jB, jag vet såklart inte hur många vinylrippar du lyssnat på och hur mycket tid du lagt ned på att kolla upp vilken master och pressning du faktiskt lyssnar på, och vem som rippat och med vilken utrustning.
Och andra sidan vet jag vilken erfarenhet jag har av detta med ett digitalt bibliotek på ca 500 vinylrippar av mina favorit skivor, den absoluta majoritetet låter betydligt bättre än cd-versionen, jag dem senaste åren jobbat på att hitta bra vinylrippar och sakteligen så bytt ut min favorit skivor mot bättre ljudande versioner.
Med det i bagaget så har jag mycket svårt att förstå din slutsats om att dem låtar oftast likadant, min erfarenhet är att det är precis tvärt om.
Tyvärr så rippas inte mycket svensk musik med någon större kvalitet så jag får då köra på originalet istället vilket jag såklart inte har nått emot

Men återigen, jag tycker nog vinyl kan vara trevligt att prova på för dem flesta, av en varierande själ, why not lixom?
ps. Att man ska måsta lägga 6-siffrigt på en svarv, pu och riia för att det ska rocka anser jag vara en myt, det går att med mycket stor behållning avnjuta vinyl för mycket mindre pengar.