Spottan duger? (Omröstning)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Jag anser att spotify mer än väl duger för mina krav ljudkvalitetsmässigt.

Omröstningen slutade 2015-03-08 11:51

Ja
57
52%
Nej
52
48%

Antal röster : 109

Användarvisningsbild
nissling

Re: Spottan duger? (Omröstning)

Inläggav nissling » 2015-02-09 21:28

Magnuz skrev:De fel som introduceras vid "söndermastring" är typiskt större eller åtminstone mer störande än de typiska vinylfelen, tycker jag.

Absolut, det var en del av min poäng. Dock kan en vinyl utgå ifrån en bra master och sedan få en riktigt dålig pressning som i slutändan är sämre/mer irriterande än en söndermastrad CD. När jag skrev "närmare källan" så syftade jag på medierna i sig och avsåg inte att peka ut några särskilda exemplen. CD har objektivt alltid mer potential att vara närmare källan än vinyl.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-02-09 22:11

Eargasm skrev:Av ditt svar förstår jag att du aldrig lyssnat på en högkvalitativ vinyl-rip? (Om den är 16/44.1 eller 24/192 är av mindre betydelse)

Jag har självfallet lyssnat på både "bra" vinyl-rippar och bra avspelning av vinyl. Och som jag påpeka, så kan vinylen vara bättre om masteringen är mycket sämre på spotify-versionen.
Men jag ställer frågan igen; menar du på allvar, att vinyl återger den färdiga mastern bättre än spotify (ogg 320kbp/s)?

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-02-09 22:19

Magnuz skrev:Nja, är vinylmastern närmare källan än CD-dito blir nog vinylen det också. De fel som introduceras vid "söndermastring" är typiskt större eller åtminstone mer störande än de typiska vinylfelen, tycker jag.

Frågan är dock, hur ofta är det verkligen en annan mastering? Till exempel så gillar jag gruppen Mastodon. Tyvärr så slaktas deras musik vid mastering. Förra året kom de med en ny skiva, och som vanligt så låter den inte bra. Så jag försöker undersöka om vinylutgåvan är bättre. Läser man till exempel ett forum som Steve Hoffmans, så är det väldigt många som framhäver att vinylen är "mycket bättre än CD utgåvan".
Tyvärr så verkar det vara en åsikt som alltid gäller hos många medlemmar där, att vinylen alltid är bättre. Men så kom det några kommentarer som gör att jag tror att det är exakt samma master till vinylen som till CD + ev förändringar vid graveringen och systemfel från vinylen (och avspelningsfel). Klippningsdist vid ett gitarrsolo finns kvar på vinylen, vilket antyder att det är samma master.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-02-09 22:32

nissling skrev:
Magnuz skrev:De fel som introduceras vid "söndermastring" är typiskt större eller åtminstone mer störande än de typiska vinylfelen, tycker jag.

Absolut, det var en del av min poäng. Dock kan en vinyl utgå ifrån en bra master och sedan få en riktigt dålig pressning som i slutändan är sämre/mer irriterande än en söndermastrad CD. När jag skrev "närmare källan" så syftade jag på medierna i sig och avsåg inte att peka ut några särskilda exemplen. CD har objektivt alltid mer potential att vara närmare källan än vinyl.

Var kommer dom här pressningarna ifrån?
Sällan jag upplevt att pressningen på en ny skiva idag är ett problem

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-02-09 22:40

Finns massor av dåliga pressningar från 70- och 80-talet där mastern med all sannolikhet är avsevärt bättre än vad man får ut på vinylen. Slutade förvisso med vinyl för många år sedan, men då nya pressningar (alltid?) utgår ifrån samma masters som CD:n så ser jag dem som meningslösa.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-02-09 22:43

nissling skrev:Finns massor av dåliga pressningar från 70- och 80-talet där mastern med all sannolikhet är avsevärt bättre än vad man får ut på vinylen. Slutade förvisso med vinyl för många år sedan, men då nya pressningar (alltid?) utgår ifrån samma masters som CD:n så ser jag dem som meningslösa.

Det är inte sällan olika masters till CD och vinyl idag, alltid till vinylens fördel

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-09 22:46

nissling skrev:... men då nya pressningar (alltid?) utgår ifrån samma masters som CD:n så ser jag dem som meningslösa.

Det är just det, det är inte alltid samma master för vinylen som för CD'n. Dels klarar normala pickuper inte alltid att spåra de allra mest förstörda mastringarna, dels (gissning från min sida) anses vinylköparna vara mer kräsna. Eller rättare, det är lättare att förutse i vilken miljö en vinylskiva spelas. Det sker knappast i en portabel apparat på tunnelbanan...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-02-09 22:47

BORIS skrev:Det är inte sällan olika masters till CD och vinyl idag, alltid till vinylens fördel

"Alltid" är väl lite att ta i... :)

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-02-09 22:53

Conan skrev:
BORIS skrev:Det är inte sällan olika masters till CD och vinyl idag, alltid till vinylens fördel

"Alltid" är väl lite att ta i... :)

Nä, vid olika masters är "alltid" vinylens den bättre

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-02-09 22:59

Fast jag hänger inte med nu riktigt. Jag förstår att mastern anpassas för vinyl till pressningen, annars skulle det låta helt åt skogen, men då kommer man väl ännu längre ifrån vad det ursprungligen lät? Tänker mig typ så här...

1. Ursprunglig ljudmix (192/24) konverteras till CD (16/44.1) utan hörbar skillnad för att sedan släppas på CD eller komprimeras ytterligare till Ogg/Mp3 för digital distribution.
2. Ursprunglig ljudmix (192/24) eller CD (16/44.1) anpassas till vinyl för att kunna maskera vinylens svagheter (t.ex. högt brusgolv i lägre frekvenser och dist) och låter således annorlunda i jämförelse mot den ursprungliga ljudmixen.

Eller har jag missuppfattat något? Sker loudnessmastering i samband med konvertering till 16/44.1 och finns inte med på den ursprungliga ljudmixen?

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-02-09 23:28

BORIS skrev:Var kommer dom här pressningarna ifrån?
Sällan jag upplevt att pressningen på en ny skiva idag är ett problem

Rätt många håller inte med dig. Finns många klagomål på dåliga pressningar på flertalet forum. Själv så tycker jag det är alldeles för ofta som det är rätt sunkig kvalité på ny vinyl.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-02-09 23:29

Finns det någon källa som kan bekräfta det?

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-02-10 00:08

music4ever skrev:

Finns det någon källa som kan bekräfta det?

+1

Tycker nästan alla vinylripparna jag lyssnat på låter precis likadant som CD versionen när det gäller ny musik, förutom vinylens begränsningar då som kanske vissa kan uppfatta som en förbättring? (knastret gör ju att vinylripparna får lite högre crest i masvis tex)

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2015-02-10 00:43

jB, jag vet såklart inte hur många vinylrippar du lyssnat på och hur mycket tid du lagt ned på att kolla upp vilken master och pressning du faktiskt lyssnar på, och vem som rippat och med vilken utrustning.

Och andra sidan vet jag vilken erfarenhet jag har av detta med ett digitalt bibliotek på ca 500 vinylrippar av mina favorit skivor, den absoluta majoritetet låter betydligt bättre än cd-versionen, jag dem senaste åren jobbat på att hitta bra vinylrippar och sakteligen så bytt ut min favorit skivor mot bättre ljudande versioner.
Med det i bagaget så har jag mycket svårt att förstå din slutsats om att dem låtar oftast likadant, min erfarenhet är att det är precis tvärt om.

Tyvärr så rippas inte mycket svensk musik med någon större kvalitet så jag får då köra på originalet istället vilket jag såklart inte har nått emot :D

Men återigen, jag tycker nog vinyl kan vara trevligt att prova på för dem flesta, av en varierande själ, why not lixom?

ps. Att man ska måsta lägga 6-siffrigt på en svarv, pu och riia för att det ska rocka anser jag vara en myt, det går att med mycket stor behållning avnjuta vinyl för mycket mindre pengar.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-02-10 01:05

Eargasm skrev:jB, jag vet såklart inte hur många vinylrippar du lyssnat på och hur mycket tid du lagt ned på att kolla upp vilken master och pressning du faktiskt lyssnar på, och vem som rippat och med vilken utrustning.

Igen, har du några källor som bekräftar att det verkligen är olika master?
Säg, ge mig 10 st nya populärmusik släpp 2014 där vinylen är bekräftad är en annan master än CDn?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-02-10 07:25

BORIS skrev:Nä, vid olika masters är "alltid" vinylens den bättre

Men precis som andra har påpekat så anpassas ju vinylens master (alltid? :) ) till mediets begränsningar framförallt i basen. Därmed har vi ju per automatik en förändring gentemot studiomastern, och har du då en CD-master som inte förändrar så mycket (såna finns väl nånstans), så är det ju vinylmastern som är "sämre"?

Har väl inte nåt jättebra exempel på där jag har koll på mastringsprocessen, men t.ex. LTS-versionen på "Med Rymden i Blodet" är väl "rakt" överförd, och då kan du ju försöka hitta en vinylversion som är bättre...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-02-10 08:43

nissling skrev:

Fast jag hänger inte med nu riktigt. Jag förstår att mastern anpassas för vinyl till pressningen, annars skulle det låta helt åt skogen, men då kommer man väl ännu längre ifrån vad det ursprungligen lät? Tänker mig typ så här...

1. Ursprunglig ljudmix (192/24) konverteras till CD (16/44.1) utan hörbar skillnad för att sedan släppas på CD eller komprimeras ytterligare till Ogg/Mp3 för digital distribution.
2. Ursprunglig ljudmix (192/24) eller CD (16/44.1) anpassas till vinyl för att kunna maskera vinylens svagheter (t.ex. högt brusgolv i lägre frekvenser och dist) och låter således annorlunda i jämförelse mot den ursprungliga ljudmixen.

Eller har jag missuppfattat något? Sker loudnessmastering i samband med konvertering till 16/44.1 och finns inte med på den ursprungliga ljudmixen?

Så här, tror jag:

1. Ursprunglig ljudmix sparas i två kanaler 96 (eller 48) kHz/24 bitar (M24).
2. Den mastras till CD på 44 kHz/16 bitar (MCD).
3. a) M24 används till att mastra vinylen.
3. b) MCD används som den är även till vinyl.
3. c) MCD används med vissa förändringar även till vinyl.

Förhållandet mellan a), b) och c) är jag osäker på, men en kvalificerad gissning är 60/30/10. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-10 09:04

Conan skrev:
Men precis som andra har påpekat så anpassas ju vinylens master (alltid? :) ) till mediets begränsningar framförallt i basen. Därmed har vi ju per automatik en förändring gentemot studiomastern, och har du då en CD-master som inte förändrar så mycket (såna finns väl nånstans), så är det ju vinylmastern som är "sämre"?

Har väl inte nåt jättebra exempel på där jag har koll på mastringsprocessen, men t.ex. LTS-versionen på "Med Rymden i Blodet" är väl "rakt" överförd, och då kan du ju försöka hitta en vinylversion som är bättre...

Den fetade meningen är så att säga pudelns kärna och det som hela vinyldebatten handlar om. OM CD användes till sin fulla potential skulle vinylen ur ljudsynpunkt vara överflödig. Att det sedan finns andra anledningar till att "spisa vax" är en annan sak.

Men vad som är teori hjälper inte om det i praktiken är så att det ur välljudssynpunkt är sämre mix och master på CD. Tyvärr är det så att vill man ha bästa ljudet är det ofta vinylmixen som är den bättre. Naturligtvis finns det gott om undantag, Metallicas nedsblade skiva (minns ej titeln*) var precis lika sunkig på vinyl som på CD. Som någon nämnde, rippen från ett spel är mycket bättre. Om någon är intresserad kan jag lägga upp de tre varianterna så kan ni lyssna själva.

/ B

* Så här skrevs i annan tråd: "Jag brukar normalt inte störa mig så mycket på dagens mixning/mastring, men Death Magnetic är ett av få undantag.. den är verkligen olyssningsbar. så även jag kör med Guitar Hero versionen."

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-02-10 12:05

Conan skrev:

Alltså, jag är mer musikintresserad än teknikintresserad. För mig räcker vilket format som helst för att jag ska få en trevlig upplevelse så länge musiken är bra. Ny musik köper jag i stort sett alltid på vinyl, inte för ljudet skull nödvändigtvis. Jag gillar hela proceduren kring vinylen allt ifrån att bläddra i loppisens skivbackar till att komma hem med ett nytt album att lägga på tallriken. Att man dessutom allt som oftast får en nedladdningskod på köpet är en bonus just det nämns sällan men man får som sagt ofta två format när man köper ett nyutgivet album på vinyl. Hursomhelst gillar jag formatet och den ljudmässiga kvaliteten räcker gott och väl för mig.

Själva systemens tekniska prestanda och jämförelser mellan dessa lämnar jag mer än gärna över till de som är mer intresserade av detta än jag. Men det är klart att CD formatet har kvaliteter som vinylen inte kan mäta sig med.

Det är också klart att det finns masters som ligger på vinylen som är bättre än vad mastern som ligger på CDn är. Är mastern densamma på båda formaten har jag inga som helst problem med att CDn anses och faktiskt låter bättre än vinylen.

Ett klassiskt exempel som brukas nämnas i samband med denna diskussionen
White Stripes - Icky Thump
http://dr.loudness-war.info/album/list?artist=white+stripes&album=Icky+thump

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-02-10 17:25

Almen skrev:Så här, tror jag:

Tack för svaret, en bra redogörelse. Men är det verkligen vanligt att CD-mastern används "som den är" på vinyl?
BORIS skrev:Ett klassiskt exempel som brukas nämnas i samband med denna diskussionen
White Stripes - Icky Thump
http://dr.loudness-war.info/album/list?artist=white+stripes&album=Icky+thump

Och här är en video som du bör se.
https://www.youtube.com/watch?v=n-AE9dL5FG8

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-02-10 18:14

Den där videon har varit uppe för diskussion flera gånger tidigare

Edit:
Ser att han analyserar Daft Punks Random Access Memories i en annan video
Det är en vinyl jag har själv och som det varit en del diskussion om huruvida vinylen låter bättre än CDn.

https://www.youtube.com/watch?v=DsJ0BldwB5w
Senast redigerad av BORIS 2015-02-10 19:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-10 18:26

BORIS skrev:Den där videon har varit uppe för diskussion flera gånger tidigare

Ja, och?

Men absolut intressant, hade varit intressant om du bidragit med någon kommentar eller fundering.

/ B

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-02-10 19:32

Bill50x skrev:
BORIS skrev:Den där videon har varit uppe för diskussion flera gånger tidigare

Ja, och?

Men absolut intressant, hade varit intressant om du bidragit med någon kommentar eller fundering.

/ B

Ger mig inte in i några tekniska resonemang ang videon.
Om det är mix, master eller vid press som skillnader uppstår är för mig av mindre betydelse.
Visst kan jag också ibland tycka en mer ingående diskussion är kul men jag lägger inte så väldigt stor vikt
vid de tekniska aspekterna.

Musiken är det viktigaste och vi pratar trots allt om ganska moderata skillnader.
Njuter utan problem av vilken mp3a som helst, om musiken är bra.
Å andra sidan krävs ju små insatser för den eventuella förbättringen
som val av ett bättre format kan ge

Exemplet ovan Daft Punk - Random Access Memories är att album där jag kan säga att jag föredrar vinylen,
men lyssnar med glädje och utan problem på CDn

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-02-10 19:35

Och du vet väl om att de mätningarna som du hänvisar till i regel inte säger något om ljudkvalité eller "likhet till originalet"?

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-02-10 19:58

nissling skrev:Och du vet väl om att de mätningarna som du hänvisar till i regel inte säger något om ljudkvalité eller "likhet till originalet"?

Din ton säger mig att du är en sån som tror han "vet hur det ligger till" en tråkig och inte särskilt förtroendeingivande attityd.

Såg du inte att jag sa att videon varit uppe för diskussion?

Båda exemplen jag postat är album jag hört, både vinyl och CD. Det finns skillnader på vinylen resp CDn
framförallt på White Stripes albumet

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-02-10 20:08

White Stripes - Icky Thump är en skiva som man vet och är bekräftat är helt annan master till vinylen än till CDn.
Problemet är att det är sällan så, att det finns bekräftat.

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-02-10 20:11

Boris: Ja, jag har inte sagt något som att skillnader inte finns. Klart att vinylen och CD:n i slutändan låter annorlunda, annars vore det ganska... märkligt. Men det jag säger är att sådana mätningar av dynamiskt omfång som du länkar till inte säger något om själva ljudkvalitén, oavsett vilket format du mäter. På vinyl blir siffran ännu mer missvisande än på CD. Vad spelar det för roll om videon har varit uppe tidigare, om den ändå är relevant i sammanhanget?

Jag har inte lyssnat på White Stripes så jag kan inte uttala mig om huruvida deras album skiljer sig mellan vinyl och CD. Men om det är bekräftat att mastern är annorlunda mellan formaten så finns självfallet potential att vinylen i det här fallet är bättre.

Och nej, jag vill inte vara pretentiös om det är så du upplever mig. :) Men jag tycker att dina resonemang är anmärkningsvärda.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-02-10 20:28

music4ever skrev:White Stripes - Icky Thump är en skiva som man vet och är bekräftat är helt annan master till vinylen än till CDn.
Problemet är att det är sällan så, att det finns bekräftat.

Jo, jag sa just det att det är ett klassiskt exempel.

Vad man får göra är att istället för att hänga här kan man hänga på forum där musiken är det centrala och det finns folk med genuint intresse för musik.
I princip alla nya släpp analyseras och jämförs på ett eller annat sätt

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-02-10 20:37

Jag älskar musik, verkligen! Nästan allt mitt musiklyssnande sker med hjälp av ett par AKG-hörlurar av absolut billigaste sorten så min vardagliga musikkonsumtion får inte särskilt mycket rättvisa. Och jag lyssnar mycket hellre på en dålig master av ett bra album än en bra master av ett dåligt album. Men att påstå att vinylmasters som är annorlunda gentemot motsvarande CD alltid är till vinylens fördel tycker i alla fall jag låter som en lite väl överdriven romantisering. :)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-02-11 09:35

Håller med nissling ovan.

Spotify var det ja... Jag lyssnar på Spottan via en laptop och ljudströmmen till nätverket med Jamcast. Plockar upp med en Oppo 95:à och sen vidare till övriga anläggningen. Samma Oppo spelar också upp fysiska fonogram (underbart ord det där) och FLAC-filer från en NAS.

De gånger jag har lyssnat på samma album på Spotify kontra CD/FLAC har jag tyckt att Spotify förlorat med en smula vad gäller upplevd "klarhet" t.ex. Om det beror på kedjan från datorn, olika versioner på formaten eller på att Spotan helt enkelt är sämre, vet jag inte och orkar inte ta reda på. Hjälpte ju till här på format för nåt år sen att "spela in" en låt på Spotify för att kunna jämföra med CD, och då var det inte möjligt att påvisa nån nämnvärd skillnad.

Så jag lutar ju åt att Spotify är väldigt bra i sina bästa stunder, och att försämringen jag upplever beror på nåt annat än strömningsmediet. Men oavsett vilket så försöker jag köpa musiken jag verkligen gillar på nedladdning eller fysiskt medium, och använder Spotify mest på resande fot i iPaden eller som "slölyssning" hemma.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi