, och att redan från början lyssna "medvetet" gör en ju blind även för den nyansen. Det verkar dumt.
Vh, iö
- - - - -
*Jag skrev en asterisk bara för att det finns saker att säga om saken, men jag tror att det skulle störa diskussionen om jag gör det här och nu, så jag väntar med det tills någon skriver något som visar att det behöver skrivas.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).