Zartoks toppar, just nu: alla fyra moduler klara!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: Zartoks toppar, just nu: alla fyra moduler klara!

Inläggav DVD-ai » 2015-01-31 18:27

rotel2 skrev:För att minimera inverkan på din mätning från tak, golv samt väggar måste du göra en "gatad-mätning" med s.k. tidfönster. Alternativt får du mäta utomhus.

Lycka till!

En () ser lite märkligt ut att diskanten faller snabbt och brant mot lägre frekvenser???

Beror på högt delande 6db/okt filtrering med kondensator :)
Denna ska minskas och framförallt få hjälpa till att hålla nere risken för skador på diskanten vid fel på det aktiva filtret.
Samt ta ner bulan som WG'n ställer till med.
Exakt hur bra detta går att få till under omständigheterna är oklart dock :D

Det kommer gå att få till ett ljud som blir "mysigt" i vilket fall :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-01-31 18:59

mysigt ljud är perfekt för min musiksmak. blackmores night!

jag måste skriva att den här diskanten är riktigt riktigt bra på akustiska instrument btw. tror att jag tidigare skrivit att jag tycker om den, och det står jag verkligen fast vid, den gör exempelvis akustiska gitarrer väldigt bra.

just ja, oroa dig inte för att någon bula inte ska kunna dras ner, det sköter jag med minidsp. har jobbat mycket med den hittills :D

rotel2

Inläggav rotel2 » 2015-02-02 00:05

rotel2 skrev:För att minimera inverkan på din mätning från tak, golv samt väggar måste du göra en "gatad-mätning" med s.k. tidfönster. Alternativt får du mäta utomhus.

Lycka till!

En () ser lite märkligt ut att diskanten faller snabbt och brant mot lägre frekvenser???

Vet ej om du vill eller behöver mer tips än du fått, då får säga till annars.
Förlåt! Kan inte ha varit helt kry... :oops:
Jag menar givetvis tidigt och flackt, inget annat. Det ser ut som diskanten delas vid ca 9000Hz, medans mellan/bas möter upp vid typ 3000Hz.

För att säkerhetsställa detta, mät alla element med dess filter separat. Sedan lägger du mätningarna över varann, då blir det lättare att urskilja vad som händer och när. Glöm inte att mäta med samma nivå.

Kul med byggtrådar, finns alldeles för få nu för tiden. :D

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-03 12:46

har varit så ont om tid så att jag inte hunnit mäta ens med högtalarna på plats! jag ska försöka hinna med det i veckan iaf. till helgen borde jag eventuellt ha lite mer tid, men det beror nog på lite hur det ser ut med skolan också. det är rätt intensiva veckor just nu. som alltid känns det som.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-08 16:33

Bild

Bild

Bild

Bild

Högtalaren in i mitten av rummet igen. Det gick inte att mäta annars. Men nu är det gateat, impulsen är från diskanten, samma avstånd togs på basarnas eko. Enskilda och sen tillsammans. Tror det var 24db smoothing.

Från det här ser jag följande: delning på 2000 för diskanten tror jag blir bra faktiskt. Basarna ser jag som att en idé kan vara delning runt 500n, då får man bort lite av tornet som kommer efter. Sen så kan jag eqa resten. Jag tror mig även önska sänka diskanten någon dB, från ungefär 3000 och uppåt. Det kör jag gärna på minidsp. Diskanten är väldigt trevlig för övrigt.

Basarna tror jag det är en bra idé att sänka någon dB, så ett litet motstånd där.

Men det är bara mina tankar om sånt jag inte förstår mig på. Nu får andra säga sina saker :)

Jo, ang diskantgropen, en delning med butterworth?

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2015-02-08 17:42

Diskanten ser man ju bra nu på mätningen men har du ingen närfält på ett mellanregister? kollar man på tillverkarens FR graf på 6" så ska du kunna dela ända uppe vid 3Khz. Vet inte om det finns någon fördel att dela strax innan den dippen som kommer över 3Khz?

Som sagt delningsfilter är inget jag har pysslat med men ska läsa, lära experimentera :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-08 18:24

det jag tänker mig är att man slipper den och därmed får en lite jämnare frekvensgång. jag tror dock inte att det är någon ide att dela den efter att den har börjat falla.

jag har än mindre erfarenhet än dig, så jag smider vidare och testar allt möjligt. det går ju att göra förstärkningar i vissa register med delningen ganska enkelt, och jag gillar ju att ha lite spännande ljud här och var :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-02-10 10:57

Jag tycker att du ska testa följande:

1: kondensatorn som sitter i serie med diskanten, hur stor är den som sitter där idag ?
Den skulle kunna ges ett lite större värde genom att ta en av dom riktigt små kondensatorerna och lägga den i parallell med den befintliga.

2: gör sedan en ny mätning på basarna där du mäter ca en baffelbredd framför någon av dom två som är närmast diskanten (dom som är "1basarna")

3: Gör sedan ytterligare en mätning med micken placerad ca en baffelbredd framför någon av dom mittersta 0,5 basarna i övre delen av högtalaren och samma sak igen men i den undre delen av högtalaren :)

4: gör även en par mätningar på typ 2m håll och en på samma avstånd med ca 45* åt sidan och redovisa mätningarna med text som förklarar vilken mätning som är vilken mätposition.

Gällande nu redovisade mätningar så kan jag bara säga att något är skumt med tanke på hängmattan och jag undrar hur du har haft micken placerad när du mätt basarna ?
Diskanten ser ut att bete sig som väntat dock, jag skulle vilja dela den passivt personligen för att kunna hantera allting bättre.
Men nu är det ju aktivt som gäller och då säger jag såhär: dämpa inte diskanten än!
Gör såhär först: lägg in ett shelf- filter på ca 7Khz och ca -1,5dB och ändra Qvärdet till något riktigt lågt.
Så att det blir en mycket bred och inte alls djup dal från ca 9000Hz som tar ner området som max 1,5dB vid 6000Hz och därunder.

Sedan när du har mätt dom andra elementen som efterfrågat så går det att fatta några beslut om dämpningen av diskanten :)
Dämpningen tycker jag ska göras med ett fast motstond i sådant fall, när du har testat fram en lämplig dämpning så införskaffar du fasta motstond och löder på enligt anvisning som du får när det är dax ;)

Gällande att ta ned 0,5 basarna så är det antagligen riktigt att det behövs.
Men vi väntar med det också tills att dom mätningarna som jag efterfrågar är gjorda så att jag ser bättre hur dom omika elementen ligger i nivå till varandra :)

Kan du ordna det ?!
Så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-10 17:32

Kondensatorn är en 6.8, om det var den största som jag hade tillgång till.

Ja, det får jag försöka göra, men det kommer ta ett tag nu igen, tror jag. Två meter ifrån är omöjligt, då måste wg sätta högtalaren längre bak.

Micken... ehm... Var något märkligt placerad tror jag.
Jag gör gärna basarna innan diskanten, så det ligger lite in i framtiden. Eller, diskanten går ju att mäta där den är redan. Vilken kondensator ska jag sätta på? Jag har massa motstånd redan :)

Så, när allt det är är gjort, är det då dags att börja dela basarna?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-10 23:52

tanten verkar sätta ner foten nu, inget mer möblerande. jag tänker på andra lösningar och det jag kommer fram till är att knuffa högtalaren till mitten av sidoväggen och försöka mäta därifrån. den kommer att vara rätt nära bakvägg, men det är nog det jag har möjlighet till att göra nu. eller, inte nu, men innan sommaren eller så :P

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-02-11 15:00

Jag tror att du redan nu på en gång kan göra följande:

1: Lägg in det där "shelf-filtret" jag pratade om i ditt aktiva filter (enbart på utgången till diskanten) och testa igen :) (för du hade inget filter aktiverat till diskanten vid senaste mätning eller ?)

2: lägg till ca 1uF kondensator i paralell med den befintliga kondensatorn (vilka värden har du liggande? )

Det är svårt att se något som ger mig en förståelse för vart du vill dela dina 0,5 basar med nuvarande mätningar som grund tyvärr.
det är en för konstig kurva för att jag ska kunna se något :( (jag tror att du har mätt basarna med micken placerad framför diskanten på en baffelbredd i avstånd va ? )
Jag behöver alltså veta, när du gjorde mätningen på basarna, vart vad micken placerad då ?
Utan den informationen så är tyvärr mätningarna helt intetsägande, så du får vara noga med att dokumentera vad varje mätning representerar för placering av micken :)

Men det du behöver är ju minst en spole till dina 0,5 basar (enligt ritningen jag gjorde tidigare) och eventuellt en kondensator också (om det blir aktuellt så visar jag hur senare) för att få till en tillräcklig branthet i filter fungtionen.
Men till att börja med så en spole i alla fall! (kondensatorer har du ju en del och motstond så det går ju att leka med senare)
Problemet är att för att kunna uppskatta ungefär hur stor spolen ska vara så behöver jag veta vart som "bullen" i praktiken verkligen börjar, detta har jag svårt att läsa ur din mätningar och därav så efterfrågade jag mätningarna som jag gjorde :)

Det kan ju vara så att du ska dela vid ca 500Hz och då räcker det med 1,9mH 1,4mm^2 spole ju, men jag kan inte säga bu eller bä just nu dock.

Om du känner att du absolut vill komma igång med dämpningen av 0,5 basarna så behöver vi helt enkelt veta vart bullen börjar !
Finns ett sätt du kan göra på för att det kanske ska gå att skapa sig en uppfattning i alla fall.
Gör en mätning på högtalarna på 2m håll, placera högtalarna där du behöver för att få till det avståndet till micken och mät.
Flytta sedan högtalaren till en annan plats i rummet med fortfarande 2m avstånd till micken och mät igen och ytterligare minst ett par gånger till nya platser i rummet vid varje mätning

lägg upp i alla fall 4-5st sådanna mätningar, i övrigt utförda på samma sätt som dom senaste med gating och upplösning m.m.
så ska vi se vad vi kommer fram till av dom. :)
Då kan vi i alla fall se en trend och kanske få till en grund som ger oss en uppfattning om vart vid ska chansa på att bullen börjar, sedan får du linda av på spolen senare om den behöver göras lite mindre.

en viktig fråga: Kommer dessa högtalare att stå placerade nära en vägg vid praktisk användning sedan ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-12 00:27

Dom kommer stå mycket nära väg.

Minns någon när jag var tydlig och sa att jag INTE skulle möta 300.000 gånger btw?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-02-12 08:46

Okey, bra det underlättar att veta tänkta placeringen av dom !
Låter högtalarna väldigt "tjockt" (mörka mansröster blir överbetonade och otydliga) nu om du har dom placerade där du tänker dig att du vill ha dom sedan ?

Zartok, du svarar ju inte på många av dom frågor jag ställer för att kunna hjälpa dig med hur du kommer vidare.

Och om du inte kan lämna relevanta mätningar så kan ingen hjälpa dig med att klura ut vad du ska göra.
Jag har erbjudit mig att hjälpa dig att komma någonvart så länge du mäter och det sa jag från början, och jag har varit ytterst tydlig med att det kommer att krävas att du mäter mycket !
Men om du inte vill mäta så kan jag tyvärr inte hjälpa dig mer än att "gissa" massor...
Det blir att bygga i blindo och sådant roar i alla fall inte mig, men om du väljer att göra så, då är det så.
Jag kan i sådant fall bara hjälpa dig att uppnå det som du tror att du vill ha i målkurva, utan att veta vad det är du verkligen vill ha eller ens var kurvan blir...

Men i mitt förra inlägg så fick du några tips på vad du kan göra, om du inte vill mäta så är det väll bara att sätta igång med 0,5 delningen vid500Hz då, där du tycker att du vill börja dela 0,5 basen.
Det kommer säkerligen att låta även med den lösningen.

Tipsen gällande diskanten kan du ju realisera (shelf filter från ca 6000Hz och ner med lågt Q och ca 1,5-2dB dämpning) och sedan lyssna dig till hur mycket du vill/behöver dämpa 0,5 basarna efter att du gjort detta med diskanten.
Basarna dämpar du med motstånd placerat enligt skissen du fick av mig.
Om du någonstans i detta skede känner att du behöver dämpa diskanten så gör du det aktivt enligt dina önskemål.

Sedan så kan du köra gärnet med ditt digitala filter för delning mellan 1basar och diskant.
Lycka till!
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-12 09:12

Det kommer svar, det är bara det att jag har för lite tid för att sätta mig vid en dator just nu. Jag har ett väldigt pressat schema. Har köpt riktiga svanåvingar nu, dom står bara i paketet även fast dom tar typ fem minuter att packa upp.

Men det kommer. På väg.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-02-12 09:40

Du får naturligtvis ta hur lång tid du vill på dig ;)

Det är ju ditt bygge !

Hojta till när du har kollat upp det där så ska vi se hur vi kan ta det hela därifrån sedan :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-12 12:28

nu så ska vi se vad jag hinner svara på. skippar lunchen på skolan.

ja, som jag skrev så sitter en 6.8 kondensator på. jag tolkar det som att jag ska försöka mygla ihop ett värde på strax under 7, eller däromkring. jag testar det lite senare, diskanten är ju inte så placeringskänslig har jag märkt.

2. jag kör två mätningar på basarna, en av dom som ska spela hela registret och en på en av dom som ska spela bas. check. en baffelbredd ifrån.

3. två meter ifrån blir svårt, (känns som jag skrivit det här förut) men jag måste ändå göra en annan placering på högtalaren inför kommande mätningar, så jag tror att det går att lösa. kommer ha problem med en reflektion från ett bord, men det bör gå att lösa tror jag. eventuellt. när jag mäter 45 grader åt sidan så kommer det att bli nära vägg då rummet är så pass litet, är det ett problem?

dra ner med en lowshelf på 0.5, inga problem, det har jag gjort förut med ett par andra högtalare jag haft, då blev det en mjukare avrullning i diskanten som jag upplevde var mer bekväm att lyssna på. det blir troligtvis bara en svag svag dämpning på diskanten, men vi testar och ser hur det låter först och främst. jag är ju inte mycket för hifi, jag tycker om ljud :D

(2) 1. det stämmer, det var inget filter aktivt när jag testade diskanten sist. men ska jag lägga low shelf OCH en kondensator? det blir ju en dubbeländring i det övre registret då, vilket kanske inte är så lämpligt då det inte går att säga vad som gjorde vad så att säga.

2. jag har dom värden som du rekommenderade, så jag tror att det går att lösa, alternativt pussla ihop två mindre och ta bort en större.

jag ska säga anledningen till varför jag vill jobba fortare med basarna och varför jag gärna priorieterar delningen av dom. det är för att ljudet, som det är just nu är... FÖR mycket. det är en stor megavägg av ljud som är så överväldigande att det känns som att man sitter framför 600 (st) högtalare som alla spelar. det är så väldigt stort, väldigt mycket, och det är något som jag gärna ändrar på då det här idag är högtalarna jag använder mig av.

som jag förstår det ska jag testa olika platser i rummet, två meter ifrån och dokumentera ungefär vilken off axis jag sitter på. check. inga problem.

högtalarna låter ganska tungt, dom spelar väldigt djup bas (jag har kört dom utan högpass och med subbarna avstängda, och det finns rätt mycket bas längre ner i registret. dock så ska dom ju delas så troligtvis så slipper dom spela från 80 eller lite högre. jag har inga problem med att dela subbarna i 100 exemepelvis, även om jag vet teorin bakom att dela vid 80.

nåväl, nu har jag nog fått ner endel.
den kommande mätningen måste göras på ett annat sätt, så jag får se hur pass mycket reflektioner det blir. det kommer bli kanske 30 från bakvägg, men säkerligen 1.5 meter ifrån sidoväggar om det blir tillåtet att göra den mätningen. jag kommer sätta dämpning bakom för att minska reflexerna därifrån.

sen ser man vad som händer som du säger. men huvudsaken är att jag kan börja dela basarna, detta har jag skrivit om högre upp. det är för mycket ljud i det området. jag lyssnade på ett par stativare och märkte att jag saknade lite av den mindre ljudbilden faktiskt. hur märkligt det än kan låta. men men, jag ska se vad som händer. idag måste jag fixa med endel som jag har i skolan och troligtvis imorgon också. det blir Gottmos iaf, oavsett när jag kommer igång med det. ska bli väldigt skönt att få delningen klar iaf. diskanten är ju så mycket lättare att jobba med :D

nu måste jag verkligen springa, men hoppas att jag fått med det mesta som varit viktigt. hoppas att den nya placeringen på högtalaren går att mäta på. yo!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-02-12 18:21

Det låter bra :)

Men en sak: "hyllan" ska vara en HP, alltså dämpa diskantens undre område och inte övre.
Det blir inte fel att ha både den och komdensatorn ;)
Kondensatorn kan du försöka få ihopp typ 7,5-8uF om Du har 6,8uF nu :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-02-12 20:53

zartok skrev:Dom kommer stå mycket nära väg.

Minns någon när jag var tydlig och sa att jag INTE skulle möta 300.000 gånger btw?

Det är nog lugnt, dvd-ai klarar sig nog på 299.999 ggr.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-12 23:19

Nattlorden skrev:
zartok skrev:Dom kommer stå mycket nära väg.

Det är nog lugnt, dvd-ai klarar sig nog på 299.999 ggr.

Jag hoppas det :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-02-13 17:25

Ja det ska absolut gå på så lite som kanske 299881 mätningar :D

Skämt å sido: några mätningar som i alla fall ger en bild för mig (som inte kan lyssna på dom) att utgå från är ju en förutsättning :)
Så kan jag komma med tips på vad som i stora drag behöver göras.
Sedan så får ju du "trimma in" det hela med hur DU tycker att det låter i praktiken. :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2015-02-13 17:49

Bild
Såhär mätte diskanten i mina högtalare. Har även ett filter till den som delar 3kHz 24dB/oktav om det passar, kanske är för högt för ditt mellanregister?

Kod: Markera allt
in 3,3uF -   - 4,7uF - 3,3ohm ut
           |
         560uH
           |
         2,7ohm
           |
         20uF
           |
         GND
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-13 20:04

mellanregistret ska enligt tillverkaren eventuellt kunna delas uppe i 3500 tror jag, men min väldigt subjektiva blid är att den absolut inte ska spela över 3000 faktiskt. fast jag kan lika gärna höra fel. jag föredrar dock att dela om längre ner och låta diskanten jobba lite mer, den är riktigt bra.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-02-15 13:15

Jag tycker det ser ut som på tillverkarens mätningar som att man inte vill köra dessa högre än ca 3000Hz hälst.
Men det beror ju som vanligt på... :)
Personligen så skulle jag mäta hur dom beter sig och lyssna hur jag tycker att det fungerar i praktiken ;)

Men jag tror att 2500-3000Hz är ett bra riktmärke, alltså att dela 2500-3000Hz med hög branthet, aktivt i detta fallet med 48db/okt.
Diskanten klarar rätt mycket effekt och det mycket tackvare effektiviteten som vi kan nyttja för att "köpa oss kapacitet" genom det där shelf filtret och kondensatorn :)

Jag tycker att du ska testa att kombinera dessa två så som jag tippsade om, detta för att jag tror (utan att veta då jag inte har en tillräckligt tydlig mätning för det, men dom som finns tyder på det :) ) att det kan ge den fungtion som vi behöver!

Jag tycker at Martin's mätningar tyder på samma sak också ;)

Och så snart du har fixat din kommande mätningar som sagt så ska vi nog kunna klura ut ungefär vad du behöver för spole till 0,5 basarna och om det eventuellt ska vara en kondensator också och hur stor den ska vara :)
Det KAN vara så att du behöver en kondensator till 0,5 basarna också, men det återkommer jag till i sådant fall och kommer att förklara hur jag tänker att du borde placera den :P
Så det behöver du inte bry dig om nu :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-15 13:52

nu blir det bara en sån här snabbis eftersom jag snart ska börja mäta, men jag tänkte förklara varför jag envisas med 36db. detta är eftersom jag läst att d'appolito-konstruktionen får fasfel naturligt och att fasen blir rätt om man delar i just 36db. har testat 48 också, men jag tror nog inte jag hör någon skillnad alls. rätt väldigt säker på det. men nu mäta, sen skriva :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-15 15:35

Det kommer mer, men är är en baffelbredd ifrån elementen. Den gröna som rullar lite snabbare mot diskanten är den övre 0.5, den som är lila eller röd är den bas som är närmast mitten från den övre lådan. Ja, Hf är på low shelf 6500 minus 1.5 dB q 0.5

Bild

Här är nästan två meter ifrån, i diskanthöjd.

Bild

Den här är någonstans på 20-25 grader ifrån mitten, två meter bort. Just just under diskanthöjd.

Bild

Här är nästan 45 grader, diskanthöjd. Det gick inte att ta precis 45 grade, diskanten rullar av rätt ordentligt.

Bild
Senast redigerad av zartok 2015-02-15 16:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-02-15 16:08

zartok skrev:nu blir det bara en sån här snabbis eftersom jag snart ska börja mäta, men jag tänkte förklara varför jag envisas med 36db. detta är eftersom jag läst att d'appolito-konstruktionen får fasfel naturligt och att fasen blir rätt om man delar i just 36db. har testat 48 också, men jag tror nog inte jag hör någon skillnad alls. rätt väldigt säker på det. men nu mäta, sen skriva :)

Lille Joe körde med udda ordningen (18dB) i början, men bytte sedan till 24dB. Skulle av flera skäl välja det hellre än 36.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-15 16:16

Jag kan nog testa det, absolut. Ska nog efter dessa mätningar testa att dela lite högre igen, det låter troligtvis bättre när man delar bort basarna också.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2015-02-16 08:13

zartok skrev:Det kommer mer, men är är en baffelbredd ifrån elementen. Den gröna som rullar lite snabbare mot diskanten är den övre 0.5, den som är lila eller röd är den bas som är närmast mitten från den övre lådan. Ja, Hf är på low shelf 6500 minus 1.5 dB q 0.5

Jag förstår fortfarande inte mätningarna, det är något skumt. Är alla bas/mellanregisterelement igång samtidigt när du mäter eller är endast ett inkopplat i taget. Det ser ut som att du har flera element inkopplade samtidigt när du mäter. Det blir konstigt och svårt att dra några slutsatser av när du mäter på nära håll eftersom elementen kommer interferera med varandra ganska kraftigt och på väldigt olika sätt. Det är svårt att dra några slutsatser av en sådan kurva då det inte är tänkt att man ska lyssna nära elementen på det viset.

zartok skrev:Här är nästan 45 grader, diskanthöjd. Det gick inte att ta precis 45 grade, diskanten rullar av rätt ordentligt.

Fast det är ju just det den inte gör. Om du kollar på mina mätningar ser du att diskanten inte rullar av. De är mätta på 0, 30 och 60grader off axis med kalibrerad mik. Det är mest en sänkning av nivån på mellan 5-10dB över hela diskantregistret off axis utan att diskanten rullar av någonstans, vilket är en av de stora poängerna med en diskant med waveguide.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-02-16 09:47

Just nu är det en tvåvägare, bas och mellanregister spelar alla samma sak, samtliga åtta element. Det är det som dvd rekommenderat att koppla innan det börjar mätas delningar.

Fast om du kollar på mätningarna jag fått fram på diskanten så det du att mina rullar av vid 10.000-ish på den sista mätningen i större utsträckning än tidigare.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2015-02-16 09:56

Du måste mäta ett element i taget för att kunna dra några slutsatser om hur de bör filtreras. Som det är nu får man interferenser hej vilt och man vet inte vad som är interferens eller elementens frekvensgång.

Jag tycker diskanten rullar av på alla dina mätningar, det är nog mik:en.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum