Moderator: Redaktörer
Johannes skrev:Tillverkarens uppgifter stämmer inte alltid heller
Tror seas rek L18 2500hz och 12 dB det funkade inte alls iaf.
chrisss skrev:Johannes skrev:Tillverkarens uppgifter stämmer inte alltid heller
Tror seas rek L18 2500hz och 12 dB det funkade inte alls iaf.
Det var ett starkt påstående.
Varför funkade det inte?
L18 delat mot vad?
Banddiskanter har en ganska hög delningspunkt som en pappkon kan ha svårt att nå.
Prozac skrev:Banddiskanter har en ganska hög delningspunkt som en pappkon kan ha svårt att nå.
Hallå där Perfector, finns väl massor med pappkoner som spelar högt i frekvens, finns tex många bredbandselement med pappkoner....
-sedan är det mest centrum av elementen som spelar högre toner iofs.
Om trådskaparen vil göra filter direkt från tillverkarens datablad tror jag det är bra att få tag på datablad med spridningsegenskaperna. Lägg delningsfrekvenser där spridningen matchar varandra och ljudkurvan är jämn åt båda hållen. Tex att dela en bas/mid när den bara sprider rakt fram (som i högre register, säg 3khz) till en diskant som sprider mycket bra i samma register, kommer troligtvis inte bli lyckat.
mvh
Nu tolkade du dig med fel papper
Jag menar att bas/mellan kunde ha svårt att nå så högt och rent.
En bredbandare med dubbelkon är ju inte direkt ett som jag ser det passande element till en banddiskant om man inte har Coral flat 8 eller 10 att köra under det.
Och en alltför hög delning i en bas/mellan kan ge ett konstigt, lite tomt ljud som kanske inte är det TS söker.
Men annars mår jag bra
Prozac skrev:Nu tolkade du dig med fel papper
Jag menar att bas/mellan kunde ha svårt att nå så högt och rent.
En bredbandare med dubbelkon är ju inte direkt ett som jag ser det passande element till en banddiskant om man inte har Coral flat 8 eller 10 att köra under det.
Och en alltför hög delning i en bas/mellan kan ge ett konstigt, lite tomt ljud som kanske inte är det TS söker.
Men annars mår jag bra
Mjae, jag hoppas också du mår bra men jag skrev inget om nån dubbelkon eller ens att trådskrivaren borde använda ett bredbandselement, jag skrev bara att det existerar pappelement som dels spelar bas men även når både högt och rent i frekvens varav flera pappkonsförsedda bredbandare är exempel på det.
så var det med det
Perfector skrev:Aluminium har en ringning runt 4kHz som resultat av materialet
Delningsfilter till aluelement bör ligga under den punkten eller om det är en diskant över den.
Perfector skrev:ok.
Men det jag fått lära mig av bla. Monacor är att aluminium har en egenresonans runt den frekvensen och därför bör man inte dela i närheten av den för att undvika problem.
Men jag ska inte envisas, om du säger annat kan det väl vara så.
aisopos skrev:Perfector skrev:ok.
Men det jag fått lära mig av bla. Monacor är att aluminium har en egenresonans runt den frekvensen och därför bör man inte dela i närheten av den för att undvika problem.
Men jag ska inte envisas, om du säger annat kan det väl vara så.
Du har säkert delvis rätt på två sätt.
Om det är monacors uttalande så kan det antas gälla deras egna element, och kan ju alltså stämma.
Och sen har du även rätt på så sätt att då aluminium är ett material med mycket dålig inre dämpning så finns det svårigheter att bemästra resonanser i högtalarelement med aluminiummembran.
Och jag tror att man typiskt inte kan få bort ringningarna, utan bara skjuta iväg dom till en frekvens där man tycker att dom inte utgör ett problem.
Men var denna frekvens kan hamna beror alltså på aktuell konstruktion.
Och jobbar man med alu-membran så bör man alltså vara uppmärksam på detta så att den slutliga högtalaren inte lider av dessa problem. Dvs sätta filterfrekvens och branthet korrekt.
Perfector skrev:Vågar jag här inflika att man kan hitta diskanter som klarar 100 Watt vid 2kHz delning 12 dB/Oct.
...
Johan_Lindroos skrev:Perfector skrev:Vågar jag här inflika att man kan hitta diskanter som klarar 100 Watt vid 2kHz delning 12 dB/Oct.
...
Ja, man kanske kan hitta sådana element, men då är du ute och tassar bland pro-element-markerna. Vanliga hifi-diskantelement tål inte i närheten av hundra watt. Jag tror inte frågeställaren är ute efter sådana mer kostsamma element. Hundra watt är väldigt mycket effekt för ett diskantelement, nästan alla brinner upp av hundra watt. Ge ett exempel på ett element som du avser som tål hudra watt så ska vi se vad jag och andra tycker om det.
chrisss skrev:Johan_Lindroos skrev:Perfector skrev:Vågar jag här inflika att man kan hitta diskanter som klarar 100 Watt vid 2kHz delning 12 dB/Oct.
...
Ja, man kanske kan hitta sådana element, men då är du ute och tassar bland pro-element-markerna. Vanliga hifi-diskantelement tål inte i närheten av hundra watt. Jag tror inte frågeställaren är ute efter sådana mer kostsamma element. Hundra watt är väldigt mycket effekt för ett diskantelement, nästan alla brinner upp av hundra watt. Ge ett exempel på ett element som du avser som tål hudra watt så ska vi se vad jag och andra tycker om det.
Menas systemeffekt?
En diskant som ensam tål 100 W tvivlar jag på att det finns.
Möjligen en stor PA kompressionsdriver + tratt.
Vanlig domediskanter låter bättre om dom slipper
svettas med så låg delning som 2 kHz.
Perfector skrev:chrisss skrev:Johan_Lindroos skrev:Ja, man kanske kan hitta sådana element, men då är du ute och tassar bland pro-element-markerna. Vanliga hifi-diskantelement tål inte i närheten av hundra watt. Jag tror inte frågeställaren är ute efter sådana mer kostsamma element. Hundra watt är väldigt mycket effekt för ett diskantelement, nästan alla brinner upp av hundra watt. Ge ett exempel på ett element som du avser som tål hudra watt så ska vi se vad jag och andra tycker om det.
Menas systemeffekt?
En diskant som ensam tål 100 W tvivlar jag på att det finns.
Möjligen en stor PA kompressionsdriver + tratt.
Vanlig domediskanter låter bättre om dom slipper
svettas med så låg delning som 2 kHz.
Naturligtvis är det systemeffekten som avses som alltid i effektangivelserna för diskanter.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster