dawen skrev:dawen skrev:IÖ: Tack för mycket bra information.
Du nämner dock ingenting, om jag inte missat det, om branthet på delningen vid 80 Hz. Vad finns det för för- och nackdelar? Jag tänker inte fråga efter vad som är bäst, eftersom det kan tolkas som tumregler

Förutom avrullning per oktav, är det någon stor skillnad på olika filtertyper? Om skillnaden finns, vad är den?
Tack på förhand!

Kom igen IÖ, svara på min fråga också!

Förlåt, jag missade denna.
Svaret är att hur man än vänder sig...
Om man delar flackt så måste man flytta ned delningsfrekvensen (för att inte röster skall höra i basen), och även om grupplöptiden blir mindre för ett flackare filter så ökar för det mesta problemen, eftersom grupplöptiden för HP-funktionen (basdelens undre gränsfrekvens) och den för LP-filtret som vi talar om, lägger sig på varandra om vi flyttar ned delningen, så i praktiken bli det ett nollsummespel därvidlag. Vi vinner ingen artikulation trots flackare filter.
Dessa saker förlorar vi däremot:
1. Systemet får lägre effekttålighet.
2. Sidosystemen (toppsystemen) får större problem med rummet, de får högre distorsion och ljudtrycksförmågan sjunker.
3. Delningsområdet blir mycket bredare, och oddsen att få ihop sidosystem med bassystem minskar proportionellt med flackheten. Det blir näst intill omöjligt att få sidosystem och bassystem att jobba ihop utan utsläckningar om de inte placeras på praktiskt taget samma ställe, vilket i sin tur betyder att de fördelar med skilda placeringar som skulle ha kunnat användas med brantare filter, försvinner.
Slutsatsen om man vänder och vrider på de här sakerna ordentligt, är att LP-filtret till basarna bör vara
minst av 4:e ordningen, helst brantare. Filter brantare än 6:e ordningen brukar däremot höras (även allpasssimuleringar av dem).
Jag brukar använda ett filter som inte har ordinär polplacering (det är inte plockat från en formelsamling utan är dimensionerat efter behovet) och det är rejält justerbart för olika rum, men oavsett inställning går det alltid mot 30 dB/oktav vid höga frekvenser.
HP-filtret bör förstås anpassas till att samarbeta med det fasbidrag som sidosystemen "erbjuder". Det är mycket svårt att göra generella filter av det skälet. Man måste veta vad för högtalare det är som skall samarbeta med basarna. För det mesta behöver detta filter vara väsentligt flackare än basdelens LP-filter.
Mitt enda generella filter (som är tänkt att kunna användas med andra högtalare än Ino Audios) har faktiskt HP-filtret omkopplingsbart för en massa olika brantheter, inklusive 6 dB/oktav samt "inget filter alls". De senare lösningarna brukar ägare av dipolstålande elektrostathögtalare tycka fungerar överlägset bäst. Jag tror det beror på att övergången från dipolstråling till rundstrålning blir alldeles för hastig mot låga frekvenser annars, och då hör man att det är två olika system som spelar. Med bara 6 dB/oktavs avrullning nedåt, samt basmodulerna inställda för maximalt lågt Q på LP-funktionen kan samarbetet bli mycket övertygande.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).