Fick ett par JWS-högtalare ... något att spara?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
aisopos

Fick ett par JWS-högtalare ... något att spara?

Inläggav aisopos » 2015-02-05 09:31

Jag vad ska man säga, trasiga baselement (glapp i trådarna mellan kon och lödterminal och lite buckliga mittdomar) Det var kanske någon skada på kon eller skumkant också.
Piezo-diskanter.

Jag har annars planer på att slakta dessa och använda lite material (kanske bara tillfälligt, innan även det åker). Men i vilket fall kommer denna "skatt" isåfall vara borta för alltid sen.

Jag slänger upp frågan här för säkerhets skull, då jag tidigare har förstört ett par Olle Mirch konstruktioner då jag inte tänkte mig för innan. Och ångrat mig lite efteråt.
jws-org-01.jpg
jws-org-01.jpg (42.83 KiB) Visad 6214 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Fick ett par JWS-högtalare ... något att spara?

Inläggav Perfector » 2015-02-05 12:31

Lådorna ser ju bra ut, men skumkanterna är nog gamla och torra.
Byt elementen och använd lådan, då har du en experimentlåda som kan användas till flera olika elementladdningar.
Annars var JWS bra på sin tid med tåliga element.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-02-05 14:07

Står det någon modellbeteckning på dem? Så kan jag se om jag hittar någon info på dem i någon av böckerna här hemma.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2015-02-05 18:25

Du kan nog slakta dem med mycket gott samvete. ;)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-05 18:26

Peta i nya element och prova.
Finns skitbilliga men bra 8" att köpa.
diskanten kanske kan vara kvar.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2015-02-05 19:55

put them out of their misery........

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-05 19:57

vikka jävla tråkmånsar ni e, hela bunten.
Lådorna kan gott funka med nya element
Finns det ingen livsglädje kvar i forumet längre.
Köp nya basar och stoppa i samt lyssna hur det låter
2 x 8" 150 Watt bas kostar 450:- inklusive frakt från Monacor
SPM-205/8

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-02-05 20:18

Perfector skrev:vikka jävla tråkmånsar ni e, hela bunten.
SPM-205/8

Håller med dig och dessutom kan nog elementen gå att rädda så länge de inte har skurit. Glapp i trådarna mellan kon och lödterminal kan vara så enkelt som en lödning som behöver värmas på och göras om.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-02-05 20:28

Cicaro skrev:Står det någon modellbeteckning på dem? Så kan jag se om jag hittar någon info på dem i någon av böckerna här hemma.

Nej tyvärr inget mer än det jag fotat av framsidan. Det ska vara om det är någon etikett på insidan då ... ;)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-02-05 20:48

Perfector skrev:Lådorna ser ju bra ut, men skumkanterna är nog gamla och torra.
Byt elementen och använd lådan, då har du en experimentlåda som kan användas till flera olika elementladdningar.

Ja lite så tänker jag.
Jag har faktiskt en riktig plan med lådan, som sen ev blir en helt nybyggd och välbyggd låda någon gång framtiden. (Känner jag mig själv rätt ska jag dock inte lova något.)

Annars var JWS bra på sin tid med tåliga element.

Ja bildgooglar jag på JWS hittar jag mycket högtalare. Det allra mesta ser dock mycket snyggare, modernare och seriösare ut än dessa. Det behöver ju inte betyda att dessa är crap, det är nog mest den billiga piezo-diskanten som får mig att tvivla ordentligt.

Perfector skrev:Peta i nya element och prova.
Finns skitbilliga men bra 8" att köpa.
diskanten kanske kan vara kvar.

Hehe. Ja du kanske kommer bli både glad och förvånad ... ;)
Diskanten tror jag på att hiva iväg.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-05 20:52

Är det en piezo?
Ser inte så ut, mera som en foster av tidig modell med magnet.
Men om det är så ut med den.
Det finns kalasfina diskanter från samma som jag rekommenderade basen ifrån
DT-280 eller DT-254 delar båda 2000 Hz för 100 watt effekttålighet
med rätt dämpning får du en 2-vägare som kommer att förvåna dig rejält.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2015-02-05 21:03

Du kan ju gå in på Ljudfokus.se och köpa element.

