Moderator: Redaktörer
Almen skrev:Mayro: Du har tidigare sagt att du är en så van lyssnare att du i stort sett inte påverkas av placebo. Så jag får nog sälla mig till de korkade, eller?
Det tillsammans med att du inte verkar ha tagit till dig information om lyssningsminnets längd (samt att du anser att man inte kan blindtesta kablar) gör att i alla fall inte jag tar något varken du eller Michael Fremer säger om lyssningstester på allvar. Det kanske är mest mitt problem...
Ditt problem är däremot att du när du skriver ger intryck av att känna dig påhoppad, och att du måste slå tillbaka med otrevligheter och aggressivitet. Det gör att jag inte tar till mig något alls du skriver. Tycker inte du det är tråkigt?
Baltazar skrev:Edit: Det är ju i princip enbart du som stått för de korkade inläggen i den här tråden Mayro.
Jäkligt tråkig attityd!
Martin skrev:Mayro: Jag har läst dina inlägg i frågan flera gånger nu och jag tycker du är luddig. Jag fattar inte riktigt vad det är du menar egentligen. Det kan bero på att jag är dum, jag vet inte, men jag tycker du är ofärskämd faktiskt.
Är det någon annan som förstår som kan förklara vad Mayro menar egentligen eller är det bara jag som inte fattar?
Baltazar skrev:Jag ställer mig ochså till skaran som har svårt att förstå vad Mayro har för anledning att känna sig påhoppad och komma med sådana oföskämdheter när andra diskuterar vad de har kommit till insikt om(i detta fall psykets påverkan av hur vi uppfattar ljud) och att en av dem påtalar att han tycker att man kan ta omdömmen av personer som inte inser detta med en nypa salt.
Edit: Det är ju i princip enbart du som stått för de korkade inläggen i den här tråden Mayro.
Jäkligt tråkig attityd!
snooker skrev:Oj här händer det grejer..
Vill tacka för de tidigare svaren innan det "spårade ut lite"
Mayro:
Jag har alltid tyckt/tycker fortfarande att du är en "frisk fläkt" i forums svängen. Men du har verkligen lätt för att misstolka inlägg som påhopp på dig. Hur kommer det sig?. I all välmening så tycker jag att du ska se över hur du tolkar andras inlägg.
Mvh Mats
en del kristna har "sin insikt".. en del muslimer har "sin insikt".. dessa sk insikter behöver inte vara eller bli mina.. Men jag kan ändå respektera deras "insikter" och delta i att ev säga MIN insikt.. även om jag så var helt ensam om min insikt...
Bill50x skrev:Diskussionen att det "bara" är ettor och nollor på en CD och att ingen påverkan kan ske så länge lasern läser korrekt - det ställer jag inte upp på. För i så fall skulle vilken skitapparat som helst kunna användas som transport, men ett flertal personer här har vittnat om ljudskillnader, må vara små.
beyond skrev:äsch, jag beställde en så får vi se.
Wolfie skrev:Frågan är bara om en avläsare av CD-skivor har en optik eller
mekanisk uppbyggnad som klarar av att läsa 50% fler bitar korrekt
än en annan och således inte behöver använda
felkorrigerings-algoritmerna lika ofta.
Kan man då detektera någon mätbar skillnad mellan samples
exempelvis genom mindre tidsfördröjningar eller tidsfel mellan
samples?
Såvitt jag vet när det handlar om separata transporter och DAC:ar
så saknas oftast en "timing" signal... DAC:en måste oftast låsa
insignalen via en PLL-krets (eller algoritm) vilken, om den inte är
ordentligt inställd helt sonika skulle kunna tappa låsningen mot
klockfrekvensen om tidsfördröjningar mellan samplen (eller ännu
värre i samplen) skulle ske.
Bill50x skrev: För i så fall skulle vilken skitapparat som helst kunna användas som transport,...
Max_Headroom skrev:Bill50x skrev: För i så fall skulle vilken skitapparat som helst kunna användas som transport,...
Det kan dom också.
Mayro skrev:[...] men om du även sa att du kanske var lite väl provocerande i det inläggen som utlöste så skulle ju du snudd sagt allt i ett o samma inlägg...
Nu avslutar jag bråk eftersom jag o MG uppenbarligen har hittat tillbaks till god stil igen.. Tackar mg för detta...
Jax skrev:Annars kan som sagt vilket skräp som helst användas som transport, t.ex. en 399-kronors DVD.
The placebo-effect renders audible signatures easy to detect and describe - if the listener knows which cable is being heard. But, take away this knowledge during blind or double-blind listening comparisons and the differences either disappear completely or hover close to the level of random guessing. Speaking as a competent professional engineer, designer and manufacturer, nothing would please me and my company's staff more than being able to design a cable which consistently yielded a positive score during blind listening comparisons against other cables. But it only rarely happens - if we wish to be honest!
Oh yes, we have heard of golden-eared audiophiles who claim to be able to consistently identify huge, audible differences between cables. But when these experts have visited our facility and were put to the test under carefully-controlled conditions, they invariably failed to yield a score any better than chance. For example, when led to believe that three popular cables were being compared, varying in size from a high-quality 12 AWG ZIP-CORD to a high-tech looking cable with a diameter exceeding an inch, the largest and sexiest looking cable always scored best - even though the CABLES WERE NEVER CHANGED and they listened to the ZIP Cord the entire time.
Liten rättning härCIRC används såväl på data- som audio-CD med vissa skillnader som dock saknar praktisk betydelse i detta fall.
Henrik_Holst skrev:Liten rättning härCIRC används såväl på data- som audio-CD med vissa skillnader som dock saknar praktisk betydelse i detta fall.Den felkorrigering som görs på data-CD saknar faktiskt inte betydelse här eftersom den gör just data-skivor mer toleranta mot fel än sina audio dito, vilket i sig gör att man inte helt kan använda argumentet att "systemet måste fungera felfritt för annars hade man fått fel på data-CD hela tiden".
DTH skrev:Inbillningsförmåga existerar!
Bitfel eller jitter pga ströljus existerar inte!
Bill50x skrev:Så vad diskuterar vi egentligen?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster