När väljer ni delnings filter?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut

När väljer ni delnings filter?

Inläggav Helmut » 2015-01-05 00:11

Om jag ska bygga en högtalare kan jag då gå in på tillverkarens datablad och kolla vilka delningsfrekvenser tillverkaren rekommenderar och sedan med en koll på frekvensområdet konstatera att tillverkarens uppgifter verkar stämma. ”välja delningsfrekvensen där ljudnivån börjar sjunka”
Har några aluminium mellanregister element liggandes som jag använt i misslyckade projekt helt enkelt för att jag inte gillat ljudet.
Om jag kopplar in elementen direkt till förstärkaren och spelar upp musik typ fiol och gitarr eller annat musikinstrument med begränsat frekvensområde så kan jag i det övre registret klart höra att det är ett aluminium membran.
Hur gör ni? Kopplar ni in elementen en åt gången och provlyssnar hur elementen låter och utifrån provlyssningen bestämmer vilka delningsfrekvenser ni skall välja?
Jag är själv mest nöjd med mina konstruktioner där jag lyssnat in elementens förmåga att återge ljud.
Är jag ute och cyklar när jag lyssnar av elementen ett efter ett och vid olika nivåer för att känna av när konen börjar fladdra ”låta som aluminium” eller känna av när diskant konen börjar röra sig för mycket vid högra ljudnivåer. Kan det vara så att bas och mellan register membranen även högt ovanför delningsfrekvensen alstrar så pass högt ljudtryck att den svaga ljudnivån upplevs som distorsion.
På mina mest lyckade byggen har jag valt delningsfilter först när jag hittat den delningsfrekvensen jag gillat.
Har diskuterat frågan med mina ljudintresserade vänner men dom verkar bestämma sig för vilka element dom vill ha och konstruera resten med hjälp av beräkningsprogram.
Jag har två Fosten FE164 bredbandare liggandes som jag inte kommer överens med. Den är uppbyggd med två membran som sitter ihopkopplade. Om jag förstått det rätt så är det stora membranet som återger bas och när membranet börjar brytas upp är det den lilla membranet som återger diskanten, eller? Har en känsla av att stora membranet låter papper vid höga frekvenser då konen bryts upp.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: När väljer ni delnings filter?

Inläggav Perfector » 2015-01-05 11:02

Har du en bredbandare med dubbelkon så är den med största sannolikhet redan kollat mot oönskade resonanser vid olika frekvenser.
Fostex gör dessutom bra element.
Aluminium har en ringning runt 4kHz som resultat av materialet
Delningsfilter till aluelement bör ligga under den punkten eller om det är en diskant över den.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-01-05 13:15

Jag tror inte FE164 hör till Fostex allra bästa element, och ska man dela mot diskantelement så är inte ett dubbelkonselement det man bör satsa på i första taget.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-05 14:55

Nu har ju TS elementet så vi får vara behjälpliga att få det bästa ur vad som finns.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2015-01-06 02:11

Tillverkarens uppgifter stämmer inte alltid heller
Tror seas rek L18 2500hz och 12 dB det funkade inte alls iaf.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2015-01-06 22:46

Johannes skrev:Tillverkarens uppgifter stämmer inte alltid heller

Det var ett starkt påstående.

Varför funkade det inte?
L18 delat mot vad?
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2015-01-07 10:52

chrisss skrev:
Johannes skrev:Tillverkarens uppgifter stämmer inte alltid heller

Det var ett starkt påstående.

Varför funkade det inte?
L18 delat mot vad?

Utan att veta så tror jag Johannes syftar på att ett 12dB skolboksfilter vid 2500Hz inte fungerar med L18 (eller något annat element heller) som man lätt kan tro om man läser dessa rekommendationer bokstavligt.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2015-01-10 00:31

Om tillverkaren rekommenderar delningsfrekvensen 4000 hz för mellan och dikanten. Om jag via en grafisk equaliser lyssnar på hur musiken låter om jag begränsar frekvensområdet till låt oss säga 3 kHz till 5 kHz så kan jag ibland konstatera att det låter väldigt olika i mellanregister och diskantelementet om jag kör med ett element åt gången. Kan jag då utgå från att det kommer att bli ett misslyckat projekt när jag konstaterat att pappmembranet och band diskanten låter olika i frekvensområdet 3 - 5 kHz
Skulle ni välja element som låter likadant runt delningsfrekvensen. Om en ensam gitarrist spelar ett solo som vandrar över delningsfrekvenser så kommer lägre toner att låta pappmembran och högre toner kommer att låta metallband! eller har jag fel i hur jag väljer element och delningsfrekvenser?
Senast redigerad av Helmut 2015-01-10 00:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-10 00:33

Banddiskanter har en ganska hög delningspunkt som en pappkon kan ha svårt att nå.
Om man ser det som en 3-vägare istället kan man antagligen få jämnheten som eftersträvas.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2015-01-14 11:56

Alla har sina egna metoder. Jag skulle försöka matcha spridningen (och vågfronten, dvs vilken fas ett ljud anländer med i olika riktningar) för mellan och diskanten. Då kommer man fram till att man oftast behöver någon form av waveguide till diskanten för att kunna matcha ihop mellan och diskant på ett övertygande sätt utan spridningshopp eller energitoppar.

Att bara lyssna på element med samma filter till mellan och diskant tror jag påverkar så mycket annat att det blir svårt att sortera ut kvalitetsparametrarna.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-14 20:11

Alla sätt är bra, utom de dåliga.
Detta är exakt vad som ska vara.
Ideer som framförs så TS kan göra som han vill

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2015-02-02 17:23

Banddiskanter har en ganska hög delningspunkt som en pappkon kan ha svårt att nå.

Hallå där Perfector, finns väl massor med pappkoner som spelar högt i frekvens, finns tex många bredbandselement med pappkoner....
-sedan är det mest centrum av elementen som spelar högre toner iofs.

Om trådskaparen vil göra filter direkt från tillverkarens datablad tror jag det är bra att få tag på datablad med spridningsegenskaperna. Lägg delningsfrekvenser där spridningen matchar varandra och ljudkurvan är jämn åt båda hållen. Tex att dela en bas/mid när den bara sprider rakt fram (som i högre register, säg 3khz) till en diskant som sprider mycket bra i samma register, kommer troligtvis inte bli lyckat.

mvh
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-02 17:32

Prozac skrev:

Hallå där Perfector, finns väl massor med pappkoner som spelar högt i frekvens, finns tex många bredbandselement med pappkoner....
-sedan är det mest centrum av elementen som spelar högre toner iofs.

Om trådskaparen vil göra filter direkt från tillverkarens datablad tror jag det är bra att få tag på datablad med spridningsegenskaperna. Lägg delningsfrekvenser där spridningen matchar varandra och ljudkurvan är jämn åt båda hållen. Tex att dela en bas/mid när den bara sprider rakt fram (som i högre register, säg 3khz) till en diskant som sprider mycket bra i samma register, kommer troligtvis inte bli lyckat.

mvh

Nu tolkade du dig med fel papper ;-)
Jag menar att bas/mellan kunde ha svårt att nå så högt och rent.
En bredbandare med dubbelkon är ju inte direkt ett som jag ser det passande element till en banddiskant om man inte har Coral flat 8 eller 10 att köra under det.
Och en alltför hög delning i en bas/mellan kan ge ett konstigt, lite tomt ljud som kanske inte är det TS söker.
Men annars mår jag bra :-)

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2015-02-03 09:43

Nu tolkade du dig med fel papper
En bredbandare med dubbelkon är ju inte direkt ett som jag ser det passande element till en banddiskant om man inte har Coral flat 8 eller 10 att köra under det.
Och en alltför hög delning i en bas/mellan kan ge ett konstigt, lite tomt ljud som kanske inte är det TS söker.
Men annars mår jag bra

Mjae, jag hoppas också du mår bra men jag skrev inget om nån dubbelkon eller ens att trådskrivaren borde använda ett bredbandselement, jag skrev bara att det existerar pappelement som dels spelar bas men även når både högt och rent i frekvens varav flera pappkonsförsedda bredbandare är exempel på det.

så var det med det

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-03 10:15

Prozac skrev:
Nu tolkade du dig med fel papper
Men annars mår jag bra

Mjae, jag hoppas också du mår bra men jag skrev inget om nån dubbelkon eller ens att trådskrivaren borde använda ett bredbandselement, jag skrev bara att det existerar pappelement som dels spelar bas men även når både högt och rent i frekvens varav flera pappkonsförsedda bredbandare är exempel på det.

så var det med det

I stand corrected.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-02-03 11:02

Perfector skrev:Aluminium har en ringning runt 4kHz som resultat av materialet
Delningsfilter till aluelement bör ligga under den punkten eller om det är en diskant över den.

Jag vill bara lite försiktigt påpeka att det där inte stämmer.
(Det kan stämma för något visst element, men inte alla.)

Aluminium har ingen materialegenskap som innebär en ringning vid någon speciell (audio)frekvens.
Det är kombinationen geometri/tjocklek/material (och lite annat) som ger en ev ringning. Den ringningen kan du även uppnå med papper eller plast i konen om man verkligen vill.

Ontopic.
Jag tror helmut har en del rätt i sitt tänk. Alltför många går efter kurvor, högtalardata och simuleringsprogram vid designen av högtalare och filter. Och glömmer att öronen också måste få vara med.
Själv är jag dock ganska kass på att lyssna på begränsade frekvensområden (bara ett element ifrån konstruktionen, ev begränsat med delningsfilter också) och kunna avgöra hur det kan komma att låta som helhet i den slutliga konstruktionen. Jag borde kanske öva lite. :)
Senast redigerad av aisopos 2015-02-03 11:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-03 11:04

ok.
Men det jag fått lära mig av bla. Monacor är att aluminium har en egenresonans runt den frekvensen och därför bör man inte dela i närheten av den för att undvika problem.
Men jag ska inte envisas, om du säger annat kan det väl vara så.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-02-03 11:13

Perfector skrev:ok.
Men det jag fått lära mig av bla. Monacor är att aluminium har en egenresonans runt den frekvensen och därför bör man inte dela i närheten av den för att undvika problem.

Du har säkert delvis rätt på två sätt.
Om det är monacors uttalande så kan det antas gälla deras egna element, och kan ju alltså stämma.

Och sen har du även rätt på så sätt att då aluminium är ett material med mycket dålig inre dämpning så finns det svårigheter att bemästra resonanser i högtalarelement med aluminiummembran.
Och jag tror att man typiskt inte kan få bort ringningarna, utan bara skjuta iväg dom till en frekvens där man tycker att dom inte utgör ett problem.

Men var denna frekvens kan hamna beror alltså på aktuell konstruktion.

Och jobbar man med alu-membran så bör man alltså vara uppmärksam på detta så att den slutliga högtalaren inte lider av dessa problem. Dvs sätta filterfrekvens och branthet korrekt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-03 11:22

aisopos skrev:
Perfector skrev:ok.

Du har säkert delvis rätt på två sätt.
Om det är monacors uttalande så kan det antas gälla deras egna element, och kan ju alltså stämma.

Och sen har du även rätt på så sätt att då aluminium är ett material med mycket dålig inre dämpning så finns det svårigheter att bemästra resonanser i högtalarelement med aluminiummembran.
Och jag tror att man typiskt inte kan få bort ringningarna, utan bara skjuta iväg dom till en frekvens där man tycker att dom inte utgör ett problem.

Men var denna frekvens kan hamna beror alltså på aktuell konstruktion.

Och jobbar man med alu-membran så bör man alltså vara uppmärksam på detta så att den slutliga högtalaren inte lider av dessa problem. Dvs sätta filterfrekvens och branthet korrekt.

Nu blev vi rörande överens.
Tack så hjärtligt.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2015-02-03 11:55

Perfector - ingen fara

Hej Helmut, om du vill bygga själv "på gehör" utan mätningar och proggramvara, så tror jag att du bör hålla dig ifrån alu-element. De brukar alltid ha nån ful ringning som skrevs tidigare vilken man behöver ta bort med korrektionslänkar etc. Detta är svårt att göra enbart på gehör. Enligt min ringa erfarenhet är de mest "förlåtande" elementen coatade pappkoner, finns tex flera peerless-element med detta material. Plastkoner, PP, föredras av andra men jag föredrar alltså coatad eller plastad papp. Sedan behöver du en diskant som kan gå långt ned i frekvens för att möta midbasen. Efter detta behövs ett filter och då skulle jag rekommendera ett enklare sådant dvs 1a eller 2a ordningens om du vill ta fram det på gehör.

Nackdelen med ovan är att du inte kan spela hur högt som helst med en lågt (både frekvens och ordning) delad diskant. Ska du ha både högt ljudtryck och rent ljud blir allt svårare och dyrare att göra på gehör.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-03 12:17

Vågar jag här inflika att man kan hitta diskanter som klarar 100 Watt vid 2kHz delning 12 dB/Oct.
Sen brukar man ofta behöva dämpa diskanten för anpassning av ljudtryck vid given effekt och det höjer tåligheten i diskanten.
Väljer man dessutom att lägga delningen vid 3 kHz så ökar effekten i proportion till delningen och man kan få en enkel 2-vägare att tåla ruskigt mycket effekt.
Jag renoverade nyligen en högtalare som skumkanten torkat på och ersatte med busenkelt element i båda för 450:-
Det låter förvånansvärt bra, så bygg av hjärtats lust och lek dig fram till nånting som du är nöjd med.
Rom byggdes inte på en dag.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2015-02-03 13:57

Japp, min tanke, när jag läste Helmuts krav på renhet och gehör-design, var en delning vid ca 1,5khz eller kanske max 2khz. De diskanter som klarar så låg delning med ett flackt filter är ganska få skulle jag tro.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-02-03 14:23

Om jag läser noga vad helmut skriver så ser jag inte att h*n påstår att högtalaren endast ska byggas på gehör.
Utan frågan verkar mer gälla vid vilket skede i byggprocessen ska delningsfiltret bestämmas.
Före eller efter att man börjat lyssna på ljudet från elementen.

Helmut kanske tänker sig gehörs-byggande, eller så är lyssningen bara en del, som kompletteras med kurvor, program, datablad och mätningar. Det framgår ju inte riktigt.

Man kan ju tänka sig två ganska motsatta vägar.
1. Börja med datablad, kurvor, mätningar, program. Konstruera och bygg högtalaren klart enligt vad man kommer fram till.
Börja provlyssna på färdig högtalare och börja först nu engagera öronen, fundera över hur det låter - blev delningarna rätt? Bygg om filtren osv.

2. Börja med att titta på datablad + lyssna på endast elementen. Bestäm nu önskade delningsfrekvenser utifrån hur man tycker elementen lät i olika frekvenser (+ ev vad datablad säger).
Konstruera och bygg högtalaren klart enligt vad man kom fram till.
Börja provlyssna på färdig högtalare och fortsätt att fundera över hur det låter - blev delningarna rätt? Bygg om filtren osv.

Kanske slipper man några iterationer i delningsfilterutvecklingen med 2'an?
Kanske kan man redan innan ens bygge av provlåda förkasta ett element och direkt välja ett annat?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-03 18:12

Aluminiumbas och domediskant kan se ut så här tex.
Delning 2kHz 16/12 dB/oktav
Observera att högtalaren är 10 år gammal och nött av tidens tand samt lite partajande till och från.
Bilagor
Perfector Ideal 11.jpg
Perfector Ideal 11.jpg (136.06 KiB) Visad 2617 gånger

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2015-02-09 18:47

Nej jag litar inte på tillverkarens rekommendationer utan på ögat först och därefter örat till dess att jag är nöjd eller ger upp.
Detta innebär ibland att jag justerar delningsfrekvensen/nivåerna under ett par års tid ;-)
LP-filtret: Jag tycker att man bör titta på tillverkarens datablad och försöka dela så att signalen hunnit dämpas till ca -30dB (under nyttosignalen) där elementet börjar bete sig stökigt off-axis.
(Lämna tankar om metallelement eller andra med hårda koner med uttalad resonans så blir livet enklare. Skaffa element som går att dela vid ca 3kHz och över eller bygg trevägare.)
Ibland så provlyssnade jag elementen både med musik och genom att svepa en sinus, tycker faktiskt att man hittar mer svagheter på elementet genom att svepa sinus och lyssna....
HP-filtret: Diskanten tänker jag att man måste hålla koll på så att man inte delar så lågt att diskanten inte kan ge ut tillräckligt med nivå eller låter ansträngt.
Annars så tycker jag ungefär som Martin här ovan nånstas men utan waveguide.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-02-10 22:12

Perfector skrev:Vågar jag här inflika att man kan hitta diskanter som klarar 100 Watt vid 2kHz delning 12 dB/Oct.
...

Ja, man kanske kan hitta sådana element, men då är du ute och tassar bland pro-element-markerna. Vanliga hifi-diskantelement tål inte i närheten av hundra watt. Jag tror inte frågeställaren är ute efter sådana mer kostsamma element. Hundra watt är väldigt mycket effekt för ett diskantelement, nästan alla brinner upp av hundra watt. Ge ett exempel på ett element som du avser som tål hudra watt så ska vi se vad jag och andra tycker om det.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2015-02-10 22:22

Johan_Lindroos skrev:
Perfector skrev:Vågar jag här inflika att man kan hitta diskanter som klarar 100 Watt vid 2kHz delning 12 dB/Oct.
...

Ja, man kanske kan hitta sådana element, men då är du ute och tassar bland pro-element-markerna. Vanliga hifi-diskantelement tål inte i närheten av hundra watt. Jag tror inte frågeställaren är ute efter sådana mer kostsamma element. Hundra watt är väldigt mycket effekt för ett diskantelement, nästan alla brinner upp av hundra watt. Ge ett exempel på ett element som du avser som tål hudra watt så ska vi se vad jag och andra tycker om det.

Menas systemeffekt?

En diskant som ensam tål 100 W tvivlar jag på att det finns.
Möjligen en stor PA kompressionsdriver + tratt.

Vanlig domediskanter låter bättre om dom slipper
svettas med så låg delning som 2 kHz.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-10 22:49

chrisss skrev:
Johan_Lindroos skrev:
...

Menas systemeffekt?

Naturligtvis är det systemeffekten som avses som alltid i effektangivelserna för diskanter.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-02-10 23:05

Tiden mina herrar, tiden.. glöm inte tiden!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-02-10 23:31

Perfector skrev:
chrisss skrev:
Johan_Lindroos skrev:Ja, man kanske kan hitta sådana element, men då är du ute och tassar bland pro-element-markerna. Vanliga hifi-diskantelement tål inte i närheten av hundra watt. Jag tror inte frågeställaren är ute efter sådana mer kostsamma element. Hundra watt är väldigt mycket effekt för ett diskantelement, nästan alla brinner upp av hundra watt. Ge ett exempel på ett element som du avser som tål hudra watt så ska vi se vad jag och andra tycker om det.

Menas systemeffekt?

Naturligtvis är det systemeffekten som avses som alltid i effektangivelserna för diskanter.

Eeeeh, "naturligtvis"...?

Kom nu och tala om för oss ett diskantelement som tål hundra watt.

Edit: Långvarigt alltså. :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Nästa

Återgå till Teknikforum