De har ju reservdelselement till Dynavoice, de hade bla JWS som varumärke förrut.

Se dessa element torde passa hyfsat.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-05 21:04

Är dom lika billiga som Monacors?

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-02-05 21:12

Jodå, jag kan absolut rädda dessa godbitar ännu.

Nu när jag var ute i garaget och letade efter typbeteckningar kollade jag lite noggrannare på baselementen.
Skumkanterna är inte speciellt murkna, funkar nog flera år till, sen skulle man kunna kanta om ifall det behövdes. Och det fanns en pytteliten skada på en skumkant, så att man i princip skulle kunna skita i det, alt kladda på lite lite kontaktlim.
Konerna var hela, men lite bucklig mittdome.

Det basarna behöver är att man ersätter den tyg/kopparflätade tråden som går till konen. Inte alls någon omöjlig operation.
Jag har redan provspelat högtalarna konstaterat detta problem (dom var tvärtysta först) och sen lyckats få fram lite ljud genom lite mixtrande med tape osv.

Och dom spelar helt klart. Dessa försök höll jag på med för ett år sedan, sen har dom bara stått och tagit plats, så nu minns jag inte glasklart vad jag tyckte om ljudet. Ett svagt minne att jag ungefär tyckte "Spelglada men inte så korrekta".
Men då ljudet försvann då och då eller skrapade till allt emellanåt så var det inte direkt läge för att någon djupare utvärdering.

Men den stora frågan är alltså inte ifall jag kan rädda dom
Frågan är om det är något jag vill rädda, är det någon som tror att dessa är bevarandevärda?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-05 21:17

jag upprepar, byt elementen och spela dom och må bra.
Du kan få beställningsnummer av mig eller så går du till monacor.se och beställer själv så ser du vad det kostar.
Men kasta inte bort lådorna
det är ju en guldgruva att ha en låda för experimentell lekstuga ju.
Kan ju tillägga att nya element som klarar 150 Watt inte är kattskit.
Och nog har du nån i vänkretsen som behöver ett par högtalare när du lekt färdigt?

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-02-05 21:28

Jag ska gräva i "arkivet" imorgon och se om jag kan hitta vad det är för modell och lite fakta. Har en del info men inte hundra att de finns med (svårt utan modellbeteckning).

Är det riktig faner eller plastyta på lådan? Ser ut som riktig på fotot. Tänker om man ska börja i rätt ända tidsmässigt

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-02-06 04:23

Aldrig sett en så gammal JWS högtalare. Brukar vara halvstora till stora golvhögtalare av lägre kvalite som lämpar sig bra till den som vill spela starkt men inte så vackert till blygsamma pengar :D.

Tror du kan sitta på en riktig raritet 8) .

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-02-06 09:57

Cicaro skrev:Står det någon modellbeteckning på dem? Så kan jag se om jag hittar någon info på dem i någon av böckerna här hemma.

Nu har jag bläddrat igenom både stereo och hifi samt några danska böcker och jag hittar inte ett knäpp om JWS som kan passa in på dina, vilket stör mig för jag är säker på att jag känner igen de där äldre JWS någonstans ifrån. Det enda jag hittar är modernare "skräp" i form av lite plastiga hemmabioanläggningar så jag tror nog dina, i vart fall idag, är ganska ovanliga. Jag instämmer med Vinylcalle, någonting säger mig att du sitter på något riktigt ovanligt på gränsen till raritet. Jag menar lådorna ser snarare ut att vara av mirschproduktion (ev. i ålder med de senare mirsch som är "made in finland")

Sen om det är En tidig produktion som aldrig gick ut till någon större publik eller om det var en modell som inte finns något dokumenterat av för att den var "billig" och de som hade råd bytte ut dem mot mer "statusmärken" så fort de kunde det törs jag inte säga. Och ovanligt behöver ju för den saken inte heller betyda att de låter bra eller betingar ett högt pris på andrahandsmarknaden, dock skulle jag förorda att försöka rädda originalelementen och lyssna ordentligt på dem innan du bestämmer dig för att ta delar, om inte annat för att du skulle ha något som gissningsvis få andra har.

Går det att få några fler foton på lådorna? En uppskattning på vikten av dem? (Vikt är ett underskattat mått när man ska avgöra kvalité på högtalare (och brädspel), även om det långt från alltid stämmer att en tung högtalare är högkvalitativ så är det större chans att en tung högtalare låter bra än en som inte väger något)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-06 10:38

Instämmer med båda två ovanstående.
lycka till med renovering av elementen.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2015-02-06 11:12

Jag kanske har fel, men det här är väl en högtalare av allra, allra enklaste sort - varför lägga ner tid och pengar på något som aldrig har varit eller kan bli bra.
Det finns ju normalt ganska gott om billiga högtalarfynd på blocket - man kan t.ex hitta JBL TLX8:or för en 5-hundring ganska ofta, fortfarande en enkel burk men som troligen låter 10ggr bättre än den där.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-02-06 11:18

Cicaro skrev:Jag ska gräva i "arkivet" imorgon och se om jag kan hitta vad det är för modell och lite fakta. Har en del info men inte hundra att de finns med (svårt utan modellbeteckning).

Är det riktig faner eller plastyta på lådan? Ser ut som riktig på fotot. Tänker om man ska börja i rätt ända tidsmässigt

Det är plastfilm med fanerlook klistrad på spånskiva.
jws-org-02.jpg
jws-org-02.jpg (62.75 KiB) Visad 6025 gånger

På denna bild är det också lätt att konstatera i vilken "near mint condition" dessa rariteter är i. :D 8)

En del skav, smärre repor och lite färgstänk (en vit "färgdimma" har övre delen av bilden blivit utsatt för, och ett uttorkat vitt färgstreck i nedre delen av bilden).
Men vill man verkligen så går det givetvis att putsa upp dessa till ett helt OK skick.
(Det är inga "mekaniska" skador, utan bara ytskikt som är lite nött och stött, typ)
Om jag säger som så, man skulle definitivt inte skrotat ett par OA-12 som ser ut såhär. :)

Lådan är medium välbyggd, lite dämpmaterial i. En del sämre skit har man väl sett, men det är samtidigt en väldig lång bit till toppklass. Mina OA-116 är mer välbyggda, mina Martin Person MP1 (eller var det MP-2?) är också lite mer välbyggda.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-02-06 11:25

Hm, första halvan av 80-talet då med andra ord skulle jag gissa, det var där någonstans jag såg plastfaner börja komma.

Och ja på det där kortet såg de inte lika vackra ut på, men tror ändå på en lyssning innan slakt :)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-02-06 11:25

Vinylcalle skrev:Aldrig sett en så gammal JWS högtalare. Brukar vara halvstora till stora golvhögtalare av lägre kvalite som lämpar sig bra till den som vill spela starkt men inte så vackert till blygsamma pengar :D.

Tror du kan sitta på en riktig raritet 8) .

MvH Carl

Anar jag en liten mängd ironi här, eller är det en ärlig åsikt.
Det du skriver väger nämligen tungt med tanke på din gedigna erfarenhet av gammal hifi.

leffe skrev:Jag kanske har fel, men det här är väl en högtalare av allra, allra enklaste sort - varför lägga ner tid och pengar på något som aldrig har varit eller kan bli bra.
Det finns ju normalt ganska gott om billiga högtalarfynd på blocket - man kan t.ex hitta JBL TLX8:or för en 5-hundring ganska ofta, fortfarande en enkel burk men som troligen låter 10ggr bättre än den där.

Jag håller med. Tycker det är en befogad fråga.
Hade jag inte alls tänkt så skulle denna tråd inte finnas. :)

Men samtidigt så har jag postat i vintage-delen. För detta är ju en gammal, kanske ovanlig sak, då tillkommer det en till dimension. Högtalaren är kanske bevarandevärd ändå.
Tänk vad många rokoko-byråer som det sparas på, fastän en från IKEA är både bättre och mer praktisk? 8)
Hade jag inte alls tänkt så skulle denna tråd inte finnas. :)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-02-06 11:29

Perfector skrev:Är det en piezo?
Ser inte så ut, mera som en foster av tidig modell med magnet.
Men om det är så ut med den.

Nej, jag har nu upptäckt att det inte är piezo ... :)
Jag var alldeles för snabb att bestämma mig för vad det var, bara för att det typ lite liknar en sådan gammal plasttratt. :oops:
jws-org-tw-01.jpg
jws-org-tw-01.jpg (36.8 KiB) Visad 6016 gånger

jws-org-tw-02.jpg
jws-org-tw-02.jpg (20.03 KiB) Visad 6016 gånger

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2015-02-06 11:32

SPM-205/8

Varför ska han slösa en massa pengar på detta junk? Han har säkert alldeles för många högtalare ståendes hemma redan (detta är ju trots allt Faktiskt.se). Att spara på allt skräp man kommer över är ju direkt hälsofarligt. Extra hälsofarligt i detta fall skulle dessutom vara att utsätta sina öron för de där diskanternas i princip garanterade oljud. :P

Han skulle göra hela världen en tjänst med att slänga dessa på tippen, sorterade efter metall och trä. Tänk vad mycket energi som skulle återvinnas. Och ingens stackars källare skulle behöva bli belastad med skräpet.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-02-06 11:39

AlNiCo skrev:Han har säkert alldeles för många högtalare ståendes hemma redan

vaf...
Har du hälsat på hos mig!? 8O :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-06 11:39

AlNiCo skrev:
SPM-205/8

Varför ska han slösa en massa pengar på detta junk? Han har säkert alldeles för många högtalare ståendes hemma redan (detta är ju trots allt Faktiskt.se). Att spara på allt skräp man kommer över är ju direkt hälsofarligt. Extra hälsofarligt i detta fall skulle dessutom vara att utsätta sina öron för de där diskanternas i princip garanterade oljud. :P

Han skulle göra hela världen en tjänst med att slänga dessa på tippen, sorterade efter metall och trä. Tänk vad mycket energi som skulle återvinnas. Och ingens stackars källare skulle behöva bli belastad med skräpet.

Är du född så'n eller har du tränat länge.
För att det är kul att leka naturligtvis.
Blanda element och filter och se hur det blir
Erfarenheterna växer och man blir klokare.
Det handlar inte om att revolutionera världen utan att ha en trevlig stund.
Tidsfördriv, lekstuga kulpåse!
Visa lite flexibilitet här

Jag tycker personligen att TS ska leka av sig det värsta och se om dom låter och hur bra han kan få dom att låta.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2015-02-06 12:27

Diskanterna ser ut som Cerwin Vega.Kan ev vara kopia.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-06 12:34

rolfzetterberg skrev:Diskanterna ser ut som Cerwin Vega.Kan ev vara kopia.

Foster gjorde såna och dom lät inte vackert :-)
Bilagor
foster.jpg
foster.jpg (8.06 KiB) Visad 5998 gånger

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-02-06 20:47

Men om jag skulle provlyssna dessa som dom är så måste jag nog reparera anslutningstråden mellan kon och terminaler. Jag vet inte ens vad det heter ... :oops:

Var kan man köpa någon sådan tråd? Det ska väl vara något slags tygflätad koppartråd, tror jag ...

Nästa

Återgå till Vintage-hifi